Hond en paard samen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tanja44
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-12-11

Hond en paard samen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:25

Hallo,

Wij hebben een hond en een paard. Misschien handig om te weten dat de hond een Weimeraner is (dit omdat deze toch anders reageren dan bv een Labrador).
Sinds enige tijd neem ik de hond af en toe mee naar stal.
Binnenkort ga ik met mijn paard verhuizen naar een stal temidden van een fantastisch uitrijgebied. Mijn droom is om uiteindelijk samen met paard en hond buitenritten te maken maar of dit realistisch is?

Duke (de hond) was geen paarden gewend en de eerste keren was hij dan ook door het dolle heen!
Dat gaat allemaal een stuk beter maar wat ik niet begrijp is het volgende;
- Als ik met Diva (mijn paard) rijd- geen probleem, Duke kijkt maar respecteerd..
-Diva poetsen in haar stal- geen probleem, Duke snuffelt rond...

Probleem is als ik Diva, aan halster en halstertouw naar buiten breng, Diva buiten op de poetsplaats poets od..
Daar is Duke het dan niet mee eens! Ik moet wel eerlijk zeggen dat we de hond altijd vasthouden of aan een longeerlijn binden zodra we iets met Diva doen buiten haar stal. Duke begint vervolgens onophoudelijk te blaffen, aan zijn riem te trekken,.... Diva is echter niet onder de indruk en wil heel graag kennismaken (oortjes naar voren, nek gebogen,...)


Vraag is nu; hoe pakken we dit veilig en verantwoord voor ieder aan?
Ik zie vaak genoeg honden op stallen, met paarden, ... hoe leer je (met name de hond dan) hier mee om te gaan?
Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: Hond en paard samen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:29

Tja, bij mij is alles altijd vanzelf gegaan. Eerst had ik de hond, en toen die 2 jaar oud was, kocht ik mijn eerste paard. De hond ging gewoon mee. Maar ze was niet aangelijnd. Bleef uit zichzelf altijd bij mij.
Later kwam daar Bobbes bij. Ging ook gelijk mee, als pup al. Ook los. Het ging gewoon vanzelf. En als ik buiten ging rijden kon de hond gewoon mee. Ook los uiteraard zoals ze het gewend was. Ook geen probleem. Het was altijd zo gegaan, vanaf het begin en ook mijn paard wist niet anders.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:37

Zoiets lukt niet in je eentje, maar moet je met z'n tweeën aanpakken. Eén iemand die de hond corrigeert/traint, één persoon die rijdt. Paard heeft (voorlopig) geen training nodig zo te horen, hond des te meer.
Hond moet eerst leren niet te blaffen en niet te reageren op het paard (ook paard niet aanmoedigen naar hond toe te gaan, eerst neutraliteit). Degene die met de hond bezig is corrigeert het blaffen/zorgt dat de hond op hem/haar is gefocuseerd.

Ruiter gaat vervolgens rijden, in de bak of in het bos, maakt in eerste instantie niet uit, de 'doghandler' gaat wandelen met de hond. Naast paard, andere kant op, tegemoetkomend, alles oefenen. Hond moet 100% gefocused zijn op 'handler' voordat je iets anders gaat oefenen.

Daarna pas oefenen met hele stukken meelopen naast het paard waarbij de ruiter geleidelijk aan de commando's gaat geven (maar hond nog steeds aan de riem bij 'handler').
Daarnaast is leren meelopen naast de fiets en in het bos gaan fietsen ook een goede voorbereiding (zodat de hond niet afgeleid wordt van alle lekkere luchtjes in het bos, en andere honden etc)

Pas de laatste fase is het 'hond aan de riem naast de fiets' vervangen door 'hond aan de riem naast het paard'. (Tweede persoon met fiets of te voet in het begin nog standby)
Ik ga er van uit dat je géén uitgebreid hondenlosloopterrein waar je ook met je paard mag komen tot je beschikking hebt, vandaar "aan de riem". Los loop je risico op een fikse boete (75 euro)

En dáárna kun je nog leuke trucjes gaan aanleren als je hond leren met z'n voorpoten op je voet in de stijgbeugel gaan staan om aan te lijnen en los te maken. Maar dat is 'the icing on the cake'.

tanja44
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-12-11

Re: Hond en paard samen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:54

Bedankt, ik had inderdaad al het vermoeden dat iemand- in dit geval mijn vriend die de hond al had- zou moeten gaan helpen.

Met dit stappenplan kan ik in ieder geval aan de slag.

Zou het geblaf en gedrag voortkomen uit jaloezie?

Daantje_J
Berichten: 13
Geregistreerd: 19-05-09

Re: Hond en paard samen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:26

Ja ik denk wel dat het een vorm van jaloezie is, eigen territorium misschien verdedigen?

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hond en paard samen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:34

Nee, geen jaloezie. Gewoon opwinding, zien dat er 'iets' gaat gebeuren en mee willen doen. Dat is ook een stukje 'jachthondeninstinct' natuurlijk. Jullie hond heeft allang door wat de volgorde van de gebeurtenissen is.
Net zoals mijn honden zien aan het soort schoenen dat ik aantrek of ik ga uitmesten (paarden staan thuis), of rijden. En in dat laatste geval zou dat wel eens in het bos kunnen zijn, dus dan lopen ze rond de auto te springen - want ik ga altijd met de trailer naar het bos.

Het zou 'herdershondeninstinct' zijn als je hond zou denken: "paard moet terug in z'n stal" (het territoriumverhaal) dus dat gaat in dit geval niet op.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:54

als ik het goed begrijp is je hond binnen bij de stal los,maar als je buiten gaat poetsen bind je hem vast.ik zou hem buiten ook los laten.en eens kijken wat hij doet,gaat hij te keer corrigeer je hem(met stem),werkt het niet loop je naar hem toe en zeg je af en leg je hem neer,en gaat weer verder.als hij braaf is beloon je hem.gewoon oefenen.en corrigeren en veel belonen.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Hond en paard samen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:50

OPG-->BB

Ziviaantje

Berichten: 723
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:43

Ik lees even mee... heb 2 honden, nog geen paard, maar daar gaat hopelijk volgend jaar verandering in komen *\o/*

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Hond en paard samen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:46

Ten eerste zie ik niet waarom een weimaraner verschil heeft met een Labrador? Mijn labrador reageerde namelijk net zo!

Ik heb haar eerst gewoon onder strak appel meegenomen naar de paarden.. naast/ volgen hier zit etc. in de bak waar het paard liep daarna ging ik me steeds meer bezig houden met het paard maar ze moest blijven luister nu gaat het prima.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:52

vriendin heeft ook een weimaraner en is van pup af mee naar stal gekomen en die loopt met ons mee rondjes over de galopbaan alleen wanneer we nel gaan galopperen, dan bewaakt hij netjes de uitgang :D In het begin was haar partner er wel bij wanneer we gingen rijden, om te voorkomen dat wanneer hij moe werd iemand had om op terug te vallen en dus niet "verloren" zou lopen. Hij is echter nooit aangelijnd geweest.
Misschien ervaart jou hond het aangelijnd zijn een beperking tot zijn vlucht mogelijkheden.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Hond en paard samen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:19

Slotje.