Beginnershond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:53

Voor eerste hond zou ik ook niet naar het asiel gaan, pas als je meer ervaring hebt lijkt mij dat een goed plan..

Wij hebben hier friesse stabij X jack russel
en ruwharig jack russel X gladharig jack russel

beide leuke honden maar ruien als een idioot dus hier niet geschikt

Kooikers vind ik ook erg leuke honden, wat ik hoor zijn ze goed te trainen en erg leuke gezinshonden maar weet niet hoe het met ruien zit?

Enneee, de Friese Stabij zijn ook zéér lieve honden! Goed af te richten ook.. Speels.. Vrolijk.. Maar weer, hoe zit 't met 't ruien? Knipoog

Overigens zou ik persoonlijk wel gaan voor een kruising omdat die vaak toch een heel stuk sterker zijn dan de zuivere rassen!
Op marktplaats zoeken en rondkijken kan nooit kwaad, zo zijn wij aan onze oudste gekomen en is echt superleuke hond, en vooral erg sterk!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:53

Lovely1 schreef:
Cassidy schreef:
Als je je familie een minder goede ervaring wilt besparen, zou ik niet naar het asiel gaan. De gevallen die ik van dichtbij heb meegemaakt, resulteerden in serieuze bijtincidenten met kinderen en andere honden. En nee, dat was door het asiel niet doorgegeven op het moment dat de hond werd meegegeven.


Als je jonge kinderen hebt is het toch verstandig om een pup te kiezen in alle gevallen zodat ze samen opgroeien.


Is niet bij ieder ras gegeven, als een hond de positie van de kinderen binnen de rangorde niet accepteerd of zelfs aanvecht, heb je de poppen aan het dansen.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:54

Het hangt ook van het gezin af wat voor hond geschikt voor ze is. Ik vind dat een cursus gehoorzaamheid onmidbaar is als je een hond heb. Niet alleen omdat de hond wat leren moet, maar ook omdat de baas dan begeleiding krijgt in hoe met de hond om te gaan.
Niet elk ras past bij elk persoon of elk gezin. Net zoals er dominante honden zijn, zijn er dominante mensen, en andersom.

Een man in m'n moeders puppygroep had als eerste hond een Staffie, ook geen beginnershond maar die twee waren gemaakt voor elkaar. In dezelfde groep zat ook een vrouwtje die haar Yorkie niet onder controle kon houden. Er was een mevrouw die had een Golden Retriever, die was zogenaamd lief voor de kinderen, dat was haar verteld. Die zelfde golden retriever keerde zich tegen de kinderen (deels omdat de kinderen natuurlijk niet wisten hoe ze met een hond om moesten gaan), zij heeft hem zonder genade af laten maken. Nu heeft ze broer en zus golden x flatcoated (en nestje onderweg... van broer en zus)

Mijn punt is, het hangt geheel van de hond en het gezin af of ze geschikt voor elkaar zijn, hoeveel tijd het gezin in de hond wilt investeren. Geen enkele hond word uit zichzelf een fijne hond. Knipoog Niet de hond die wij allemaal bedoelen denk ik. Je moet er wel wat voor doen.
Alleen op het ras af gaan is bijzonder kortzichtig, maar het is een feit dat sommige rassen, sommige honden beter bij dit gezin zullen passen dan anderen. Dat is de keuze die ze moeten maken. Welke hond geschikt is.

De een vind de Beagle een onuitstaanbare hond, ik ben genoeg Beagles tegengekomen, heb er eentje getraind en ik vind ze geweldig vriendelijke honden MITS ze duidelijk word gemaakt wie de baas is!
Zelfde geld voor Sennenhonden!
En voor Kooiker, en voor Scotia's. Er is geen zwart of wit antwoord op de vraag welke hond de beste is, want iedereen houd van een andere hond omdat ieders karakter anders is en met andere honden overeen komt. Knipoog Welke hond geschikt is, dat zal het gezin zelf uit moeten maken en zelf achter moeten komen.

