Ik heb eigenlijk alles al zo'n beetje gehad, maar nog nooit een rat en ik vraag me af of dat leuk zou zijn. Wat zijn de voors en tegens? Ben heel benieuwd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zwartwitje schreef:Chubby, hoe kan het dan dat de rat van jesperlover wel 8 jaar is geworden?
Ladygiroc schreef:Als een dierenwinkel zijn ratten van een goed adres haalt (dus niet bij iemand die toevallig een nestje heeft) is er niks aan de hand.
Ladygiroc schreef:slangenvoer ratten hebben ALLEMAAL een afwijking.
Ladygiroc schreef:Als een dierenwinkel zijn ratten van een goed adres haalt (dus niet bij iemand die toevallig een nestje heeft) is er niks aan de hand.
Chubby schreef:Poeh... Mag ik zeggen dat er een hoop onzin staat hierboven?!
Allereerst: gemiddelde maximale leeftijd van een tamme rat is 18 maanden. Door speciale fokprogramma's en registratie middels "stambomen" bij Ratteries probeert men deze levensduur te verhogen. Ook de kwaliteit van leven (gezondheid, karakter) is een stevig aandachtspunt.
Er is onderzoek gedaan naar de maximale leeftijd van wilde ratten, wanneer de "natuurlijke" vijanden uitgeschakeld werden. Ook deze ratten hebben een gemiddelde maximale leeftijd van zo'n 18 maanden.
Wanneer men spreekt van 3- en 4-jarigen, spreekt men over uitzonderingen. Ik geloof niet dat er ooit bewezen is dat ratten ouder kunnen worden dan dat.
Gemiddeld gewicht van een tamme mannelijke rat is 500 gram, van een vrouwtje zo'n 300 gram. Wanneer men vetbollen () gaat voeren kan dit gewicht natuurlijk op een obesitas-niveau komen. Ratten zijn alleseters; basisrantsoen is een brok of muesli die je gewoon in de dierenwinkel kunt kopen, aangevuld met fruit, gedroogd brood, vlees, etc. Geen koolsoorten of kruidige levensmiddelen.
Ratten uit zo'n specifiek fokprogramma zijn van zichzelf erg op mensen gericht. En wanneer deze geen erg slechte ervaringen opdoen, kun je een rat beschouwen als een kruising tussen een hond en een kat. Ratten zijn sociale dieren en dienen dus wel in een groep te leven. Twee is echt een minimum! Dit heeft geen invloed op de tamheid. Uiteraard zijn er uitzonderingen, mensen kunnen ook leven als kluizenaar maar daarmee heeft dat nog niet de voorkeur van veel mensen..
Mannelijke ratten zijn, wanneer volwassen, een stuk rustiger en dus knuffeliger. Nadeel is dat ze wat sterker ruiken en mogelijk hun territorium afbakenen met een urinespoor. Door dit territoriaal gedrag is het ook lastiger nieuwe mannen te introduceren in een groep.
Vrouwtjes zijn wat beweeglijker en speelser, zeker tot op latere leeftijd. Ze zijn wat ook makkelijker met andere soortgenoten. Geweldig om ze met elkaar te zien spelen en leven!
Haal je ratten niet weg bij een Boerenbond, Welkoop of dierenwinkel. Dit zijn dieren met een grotere kans op gezondheidsproblemen, nare karaktertrekjes en je zult de eerste niet zijn die een zwanger kindvrouwtje mee naar huis neemt.
Voor goede fokkers en meer info: http://www.ratten.nl