Kunnen katten dood gaan aan chocolade?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annet_

Kunnen katten dood gaan aan chocolade?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 09:51

Dat vraag ik me dus af. Ik had namelijk laatst chocolade vla gegeten. Onze poes zag ik er later de restjes van oplikken uit het bakje dus ik heb het meteen weg gezet. Knipoog Ik weet wel dat honden er dood aan kunnen gaan, maar is het ook bij katten zo?

ellepel

Re: Kunnen katten dood gaan aan chocolade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:54

ja dat geld ook voor katten,maar ik heb er een die gek is op brood met chocopasta en ze is al 16 jaar dus denk dat het wel wat meevalt.( niet dat mijn kat dat nou elke dag krijgt hoor Knipoog
zal wel zo zijn dat het een dier er gevoeliger voor is dan de andere dus niet met opzet chocola aan je dieren gaan geven.

trouwens...denk dat ze een stukje vlees lekkerder vinden Knipoog

meer info:
http://www.allemaalkatten.nl/verzorging/chocolade.html

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:58

chocolade is dacht ik eenbloedverdunner voor dieren, toch/ ik weet dat het bij paarden als een positief dopingmiddel word gezien!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:07

Die van mij leeft ook nogsteeds (15 jaar oud).
Wat die allemaal wel niet eet Bloos chocolade vla, chocopasta het gekste tot nu toe vind ik koek Huilen van het lachen of waren de worteltjes nou gekker? Huilen van het lachen

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:10

uhm voor een kat weet ik het niet...

Mijn hond heeft een keer 3 ons kerstchocoladeblaadjes gepikt en alles opgegeten en ze leeft nog steeds... ze is 14...

Voor honden is het het een fabeltje dat het giftig is heb ik gelezen...maar de meningen zijn hier nog over verdeeld. Ik ben er toch liever wat voorzichtiger mee al hoewel mijn honde mij bakje met chocovla wel mag uitlikken Knipoog Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:13

voor honden is het wel giftig. voor paarden telt het als doping. voor katten zou ik het niet weten

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:15

xdenisex schreef:
Voor honden is het het een fabeltje dat het giftig is heb ik gelezen...

Hangt van de hond af. De één kan er wel tegen, de ander niet.

Voor katten weet ik het eigenlijk niet, maar sowieso geeft chocoladevla volgens mij minder problemen dan gewone chocola.

Annet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 10:43

Ik hou gewoon het chocola uit de buurt van m'n kat voor de zekerheid. Knipoog Heel erg bedankt allemaal. Lachen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:21

Onze kat is helemaal gek op chocolademelk, als er een glas staat waarin het heeft gezeten gaat ze haar pootje erin steken en dan aflikken tot het glas schoon is Clown ... Soms doe ik een héél klein scheutje door haar kattenmelk en dan is dat ook zo op Haha! , maar dat is ook niet wekelijks ofzo, want we hebben ook niet altijd chocolademelk in huis. Denk dat het met mate en heel af en toe geen kwaad kan, ze krijgen wel vaker wat binnen wat niet helemaal de bedoeling is natuurlijk!

Twinkle81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:33

Voor alles geldt dat TE nooit goed is. Mijn katten snoepen ook wel eens van chocoladevla of vlokken (het zijn eigenlijk gewoon kleine vuilcontainers Knipoog) en zijn er nog nooit ziek van geworden. Het ligt meer aan de maag en darmen van je kat. Als die snel gevoelig reageert, of diarree krijgt van dit soort dingen, moet je het absoluut niet meer geven.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:36

Van de chocoladevla snoepen mijn katten ook wel eens.. Ze leven nog steeds, geen diaree oid.
Maar echt veel chocolade is niet goed. Chocolade is ook voor katten vergif. Maar er is natuurlijk een verschil tussen chocoladevla of pure chocolade (ook nog verschil in elke kat Haha! ).

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:33

Onze hond kreeg vaak een broodje met hagelslag omdat ie dat zo lekker vond... Nou hij leeft nog steeds en is ondertussen al 12 en krijgt dat broodje nog steeds..
Mijn kat at altijd spekjes, heeft ze altijd overleefd, totdat ze overreden werd, maar dat had niets met de spekjes te maken..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:48

het is voor zowel honden als katten gifig. dat een hond het regelmatig eet en nog steeds in leven is houd niet in dat het gezond is en dat hij er niet een keer ziek van wordt. in chocolade zit theobromide wat zich opstapelt in de lever. (een beetje als jacobskruiskruid bij paarden). theobromide is voor katten en honden heel slecht te verteren. elke hond of kat heeft een bepaalde max. grens tot waar de theobromide zeg maar kan gaan. alleen bij elk dier is het verschillend. de ene kan al van een paaseitje ernstig vergiftigd raken en de andere kan repen chocolade weg eten en dan lijkt er nog niets aan de hand. maar dat is geen reden om het je hond maar te laten eten want eens wordt de max. grens bereikt en dan ben je te laat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:57

Mijn kat én mijn 2 honden eten vaak chocolade,al jaren.Ze leven nog steeds [8 en 9 jaar oud,honden].Ik heb ook gehoord dat een hond er dood van kan gaan.Ik geloof het dus niet,ik denk dat het alleen geld voor honden die allergisch zijn voor chocolade.En dat geld ook voor katten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:09

gohya schreef:
Mijn kat én mijn 2 honden eten vaak chocolade,al jaren.Ze leven nog steeds [8 en 9 jaar oud,honden].Ik heb ook gehoord dat een hond er dood van kan gaan.Ik geloof het dus niet,ik denk dat het alleen geld voor honden die allergisch zijn voor chocolade.En dat geld ook voor katten.

Dit bedoel ik dus met hetgeen ik uitgelegd heb. Dat ze nog leven betekend niet dat het goed is. op een gegeven moment is de grens bereikt en dan is het Doei! hond of kat. ik kan jaren achter elkaar dagelijks net voor de trein oversteken en het elke keer redden. maar dat betekend niet dat er nooit wat met me zal gebeuren. eens gaat het verkeerd.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:11

een hond en kat kan degelijk dood gaan aan chocolade. Maar het ligt aan de hoeveelheid. Van een choclaatje gaan ze echt niet dood.

Ik zelf heb op tv gezien bij zo dierenarts progamma.dat ze een hond binnen hadden gehad die zo hele grote paaskonijn opgegeten. Hond was er bijna aan overleden.

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:19

Onze hond heeft een keer van de tafel een dichte doos Merci gejat en hélemaal opgegeten (met plastic en karton) Ik was als de dood dat hij ziek zou worden, maar gelukkig viel het allemaal mee. (dit was een ongelukje, hij zou anders nóóit chocolade krijgen)
Onze kat kan niet goed tegen (choc.) vla en dergelijke (spugen diaree etc) ze krijg het ook nooit, maar af en toe springt ze op het aanrecht en likt ze de vla bakjes uit.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:03

Vla is zo verdunt dat maakt de kat niet doodziek. Maar het is beter van niet.

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:39

over katten gesproken.... ik word binnenkort de trotse mamma van twee jonge katertjes!!! maar ik kan maar geen leuke naam verzinnen... iemand een idee??