Maargoed, dat is altijd een discussie in hondentopics op bokt. Knipoog

P_A_R_Love

Berichten: 2370
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:54

[quote="fjordnina"]Kijk eens op deze site

http://www.hondenras.com/

en klik dan eens aan: welk ras past bij mij

Ik kom op 3 rassen uit:

Amerikaanse Foxhound
Catalaanse herdershond
Duitse Pinscher

een Duitse Pinscher
is erg leuk vindt ik zelf

brenda21
Berichten: 452
Geregistreerd: 10-03-05

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:56

Ik heb zelf een wolfskeeshond (middenslag) en hij is voor mij de ideale hond! Hij is waaks, heeft geen jachtdrift, blijft netjes in de tuin als hij buiten is (terwijl hij over het hekje heen kan springen als hij wilt Clown) Keeshonden staan erom bekend dat ze erf vast zijn. (Vroeger werden ze veel gebruikt als waakhond voor het erf)

Hij is erg lief, heel aanhankelijk naar mensen toe uit het gezin, en wat afstandelijker naar vreemden.
Doordat ze zo op hun baas gericht zijn, zijn ze heel makkelijk te trainen. Knipoog

Ze hebben niet overdreven veel beweging nodig (ik geef hem wel veel beweging, maar een dagje minder beweging wordt hij absoluut niet vervelend van)
Het enige kleine nadeel wat ik kan bedenken, is dat hij een lange vacht heeft, hij moet zeker 1 keer per week geborsteld worden, als hij in de verharing zit 2 keer per week. Niet alle mensen met een keeshond borstelen hem, je kunt de keeshond ook trimmen (maar waar ik zelf geen voorstander van ben, vanwege hun ondervacht) Hij verhaart plukken, dus niet overdreven veel losse haren. En verder moet het uiterlijk van de keeshond je aanspreken. Knipoog

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:59

Ilsiie schreef:
Kooikers vind ik ook erg leuke honden, wat ik hoor zijn ze goed te trainen en erg leuke gezinshonden maar weet niet hoe het met ruien zit?


Wij hebben twee kooikers thuis, en dus betekend natuurlijk dubbel zoveel haar. Haha! Toen wij er nog maar een hadden viel het reuze mee (we hadden erger verwacht). Wij borstelen ze ook een keer per week, deels omdat ze dat ook heerlijk vinden.

Ze zijn zeker makkelijk trainbaar, onze oudste heeft haar G&G2 diploma met glans gehaald, G&G3 ging door blessure helaas even niet door. De oudste, de teef, is heel gevoelig en reageert snel op een harde stem. Ze is een beetje timide, omdat ze onze eerste hond was en helaas dachten we dat een supergehoorzame hond het beste was om te hebben.
Ze is zowieso van zichzelf uit al gereserveerd, houd niet zo van knuffelen maar ja, wel supergehoorzaam.

De jongste is een dolle dries, een reu. Het teefje is gefokt op schoonheid en gehoorzaamheid, deze halve zool vooral om sociaal te zijn. Meneer houd dan ook van knuffelen, moppert lekker veel. Hij begint nu ook te luisteren, we hebben hem even een zorgeloze jeugd gegeven en nu beginnen we pas met zijn echte training. Dit bevalt ons beter dan onze supergedrilde luisterende teef.
Hij is gefokt om sociaal te zijn, niet op uiterlijk, dat is ook te zien.

Ze zijn natuurlijk niet voor iedereen aan te raden, maar ik geloof niemand die zegt dat een bepaalde hond wel is aan te raden voor iedereen. Dat bestaat gewoon niet. Haha!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:02

Wij hebben na heel veel wikken en wegen voor een Zwitserse Witte Herder gekozen. Deze stammen af van de Duitse, maar zijn gefokt op gedrag en gezondheid, in plaats van op "schoonheid". En dit ras is ook een van de weinige rassen die echt verbeterd over de jaren.

Ze was een stuk minder makkelijk op te voeden als de rasomschrijving beloofde, maar met de hulp van de puppycursus is ze uitgegroeid tot een geweldige pup.

Ik denk dat een rashond een betere keus is dan een kruising, omdat veel rasverenigingen controles op erfelijke / overdraagbare aandoeningen en soms ook karaktertesten verplicht stellen. Ook heb je meer zicht op het karakter. Want wat je moet verwachten van een Mechelse Herder x Teckel??? Nagelbijten / Gniffelen

Ik dacht aan een Shiba Inu, niet te groot en een mooie verschijning.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:06

Cassidy schreef:
Als je je familie een minder goede ervaring wilt besparen, zou ik niet naar het asiel gaan. De gevallen die ik van dichtbij heb meegemaakt, resulteerden in serieuze bijtincidenten met kinderen en andere honden. En nee, dat was door het asiel niet doorgegeven op het moment dat de hond werd meegegeven.

Ok, dus omdat jij een slechte ervaring hebt gehad (of meerdere Knipoog ) zijn asiels per definitie slecht?
Ik kan de andere kant vertellen, ik heb juist een schitterende ervaring met het asiel.
Ieder asiel is anders en het ligt helaas vaak ook nét aan de medewerker die je treft. Je hebt er die verstand van dieren hebben, je hebt er die geen verstand hebben. Dat is het nadeel van de vele vrijwilligers die in een asiel werken. Ze hebben allemaal hart voor dieren, dat zeker, maar niet allemaal even veel kennis.

