Beginnershond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:04

Sja ik wou zeggen een Cavalier king Charles spaniƫl, totdat ik zag dat ie niet te klein mocht zijn Nagelbijten / Gniffelen

Is 30-35 cm ook nog te klein? Verder voldoet dit hondje aan al je voorwaarden volgens mij.. (voor foto's zie mijn onderschrift Lachen )

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:38

patsur schreef:
Is een friese stabij niet leuk?

Aan de hand van de eisen zou ik dus echt zeggen een Golden of een Labrador..


wij hebben thuis een opvang labrador, die verhaart als een gek, dus lijkt me niet echt geschikt, we blijven aan het stofzuigen, vooral met dit gekke weer!
en ook zeker niet orgineel meer en het risico van erin gefokte gebreken is ook hoog omdat het er zoveel zijn.

qua karakter inderdaad wel perfect.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 20:59

Trouwens, niet alleen honden met gedragsproblemen komen in asielen terecht. Ook de slachtoffers van scheidingen, verhuizingen en allergien zijn er te vinden.

Misschien staat er wel een leuke hond in de sticky bij beestenboel?
Ik ben fan van Max de Riesenschnauzer, 't is dat we al 'n herder hebben in ons driekamerflatje...

Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:02

Cassidy schreef:
Er zijn genoeg fokkers die Labrador en Poedel kruisen voor een F1 generatie die niet officieel erkend is als Labradoodle. Ook zeggen ze dat het de ideale honden zijn voor mensen met allergieproblemen, helaas houdt niet iedere Labradoodle zijn vacht vast.
En het exemplaar wat ik gezien heb is mega groot er lief, onbehouden en een beetje dom Lips are sealed


Volgens mij hebben ze in Amerika toch geen echte F1 honden, maar hebben ze net een ander %? (40-60 ofzo?)

OT:
Ik zou GEEN beagle doen als eerste hond.
Ze zijn niet zo slim en daarnaast erg eigenwijs. Is meestal geen goede combinatie voor een eerste hond.

Anoniem

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:47

Volgens mij ben ik een Bouvier nog niet tegen gekomen in het lijstje. Wij hebben vroeger thuis Bouviers, Rottweilers en een Duitse Herder gehad. De Bouviers komen bij mij echt met stip op nummer 1, dat vind ik echt tophonden. Tevens zijn mijn ouders toen ik 4 was begonnen met Bouviers (eerst een pup en het jaar erop een tweede pup). Deze kwamen wel beide uit een 'makkelijke' bloedlijn. Ondanks dat mijn vader toen nog weinig hondenervaring had, heeft ie ze allebei echt super af kunnen richten (wel cursussen gevolgd etc). Ik geloof niet dat we ooit zoveel lol hebben gehad van een hond als van die twee Bouviers. Je kon er superveel mee (qua cursussen en dat soort dingen), ze waren extreem lief en betrouwbaar, maar indrukwekkend genoeg om ongewenst bezoek buiten het erf te houden. Belangrijk details: Mijn zusje en ik waren erg jong toen we die honden kregen en ze accepteerden alles, we konden om ze heen hangen, eindeloos aaien en kammen, zelfs erbij in de mand liggen (mocht alleen niet van mijn ouders, haha).

Jaren later hebben we nog eens een Bouvierpup gehad, alleen dan uit een bloedlijn die ik niet aan zou raden als je een eerste hond zoekt. Die pup was mega fel en liep altijd rond als pacman (mond altijd open en alleen dicht als ie ergens in beet, haha), ook was hij hyperactief. Was wel een tophond met een topkarakter, helaas heel jong overleden (heeft de 2 jaar niet gehaald) vanwege een ernstige schildklierafwijking. Mocht de keuze naar een Bouvier gaan, zou ik dus wel informeren naar een makkelijke bloedlijn en niet naar iets dat is gefokt op felheid o.i.d.

