Hond: koud of ziek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

Hond: koud of ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 22:42

Omdat mijn hondje een nogal dikke vacht kreeg en heel erg snel ging hijgen heb ik besloten hem te scheren.

Nou zo gezegd zo gedaan. Hondje geschoren, nou weer mooi kort.

Maar nou zit hij de hele dag te trillen in de mand.

De verwarming staat de hele dag op 20 graden en nog trilt hij.

Verder oogt hij kerngezond. Is nog steeds zo gek als een deur, en zo gedraagt hij zich ook.

Als ik met hem naar buiten ga( lees als ik hem naar buiten sleur) loopt hij ook met een bolle rug. Wil niet zitten. En als we stil staan tilt hij een pootje op(liefst 2 maar dan valt hij om). Hij houdt sowieso niet van regen of water. Dat was ook al drama toen hij nog dikke vacht had.

Heeft hij het nou gewoon koud? Moet ik de breinaalden maar uit de kast halen om een trui te breien?

Of zal hij ziek zijn?

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Re: Hond: koud of ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:44

Ik denk dat het geen goed idee was om je hondje te scheren want zo te horen vindt hij het alles behalve prettig: je hebt zijn kleding gewoon uit getrokken Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:45

hoe zou jij je voelen in je blote kont Clown

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:46

ik zou het eens proberen met een dekentje om!! Misschien voelt hij zich dan wat prettiger!!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:46

ik denk dat ie het nogal koud heeft. als hij eerst gewend is met een dikke vacht (zijn jas) en dan ineens zonder (in z'n hemd :p ) zal die het toch best wel koud hebben.
ik weet niet wat voor hond het is.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 22:48

de hond van mijn trainster is een week voor hem geschoren en die heeft nergens last van.

oja zijn vacht was niet super dik nog.
het is een kruising malthezer

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:50

welk ras gaat het om? er zijn maar bar weinig honden waarvan het verstandig is om ze uberhaupt te scheren, je kunt er meer vacht/huid problemen mee krijgen als oplossingen.
wat ook vaak onderschat word, is dat een hond zich ontzettend kan schamen, maar vooral heeft een getrimde hond een paar dagen nodig om aan zijn 'nieuwe look' te wennen, net als dat wij mensen naar de kapper zijn geweest.
problemen met kou komen niet veel voor, als ze binnen zijn in een behaaglijke temperatuur (20 C is prima) dan hebben ze het doorgaans niet koud en buiten zijn ze (als het goed is) in beweging, dus niet stil laten zitten buiten in de kou, maar dit geld ook vaak voor honden met een langere vacht.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 23:07

roest schreef:
welk ras gaat het om? er zijn maar bar weinig honden waarvan het verstandig is om ze uberhaupt te scheren, je kunt er meer vacht/huid problemen mee krijgen als oplossingen.
wat ook vaak onderschat word, is dat een hond zich ontzettend kan schamen, maar vooral heeft een getrimde hond een paar dagen nodig om aan zijn 'nieuwe look' te wennen, net als dat wij mensen naar de kapper zijn geweest.
problemen met kou komen niet veel voor, als ze binnen zijn in een behaaglijke temperatuur (20 C is prima) dan hebben ze het doorgaans niet koud en buiten zijn ze (als het goed is) in beweging, dus niet stil laten zitten buiten in de kou, maar dit geld ook vaak voor honden met een langere vacht.

Het is een kruising Malthezer. Met een hele ruige gekrulde vacht. Hij is al vaker geschoren. Geen problemen mee gehad. Dit is de 1e keer.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:08

Toch niet in de winter?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:10

Zeker in dit jaargetij is het niet verstandig geweest om de dikke vacht er af te scheren. Nu is van van dikke jas naar hemp geworden zeg maar.
Je hond is waarcshijnlijk niet gewend aan deze nieuwe korte vacht in dit jaargetij.

Enige idee waarom je hond zo snel hijgde? Een gezonde hond maakt een goede vacht aan die niet te warm en niet te koud is.
Is je hond misschien te dik, op leeftijd of heeft hij/zij geen conditie?

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 23:24

annepaardoes schreef:
Zeker in dit jaargetij is het niet verstandig geweest om de dikke vacht er af te scheren. Nu is van van dikke jas naar hemp geworden zeg maar.
Je hond is waarcshijnlijk niet gewend aan deze nieuwe korte vacht in dit jaargetij.

Enige idee waarom je hond zo snel hijgde? Een gezonde hond maakt een goede vacht aan die niet te warm en niet te koud is.
Is je hond misschien te dik, op leeftijd of heeft hij/zij geen conditie?

Ik ben met hem naar da geweest omdat ik mij wat zorgen maakte over het hijgen. Hij is niet te dik(perfect op gewicht). Perfecte conditie. En hij is 3 jaar. Hij gaat 1 keer in de week naar behendigheid.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:38

Misschien iets aan de longen of aan het hart? Heb je daar ook naar laten kijken?

