Hond agressief of spelen??? Help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aswas

Hond agressief of spelen??? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 14:34

Ik zit met mijn handen in het haar, en eigenlijk heb ik voor mezelf al de beslissing genomen...... Toch wil ik graag nog wat meningen horen over mijn hond.

Sinds een jaar heb ik een 3-jarige Cane Corso. Een hardstikke lief beest, maar wél met een verleden. Wat er precies gebeurd is weet ik niet, maar mijn vermoeden is dat ze geslagen is, door de oud eigenaar. Het heeft zijn tijd nodig gehad, voordat ze mensen vertrouwde. Het afgelopen half jaar heeft ze dan ook een gigantische groei doorgemaakt, en durfde ze zelfs naar vreemde mannen toe te gaan, om zich te laten aaien.
Luna is opgegroeid met allerlei andere dieren en ook met een jochie van vijf. Klonk allemaal prima, en tot daarnet heeft het ook nooit problemen gegeven.

We hadden daarnet bezoek en deze hebben ook een meisje van 2. Luna lag in de tuin te slapen, waar wij ook zaten. Ineens schrok ze wakker en liep al blaffend op het meisje af. Deze schrok natuurlijk en deed haar handjes omhoog. Luna rende daar even op weg, maar kwam ook weer blaffend terug. Ondanks dat wij met 2 man op haar riepen en ik haar weg probeerde te jagen. Ze heeft niet gehapt, niet gegromd. Alleen maar geblaft en op het meisje afgegaan. Toch zit de schrik er goed in. Voor hetzelfde geld, had ze er wel een bedreiging in gezien, en had ze wel gehapt.
Wat vinden jullie???? Het nog een tijdje aanzien en aan de lijn doen; wegdoen; of af laten maken???

Overigens, dit meisje was al vaker op bezoek geweest, en het had nooit problemen gegeven. Ook met andere kinderen niet. Zelfs met een tijgerende baby ging Luna uiterst voorzichtig om.
Ik weet natuurlijk niet met zekerheid wat er in haar verleden gebeurd is.....

Wesco

Re: Hond agressief of spelen??? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:37

persoonlijk zal ik haar niet wegdoen of af laten maken
ik zal haar alleen wel goed in de gaten houden of gescheiden houden van kleine kinderen , ze heeft alleen geblaft meer niet

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 14:42

Sorry, even ter toevoeging: wij zijn op dit moment aan het proberen om zwanger te worden. Binnen nu en een jaar of twee, zal dus de eerste wel geboren worden. Tegen die tijd kan ik haar moeilijk gescheiden gaan houden. Daarnaast zijn er meer mensen in onze naaste omgeving die kinderen hebben of vrij snel zullen gaan krijgen.
Nu het nog lekker weer is, is het geen probleem. Hond in de tuin, wij binnen of andersom. Maar wat als het dadelijk regent of koud is??? Ik heb haar als gezelschapshond aangeschaft, en zou niet willen dat ze dan maar als "waak"hond haar leventje verder moet slijten. Dan gun ik haar een mooiere toekomst.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:44

maar hond rendde blaffend op haar af, kan ook zijn dat hij alleen wilde spelen. |Hij gromde toch niet zei je??

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 14:48

Zij gromde niet nee, maar vooral omdat ze er écht hard op af rende, en ook nog een tweede keer, kwam het gebeuren niet over als spelen.
Daarnaast, kent zij het begrip spelen eigenlijk niet. Verder dan een keer een touw vast houden is ze nooit gekomen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:49

ja wat wil je zelf ?
als je kinderen krijgt dan zul je elke hond in de gaten moeten houden , ik zou zelf niet mijn hond weg doen als ik een kind zou krijgen

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 14:54

Wat ik zelf wil, is haar toch terug doen naar de vrouw waar ik haar gehaald heb (vrijwilligster bij het asiel). Ik heb het vertrouwen in haar verloren, omdat ik niet zeker weet of het gebeuren zich zal herhalen, en dan mogelijk erger.
Het was voor mij duidelijk dat deze reactie niet goed was. Luna is altijd een easy-going hond geweest en daar waar ze bang voor is, liep ze van weg. Dit zag ik ook weer bij het meisje toen zij haar handjes om hoog deed. Luna rende weg, maar kwam ook meteen weer terug en echt niet op z'n vriendelijkst.
Zelf zou ik het mij nooit vergeven als er daadwerkelijk wel iets zou gebeuren.
Maar ik vind het wel ontzettend moeilijk, vandaar dat ik ook om reacties vraag. Afmaken is voor mijzelf geen optie, juist omdat er nog "niks" gebeurd is. Maar houden is voor mij ook geen optie, omdat het vertrouwen weg is.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:56