'Mijn' asiel (Hokazo in Uden) liet me een hele vragenlijst invullen en zíj zochten daarna de hond voor mij uit, die bij die wensen past. Ik heb heel specifiek gezegd dat ik een makkelijke hond wilde. Die heb ik gekregen. De nazorg was ook goed. Ik heb niets te klagen.
Als je zelf geen/weinig ervaring hebt, dan neem je altijd iemand mee die wel deskundig is lijkt me, puur voor de zekerheid om te kijken of het asiel geen l*lkoek verkoopt.

Ik blijf er dus bij dat een asielhond zéker een optie is, míts er iemand meegaat met het uitzoeken die ervaring heeft.
Een goed asiel biedt vaak ook nog nazorg in de vorm van een goede gedragstherapeut en/of training. Ook met een asielhond is een cursus doen namelijk best handig (en vooral leuk).

_Karolien

Berichten: 147
Geregistreerd: 15-11-05
Woonplaats: Oosteeklo (België)

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:21

hoe gek ik ook ben op mijn eigen beaglebeest, ik denk ook dat het niet zo'n geschikte keuze is voor deze mensen... Erfvast zijn ze niet te noemen, als ze een interessant geurtje in de neus krijgen kan je maar beter hopen dat je erg snel kan rennen Tong uitsteken
De mijne is wel supersociaal en enorm vriendelijk, maar je moet al behoorlijk vast in je schoenen staan om hem te doen luisteren (als mijn man wat zegt durft meneer wel eens gewoon heel demonstratief de andere kant op te kijken van "ik-hoor-je-lekker-niet")
Mijn schoonouders hebben een Berner Sennen en (behalve het haar) lijkt me dat dan een betere keuze voor het gezin dat je beschrijft.
Succes nog met de zoektocht, super dat ze zo'n weloverwogen beslissing willen maken, en laat je nog weten wat het geworden is ? Haha!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:29

Een kruising is niet altijd gezonder en beter van karakter als een rashond. Een rashond wordt vaak op erfelijke aandoeningen getest en bij meerdere rassen ook een karaktertest.
Kruisingen onstaan vaak uit niet gekeurde rashonden en zo breng je vaak meerdere slechte punten bij elkaar.

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:04

Een labradoedel. Lief karakter, verhaard niet , kwijlt niet, is een middelmaat en niet te groot...

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:18

Om nog even in te haken op het verhaal van dat de hond bij het gezin moet passen ongeacht het ras. Dat klopt als een bus. Een hond blijft een individu met een eigen karakter. Je kan natuurlijk altijd een poedel treffen met een dominant karakter. Alleen is de kans daarop wat kleiner dan bij bijvoorbeeld een rottweiler.
Juist omdat deze mensen geen ervaring met honden hebben is het denk ik verstandig om een ras pupje uit te zoeken. Dat is net even wat makkelijker te voorspellen wat daar in de toekomst uit gaat komen. En natuurlijk maak of breek je een hond zelf, leuke honden worden niet vanzelf leuk. Dat weten ze heel goed, en ze zijn bereid om er energie en tijd in te steken.
Bij deze mensen past absoluut geen dominante hond, het zijn hele lieve zachtaardige mensen.

nicci88

Berichten: 3350
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: venlo

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:19

Appenzeller sennenhond
Bassethond
Flatcoated retriever
Keeshond
Markiesje
Vizsla (goed te trainen)

maarjaa ik blijf erbij, iedere hond is anders en iedere hond is op te voeden

x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:29

nicci88 schreef:
Appenzeller sennenhond
Bassethond
Flatcoated retriever
Keeshond
Markiesje
Vizsla (goed te trainen)

maarjaa ik blijf erbij, iedere hond is anders en iedere hond is op te voeden


Flatcoutes zou ik niet aanraden als beginnershond, ze hebben een hele concuqente (schrijf je dat zo?) baas nodig niet niet snel nerveus is nodig

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:32

Daarentegen zijn Flatcoated wel stabiel van karakter, speels en vriendelijk. Knipoog

Maar Marquez; zelfs de meeste zachtaardige hond zal nog hoger op de ladder proberen te komen als de baas niet consequent is. Zachtaardig is prima, zolang ze niet over zich heen laten lopen. Nagelbijten / Gniffelen

x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:35

Roane schreef:
Daarentegen zijn Flatcoated wel stabiel van karakter, speels en vriendelijk. Knipoog