Ik denk dat nu de enige oplossing heeft een shirtje aan doen ofzo. Maar wel zorgen dat de vacht weer aangroeit en dik wordt. Dus niet de dik inpakken anders blijft hij misschien wat te kort in de vacht.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:43

Ik denk dat hij het inderdaad gewoon koud heeft. Vergelijk het maar dat jij nu een maand gaat rondlopen met twee truien over elkaar aan, (te) warm natuurlijk, maar als je ze dan allebei daarna helemaal uittrekt, sterf je van de kou. Dus koop een dekentje voor hem. Je hebt tegenwoordig van die paardendekens in hondenmaat, die zijn lekker warm.

pascaleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:43

paardje2005 schreef:
de hond van mijn trainster is een week voor hem geschoren en die heeft nergens last van.

oja zijn vacht was niet super dik nog.
het is een kruising malthezer

ik heb hetzelfde heb hem maandag laten scheren!
maar mijn trimster zegt dat ze het niet kouder hebben?!alleen als de vacht echt van heel lang naar kort gaat.
die van mij was 3 cm en is 1 cm geworden zeg maar de lengte van de vacht.die van mij trilt ook de hele tijd.
is verder ook normaal.
ik leg heb onder een kleedje en naar buiten krijgt ie een dekentje om.
als het bij die van mij morgen erger word of niet beter dan ga ik even langs de DA
want dan ben ik bang dat hij ziek is.
succes iig

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:47

Het kan ook een soort van stress zijn Lachen Ons hondje, een shi-tzu bibbert ook best veel, en inderdaad vooral als ze net uit bad komt, of net is geknipt. Is een soort stress/opwinding. Hoelang is het geleden dat je haar hebt geschoren?

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 00:21

Heb hem vrijdag geschoren. Ook tijdens het slapen trilt hij.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 00:27

ik vind het zowiezo een onverstandige actie om je hond in de winter te scheren Scheve mond

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 00:43

naadje24 schreef:
ik vind het zowiezo een onverstandige actie om je hond in de winter te scheren Scheve mond

scheelt weer dat het pas eind december winter is, dan is zijn vacht al wel weer aardig aan gegroeit!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:43

Mensen, ik wil niet banketstaaf klinken, maar er zijn zoveel honden die nu nog geschoren worden. Het is inderdaad zo dat het nou wat kouder begint te worden, maar als je nagaat, als je bijvoorbeeld een hondje hebt wat hele lange haren krijgt enzo die in de klit raken, dan kan je ze beter nu nog scheren, en dan tegen de tijd dat ze weer moeten begint het weer warmer te worden. Dus eigenlijk is het nu de beste tijd om nog even gauw je scheerapparaat over je hond te halen. Liever nu dan over n maand imo..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:48

Mijn bobtail wordt maandag weer geschoren door mij Knipoog
(loop stage bij een hondetrimsalon ben bezig met de opleiding)
wij hebben een regendeken voor hem met slecht weer.

Het hangt er gewoon puur vanaf hoelang jij buiten loopt met je hond per dag.
die van mij komt 4 keer op een dag 15 min buiten.
dan kunnen ze makkelijk geschoren worden heb een hond die in de tuin zit moet je niet doen dan is zijn vacht zijn bescherming tegen de kou.
Zit je hond binnen is het voor geen enkele hond geen probleem mits je wel een kleedje of dergelijk heb.
Het karakter van honden heeft er ook mee te maken meeste kleine hondje trillen meer omdat grotere honden wat meer bikkels zijn. Bloos

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:42

Die van mij trilt ook altijd 1 of 2 dagen nadat die geschoren is. Ook als het hartje zomer is.

Dus ik denk dat het gewoon even gewenning is. Wij zijn wel sinds vorige week voor het eerst. De vacht uitgedunt, dus niet afgeschoren maar geplukt. Toen ging die ook niet trillen.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:46

doom schreef:
Mijn bobtail wordt maandag weer geschoren door mij Knipoog
(loop stage bij een hondetrimsalon ben bezig met de opleiding)
wij hebben een regendeken voor hem met slecht weer.

Het hangt er gewoon puur vanaf hoelang jij buiten loopt met je hond per dag.
die van mij komt 4 keer op een dag 15 min buiten.
dan kunnen ze makkelijk geschoren worden heb een hond die in de tuin zit moet je niet doen dan is zijn vacht zijn bescherming tegen de kou.
Zit je hond binnen is het voor geen enkele hond geen probleem mits je wel een kleedje of dergelijk heb.
Het karakter van honden heeft er ook mee te maken meeste kleine hondje trillen meer omdat grotere honden wat meer bikkels zijn. Bloos

O ja een mietje is het sowieso. Mijn god wat een jankert zeg. Als ik per ongeluk heel licht op zijn pootje sta dan krijst hij al alsof de wereld vergaat. Echt zo´n verschil met katten, mijn kat heeft een keer een kwartier met zijn staart tussen de deur gezeten, gaf geen kik.

Ik vond het ook wel een mooie tijd om hem nu nog te scheren, dan is de vacht weer mooi aangegroeit als het echt koud word.

En het is echt geen mm werk hoor. Ik zal zo even foto plaatsen ter vergelijking.

Hij had heel erg last van klitten, terwijl ik het 2 keer per dag uitkamde. En zijn vacht begon ook heel erg te stinken.

Ik doe hondebeest niet erg veel plezier met uilaten met dit weer, hij heeft een hekel aan regen en natte poten. Wil ook niet in het gras enz enz en hij weet niet hoe snel hij weer naar binnen moet.

voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:54

Nou dat is een prima vachtje hoor niks mee aan de hand !! Vork
je zou als je denkt dat hij ziek is anders ook even zijn temp opmeten?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:12

Dat kan bijna niet van de kouw zijn Knipoog Heeft nog een lekker vachtje erop Lachen Ik heb er gister eentje met de 1 mm geschoren, en die heeft het ook niet koud Clown

pascaleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:37

naadje24 schreef:

beetje een kort door de bocht reactie eigenlijk........... Bloos
waarom dan??
onderbouw dan eens de dingen die je zegt.... Knipoog
maar stel het eens anders,een hond heeft lang haar ik bedoel je hond moet toch verschillende keren per dag uit,het regent en is slecht weer,dan blijven ze veeeeeel langer nat als dat ze lekker kort zijn.
dan zijn ze snel droog etc.
ik denk zelf dat het gewoon even wennen is. Knipoog