De hond heeft al veel gemaakt, je hebt er voor gekozen hem op te vangen, de hond weer op weg geholpen....
Het blijven altijd dieren, met hun reacties en instincten. Misschien is de hond wat raar wakker geschrokken van een geluid wat het meisje maakte, maar heeft in mijn ogen niks verkeerds gedaan.
Je zou er goed aan doen om de hond te houden, maar niet alleen te laten met kinderen, eventueel even aanlijnen als er bezoek is.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:56

Ik zou hem niet in laten slapen... ik denk dat het komt omdat het meisje haar armen omhoog had> kan de hond denken ze gaat me slaan....

ze heeft niet gebeten dus mischien kent ze haar grenzen al wel... goed in de gaten houden en vaker in onverwachte situaties terecht laten komen, zodat ze merkt dat iets onverwachts niet meteen een knal betekent...

en met de eerste op komst...> hond er direct bij betrekken, luier geven en de hond de baby af laten lekken. daardoor zal ze de baby niet als bedreiging voor haar positie zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:57

Deze hond moet je absoluut niet weg doen. Wat ik lees komt de hond absoluut niet agresief over.
Wat je wel zou kunnen doen als je dit gedrag niet weer zou willen in plaats van weg jagen, gewoon flink op der kop geven.
Dit kan je dan het beste 1 keer echt goed doen dat ze er even flink van onder de indruk is.
Honden met zo'n verleden hebben vaak ook een gebrek aan opvoeding. Maar dit kan je op latere leeftijd zeker nog goed krijgen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:57

meissielief schreef:
ja wat wil je zelf ?
als je kinderen krijgt dan zul je elke hond in de gaten moeten houden , ik zou zelf niet mijn hond weg doen als ik een kind zou krijgen

ik ook niet., vind het geen wegwerpmateriaal als het even niet gaat zoals ik wil. je hebt zelf een keuze gemaakt een hond te 'nemen' met een verleden, daar had je van tevoren donder op kunnen zeggen dat de kans groot is je tegen die dingen uit het verleden aan gaat lopen....

daarbij komt dat op een kind afrennen in mijn ogen niets agressiefs of iets zit. zeker niet wanneer er niet gegromd is of dreigend gedrag getoont is.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 15:01

Over aanlijnen als er kinderen op bezoek zijn, heb ik ook nagedacht. Is voor tijdelijk ook wel een oplossing, maar voor als wij zelf kinderen hebben niet. Ik kan haar dan niet binnenshuis aan gaan lijnen. De hond verdient dan ook beter.
En ja, als ik kijk naar wat ze allemaal bereikt heeft, en wat ze nu wél allemaal durft denk ik ook: zonde! Maar van de andere kant, ze is zich nu wel écht aan het ontwikkelen. Is ook veel vrijer naar andere honden en wordt ook naar hun toe steeds dominanter. Nu is daar ook nog geen probleem mee geweest, maar wel de vraag: wat brengt de toekomst? En deze zal niemand mij kunnen voorspellen. Was dat maar zo.....

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 15:02

Blingh schreef:
Deze hond moet je absoluut niet weg doen. Wat ik lees komt de hond absoluut niet agresief over.
Wat je wel zou kunnen doen als je dit gedrag niet weer zou willen in plaats van weg jagen, gewoon flink op der kop geven.
Dit kan je dan het beste 1 keer echt goed doen dat ze er even flink van onder de indruk is.
Honden met zo'n verleden hebben vaak ook een gebrek aan opvoeding. Maar dit kan je op latere leeftijd zeker nog goed krijgen.

Ik heb haar, zodra ik haar in de tuin te pakken had (ook op dat moment angst voor mij), meteen in haar nekvel gepakt, mee naar binnen genomen en nogmaals flink op d'r kop gegeven. Zo erg, dat ze zelfs een angstplasje liet lopen. Gestraft genoeg, maar toch blijft het gevoel knagen, wat in de toekomst?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:04

gef de hond kans om aan te wennen,a ls je eigen kidnej hebt\betrek de hond erin.
Als nu kinderen op bezoek komen, hon goed in gaten houden en niet alleen laten
denk dat je je nu erg ongeust maakt, en dat mss wel onnodig is

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 15:04

Citaat:
ik ook niet., vind het geen wegwerpmateriaal als het even niet gaat zoals ik wil. je hebt zelf een keuze gemaakt een hond te 'nemen' met een verleden, daar had je van tevoren donder op kunnen zeggen dat de kans groot is je tegen die dingen uit het verleden aan gaat lopen....

daarbij komt dat op een kind afrennen in mijn ogen niets agressiefs of iets zit. zeker niet wanneer er niet gegromd is of dreigend gedrag getoont is.