De Rottweilers waren minder 'gezin gericht', die waren eigenlijk vooral op mijn vader gericht. De Duitse Herder was wel een hele lieve hond, maar die kregen we als 2-jarige hond en die was waarschijnlijk geslagen. Als je je stem verhief, ging hij op de grond liggen/kruipen en het heeft erg lang geduurd voordat hij dat niet meer deed.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:06

wat mij verbaast is dat er nog door niemand een Boxer is genoemd.
Superlieve kinderhond die echt goed luisterd en erfvast is.
Het kwijlen heb ik nog niet kunnen ontdekken (bij die van mij) maar ben van mening dat je dat zelf in de hand heb en iedere hond kan je laten kwijlen (pavlov)...

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 09:30

Boxer vind ik persoonlijk echt hele leuke honden, lekker enthousiast en zo gek als een deur. Maar of die ook geschikt is voor kleine kinderen met zijn enthousiaste gedrag.

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:42

een Appenzeller Sennen ! Aanhankelijk,speels,eerlijk,best groot,erg slim

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:12

Mijn schoonzus heeft een boxer en dat kan ik echt afraden. Vreselijk druk en lomp. (Dus niet echt wat voor kleine kinderen) Als hij haart gaan al die kleine haartjes overal vast inzitten. Kwijlt zo gauw hij zich druk maakt. Wel heel lief maar met kleine kinderen zijn ze gewoon te lomp.

Lysette

Berichten: 1696
Geregistreerd: 27-02-01

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:16

Ik ken ook veel boxers die echt onwijs kwijlen.

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:37

Er zijn genoeg leuke pups te vinden via adoptie sites.
Wij hebben kortgeleden een leuke geadopteerd; een nu 7 maanden oude kruising van labrador x podenco (windhond).
Het is een mooi slanke hond met een beetje een labrador koppie, dol op water, hartstikke lief en een dikke goedzak maar uiteraard druk zoals iedere pup Lachen
Hier een leuke foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OQSAWFDI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-G7KKXTA7.jpg
Heb zo gauw geen foto waar zijn bouw op te zien is maar hij is dus echt volslank en kan dus erg hard rennen Haha!
Hier enkele sites:
http://www.siaceurope.eu/ (snoes is toch schattig!)
www.prozus.nl (moet je even bellen; dinsdag zijn er nieuwe honden overgevlogen vanuit Spanje)
www.dierenhulpzondergrenzen.nl

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:50

Windhonden zijn denk ik ook geschikt? Alleen moet je wel van 't type houden. En wellicht jagen ze te graag...

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:04

Hm, Ik zelf vind New Foundlanders heel leuk.
Zou eigenlijk geen eigenschappen van ze weten omdat ik zelf geen hond heb.
Maar mijn tante heeft er 2 gehad.
En die waren allebei heel lief rustig, echte familie dieren..
Groot, wel langharig en ze zien er gigantisch trouw uit (wat ze geloof ik ook zijn)
Niet veel mensen zie ik er mee lopen en je hebt ze in van allerlei kleuren (ook bont)

Ik weet alleen niet of die snel iets hebben aan de botten? (aan de heupen ofzo) want dat hadden die van mijn tante geloof ik wel.

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:25

Hester schreef:
Windhonden zijn denk ik ook geschikt? Alleen moet je wel van 't type houden. En wellicht jagen ze te graag...


Dat bedoelde ik te zeggen inderdaad Knipoog
Windhonden zijn heel geschikt als gezinshonden.
Galgo's / greyhounden bijvoorbeeld zijn echt aanhankelijk, vriendelijk tegen kinderen en goed opvoedbaar. In huis zijn ze rustig maar buiten kun je er lekker mee bezig; vol energie!
Bovendien zitten veel van deze honden echt in nood en doe je juist hen er een groot plezier mee.
Kijk maar eens op
http://www.greyhoundfoundation.nl
Jesse lijkt me echt zo'n superhond, het is dat wij al vol zitten Vork
Overigens valt het met dat jachtgedrag wel mee als je de hond goed opvoedt, wat voor ieder ras geldt. Onze herder kruising vertoont meer jachtinstinct dan onze windhondkruising Clown

TS is zoiets misschien een optie?

