Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 10:46

hallo allemaal,
zondag avond is mijn oude cavia van 7 overleden zie dit topic [BB] Helaas het einde in zicht voor mijn cavia. Verdrietig

Nou is het zo dat hij altijd met zijn dochter zat (beertje was gecastreerd)
Dit vrouwtje zat nu dus helemaal alleen..
Ik zelf heb de opleiding dierverzorging gedaan en kon het niet over mijn hart krijgen om deze cavia haar laatste paar jaartjes alleen te laten slijten terwijl ze al 5 jaar met zijn 2en zaten.
Nu had ik dus mijn oude school gebeld in de hoop voor een ander oud vrouwtje.

dit is een zalmagouti geworden vrouwtje en 4 jaar oud! schat van een beest en doet geen vlieg kwaad.
Nu is er niks aan de hand als ik ze samen bijv op de bank zet .. maar zodra ik ze bij elkaar in het hok zet wordt die van mij best vuil.
het arme beestje doet niks terug en rent dan aldoor voor haar weg.

Nou weet ik ook wel dat dat haar terratorium is en dat ze best een beetje dominant mag zijn ( het hok was overgens helemaal schoon gemaakt !!!) maar het arme beestje piept nu al zodra mijn cavia in de buurt bij haar komt en nog niks doet!
Volgens mij is het ook wel een beetje een watje maar goed vind het wel sneu.

Ik heb er sla etc in gegooid zodat die van mij wat afleiding had en dit hielp!!
NU doet ze alleen nog gemeen als ze elkaar tegen komen.. bijv bij de voerbak .
Ik vind het heel banketstaaf voor die andere cavia op het moment en heb zo me twijfels wat ik nou moet doen??
aan de ene kant denk ik laat het zo maar even uitzoeken maar aan de andere kant vind ik het best sneu voor die nieuwe cavia
Omdat het echt een poepie is en gewoon NIET terug bijt..

Ik weet dat eigenlijk cavia's niet zo vervelend zijn om bij elkaar te plaatsen . heeft iemand misschien verder nog voor mij andere tips.
heb geen mogelijkheid voor een andere kooi die heb ik eenmaal niet en ze moeten toch uiteindelijk bij elkaar.

Alvast bedankt en hoop op vele tips !! Ach gut

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:21

denk dat je het beste de kooi anders inricht...dus nieuw huisje erin,ander soort voerbakje enzo.
De kooi op een andere plek,en dan samen erin zetten,zodat het voor beide een nieuwe kooi is,misschien dat het ze dan niet meer zo dominant doet...
Succes...

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 11:31

nokemi schreef:
denk dat je het beste de kooi anders inricht...dus nieuw huisje erin,ander soort voerbakje enzo.
De kooi op een andere plek,en dan samen erin zetten,zodat het voor beide een nieuwe kooi is,misschien dat het ze dan niet meer zo dominant doet...
Succes...


Ik heb idd de kooi anders in gericht . de huisjes en voerbak etc heb ik allemaal in het sop gezet zodat de geur er wat van af is Bloos
ik heb zojuist ook op het caviaforum gekeken vond er nou niet echt tips .. maar het is toch wel vrij normaal dat ze wat mot hebben .
zodra er een van de 2 gaat bloeden door wondjes dan moeten ze uit elkaar wordt daar gezegt.
door het piepen lijkt het allemaal ook erger als dat het is . Ach gut

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:36

Ja dat is wel waar,heb er hier nooit last van gehad...alles ging altijd goed...
Misschien de ene wat meer aandacht geven...hopelijk komt alles goed,maar daar gaan we wel vanuit natuurlijk.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:41

Meestal is het meer herrie dan dat er echt iets gebeurt.
Ik weet niet hoe lang je ze al samen hebt zitten? Meestal gaan er een week of twee voorbij voordat het echt weer peis en vree is tussen twee vreemdelingen.
Ik zou het even volhouden en als het echt vechten wordt, tot bloedens toe, kun je ze altijd nog weer uit elkaar halen.

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 11:51

polly2 schreef:
Meestal is het meer herrie dan dat er echt iets gebeurt.
Ik weet niet hoe lang je ze al samen hebt zitten? Meestal gaan er een week of twee voorbij voordat het echt weer peis en vree is tussen twee vreemdelingen.
Ik zou het even volhouden en als het echt vechten wordt, tot bloedens toe, kun je ze altijd nog weer uit elkaar halen.


Ik heb ze sinds gistermiddag bij elkaar Knipoog en mag als het niet gaat altijd die andere terug brengen weer naar school.
Vind het alleen zo rot voor het beestje als ik hem pak begint hij ook keihard te piepen omdat hij denkt weer gebeten te worden Ach gut

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:55

Heb je ze op neutraal terrein kennis laten maken?
Bij mij heeft het een week geduurd (na kennismaking op neutraal terrein) voor dat het piepen stopte.
Mijn zeugen deden ook erg lelijk tegen elkaar, maar dat is gewoon het bepalen van de rangorde. Zolang er geen plukken haar door de kamer vliegen is er niks aan de hand. Het lijkt altijd erger dan het is.