Maar Marquez; zelfs de meeste zachtaardige hond zal nog hoger op de ladder proberen te komen als de baas niet consequent is. Zachtaardig is prima, zolang ze niet over zich heen laten lopen. Nagelbijten / Gniffelen


Ik hoor altijd het tegendeel Knipoog

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:37

Ik zie alleen maar vriendelijke flatcoats Knipoog

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:41

Roane schreef:
Daarentegen zijn Flatcoated wel stabiel van karakter, speels en vriendelijk. Knipoog

Maar Marquez; zelfs de meeste zachtaardige hond zal nog hoger op de ladder proberen te komen als de baas niet consequent is. Zachtaardig is prima, zolang ze niet over zich heen laten lopen. Nagelbijten / Gniffelen

Dat klopt, daarom gaan ze ook op cursus met de hond. Wil niet zeggen dat ze niet consequent kunnen zijn, alleen is een heel dominante hond waarschijnlijk niet heel handig.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:44

Cursus is altijd goed, al is het alleen maar om een mening te vormen. Go jij! Go jij! tenminste, als het een goede cursus is... No Cheer
Wat voor hond wilde ze zelf eigenlijk? Of hadden ze nog niks in gedachten?

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:47

ze hadden zelf een hollandse smous gezien, en de eigenaar aangesproken. Natuurlijk was die vol lof over het hondje. Ik denk dat dat ook wel een leuk hondje voor ze is, alleen moet je lang wachten op een pup, en moet je volgens mij aan bepaalde regels houden omdat het ze met het terugfokprogramma bezig zijn.

EDIT: Mijn tante vond de poedel ook nog niet zo'n gek idee, alleen mijn oom vond dat natuurlijk niks Haha!

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:48

Uiteraard niet, kom nou, tis een vent. *LOL*
Die zijn in het begin altijd tegen, maar als het hondje er eenmaal is zijn ze er zo dik mee. Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:50

Hihi, lachen...nu even kijken wie daar in huis de broek aanheeft Haha!

Als ik je tante was zou ik eens contact opnemen met een fokker oid...zodat je Oom ook kan zien dat het niet alleen maar nuffige honden zijn, en dat een ander kapsel een heel verschil kan uitmaken...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-08-07 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:54

mstrubbe schreef:
Duitse herder?
Ik heb zelf een Mechelse herder (ik heb al mijn hele leven honden), maar dat kan ik zeker niet aanraden, die zijn behoorlijk nerveus, heel erg slim en hebben veel werk nodig. Ook hebben we een rotweiler, zou ik ook niet aanraden als eerste hond.
Onze eerste hond was een labrador, maar die was nogal koppig. De beste hond die we ooit hadden qua karakter voor een eerste hond was een kruising labrador en duitse herder, een heel mooi en lief beest.


Ja wij hebben een kruising Labrador mechelse herder, ook een heel mooie en lief beest (zie mijn profielplaatje)

Lysette

Berichten: 1696
Geregistreerd: 27-02-01

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:55

Smousjes zijn erg leuk maar je bent verplicht om je hond, als deze geschikt is tenminste, eenmalig in te zetten voor de fok. Met een reu nog niet zo heel dramatisch maar met een teef wel een ander verhaal. Voor mij in ieder geval een reden om niet voor het ras te kiezen. Bovendien zijn het ook best pittige hondjes volgens mij.

En mannen en poedels, tja was zal ik zeggen. Mijn vader was niet zo moeilijk en mijn broer ook niet zo omdat wij hiervoor een kruising poedel hadden en ze dus weten dat ze een erg leuk karakter hebben. Mijn vriend moest wel even wennen. Maar hij is nu echt helemaal gek met haar. Hij speelt met haar, doet gek met haar en laatst zijn ze samen wezen hardlopen Haha!
Ze hebben helaas gewoon het imago van een truthondje maar eigenlijk zijn ze alles behalve. Ik krijg kriebels als ik een poedel bij een omaatje zie lopen want daar zijn het helemaal geen honden voor. Als ik naar die van mij kijk: die wil rennen, spelen en werken. En daarnaast ook wel lekker op schoot zitten maar dan moet ze wel eerst haar energie kwijt zijn Clown

Maar een markiesje past denk ik qua karakter ook wel goed bij ze. Alleen verharen die weer wel.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:01

Is een friese stabij niet leuk?

Aan de hand van de eisen zou ik dus echt zeggen een Golden of een Labrador..