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:35


anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:37

wooow wat een poepie!!!

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:38

Zodra ik groter woon weet ik al wat voor hondje er nog bij komt Haha!

Lysette

Berichten: 1696
Geregistreerd: 27-02-01

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:56

anniee schreef:
Hester schreef:
Windhonden zijn denk ik ook geschikt? Alleen moet je wel van 't type houden. En wellicht jagen ze te graag...


Dat bedoelde ik te zeggen inderdaad Knipoog
Windhonden zijn heel geschikt als gezinshonden.
Galgo's / greyhounden bijvoorbeeld zijn echt aanhankelijk, vriendelijk tegen kinderen en goed opvoedbaar. In huis zijn ze rustig maar buiten kun je er lekker mee bezig; vol energie!
Bovendien zitten veel van deze honden echt in nood en doe je juist hen er een groot plezier mee.
Kijk maar eens op
http://www.greyhoundfoundation.nl
Jesse lijkt me echt zo'n superhond, het is dat wij al vol zitten Vork
Overigens valt het met dat jachtgedrag wel mee als je de hond goed opvoedt, wat voor ieder ras geldt. Onze herder kruising vertoont meer jachtinstinct dan onze windhondkruising Clown

TS is zoiets misschien een optie?

Natuurlijk heb je windhonden die niet jagen maar de kans dat ze het wel doen is erg groot. Dat heeft niks met opvoeding te maken, daar zijn ze altijd op gefokt en dat zit er meestal dus wel in.
Als huishonden zijn het inderdaad super honden maar ik denk niet dat het verstandig is in deze situatie.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:01

Ik zou zeggen een dalmatier. We hebben er thuis zelf een en het is echt een droppie. Heel erg lief en goed trainbaar. Het zijn honden die ook goed met kinderen kunnen en echte knuffelbeesten en gezinhonden. Zo heeft elke dalmatier zijn karakter natuurlijk. Maar wij hebben onze hond gekocht toen ik 4 was en het is altijd goed gegaan. het zijn honden met veel humor

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:03

@Aranel : danku ! Nog een cavalier-liefhebber.
Heb het topic nog even verder doorgelezen en wou graag nog het volgende toevoegen. Sommige van de genoemde rassen vind ik ab-so-luut niet geschikt als eerste hond !

vooreerst de Beagle. Wij hebben ook al een Beagle gehad. Ken ook nog veel andere beagle-eigenaren. Een Beagle voldoen helemaal niet aan je eisenpakket. Een Beagle is : - zeer koppig en eigenwijs, -zeer moeilijk te trainen (mensen van de hondenschool hebben er 7 (zeven) jaar over gedaan om hun gehoorzaamheid klasse I te halen. De andere beaglebaas heeft het opgegeven Haha! ), enorme jachtdrift en weglopers, meutehonden , blaffen niet, maar "geven hals", een geluid waar de buren niet happy mee zullen zijn, moeilijk zindelijk te maken.

vervolgens de Berner. Wij zijn zelf momenteel aan onze derde berner, en ik heb een enorme voorliefde voor het ras. Toch vind ik een Berner als eerste hond niet geschikt om volgende redenen : -zijn niet bijster slim, dus niet zo eenvoudig te leren, -zijn enorm aktief (lees : wild) waardoor ze met hun grote enthousiasme en gewicht veel te veel zijn voor kinderen onder de tienerleeftijd, en dikwijls ook nog voor de bazinnekes Haha! , hebben doorgaans een dominant karakter, vacht vraagt ook vrij veel onderhoud, maar soit, dat hoort bij een hond Knipoog Bij niet stamboomgefokte Berners zitten er jammer genoeg ook nogal wat met afwijkingen : hetzij lichamelijk (heup- en elleboogdysplasie), hetzij psychisch (angstige of agressieve honden). Een Berner staat ook niet direkt gekend om zijn kindvriendelijkheid.

