kleine aquariumvissen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

kleine aquariumvissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 19:30

Ik heb een leuke kom gekocht en wil daar visjes in houden. Er komen iig guppen in maar ik wil er nog wat bijin hebben maar kan niet goed vinden watvoor kleine vissen (zo'n 8cm max) er nog meer in water van zo'n 18-20 graden kunnen. Weet iemand een handige site?

Siempie

Re: kleine aquariumvissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:39

Hoe groot is de kom?

Op zich is het voor guppen sowieso niet goed om ze in een niet verwarmde bak te houden. Je zou ook aan goudvissen kunnen denken in dit geval.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:44

als het tropisch is kun je denken aan tetra's,platy's,danio's,zwaarddrager......zijn makkelijk te houden,maar hebben wel warm water nodig

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:28

In koudwater kunnen eigenlijk alleen alle goudvissoorten (de traditionele goudvis, sluierstaart, telescoopdinges).
Met guppies kan het opzich goed gaan, maar in principe alleen als ze ook in koud water geboren zijn...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:15

Havanna__ schreef:
Met guppies kan het opzich goed gaan, maar in principe alleen als ze ook in koud water geboren zijn...

mee eens Tong uitsteken wij hadden ook altijd guppies in koud water maar die baby's zijn er ook in geboren.. het is niet erg om ze in koud water te doen alleen krijgen ze dan lang niet zo snel jongen.. (heb namelijk al 15 jaar guppen in koud water gehad Tong uitsteken)

maar het is idd beter om ze in warm te doen maar heb nu zelf ook 26 guppen baby's en die zitten met een filter in koud water Tong uitsteken en ze leven alle 26 nog Tong uitsteken

ik zou ook een beetje goudvis soorten nemen.. die kunnen beter tegen koud water Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 22:24

Maar ik wil dus juist géén goudvissen.
Ik heb al eerder guppen gehad en die had ik ook gewoon in koud water en dat ging ook prima.
Maar 18-20 graden is toch niet koud, koud lijkt me meer onder de 10 graden...

De kom is cillindervormig; doorsnede van 25 cm en hoogte van 30 cm ongeveer.

Ik heb nu wat gevonden over een paar kleinere visjes;
De dwergzonnebaars kan ik water van 10 tot 25 graden.
Indische glasbaars: 18-25 graden
Dwergparadijsvis: 18-26 graden
Zebra; 18-25 graden

Maar ik wil dus wel visjes die klein blijven en met felle kleurtjes zoals guppen en tetra's. Uiteraard moeten ze ook een beetje met elkaar overweg kunnen en ik geloof dat dat niet de sterste kant van de paradijsvis is of is dat alleen tegen zijn eigen soort?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:27

http://www.punkyfish.nl , en dan in de database kijken.
In deze bak zou ik echt maar 1 soort houden. Dus óf guppen of Neon Tetra's. Of iets anders.
Anders word het een beetje een chaos met veel soorten in zo'n klein bakje.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 25-10-07 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:28

salsaentango schreef:
ik zou ook een beetje goudvis soorten nemen.. die kunnen beter tegen koud water Haha!

Aangezien die hier niet in passen gaat dat niet echt meevallen...

Neem hier anders ook eens een kijkje. Lachen
viewtopic.php?f=34&t=811549&hilit=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 22:31

hij is ongeveer net zo groot als een standaard vissenkom, alleen iets hoger, ik mag toch aannemen dat daar wel een goudvis in past...

Maar zijn er ook kleine visjes die solitair leven, bepaalde algeneters ofzo? Dan zou ik er een aantal guppen in kunnen houden en 1 of 2 visjes van een andere soort.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:33

Een goudvis is eigenlijk meer een vijvervis, in een kom passen ze ook niet. Helaas word dat veel te vaak gedaan.

Algeneters leven in principe allemaal solitair, enkele uitzonderingen daar gelaten.
Let wel op dat je geen agressieve koopt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 22:40

zoals welke?
wat is aan te raden in combinatie met (heel) kleine visjes als guppen?

die punkyfish site is idd handig, kan ik tenminste gericht zoeken. Wel jammer dat er alleen latijnse/wetenschappelijke namen staan, beetje lastig om dan naar een bepaalde soort te vragen in de winkel...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:42

waarom niet een grotere (verwarmde) bak..?
heb je veel meer keuze..en er kan meer in Knipoog

Heb mijne voor 30 euro van mp gevist, met alles erbij (pomp, verwarming, thermometer)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 22:47

omdat ik daar geen plaats voor heb en er niet te veel werk mee wil hebben. Vroeger had ik een vrij grote bak maar dat vond ik toch niet echt lonend.
Bovendien ging het me voornamelijk om guppen omdat ik die zóó mooi vind en die kunnen ook wel in een kleinere bak.
En, ik wilde al heel lang een cillindervormig aquarium, leek me mooi. Is een beetje een tick geworden denk ik.

Ik wil dus ook graag een soort waar ik niet teveel werk mee heb, ik lees op die punkyfish site nu over een schattig klein felgekleurd visje maar moet wel in een speciaalaquarium, kan slecht tegen andere vissoorten en heeft superschoon water nodig. Das dus niks voor mij.

Overigens; bedoelen ze met minimale grootte aquarium de lengte? (op die site)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 00:14

zijn er trouwens ook andere dieren behalve vissen die in zo'n aquarium gehouden kunnen worden? (bv garnalen oid?)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 01:07

anneliesdj schreef:
hij is ongeveer net zo groot als een standaard vissenkom, alleen iets hoger, ik mag toch aannemen dat daar wel een goudvis in past...

