labrador pup aanschaffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

labrador pup aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 13:57

Samen met mijn vriend wil ik dit jaar een labradorpup aanschaffen, het liefst ergens rond september (dan is het huis helemaal af).

Ik vroeg me af of jullie me tips zouden kunnen geven, misschien goede fokkers?
Het liefst willen we een bruine labradorpup.

Wat ik zelf al heb uitgezocht is dat een labrador pup gemiddeld 300-400 euro kost, dat de stamboom niet zoveel uitmaakt als je geen fokambitie's hebt, maar dat je wel op moet letten op erfelijke ziekte's als HD. Klopt dit?
En nog meer tips waar je op moet letten?

Sirius_

Re: labrador pup aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:57

Een stamboom anvragen kost weinig tijd en weinig extra, dus als fokkers dit niet aanvragen is er 9 van de tien keer iets aan de hand.

Een rasechte labrador kost tussen de 700 en 800 euro, de prijzen waar jij het over hebt zijn marktplaats prijzen Lachen
Een labrador heeft erg gevoelige heupen en ellebogen, ze moeten dan inderdaad gecontroleerd worden op hd en ed, en ogen gespiegeld etc.

Ik raad je echt aan om je pup bij een vertrouwde fokker vandaan te halen. Labradors zijn namelijk populaire honden waar veel onverantwoord mee gefokt wordt.

http://www.labradorforum.nl
www.labrador.paginamarkt.nl (Alle nestjes die hier op staan worden héél zorgvuldig gescreend)
www.nederlandselabradorvereniging.nl

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:00

Ik heb ook op site's van fokkers gekeken, daar lagen de prijzen ook rond de 400. En hoe kan je trouwens zeker weten of ze HDvrij zijn ed?
Bedankt voor de links, ge gelijk even kijken.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:03

Wat voor fokkers zijn dat, als ik vragen mag? De prijs die ik noemde is in ieder geval al vanaf 2006, toen wij onze pup in huis namen.

De ouders worden gecontroleerd, uitslagen staan in de labradorpost (een blad voor leden van de vereniging) en fokkers hebben ze ook op papier staan (rapport van de da)

Het is nooit uit te sluiten dat je pup later last krijgt van ed of hd oid maar door verantwoord te fokken maak je de kans wel kleiner (en dan zelf als eigenaar ook nog door niet te lang te wandelen t eerste jaar en geen glijdvloer bijv)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:04

Wij wilden ook een rashond en hebben gekeken bij verschillende fokkers,de prijzen waren te hoog.
En toen hebben wij een hond gevonden bij de pup bemiddeling,het is een teefje en ze was net anderhalf jaar oud.Het was wel via een fokker,en zeker niet via markplaats.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:05

je kan er niet zeker van zijn dat jouw pup geen HD of OCD heeft, maar je kan proberen door goedgekeurde ouders uit te kiezen, die geen HD of OCD hebben om de erfelijke belasting uit te sluiten. Maar zeker weten doe je het nooit. Net als bij Paarden is de opvoeding/opgroei ook heel belangrijk voor de botten, pezen, spieren.
Bij de labrador vereniging kan je je opgeven voor pupbemiddeling. Daar melden officiele fokkers hun puppen aan, en deze puppen voldoen aan alle eisen van de vereniging. Veel succes.

Annn_vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:06

hee,

wij hebben ook een labrador. inmiddels alweer 6 jaar maar ook van een goede fokker ..

als je er nog interesse in heb wil ik het best aan mijn ouders vragen waar ze hem vandaan hebben . ( ik meen wel in gelderland.)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:07

Hou wel rekening met een lange wachtlijst.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:09

marleen_usar schreef:
Hou wel rekening met een lange wachtlijst.

Ligt eraan waar je m vandaan haalt. TS wil pas een pup rond september.
In almere was een lange wahtlijst (4 fokkers in de buurt maar)
Onze hond komt helemaal uit ossendrecht vandaan.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:13

Pam schreef:
Wat voor fokkers zijn dat, als ik vragen mag? De prijs die ik noemde is in ieder geval al vanaf 2006, toen wij onze pup in huis namen.

De ouders worden gecontroleerd, uitslagen staan in de labradorpost (een blad voor leden van de vereniging) en fokkers hebben ze ook op papier staan (rapport van de da)

Het is nooit uit te sluiten dat je pup later last krijgt van ed of hd oid maar door verantwoord te fokken maak je de kans wel kleiner (en dan zelf als eigenaar ook nog door niet te lang te wandelen t eerste jaar en geen glijdvloer bijv)

Dat weet ik niet meer precies (heb gewoon wat gegoogeld en via allerlei labradorsite's van de een op de andere gekomen), volgens mij wel hobbyfokkers.

Als mensen adverteren met dat hun pups HDvrij zij, kun je hier dus eigelijk nooit zeker van zijn?
@ Marleen, een wachtlijst maakt me niet zoveel uit, kan je je iig goed voorbereiden.

En wat houd HD precies in? Een Golden Retriever die ik vroeger verzorgde had volgens mij ook HD, toen hij jonger was merkte je er niet zoveel van, je kon alleen hem beter niet te hard laten rennen, tegenwoordig zie je duidelijk dat hij last heeft van zijn gewrichten. Of is dit weer iets anders?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:14

HD is zeer pijnlijk en dat zie vooral bij het lopen.

