hoe bestraf jij je hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 15:54

Hoe bestraf jij je jong hond, als die niet doet wat je zegt, of bijt?
Ben benieuwd

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:59

als hij iets pikt (een schoen ofzo) gewoon afpakken en niks zeggen. Blijft hij klieren met dingen pikken dan gaat ie gewoon de bench in. als hij steeds op de bank springt waar die niet op mag dan zeggen we: moeten we de plantenspuit pakken? en zoef! hij is er weer vanaf Haha! het sukkeltje is bang voor water Huilen van het lachen
Hij luistert ook wel heel goed naar nee. dus zien wij dat hij een schoen gaat pakken dan is het gewoon: teddy neee! (op een geirriteerde toon)

assie

Berichten: 9492
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:37

Ik hoef maar 'uh' te zeggen, of me groot te maken en meneer doet weer een tijdje heel braaf en onderdanig.
Meer heb ik niet nodig. Alleen heel soms, één keer in het jaar, als meneer weer eens bananen in zijn oren heeft en het vertikt te komen, of heel vervelend doet, dan grijp ik hem in zijn lurven (=halsband pakken en een flinke 'Hallo randdebiel zullen we weer even luisteren!') en dan is hij de rest van het jaar weer een engeltje.

Heerlijk zo'n makkelijk hondje Lachen

Je had het over een jonge hond in je vraag zie ik. Daar zou ik alleen straffen als ik zeker wist dat de hond weet wat de bedoeling is. En dan nog zou ik, in plaats van straffen, vooral gaan voor afleiden en ongewenst gedrag ombuigen in goed gedrag. Bijvoorbeeld het knagen op schoenen, dan zou ik de schoen afpakken en hem iets geven waar hij wél op mag knagen.
Bij bijten volgt er een rustig 'Nee' en vervolgens wordt het knaagspeeltje gegeven, daar mag wel in gebeten worden. Dan ligt het wel aan de manier van bijten hoor. Is het happen in de vingers van speelsigheid of is het agressief aanvallen? (Dat laatste lijkt me erg onwaarschijnlijk overigens bij een jonge hond).

Ik denk trouwens dat als je op hele jonge leeftijd al begint met brommen en roepen en schreeuwen, dat de hond op latere leeftijd snel zal zijn afgestompt.

k4tink4

Berichten: 720
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: Gouda

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:39

assie schreef:
Ik hoef maar 'uh' te zeggen, of me groot te maken en meneer doet weer een tijdje heel braaf en onderdanig.


Zelfde bij mij Haha!
Maar hij doet weinig verkeerd Bloos
Ik heb een engeltje Schijnheilig

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:40

assie schreef:
Ik denk trouwens dat als je op hele jonge leeftijd al begint met brommen en roepen en schreeuwen, dat de hond op latere leeftijd snel zal zijn afgestompt.


Inderdaad, daarom zitten wij nu met een hond die je bijna uitlacht als je hem straft... En bij visite gewoon zeggen dat ze niks met die hond mogen doen...

Marion__

Berichten: 751
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Veldhoven

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:43

Ligt eraan wat hij doet.. als hij nou iets bijvoorbeeld wilt pakken wat niet mag gewoon stemverheffing gebruiken. Dat werkt heel goed bij onze hond.

Maar als hij bijvoorbeeld naar iemand hapt (wat hij vroeger wel eens deed) pakte we hem bij zijn nekvel en drukten we hemtegen de grond. Hij ging dan op de grond liggen en protesteerde even en daarna voel je dat hij zich overgeeft en dan is het weer goed.