Ik vind een hond ook zeker geen wegwerpmateriaal, en ik heb mij toendertijd ook zeker verdiept in haar gedrag. Bewust keuzes afgewogen en uiteindelijk toch besloten haar in huis te nemen. Zeker gezien het feit dat zij opgegroeid was met een jochie van vijf. Ook bij de vrijwilligster uit het asiel waar ze tijdelijk opgevangen is, gaf ze geen problemen met jonge kinderen.
Waar dit gedrag nu vandaan is gekomen???? Het kan best dat ze geschrokken is, maar juist omdat ze ALTIJD weg rende van datgene waar ze van schrok, slaat bij mij nu de twijfel toe.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:31

dan kun je het ook zien als vooruit gang.. ze loopt niet meer weg uit angst.. en ze weet er mischien geen raad mee wat ze dan wel moet doen... als ze nooit iets tegen kinderen heeft gehad zal ze dat ook niet in een keer krijgen hoor...tenzij een kind gemeen is tegen een hond.. neem aan dat het kind niks heeft uitgespookt bij de hond?

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:22

Het kind deed niks nee. Daar kan ze niet van geschrokken zijn.
We zitten er nu aan te denken om haar, als er kinderen op bezoek komen een muilkorf om te doen. Dan kunnen wij alsnog het gedrag observeren, en kan zij zeker niet bijten. Mocht ze dan nog eens zo dreigend op een kind aflopen, dan kan ze alsnog weg.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:24

Straffen was imo niet echt nodig, aangezien de hond niets heeft gedaan. Nee, ik reken op een (vreemd) kind afspringen en rennen niet tot agressief gedrag. Wel tot ongewenst gedrag, maar ik zou ervoor kiezen de hond dan af te leiden in plaats van straffen.

In laten slapen slaat natuurlijk nergens op. Omdat jij de hond niet meer kunt verzorgen (omdat je kinderen gaat krijgen, of op bezoek gaat krijgen en er niet de moeite in wilt steken, of om welke reden dan ook), betekent dat niet dat die hond nergens anders tot zijn recht zal komen.

Er is een heel scala aan mogelijkheden tussen 'houden' en 'inlaten slapen'. Herplaatsen bijvoorbeeld, of naar het asiel, of een hondencursus gaan volgen, gedragstherapeute er naar laten kijken enz enz.
Een Cane Corso is nu ook niet het makkelijkste ras dat bestaat, daarvoor moet je stevig in je schoenen staan, goed je hond kunnen lezen en weten hoe je moet handelen.
Uit je berichtjes lees ik dat jij daar geen kaas van hebt gegeten. Als je niet eens kunt inschatten of een bepaald gedrag agressief is of juist spel... Dat zijn vaak toch 2 vrij ver uitelkaar liggende houdingen Knipoog .

Ten opzichte van de hond is het erg unfair om haar in te laten slapen. Zij kan heel goed tot haar recht komen in een huis zonder kinderen. Als het een raszuivere Cane Corso is zou je de rasvereniging eventueel in kunnen schakelen, al meen ik dat zij ook bemiddelen voor kruisingen. Ook kun je een advertentie plaatsen op het hondenforum. Daar zitten veel mensen met véél ervaring met honden.

Over je eigen toekomstige kind; dat zal allemaal wel loslopen. Een eigen kind wordt toch vaak compleet anders behandeld dan een vreemd kind. Wel moet je er voor waken een kind nooit alleen te laten met de hond. Dat geldt imo voor iedere hond en ieder kind. Hoe lief en leuk ze ook samen kunnen spelen, er kan altijd iets fout gaan en dan is de hond áltijd de schuldige (terwijl het kind misschien zijn vinger in het oog van de hond stak oid).

Maar goed; je zegt dat je je keuze al hebt gemaakt; maak er dan werk van en ga op zoek naar een GOED (!) adres voor de hond. Dat ben je aan haar verschuldigd.
Inslapen... Niet doen!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:43

Ik vind het lastig beoordelen. Zoals je het in het eerste bericht omschrijft krijg ik het idee van meid waar heb je het over. Later lees ik meer dat het toch een soort van agrassie/angst was van de hond.