Maar zijn er ook kleine visjes die solitair leven, bepaalde algeneters ofzo? Dan zou ik er een aantal guppen in kunnen houden en 1 of 2 visjes van een andere soort.

Goudvissen hebben per vis minstens 40 (ja je leest het goed, veertig) liter water nodig. dat het ontzettend taaie beestjes zijn en ondanks slechte leefomstandigheden toch ongelovelijk lang kunnen leven doet daar niets aan af.
Een kom is per definitie een erg slecht onderkomen voor vissen. Relatief weinig wateroppervlak tov de inhoud. Moeilijk filters in onder te brengen (en ja die heb je nodig, waterpompje met sponsfiltertje is prima, goed & goedkoop)
Mijn inschatting is dat een gewone kom met een paar guppies al dichtbevolkt is.
Mijn advies lees je eerst eens in over beginners aquaristiek (google kan je sneller aan meer info helpen dan bokt op dit gebied...), en koop dan een echt aquarium, zo groot als je je kunt veroorloven, en begin met heel weinig vissen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 01:13

ik heb gegoogled maar kan dus niet echt wat vinden. Daarbij, goudvissen komen tzt wel buiten in de vijver en dan hebben ze wel meer als 40 liter per vis Knipoog.
Daarbij, ik wil écht geen goudvissen, ik wil een paar kleine mooi gekleurde visjes.

Wbt het wateroppervlak van een kom; daarom heb ik dus een cillindervomige kom, die heeft net zoveel wateroppervlak als de doorsnee van de kom, dezelfde verhoudingen dus als bij een vierkante/rechthoekige bak.

Hoeveel liter water heeft een gup nodig?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 01:16

kijk anders hier : kllik

wie weet vind je daar wat?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 01:18

ah handig, dank je!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 01:19

misschien bij rasbora en dan de Boraras maculata die blijft heel klein, hoewel ik verder niks erover weet Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 02:18

Kuggur schreef:
anneliesdj schreef:

Goudvissen hebben per vis minstens 40 (ja je leest het goed, veertig) liter water nodig. dat het ontzettend taaie beestjes zijn en ondanks slechte leefomstandigheden toch ongelovelijk lang kunnen leven doet daar niets aan af.
Een kom is per definitie een erg slecht onderkomen voor vissen. Relatief weinig wateroppervlak tov de inhoud. Moeilijk filters in onder te brengen (en ja die heb je nodig, waterpompje met sponsfiltertje is prima, goed & goedkoop)
Mijn inschatting is dat een gewone kom met een paar guppies al dichtbevolkt is.
Mijn advies lees je eerst eens in over beginners aquaristiek (google kan je sneller aan meer info helpen dan bokt op dit gebied...), en koop dan een echt aquarium, zo groot als je je kunt veroorloven, en begin met heel weinig vissen.

Mee eens een kom is echt slechte huisvesting voor vissen, snap eigelijk niet dat dierenwinkels het blijven verkopen. Als je dieren wilt houden, wil je het toch optimaal? Met name beste voor die dieren in kwestie ook al zijn het maar vissen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:37

Pikeur schreef:
salsaentango schreef:

Aangezien die hier niet in passen gaat dat niet echt meevallen...

Neem hier anders ook eens een kijkje. Lachen
viewtopic.php?f=34&t=811549&hilit=

omdat de kom te klein is.? of water te koud Tong uitsteken

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 07:39

Pikeur schreef:
Een goudvis is eigenlijk meer een vijvervis, in een kom passen ze ook niet. Helaas word dat veel te vaak gedaan.

Algeneters leven in principe allemaal solitair, enkele uitzonderingen daar gelaten.

nou een goudvis kan echt wel in een kom hoor.. wij hebben altijd goudvissen in een grote kom gedaan en allemaal erg oud geworden.. en mijn ouders hadden altijd vissen en die hadden ook goudvisjes in een kom..

het is maar net hoe je het bekijkt en hoe groot de kom of bak is. en een kom is natuurlijk niet een van de best deingen om je vis in te doen daar ben ik mee eens maar het wil wel Tong uitsteken

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:18

Pikeur schreef:

Oh wacht Pling
Volgens mij moeten de meesten wel verwarmd...

Citaat:
Overigens; bedoelen ze met minimale grootte aquarium de lengte? (op die site)

Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 16:06

Ik kom nu uit bij de dwerg zonnebaars en de hara hara, iemand hier ervaring mee en wat zijn de voor en nadelen van deze vissen?

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:10

salsaentango schreef:
Havanna__ schreef:

mee eens Tong uitsteken wij hadden ook altijd guppies in koud water maar die baby's zijn er ook in geboren.. het is niet erg om ze in koud water te doen alleen krijgen ze dan lang niet zo snel jongen.. (heb namelijk al 15 jaar guppen in koud water gehad Tong uitsteken)

maar het is idd beter om ze in warm te doen maar heb nu zelf ook 26 guppen baby's en die zitten met een filter in koud water Tong uitsteken en ze leven alle 26 nog Tong uitsteken

Ik hoop al drie jaar dat mn guppen een keer jongen krijgen,nou helemaal niks.
Heb in totaal iets van 15 guppen,daar moet toch wel een klikkend stelletje bij zitten Verward
Een zeer onvruchtbaar aquarium noemen we de mijne altijd Haha!