Onze hond is een schat van een hond, maar je kan hem niet altijd vertrouwen als er vreemden bij zijn. Vandaar de aanpak die hierboven staat Knipoog Gelukkig is dit eigenlijk nooit nodig! Haha!

nestle

Berichten: 1408
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: My happy place

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:48

vroeger was het bij uh genoeg maar nu luistertd ze soms niet omdat ze dan heel stout is en dan pakken we haar bij haar nek vel en dan een ZACHT tikje op haar neus zo van dat mag niet he maar dat is aleen als ze andere honden wil aan vallen of iets van tafel jat maar als ze blaft of zo als dat niet mag is het gewoon uh

xxGermaXX
Berichten: 783
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:07

heel simpel in de hoek zetten werkt echt en hij blijft nog zitten ook.
hij vind het vreselijk om in de hoek te moeten zitten

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:09

hoelang zit ie dan wel niet in de hoek? vind het persoonlijk een beetje vreemde manier Bloos

xxGermaXX
Berichten: 783
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:13

heel kort hoor Tong uitsteken en hem dan negeren meestal zit hij er 3 min ofzo
wij stafte hem altijd anders door hem op zn rug te leggen en hem dan vast te houden
en niet aankijken (dat hadden we geleerd op curcus) en hij moest er zolang liggen totdat
hij ontspannen was maar meneer kent dit wel en als we hem neerleggen dan ontspant hij gelijk

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:14

Haha, slim zijn ze Tong uitsteken

Ik vind 'in de hoek' eigenlijk nog niet eens zo'n gek idee. Zelfde idee als in de mand, als hij maar merkt dat hij niet juist is geweest. Voor elke hond is wel weer een andere oplossing als iets niet zo goed werkt Knipoog

xxGermaXX
Berichten: 783
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:16

Myra schreef:
Haha, slim zijn ze Tong uitsteken

Ik vind 'in de hoek' eigenlijk nog niet eens zo'n gek idee. Zelfde idee als in de mand, als hij maar merkt dat hij niet juist is geweest. Voor elke hond is wel weer een andere oplossing als iets niet zo goed werkt Knipoog


ja idd maar mijn ouders willen niet dat hij zijn mand als strafplek gaat zien vandaar
dat we het zo doen

Anoniem

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:16

Ligt eraan wat hij doet. Pakt hij een schoen of zoiets in zijn bek dan is het eerst foei, daarna een tikje op zijn neus.

Onze pup (vier maanden) heeft nu de neiging om tegen je aan te springen, spelend de happen of tegen je aan grommen en blaffen. Dan word ze op dr rug geleged en is het klaar. Precies de zelfde manier dat onze reu haar ook bestraft.

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:18

maar na 1 minuut weet die hond allang niet meer waarvoor hij daar eigenlijk zat, tja, moest van de baas.
ik heb altijd geleerd: straffen en meteen weer goed maken. je kan wel boos op je hond blijven, maar hij weet toch niet waarom. en als ik naar mijn 2 honden onderling kijk. oude hond straft de jongste met een snau en een knauw, maar begint hem dan ook meteen af te lebberen Tong uitsteken maar de jongste hond weet wel wat hij fout heeft gedaan (b.v te wild op de plaats van de andere hond gesprongen) en doet daarna gewoon voorzichtig en rustig.

Paulaa_
Berichten: 3127
Geregistreerd: 16-02-07

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:18

Meestal verhef ik me stem even en zeg ''uuh''. Tong uitsteken Of als hij mij bijt,en toch door gaat, dan pak ik dat stuk vel onder zijn bekkie en dan zeg ik meestal hou je nou een op op een boze toon, en dan is hij wel lief in een keer Tong uitsteken En als ik vraag of hij wil gaan zitten, en toch door loopt, en als ik hem dan te pakken krijg dan laat ik hem met mij mee lopen naar die plek waar hij moest zitten, en dan zeg ik hier moest je zitten en blablabla Tong uitsteken

annepaardoes

Berichten: 7159
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:21

Nannes schreef:
als hij iets pikt (een schoen ofzo) gewoon afpakken en niks zeggen. Blijft hij klieren met dingen pikken dan gaat ie gewoon de bench in. als hij steeds op de bank springt waar die niet op mag dan zeggen we: moeten we de plantenspuit pakken? en zoef! hij is er weer vanaf Haha! het sukkeltje is bang voor water Huilen van het lachen
Hij luistert ook wel heel goed naar nee. dus zien wij dat hij een schoen gaat pakken dan is het gewoon: teddy neee! (op een geirriteerde toon)