Een hond is een roofdier. Zal van nature eerder verstijven/aanvallen voor gevaar dan het als een paard zou wegrennen. Als het goed is, heb je je een jaar geleden goed laten informeren over de hond. Zoals je zegt, het dier heeft een verleden. Dat had bij jou het lichtje moeten laten branden, dat de hond in eerste instantie waarschijnlijk niet gemakkelijk zou zijn. Je had ook al kunnen bedenken of je aan gezinsuitbreiding had willen doen. Honden en kinder mogen niet samen alleen gelaten worden, dat was dus een punt wat je toen ook al had moeten af wegen.
Wat ik probeer te zeggen is dat het lijkt alsof je een impuls aankoop hebt gedaan. Ik ken je niet, dus het zou zo maar kunnen dat je er wel goed over hebt nagedacht, maar besef wel dat je beslist dat het dier weer een moeilijke periode in zijn leven gaat meemaken als je het weg doet. De hond heeft vertrouwen naar jullie toe opgebouwd (zoals ik begrijp), hij moet dus weer helemaal opnieuw beginnnen bij zijn volgende baasje.
Als je de hond weg doet, denk dan alsjeblieft de volgende keer goed, en anders beter na. Een hond is geen sierraad wat je zo om de zoveer tijd kun inwisselen voor iets mooiers/beters/anders.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:32

heeft de hond nog ander probleem-ongewenst gedrag ?
Deze hond heeft misschien een relatieprobleem, ik zou een goede Gedragstherapeut eens laten komen thuis kijken naar de specifieke situatie. Als niemand hier op Bokt de hond gezien heeft kan je erg moeilijk besluiten eruit trekken. Misschien verteld de hond nog subtielere zaken via zijn lichaamstaal, maar dat dit niet opgepikt wordt. Een hond die niet direct aanvalt heeft juist erg veel remming, dit is daarom geen gevaarlijke hond en hoeft zeker niet ingeslpaen te worden.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 13-08-07 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:38

niet slim dat je de hond ACHTERAF gestraft hebt; je moet dat DIRECT doen, twee seconden later heeft dat al een averechts effect. de hond snapte nu niet waarvoor de straf was (het ongewenste gedrag was immers voorbij) en liet daarom uit pure angst een plasje lopen.
mijns inziens zou je met zo'n hond op cursus moeten; met proffesionele hulp. zomaar 'wegdoen' is niet fair; het is geen wegwerpmiddel, maar een levend dier!

maar het klinkt alsof je je keus toch al gemaakt hebt... Ach gut

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:42

Ik zou lekker een ander huisje voor haar zoeken, je wilt haar niet meer dus waarom nog moeite doen?
Sorry hoor maar ik kan hier dus écht niet tegen! Je kiest voor een hond en niet voor het minste ras dan weet je waar je aan begint, nu wil je kinderen en moet je hond weer weg.... Zo komt het over.
Snap dat je geen risico's wil nemen maar wees wel eerlijk naar je dier..

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 22:47

Beste bokkers die TEGEN het weg doen zijn! Ik zelf ook!!! Maar de veiligheid van mijn toekomstige kinderen en die van de kinderen die op bezoek zullen komen, wegen voor mij toch net iets zwaarder dan het belang voor de hond. Ik weet dat ik hiermee een hoop protest afroep.
Ik heb al heel wat tranen gelaten om Luna, om deze situatie. Vandaag heb ik een mail gestuurd naar de vrouw waar Luna een tijdje heeft gezeten, en haar oordeel zal ik zeker zwaar laten meewegen.
Nee, de hond is nog niet agressief geweest. Ja, de hond heeft wel gedrag laten zien wat imo niet te tolereren is.
En ja, ik weet ook heel goed dat een hond geen wegwerpartikel is, en ik zou dit ook niet doen, als ik een betere oplossing kon vinden.
Tot nu toe, is alleen de oplossing van een muilkorf om, omhanden.
Mochten mensen nog meer oplossingen weten, dan hoor ik ze graag. Maar dan wel oplossingen, waarbij de hond zijn vrijheid kan behouden, en de kinderen wel veilig zijn.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:51

ik zou zijn vertrouwen ook snel kwijt zijn. en ik zou er wel heel goed over na moeten denken maar als je het niet vertrouwd moet je hem niet houden.. stel dat ie wen een kind bijt dan ben je verder van huis..
ik ben zelf ook tegen dieren weg doen (ja pas als ze dood zijn) maar als je het niet vertrouw dzal ik het wel doen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:52

Na zo'n actie zou ik de hond voor geen meter meer vertrouwen met kinderen, je zou het je nooit vergeven als er wat met je kindje gebeurd.

Ik zou het nog even aankijken, maar als het vaker voorkomt toch serieus overwegen om een andere baas voor hem te zoeken.
Óf op cursus(is eigenlijk een betere optie, je hebt de hond gekocht om voor te zorgen..). Zal alleen wel veel tijd in gaan zitten.

Verkopen klinkt hard, want een hond wordt toch je maatje, maar soms is het beter.

Misschien is er wel een of andere boer met veel grond waar je hond lekker de vrijheid en rust heeft.