14-08-07: Waarschuwing rattenopvang Animal Camp / http://www.ratten.nl schreef:Door Annie van Rattenopvang Zaanstad
Opvang (kleindierenpension) AnimalCamp is van oorsprong een hamsteropvang die, zonder enige ervaring, op een dag besloot dat het ook wel leuk is om ratjes op te gaan vangen. Hierover is destijds (februari 2007) een pittige discussie geweest tussen Sabrina en mij en we spraken af dat we goed contact zouden houden en Sabrina gaf aan ook te willen leren en dat ze dan samen met haar vriendin Chantal langzaam met een klein groepje ratten zou beginnen. Er is ook nog aangegeven (toen er al teveel ratten werden opgenomen) dat Chantal en Sabrina de mensen doorverwijzen naar een bestaande reguliere opvang en de ratten niet zelf opnemen. Aanleiding voor deze discussie was dat er een rat via een forum werd aangeboden die verkeerd was ingeschat; hij zou niet met andere ratten samen kunnen wonen, dit bleek achteraf niet het geval. Ook zaten de ratten er niet optimaal bij en was er ruimte voor verbetering (doekjes, hangmatjes, speeltjes). Af en toe was er nog contact tussen Sabrina en mij, maar Sabrina belde steeds minder en via via kwam er informatie binnen die het wantrouwen wekte. Alle dieren wonen bij Chantal in haar pension.
Op 14 augustus kwam er een melding binnen dat de ratten bij AnimalCamp er niet goed bij zaten en de ratten die zijn opgehaald waren ziek. De ratten werden gehouden in duna-bakken zonder speeltjes, ruimte of klimmogelijkheden, ook was het er vies.
Er zijn 3 ratjes via een rattentaxi opgehaald; deze zijn inmiddels 2 keer bij de dierenarts geweest, waren zwaar ondervoed, zaten onder de mijt en hebben alle drie een longontsteking. Inmiddels zijn er twee overleden. Tevens zijn er ratten geplaatst die volgens zeggen van AnimalCamp rond de 5 maanden oud zijn; door het gedrag, het gewicht (175 en 220 gram) en de grootte (ritten-grootte) wordt geschat dat ze niet ouder zijn dan een maand of drie. Bij een confrontatie met Sabrina is gebleken dat Chantal uitvluchten heeft verzonnen (de slechte longen zou komen door verkeerde bodembedekking) en het advies die Sabrina van mij heeft gekregen eigenlijk in de wind sloeg. Sabrina had de laatste tijd al geen goed gevoel meer over de werkwijze van Chantal en geeft toe dat ze eigenlijk al eerder zelf aan de bel had moeten trekken. Sabrina distantieert zich per direct van AnimalCamp en Chantal, en heeft toegezegd mee te werken om de misstanden aan het licht te brengen en te laten stoppen.
AnimalCamp heeft dinsdag 14 augustus de mogelijkheid gekregen vrijwillig afstand te doen van alle ratten en te stoppen met het opvangen van de ratten, dit middels het ondertekenen van een verklaring. Op deze mogelijkheid is door Sabrina positief gereageerd, maar Chantal wilde niet stoppen en heeft via Sabrina laten weten zelf wel te bepalen wat er gebeurd met haar opvang en het "boeit" Chantal ook niet wat er gebeurd. Er worden (en zijn) meldingen gedaan door direct betrokkenen bij de Dierenbescherming. Op diverse ratten- en hamster-fora zal melding worden gedaan van de misstanden en bevindingen.
Aanvullend het verhaal van Daan22, forumlid en reserveerder bij AnimalCamp
Mijn verhaal:
Ik had 2 ventjes gereseveerd bij deze opvang Toffee en Caramel. Er werd mij gezegd dat ze 22 maart geboren waren en nu dus 5 maandjes oud zouden zijn.
Ik had via het forum een ratten taxi geregeld, maar mijn vriend en ik gingen een dagje naar limburg en kon de ventjes dus zelf ophalen.
Ik kwam daar aan en werd vriendelijk ontvangen door Sabrina, vervolgens liepen we daar het terrein op en schok al van de paasei zooi dat daar helemaal verspreid lag. Maar goed ik kwam voor de opvang, die zit dus in een schuur. Ik kwam daar binnen en als eerste kreeg ik mijn eigen ventjes te zien en schok toen ik zag hoe klein ze waren ik dacht echt dat kan niet. Ik heb de opvang verder bekeken en zag zeker 4 duna's met volwassen ratten erin. Mijn eigen ventjes kwamen uit een duna waar zelfs een volwassen rat bij zat. met zen drietjes in 1 duna sabrina vertelde mij dat ze het geld niet hadden voor nieuwe kooien.
De ratten kooien vond ik niet echt schoon, hadden bijna geen huisjes of doekjes en de voerbakjes waren niet 1 2 3 te vinden, en als ik ze zag lagen ze omgekeerd en leeg. De 3 ratten die naar safira gingen zaten in een terrezani kooi zonder huisjes en plat gedrukt op de tralies.
Ik heb 2 mannen vastgehouden en het viel me op dat ze erg licht en magertjes waren. Ik heb toen niet echt ontdekt dat ze ziek waren
Toen ik weg ging zei ik al tegen mijn vriend, ik heb er geen goed gevoel over en dat blijkt nu dus ook
Mijn ventjes zitten ook onder de schurft en zal al mijn ratten moeten behandelen. Verder zijn ze gelukkig niet ziek en hoop ik met heel mijn hart dat het geen virus is daar.
De 2 ventjes van mij puk en floyd zijn dus echt ongeveer 12 weekjes ipv 5 maanden .
Een mededeling voor jou chantal... je hoeft niet te verwachten dat ik je een aardig pm ga terug sturen om te vertellen hoe het gaat met de mannen hoor !!!! Ik heb ooit de fout gemaakt om niet te reageren op dierenleed en zal er alles alles maar echt alles aan doen, dat jou ratten daar weg worden gehaald. Jij bent geen dieren waard.
Morgen bel ik de db op en zal hier een melding van gaan maken en sta erop dat ze langs gaan.
Geke en Linda, ik heb jullie al gesproken via de telefoon maar nogmaals heel veel sterkte met het verlies en mijn complimenten dat jullie zo snel hebben gehandeld om naar de da toe te gaan. Helaas heeft het niet mogen helpen en zal ik met heel mijn hart duimen dat het goed komt met je lieverd james.
Ik hoop dat dit op meer fora's komt, het mag dus evt. verspreid worden maar wel met de bronvermelding!!
(sorry als dit hier niet mag staan, het is in mijn ogen toch wel een erg belangrijk iets)