Welk hondenras?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 02:13

Mijn vriend en ik verhuizen volgend jaar samen naar een huis met veel ruimte, en we willen en dan ook een hond, maar zijn er nog niet helemaal uit wat voor ras. En aangezien dat soort discussies bij ons weleens lang willen duren Haha! zijn we nu al een beetje aan het rondkijken naar verschillende rassen. Uiteraard kijken we ook bij rasverenigingen etc. van rassen die ons aanspreken, maar het leek me ook wel een idee om eens te kijken op bokt of er mensen nog ideeen hebben.

Over een paar dingen zijn we het al eens (gelukkig Clown).
Het moet in ieder geval een middelgrote tot grote hond zijn, waarbij de voorkeur toch wel naar groot uit gaat. Bij voorkeur niet kortharig, maar halflang- of langharig. Vriendelijk en geen hyperaktief karakter, niet per se vreselijk waaks. Een deel van mijn bedrijf zal namelijk ook bij het huis komen (antiekverkoop en restauratie) en mensen moeten het erf op kunnen komen zonder al te enthousiast of juist erg argwanend verwelkomd te worden. Uiteraard is een hoop afhankelijk van opvoeding, maar bepaalde rassen hebben nou eenmaal over het algemeen wat fijnere karakters voor in zo'n omgeving.
Liefst ook redelijk erfvast, het terrein kan wel afgesloten worden en ligt niet direct langs een weg, maar eentje die bij elke gelegenheid te benen neemt is niet erg fijn daar.
Een hond die veel beweging nodig heeft is geen probleem, ruimte genoeg.

Een aantal rassen die al op ons lijstje staan:
Newfoundlander
Landseer
Leonberger
Deerhound
Ierse Wolfshond
Pyreneese berghond
Koningspoedel

Als iemand nog ideeen heeft wat voor ras we ook eens naar zouden kunnen kijken, of ervaringen met bovenstaande rassen, graag.

Luilak
Berichten: 60
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Sydney

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 02:28

Bearded Collie!! Wel enthousiast, maar heel slim, goed te trainen en hebben een heel vriendelijk en open karakter! De vachtverzorging valt erg mee, 1 keer per week een borstelbeurt (laat de fokker je het voordoen), en dat is het!

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 02:42

Vind ik in ieder geval leuke honden om te zien, Bearded Collies. Verder weinig ervaring mee, maar ik zal eens meer info zoeken.
Vachtverzorging vind ik ook geen punt trouwens, ik heb nu een Coton de Tulear, oftewel een enorme pluizebol die ook wekelijks minimaal 1x ontklit moet worden.
Die blijft echter achter bij mijn ouders en de andere honden, ik vind het zielig om hem mee te nemen bij zijn maatjes vandaan.

Luilak
Berichten: 60
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Sydney

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 02:49

als je meer wilt weten over ze moet je maar een berichtje sturen, ik weet ook nog een hele goede fokker voor je (aan de andere kant van NL, dat wel), maar die mensen zijn echt super.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:15

ik heb ook 2 bearded collies leuke honden kunnen goed luisteren
(als je ze goed getraint heb, zo niet dsn luisteren alleen als ze zin hebben). Zijn inderdaad heel vriendelijk en lief tegen oudere mensen en kleine kinderen.

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 06:52

Hey hallo,

En zo'n hond als Odie was? Dat was ook een supper lief en mooie hond!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:05

Al die rassen( poedel weet ik niet, hoor)die je opnoemt, hebben maar zo'n korte levensverwachting...
Dan zou ik lever voor een "gewonere"hond gaan, wie weet zit je lieveling wel gewoon in het asiel!

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:46

herbey schreef:
Hey hallo,

En zo'n hond als Odie was? Dat was ook een supper lief en mooie hond!