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 12:00

karin84 schreef:
Heb je ze op neutraal terrein kennis laten maken?
Bij mij heeft het een week geduurd (na kennismaking op neutraal terrein) voor dat het piepen stopte.
Mijn zeugen deden ook erg lelijk tegen elkaar, maar dat is gewoon het bepalen van de rangorde. Zolang er geen plukken haar door de kamer vliegen is er niks aan de hand. Het lijkt altijd erger dan het is.


Ja ik heb ze 2 uur op de bank gehad was niks aan de hand .
nu ook niet als ik ze samen pak
alleen in het hok is die van mij zo vervelend als ze elkaar tegen komen.
Het vervelende vind ik ook is dat die andere niet even terug bijt . die van mij is kleiner maar walst gewoon over die scheet heen .
Laatst bijgewerkt door doom op 20-11-07 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Boyzone

Berichten: 621
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Houten

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:08

Wat je zou kunnen doen, is er een stukje kippengaas tussen kunnen zetten, zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken, maar niet kunnen vechten. Dat werkte met mijn konijnen heel goed.

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 12:13

Boyzone schreef:
Wat je zou kunnen doen, is er een stukje kippengaas tussen kunnen zetten, zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken, maar niet kunnen vechten. Dat werkte met mijn konijnen heel goed.


Tja, ik weet niet zeker of ik dat nou wel moet doen ..
ze vechten namelijk niet en op neutraal terrein zijn ze superlief .
alleen in het hok is die van mij ALLEEN gemeen die andere niet .
het komt dus niet van 2 kanten.
Ik vind het ook wel logisch dat die van mij het caviatje aanpakt zei zit namelijk al 5 jaar in dat hok die andere niet.
dus ze mag best wel even dominant zijn.
vind het alleen heel jammer dat die andere zo over zich heen laat lopen.
ik ben dus bang dat het kippengaas geen effect heeft. omdat ze niet vechten en ik hiermee *denk ik* alleen maar de boel verschuif naar later even ruzie.
Tenminste ik hoop toch maar dat even is . Vork

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:25

Wat ik altijd doe is mijn cavia's kennis laten maken, nu heb ik 2 open traliekooien. Deze zet ik naast elkaar en heb dan het idee wat Boyzone beschrijft. Zo kunnen ze elkaar zien en ruiken en zo kennis maken. Dit houd ik zo een paar dagen vol.
Ondertussen pak ik ze ook wel eens samen vast. Uiteindelijk probeer ik ze beetje bij beetje vaker bij elkaar in de kooi te zetten en dit gaat prima.
Heel soms gaat het ook helemaal niet goed. Zo heb ik 2 zeugjes die absoluut niet samen kunnen.
Bij het ene zeugje zit een beer van dezelfde leeftijd en bij de ander komt een zeugje waar ze wel goed mee kan.

Het kan dus even afwachten zijn, maar het kan ook zijn dat ze elkaar helemaal niets vinden Lachen

Succes in ieder geva

Chichiba

Berichten: 1030
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:51

Haihai...

Wat vervelend dat het niet zo loopt als gehoopt...Het is helaas niet altijd even makkelijk...
Zolang er geen bloed vloeit zou ik gewoon doorzetten...Misschien kun je er 2 voerbakjes in zetten...zodat het andere caafje niet opgejaagd wordt als ze wil eten?
Verder heb ik helaas geen tips...Ik hoop dat er snel vrede is tussen de dametjes...

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 12:53

Chichiba schreef:
Haihai...

Wat vervelend dat het niet zo loopt als gehoopt...Het is helaas niet altijd even makkelijk...
Zolang er geen bloed vloeit zou ik gewoon doorzetten...Misschien kun je er 2 voerbakjes in zetten...zodat het andere caafje niet opgejaagd wordt als ze wil eten?
Verder heb ik helaas geen tips...Ik hoop dat er snel vrede is tussen de dametjes...


Dat is idd wel een optie.
maar ik vind het gewoon zo raar ze is verschrikkelijk lief als je ze samen op schoot heb.
dan is er niks aan de hand dan mag zelfs de vreemde (sammie) mijn cavia dwarrel likken bij zijn oog Slapen
dus k snap er niks van .

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:56

Laten gaan die twee! Dat komt vanzelf wel goed.
Zielig bestaat in de natuur niet, maar ja dat vinden wij mensen vaak lastig te begrijpen. Haha! Het lijkt meestal erger dan het is.

Laat je het weten wanneer ze vrede gesloten hebben? Clown

salsaentango

Berichten: 2195
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: woldendorp

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:57

welke kooi hebt je.? een tralie.? dan kun je die ook met behulp van ander gaas oid, in 2 delen (heb ik ook gehad) dan zitten ze toch samen maar kunnen ze elkaar niks doen Haha! misschien was dit een tip.?

veel succes Lachen

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:23

Ik zou toch nog even wachten met maatregelen nemen. Zulke koppelingen zijn geen uitzonderingen, dus lijkt me het niet nodig.

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 10:42

Ik heb ze gewoon laten zitten Knipoog
vriendjes zijn het nog niet maar ze hebben geen ruzie dus ik verwacht dat ze over een week wel naast elkaar slapen hihi Cool

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Help!! e.v.t handige tips voor 2 cavia's!! hulp nodig *lees*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:37

Mooi zo!
Bij een van mijn cavia's duurde het ook even wat langer voordat het zeugje ophield met de bitch uithangen tegenover het beertje. 8)