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:16

wij hebben gister een bruine labrador pup gekocht.
hij koste 400 euro maar heeft geen stamboom.
zijn ouders hebben beide wel een stamboom dus de pup kan wel een stamboek krijgen maar dan zou die duurder worden.
ook hebben we een jaar garantie op het hondje voor als het een ervelijke ziekte heeft//krijgt.
maar je moet ook goed oppassen dat ze wel alle spuiten hebben gehad. want we hadden een tijd geleden een pup gehad en de fokker zei dat hij alle spuiten gehad had maar was dus niet zo Boos!
en naar een week was hij dood Boos!
edit: spelfout Vork

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:17

Ik heb zelf twee labradors zonder stamboom en gewoon (via marktplaats) van een boerderij. Je moet natuurlijk wel een beetje geluk hebben dat je een goede pup kiest. Of zorg dat er iemand bij is die hem even na kan kijken.
En als je wat meer zekerheid wil, dan moet je er een met stamboom kopen bij een goede fokker.

edit: Ik vind het echt geweldige honden!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:19

Hebben jullie ook een wachtlijst gehad dan?
Heb je hem bij een fokker gekocht? Zoja welke Tong uitsteken

Nog een vraag, reu of teef? persoonlijk lijkt een reu mij beter, omdat je met een teef last van loopsheid hebt. Ook hoor ik vaak dat teven, net als merrie's, wat lastiger zijn.

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:20

wij hebben geen wachtlijst gehad wij gingen gister kijken en konden hem ook gelijk meenemen Haha!
en die van ons is een reu
ook omdat we al een mannetjes hond hadden.
en ik vind mannetjes vaak ook iets mooier worden Haha!

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:21

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:24

Ja mannetjes worden groter dan de teefjes. Ik heb zelf een teef van 2,5 en een reu van 6 mnd.
De loopsheid kan wel heel lastig zijn. En de sterillisatie is ook best duur (gem. 300 euro). Maar behalve de loopsheid is mijn teef echt niet lastig.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:31

blueangel schreef:
http://pic70.picturetrail.com/VOL1895/8514244/16023755/253689974.jpg
hier een foto Haha!
hij stond op marktplaats nu nog maar hij is al bij ons thuis Knipoog

Wat een schatje he, precies zo een wil ik ook.

Ja, ik heb ook gehoord dat sterillisatie zo duur is, en een castratie dan? En is een castratie nodig of kan je een reu gewoon zo houden zonder problemen? De meeste reutjes die ik zie/ken hebben geen ballen meer.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:34

Dat beiden ouders stamboom hebben maar dat eenpup met stamboom duurder zou zijn is grote onzin. Stamboom aanvragen kost niet veel tijd en niet veel geld, paar tientjes maar.

HD is heupdyslaesie. Als het in een advertentie staat is het niet per definitie gelogen, maar als je persoonlijk langs gaat, altijd om de keuringsrapporten vragen.

Ik had geen wachtlijst, er was nog een teefje ove, we zijn wezen kijken, klik was er met honden en fokkers. 3 weken later hebben we haar opgehaald.

Reutjes zijn over het algemeen aanhankelijker, maar je hebt opstandige reuen en aanhankelijke teven, verschilt per dier.
Loopsheid geen last van gehad, maar volgende maand wordt ons teefje gecastreerd.
Het kan dat een loopse teef buien heeft, ons teefje was 10 x zo lief als normaal. Clown

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:35

ps de fokker is captains second division, maar zij fokken maar eens per 1 of 2 jaar een nestje

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:43

Ok, bedankt voor de info.
Een vriendin van mij heft ook een lieve teef, is idd ook aanhankelijk als ze loops is, maar ze laat ook bloed achter. Is dit bij elke teef?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:46

Nee, wij hadden de eerste week af en toe een druppeltje, 2e week 1 of 2 dagen vloeisel maar toen het ergste was geweest weer druppeltjes. Gewoon regelmatig dweilen, dan is er niks aan de hand Lachen Verder is het echt waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat. ik wilde altijd een reu, mn moeder een teef. We hebben een teefje, en ik vind het totaal niet erg (Al wordt een eventuele 2e hond wel een reutje)

Je kan je reu wel ongecastreerd laten, mensen denken vaak dat dominantie gepaard gaat met ballen die intact zijn, maar het is een kwestie van goed opvoeden, een ranglagere ongeholpen reu zal geen dominantieverschijnselen hebben (zoals rijden of overal tegenaan pissen)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:06

Wij hebben een teef en laten haar niet helpen, bij dat ras zitten er meer nadelen dan voordelen aan.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:19

ik zou ook opletten dat je geen pup koopt van ouders die uit werklijnen komen, als je tenminste een huis-tuin-keuken hond aanschaffen. Dat bespaart jij en de hond een hoop ongemak.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 17:35

AstraGirlie schreef:
ik zou ook opletten dat je geen pup koopt van ouders die uit werklijnen komen, als je tenminste een huis-tuin-keuken hond aanschaffen. Dat bespaart jij en de hond een hoop ongemak.

Wat bedoel je precies met werklijnen?