Vis drijft omhoog.. gaat ie dood?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Vis drijft omhoog.. gaat ie dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 17:18

Hoi,
sorry als t verkeerd staat
We hebben hier 2 sluierstaarten in de kom zwemmen,
nu is er eentje die drijft steeds omhoog, en zwemt op z'n kant. Niet de hele tijd maar hij draait vanzelf.
Hij zwemt wel nog gewoon rond en lijkt er niet echt last van te hebben?? maar hij moet echt zwemmen om niet naar boven te drijven.

Wat is dit, gaat hij dood??
Moet ik hem apart zetten?

Groetjes

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Vis drijft omhoog.. gaat ie dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:20

Teveel zuurstof binnengehad, denk ik. Daar zijn ze nogal gevoelig voor en kunnen ze inderdaad ook dood aan gaan. Geef je toevallig voer dat aan het oppervlakte blijft drijven?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:21

Dat betekent dat de vis een luchtbel heeft binnen gekregen en die zit nu in z'n zwemblaas, waardoor hij steeds naar boven drijft.

De vis apart zetten heeft geen nut. Er zijn vissen die zwemmen er lang mee rond er zijn vissen die door uitputting dood gaan.
Daarom moet je sluierstaarten ook altijd voor geven wat direct naar de bodem zinkt en zorgen voor genoeg zuurstof in het water.

Evt. kun je er vloeibare parafine in gooien dat wil nog wel eens helpen de luchtbel de verwijderen (bij de dierenarts verkrijgbaar). Maar het is natuurlijk aan jezelf of je zover wil gaan voor een goudvis als het gewoon een kleintje is.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:23

dit heeft mijn goudvis ook gehad. Maar wees niet bang dat beest is 4jaar geworden Tong uitsteken
Zwom altijd op zijn rug. Dit komt inderdaad doordat ie met eten te veel zuurstof heeft gehad. Wij voerde daarom ook af en toe om de dag. En de dag dat we hem niet voerde was het minder Haha!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:25

Mijn Platty had het. Heeft het neit overleefd, geen idee waardoor het kwam want hij heeft voer wat meteen naar beneden zakt.
Maar de oorzaak over je vis is al gegeven. De 1 houd het langer vol als de ander. Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 17:26

bedankt al voor de reacties, en het klopt idd dat we voer geven dat aan het oppervlakte blijft drijven, maar dat is wel speciaal sluierstaarten voer wat ze me geadviseerd hebben.
Wat kan ik dan geven?? of maakt dat niks uit voor sluierstaarten wat voor voer die krijgen??

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:27

het komt vooral volgens mij omdat die beesten zo heel erg door gefokt zijn. En denk niet dat het door ander voer want niet drijft meer oplost. Misschien een beetje

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:29

Die van mij kregen gewoon standaard voer van de dierenwinkel en daar deden ze het super op, we hadden zelfs continu eitjes Haha!
Maar inderdaad wel voer dat zinkt, anders kunnen ze inderdaad teveel lucht naar binnenkrijgen en gaan drijven.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:29

Het maakt zeker wel uit wat voor voer je geeft. Voer dat zinkt. Als het aan de oppervlakte blijft drijven en ze moeten het daarvandaan nemen is de kans groter op een luchtbel.

Vlokken kan je evt wel geven maar dan je hand in het water doen, dus dat de vlokken aan beide zijden nat word. De vlok heeft namelijk een zinkende en drijvende kant. Dus als je zorgt dat de vlokken ook gelijk gaan zinken kun je dat ook geven. Ook al heb je ook speciale korreltjes die automatisch zinken.

Over het algemeen gaat het niet zozeer weg en meestal gaan ze er wel aan dood. Op een enkele keer na

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 17:35

Cayenne schreef:
Die van mij kregen gewoon standaard voer van de dierenwinkel en daar deden ze het super op, we hadden zelfs continu eitjes Haha!
Maar inderdaad wel voer dat zinkt, anders kunnen ze inderdaad teveel lucht naar binnenkrijgen en gaan drijven.

ja dat hadden we ook, van die doorzichtige eitjes Haha!
Ik ga morgen nieuw voer halen, weet niet of de ene dan nog leeft.
Hoop niet dat ie nu voor de rest van zijn vissenleven zo blijft zwemmen.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:37

Wij hadden 2 van die vissen pas te 'logeren' toen onze buren
op vakantie waren..

De vissen waren op een vrijdag gebracht, en zaterdag nacht
na het stappen kwam ik thuis en stond wat te drinken in de
keuken en zag die vis ook zo gek zwemmen..
Ook hele tijd op zijn kant, en dreef boven, en dan weer onder..

De volgende dag was hij ook dood..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 12:13

Even een update over de vis..
En ik weet niet of het kan maar hij lijkt nergens meer last van te hebben, hij zwemt gewoon rond net als de ander en drijft ook niet meer zo omhoog.
Heb net al andere voer gehaald.
Maar hij heeft nog niks gehad, morgen geef ik hem pas voer denk ik.