Odie was inderdaad een geweldige hond, heel lief en onverstoorbaar. En mooi was ze zeker!
Maar dit is de karakterbeschrijving van de Kuvasz van de rasvereniging:
De Kuvasz is moedig, niet zenuwachtig en zeer gehecht aan zijn huisgezin. Hij zal zijn omgeving beschermen tegen ongewenste indringers, zonder nodeloos agressief te zijn. Voor die bewaking heeft hij geen commando's nodig, de hond is mans genoeg indringers tot staan te brengen. Het zelfstandige kan wel eens leiden tot problemen. Kortom, de Kuvasz is een eigengereide, meestal tamelijk dominante hond. Gedrags- en gehoorzaamheidstrainingen zijn, zolang de hond er plezier in heeft, zinvol, maar een volgzame hond zal de Kuvaszbezitter bijna nooit krijgen! Hij zal commando's wel leren, maar er niet altijd direct aan gehoorzamen. Toch is de Kuvasz op zich een zeer aanhankelijke en tolerante hond Zijn opvoeding dient gebaseerd te zijn op geestelijk en niet op lichamelijk overwicht. Fysiek geweld als opvoedende maatregel heeft bij een Kuvasz een averechts effect. Hij heeft een rechtvaardige, evenwichtige en consequente baas nodig.
En zo was Odie ook echt, het was een superhond, maar volledig af te richten is ze nooit geweest. Weglopen deed ze ook vreselijk, echt zwerven als ze de kans kreeg. Heel sociaal was ze wel, ze lag hier ook overdag in de winkel en ze wist ook heel goed dat mensen daar gewoon binnen mochten komen. Maar voor onverwachtte bezoekers is ze weleens niet zo lief geweest Nagelbijten / Gniffelen
Ik zou in elke andere situatie zonder twijfel een Kuvasz willen, maar de kans dat dat waar we terecht komen niet gaat passen is te groot.... helaas. Ik vind het zulke schitterende honden:
http://www.westminsterkennelclub.org/br ... /kuvsz.jpg

Amondi, ik wil geen asielhond. Ten eerste omdat ik in onze sitautie liever de hele geschiedenis van de hond ken, en ten tweede omdat hij ook mee zal moeten naar mijn ouders dagelijks, want daar is de antiekwinkel. En we hebben nu al 3 honden, waarvan er 2 nogal dominant doen tegen 'buitenstaanders' qua honden. Pups is geen enkel probleem, honden die ze van pup af aan kennen en regelmatig zien ook niet. Maar volwassen vreemde honden accepteren ze niet.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:00

denk ook eens aan een Keeshond!

Zijn hun baas zeer trouw, zijn wel waaks, en zien er zeer vriendelijk uit!

Ik heb een puppy, dat wordt een kleine middenslag Kees. Maar je hebt ook gewone Keeshonden, die zijn meer de maat die jij zoekt.

Miss_happy

Berichten: 419
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: Twente

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:22

Een Golden Retriever misschien (of een andere Retriever), zijn erg vriendelijke honden. Of vinden jullie die te klein?

DorisM

Berichten: 150
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: USA

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:23

Wat dacht je van een labradoodle of een goldendoodle?
zijn lieve rustige honden, braaf, intelligent en dol op hun baas. Ik denk dat ze erfvast zijn, maar dat weet ik niet zeker..

Anoniem

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:24

Wat leuk dat jullie een landseer op het lijsje hebben staan! Deze hebben wij zelf ook, erg leuke honden!

Wat wij er ook bij hebben rondlopen is een Schapendoes! Maar weet niet of dat jullie die te klein vinden?

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:24

vroeger thuis hadden wij een Estrella, een Portugees ras. Prachthond, superkarakter, echt een superhond. Lijkt wel wat op de leonberger, maar net wat sjieker.
succes met je keuze!

Chantal78

Berichten: 1125
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Friesland

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:20

als ik je beschrijving zo lees van de eisen zeg maar dacht ik gelijk aan een bernersennen.
zijn heel lief ,erf vast kortom het zijn gewoon geweldige honden Haha!
kijk maar eens in mijn profiel voor foto's Knipoog

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:23

Berner Senner?

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:24

Als ik moest kiezen uit deze rassen, dan zou ik kiezen voor een koningspoedel. Geweldige honden! BIj mijn vzpony's hebben ze er 17, en een kennis van mij fokt er ook mee. Ik kan je wel doorverwijzen naar http://www.poedelpret.nl , ze heeft nog 3 puppies over mocht je interesse hebben Knipoog Maar het zijn iig erg leuke honden, blij, speels, en je kan ze nog in verschillende toiletten knippen ook Lachen

Chantal78

Berichten: 1125
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Friesland

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:41

blackstar schreef:
Berner Senner?


nee een bernersennen Haha!
geweldige honden kijk maar in me profiel Knipoog

Lysette

Berichten: 1696
Geregistreerd: 27-02-01

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:38

Ik heb een poedeltje (wel een middenslag) en ik denk dat ze wel voldoen aan je eisen. Mijn poedeltje is in ieder geval heeeel vrolijk en vriendelijk. Het is een heel makkelijk hondje. Ze zijn alleen wel wat actiever dan de andere honden uit je lijstje denk ik. Mijn hondje is in ieder geval vrij hyper, maar niet vervelend hyper hoor Knipoog Maar het idee van omahondje zie ik niet echt in haar terug Haha!