@Cassidy : ik volg je met je opmerking over Cocker Spaniels ! Van alle spanielsoorten is dat degene die ik laatst zou kiezen.

Verder : windhonden. Windhonden zijn ook in geen geval geschikt als eerste hond, en al zeker niet de adopteerbare mishandelde galgo's. Weet dat : windhonden allesbehalve kindvriendelijk zijn (ze houden niet van druk gedrag), weinig of zelfs niet af te richten, enorme jacht- en loopdrift, heel veel beweging nodig hebben, zgn "killers" zijn (katten, kippen, enz) Ze kunnen er niets aan doen, dat is hun natuur.
Van alle geplaatste mishandelde galgo's komer er meer dan 70% terug naar het adoptiecentrum (bron : "windhonden in nood") om volgende redenen : angstig en/of agressief gedrag, weglopen, bijten naar aanleiding van een plotse beweging of geluid van een kind, onzindelijkheid. De mensen van Windhonden in Nood raden adoptie zelfs af voor een gezin met kinderen. Die beesten zijn getraumatiseerd, dus hebben een RUSTIG plekje nodig, en in dat plaatje horen geen kinderen.

Een boxer daarentegen vind ik, mits consequente opvoeding (niet voeren aan tafel en zo Clown ) dan weer wel een geschikte hond. Boxers zijn grote kinderliefhebbers.

Er was dan ook nog iemand met een opmerking over een luie King Charles ? Ik had al eerder geschreven : een Cavalier past zich aan het gezin aan. In een aktief gezin krijg je een aktieve hond. Canicross, agility, doggydance horen allemaal tot de mogelijkheden, hij doet er graag aan mee. Wel attent zijn op overgewicht...
In een rustig gezin krijg je inderdaad meer een luie hond. Cavaliers zijn opportunisten. Ze maken er altijd het beste van. Het valt wel op dat cavaliereigenaars zeer gehecht zijn aan hun ras en ook zeer fanatiek. Vork

Nog een lijstje dus (schiet mij niet af : is enkel mijn mening) :
Absoluut Niet geschikt :
Ik kan het beter samenvatten : de meeste waak-en verdedigingshonden, alle honden voor de drijfjacht op wild (meutehonden, windhonden) alle bloed-of zweethonden (bassets en hubertushonden), de meeste terriers, de meeste Oosterse Rassen (oa Sharpei, Tibetan Terrier, Akita en Shiba Inu, Shi Tzu), poolhonden en wolfshonden, dogachtigen en molossers, de meeste staande honden zoals pointers en brakken, teckels.

Misschien geschikt : herdershonden (mits gekocht bij een goede fokker, met stamboom en geselekteerd op karakter) uitgezonderd de Border Collie en Smooth en Rough Collie (lassie) en de Mechelaar; setters, Gezelschapshonden zoals de Poedel, Frans Bulletje, dalmatische hond en ook wel de keeshonden.

Uitermate geschikt : Apporteerhonden en retrievers, spaniels, boxer, bouvier, schapendoes, kooikerhondje, schipperke, vlinderhondje.

Voila. Sorry voor het lange verhaal, maar ik houd minstens evenveel van honden als van paarden, dus voor iemand die zich degelijk voorbereid op de komst van een hond, wil ik wel wat tijd uittrekken !

edit:typo

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:21

sevke schreef:
Verder : windhonden. Windhonden zijn ook in geen geval geschikt als eerste hond, en al zeker niet de adopteerbare mishandelde galgo's. Weet dat : windhonden allesbehalve kindvriendelijk zijn (ze houden niet van druk gedrag), weinig of zelfs niet af te richten, enorme jacht- en loopdrift, heel veel beweging nodig hebben, zgn "killers" zijn (katten, kippen, enz) Ze kunnen er niets aan doen, dat is hun natuur.
Van alle geplaatste mishandelde galgo's komer er meer dan 70% terug naar het adoptiecentrum (bron : "windhonden in nood") om volgende redenen : angstig en/of agressief gedrag, weglopen, bijten naar aanleiding van een plotse beweging of geluid van een kind, onzindelijkheid. De mensen van Windhonden in Nood raden adoptie zelfs af voor een gezin met kinderen. Die beesten zijn getraumatiseerd, dus hebben een RUSTIG plekje nodig, en in dat plaatje horen geen kinderen.