Een hond moet je niet in de bench stoppen als straf. De bench is juist de veilige plek. Daar moet je geen negatieve plek van maken.
En om een hond nou terug te pakken op zijn fobieën is ook niets. De hond zal zijn hele leven nog water tegen komen en om het daar alleen nog banger voor te laten maken is niet erg verstandig. Niet aanvallend bedoeld hoor ,maar dit is hoe ik er over oordeel Lachen


Om mijn hond te straffen gebruik ik meestal gewoon stem verheffing. Dat werk vaak wel.

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:22

maar naar z'n mand oid dergelijks sturen hoeft helemaal geen straf te zijn. als hij daar naartoe loopt op jouw commando, is het alleen rangorde bepaling. hij heeft naar jouw te luisteren en klaar, je hoeft niet boos op hem te blijven als hij in z'n mand zit. geef hem desnoods daar een botje dat hij daar evt. blijft en daarmee kan je hem van zijn slechte gedrag afleiden.
als mijn hond vervelend is en door blijft gaan na corrigeren sluiten we hem ook op i z'n bench. en eigenlijk zeg ik op een hele vriendelijke toon: op je plaats en ik mik er een koekje of kauwstaafje in. het is geen straf, maar ik ben hem zat en heb geen zin om continu achter zijn reet aan te lopen om spulletjes uit z'n bek te trekken.

annepaardoes

Berichten: 7159
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:25

Geduld is een schone zaak. De hond moet gewoon leren dat iets niet mag.
Als je hem na het corrigeren naar zijn plek stuurt kan er een link ontstaan van plek->correctie. Dan wordt de plek niet meer gezien als veilig maar als straf.

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:26

op deze manier is het voor hem geen nare plek. hij gaat er graag in. als we zeggen: ik ga boodschappen doen, dan gaat hij er al in. als hij bang is voor knallen of een vliegtuig gaat hij ook in z'n bench, want dat is zijn veilige plek.

en over dat water. vroeger op puppycursus had de instructeur een plantenspuit achter zich staan. als er dan een hondje blafte, spoot hij onverwacht en liet hem niet zien. de hond liep te zoeken en was stil. dan kon je hem dus belonen voor het stil zijn. thuis gebruikten wij deze methode ook omdat hij vaak blafte voor aandacht. ooit is hij er dus achtergekomen dat het die plantenspuit was. maar, hij blaft niet meer Lachen

annepaardoes

Berichten: 7159
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:33

Dan denk ik dat je geluk hebt gehad. Lachen

Is je hond misschien daarom bang voor water? Dat hij/zij er achter is gekomen dat het water was dat hem liet schrikken?

Zolang de hond niet weet dat het water of iets dergerlijks is lijkt het mij helemaal geen slechte methode.

Maar als je hond dus weet dat plantenspuit water betekend, waar hij/zij bang voor is, lijkt het mij geen idee om daar mee te dreigen. Misschien vergroot je dan de angst voor water meer.

Nu maar weer een beetje ontopic Tong uitsteken

(als iemand hier commentaar op heeft mag dat rustig Lachen maar dan via pb of in een nieuw topic. Anders haken we een beetje af van het topic Lachen )

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:37

nog heel ff offtopic dan Tong uitsteken

hij is wel bang voor water, maar is als pup zijnde ook vaak genoeg met z'n stomme kop in het water gevallen. vorig jaar met die hitte in july had de hondentraining een soort afkoelingsbadje op het veld gezet. alle honden lekker in het water spelen, neeee, onze stoere jachthond staat erbij en kijkt ernaar Clown maar hij is met veel dingen een held op sokken hoor Tong uitsteken

ok nu echt weer ontopic Tong uitsteken

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: hoe bestraf jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 18:46

oke bedankt voor de reacties Knipoog