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:41

Die kleine poedels zijn over t algemeen wat drukker dan de koningspoedels Lachen

dienetje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Lekkerkerk

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 20:25

Bearded collie!! ik ga mee met de eerste mensen die reageerden. Helaas heb ik die van mij 5 weken terug moeten laten inslapen.
Wij krijgen nu een engelse springer spaniel. De vacht van mijn bearded was wel beetje ramp hij was geschoren bij zijn vorige baasjes en daardoor was pas het laatste jaar echt bearded vacht. mooi lang.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 00:10

Denk ook goed aan de opvoedings eissen van honden. Een jack russel is een 'echte' hond om op te voeden en dominant als je verkeerd opvoed. Ik zou niet snel beginnen aan een Ierse Wolfshond deze zijn ZEER moeilijk op te voeden en zijn erg eenkennig. Een kennis van mijn ouders heeft ze en zegt dat maar 'zeer' weinig mensen geschrikt zijn voor dit ras. Konings poedel is mijn smaak niet Bloos New foudlander is wel groot om mee te nemen naar de antiek winkel lijkt mij, een werkwillige hond en zeer sociaal. Het zelde vind ik van een Leonberger leuke lieve hond maar wat groot voor een winkel. De deerhound is zelfstandig en werklustig dus voldoet misschien niet helemaal aan je eisen. De pyreneese berghond is slim, normale grote maar word langzaam volwassen wel geduld hebben met opvoeden dus Knipoog

Zoals al eerder genoemd de Bearded Collie past ook bij je eissen. Een waarige haardos met een goed karakter zachtzinnig lief en slim! Wel veel haren natuurlijk Knipoog

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:36

Wat wel met beardies is, die zien maar weinig omdat ze vaak de haren voor de ogen hebben hangen, dus zijn vrij schrikachtig. Wat ik zou doen als ik jouw was, is vanaf pups af aan, als je een pup neemt, de haartjes opsteken. Anders heb je straks een schrikachtige hond, en dat wil je ook niet Lachen

Scotty__
Berichten: 776
Geregistreerd: 23-10-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:19

Een chihuahua Clown

hahahaha, deze doet niet aan jou regels.

Ik vind bordercolies ook erg leuk.

Maar een, hoe heet zo'n beestje nou ik weet de naam even niet meer.
Ik zal het even opzoeken je hoort het nog

Deleted

Berichten: 2055
Geregistreerd: 19-04-07

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:05

bernesennen of bulldog maar dat is niet echt wat jullie zoeken heb ik gelezen Knipoog

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:18

juval schreef:
vroeger thuis hadden wij een Estrella, een Portugees ras. Prachthond, superkarakter, echt een superhond. Lijkt wel wat op de leonberger, maar net wat sjieker.
succes met je keuze!


Die hebben wij ook!
Onderhand hebben we al mijn hele leven deze honden. Onze eerste hond is 14 jaar geworden en de hond die we nu hebben is twee. Het is zeker een ras om aan te raden.
Zeer makkelijk in onderhoud, brokken en af en toe vlees is genoeg. Ze verharen in plukken, dit zorgt voor veel minder haar in huis en ze hoeft ze zelden te kammen. Rustig en makkelijk in huis en zeer lieve honden. Kunnen goed met hun energie overweg, makkelijk buiten te houden en zomers en 's winters hebben wij geen last van een hond die het te warm of te koud heeft. Bij een goede verzorging worden ze minstens tien jaar, maar ouder worden ze ook snel. Aanhankelijk maar simpel en hoewel ze enorm zijn, liggen ze nooit in de weg. In mijn profiel staan foto's en een website Haha!
Het ras is gewend zichzelf te redden, maar met een goede opvoeding (en dat is bij elke hond nog niet zo makkelijk) gaan ze voor je door het vuur.

Let er wel op dat bij iedere grote hondenras er een kans is op hd, lees je goed in en zoek ouders die de minste kans daarop doorfokken. Uit ervaring weet ik dat een hond met hd erg veel pijn kan hebben. Dit ras is een relatief ombekend ras in Nederland, maar er zijn genoeg fans ervan Knipoog

Persoonlijk vind ik de Estrala het mooiste ras dat er tot nu toe tussen staat in het lijstje.. Zeer veel klasse heeft deze hond Haha!
www.estrela.nu is de website dacht ik.

Succes met je keuze Haha!