Ben het hier niet mee eens.
Mijn tante heeft windhonden en wij dus ook (in beide gevallen als eerste eigen hond dus).
Wij horen van de adoptiestichtingen veelal positieve verhalen.
Je schetst het nu ook wel erg zwart-wit; niet iedere adoptie-galgo is getraumatiseerd.
( en iedere getraumatiseerde hond kan bijten/bang/agressief zijn, dat ligt niet aan het ras)
Veel jonge adoptiehonden staan nog volop open voor mensen en hebben totaal geen vervelende achtergrond. Daarbij is het altijd zaak om een GOEDE stichting te zoeken.
De stichtingen waarmee ik ervaring heb, halen alelen honden naar Nederland als ze geen 'beperkingen' hebben en goed mee kunnen draaien hier. Erg angstige honden zul je er niet treffen (enkel de honden die even tijd nodig hebben om bij te komen) en agressieve honden al helemaal niet.
En dit geldt ook enkel voor de volwassen honden; de jonge honden is veelal niets mis mee.
Daarbij werd er ook over een pup gesproken en daarbij zal het al helemaal geen probleem zijn.
Je omschrijving van windhonden klopt naar mijn mening totaal niet.
Laatst bijgewerkt door anniee op 08-08-07 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:22

En naast het feit of ze wel of niet getraumatiseerd zijn en dat sommige windhonden niet wegrennen; het is wel een feit dat windhonden niet los mogen in Nederland. Knipoog

Jakary

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:24

een australische herder Ja

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:46

Roane schreef:
En naast het feit of ze wel of niet getraumatiseerd zijn en dat sommige windhonden niet wegrennen; het is wel een feit dat windhonden niet los mogen in Nederland. Knipoog
Joh, de windhond die ik kende, liep altijd los. Altijd lief en rustig. Woonde bij kleine kinderen, deed echt nooit een vlieg kwaad. Uitzonderingen vormen de regel, laten we maar zeggen...

anniee
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:49

"Er is geen specifieke regelgeving (meer) met betrekking tot windhonden. Iedere hondeneigenaar dient zich echter wel te houden aan de Flora- en faunawet. Naast de Flora- en faunawet kunnen ook nog Algemeen Plaatselijke Verordeningen van de gemeente van toepassing zijn op honden.

In de Flora- en Faunawet staat dat iedereen verplicht is te verhinderen dat een dier (dus ook alle honden) dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt (artikel 16, lid 3). Met veld wordt volgens de Flora- en Faunawet bedoeld: stranden, schorren, gorzen, kwelders, slikken, wadden, binnenwateren en territoriale wateren alsmede wegen en paden, voor zover deze geacht kunnen worden deel uit te maken van een voor de uitoefening van de jacht bestemd of geschikt terrein. Hieronder vallen bijvoorbeeld, bossen, wegen en paden waar bejaagbare soorten als konijn en fazant aanwezig zijn. Dit is van toepassing voor iedere hondenbezitter, die zijn hond niet gebruikt in het kader van jacht of beheer en schadebestrijding.

Men moet dus goed uitkijken als men zich in een veld begeeft. Als het al is toegestaan om er met de hond te komen moet de bezitter of toezichthouder altijd voorkomen dat de hond in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt".

http://www.hondengedragsforum.nl/index. ... 0.msg59119
(dit wordt vermeld in een mail vanuit het LNV-loket)

En hier vind je ook informatie erover:
http://xolopodenco.blogspot.com/2006/10 ... onden.html

Dat windhonden niet los mogen lopen in Nederland is dus allang achterhaald.
Het is wel zo dat je niet mag jagen met windhonden.
Ook het begrip 'lange hond' is dus nogal vreemd en het enige dat in de buurt komt stamt uit 1955.