Hoe lang katten laten wennen aan hun nieuwe huis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

postbodesiem

Hoe lang katten laten wennen aan hun nieuwe huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 10:39

Ik ga binnenkort verhuizen en heb 2 katten die eigenlijk altijd buiten zijn. Nu heb ik gehoord dat katten een aantal weken in hun nieuwe huis binnen moeten blijven om te wennen en daardoor niet terug gaan naar hun oude huis.
Wie weet hoe lang katten nodig hebben om te wennen?
Alvast bedankt voor jullie reacties

jokari

Re: Hoe lang katten laten wennen aan hun nieuwe huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:42

in theorie hou ik ze minstens 2 weken binnen. Mijn kattin heb ik geloof ik zelfs 4 weken binnen gehouden voor alle zekerheid. Mijn woeste kitten mocht na een week buiten, maar alleen onder toezicht. (die brak het huis af, en 't was toen volop zomer, mooi weer dus buiten met dat monster Haha! )

(de kitten is niet bij mij geboren hé, hij was wel een pak ouder dan een weekje toen ik hem buiten liet.)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:54

Het asiel waar ik mijn kat vandaan heb, adviseerde zelfs om haar twee maanden binnen te houden. Ik weet niet of het verschil maakt dat het hier om een (ex-)zwervertje ging.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:57

Ik heb mijn kittens altijd 6 weken binnen gehouden en met een kattentuigje de buurt laten verkennen.
Zodra ze de schutting opklommen hebben we ze "vrij" gelaten.
Met oudere katten verhuizen heb ik geen ervaring maar ik zou het risico niet nemen ze te vroeg naar buiten te laten.

Succes!!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:00

wij zoude onze kat ook 2 weken ofzo binnen houden toen we gingen verhuizen. Maar die kat is al 14jaar, dus die is sinds dien bijna niet meer naar buiten geweest.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:24

Kittens hebben nog geen thuishonk, daarvoro is geloof ik 6 weken (of langer) wel oké. Die zijn nog zo jong dat ze uit nieuwsgierigheid misschien nog te ver van huis komen. Bij oudere katten is het met een paar weken snel goed.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:29

Ik heb de katten 2 weken binnen gehouden, geef ze 2x per dag vlees en op de dag dat ze eruit mochten heb ik ze 3 uur ongeveer geloof ik voor etenstijd eruit gegooid. Maar ze wilden allebei binnen 10 minuten alweer naar binnen haha.
De ene durfde echt niet en is nu nog weinig buiten maar vind het inmiddels niet meer eng, de ander is met dagen dat het weer zoals nu is bijna de hele dag buiten Lachen

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:34

Bedankt voor jullie reacties ! Ik denk dat ik ze een week of 4 binnen ga houden en de eerste keren naar buiten maar aan een lijntje ofzo. Ik zal het even bekijken maar helaas zullen de mannetjes toch eerst een poosje binnen moeten blijven voordat ze weer op muizenjacht Vork mogen !

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:35

Ligt een beetje aan de kat. Toen ik 10-jaar oude 'asiel'kat nam, was ik van plan hem 4 weken binnen te houden. Hij had alleen een beetje een hoestje, dus na DA, en die zei laat kat lekker naar buiten is goed voor hem, buitenlucht. Ik beetje bang van 'maar heb hem nog niet eens een week, straks loopt hij weg' DA: 'die kat is niet gek, die weet heus wel dat hij het goed getroffen heeft' Dus kat naar buiten, alles prima. (Hij zakte alleen de eerste keer door het dak heen van een schuurtje Clown )
Als jou katten echte buitenlopers zijn die veel in de huidige buurt doen, is het misschien handig om ze iets langer binnen te houden. Zijn het echte knuffels/vreetbeesten dan zullen ze waarschijnlijk wel dichtbij huis blijven Knipoog

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:41

IK heb mijn katten 5 maanden binnen gehouden, de DA adviserende dat ons omdat het zeer schuwe straat katten waren, hadden we ze naar een paar weken naar buiten gelaten waren we ze kwijt. Joris hebben we van mei tot eind augustus binnen gelaten, omdat mijn ouders in die maanden weg waren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:44

die van mij zitten meestal 2/3 weken binnen,ben al vaker met ze verhuisd..
vaak optillen en naar buiten laten kijken,zo zien ze goed waar ze wonen en hoe hun omgeving eruit ziet.

1e keer buiten doe ik altijd kort ik til ze op en neem ze mee, later laat ik ze dan los en zorg dat ik erbij blijf.
gaat altijd goed gelukkig, ben al 6 keer verhuisd en nog nooit een kwijtgeraakt.
1e keren los buiten zorgen dat je wat blikvoer of ander lekkers hebt,zo kun je ze nog vrij makkelijk terugroepen

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:32

Hm.. de mijne ging na 2/3 weken naar buiten Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:33

kittens minimaal 6 weken, en volwassen katten minimaal 3 weken.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 11:16

Ik ben inmiddels verhuisd en mijn katten beginnen te wennen, alleen de ene is zo gek als een deur die moet ik vreselijk in de gaten houden die ligt de hele dag op de loer of er een deur open gaat en of hij de mogelijkheid heeft om naar buiten te schieten, best zielig hij wil zo graag .....

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:37

Mijn kat ging de 1ste dag al naar buiten. Maar dat kwam omdat ik hoogzwanger was en voor ik me had omgedraaid om de keukendeur achter me dicht te doen liep hij al buiten. Na een paar x heb ik er meteen n kattenluik in laten plaatsen. Het is wat snel maar t is goed gegaan want nu (7 jaar later) is hij nog steeds bij me.
Met de asielkat heb ik 6 weken gewacht voor ik m naar buiten liet, dit op aanraden v t asiel. Vond t wel eng om m in de tuin te laten (omdat hij dus ooit is weggelopen bij zijn vorige baas) maar ook hij kwam terug, gelukkig

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:40

wij kregen van het asiel de tip om 2 maand binnen te houden.
de eerste dag dat we oververhuisd waren liep kat al buiten want iemand had de deur open galeten.
wij helemaal in paniek want meneer moest 2 keer per dag zijn medicatie en hij was al een halve dag weg.
hele dag lopen zoeken zoeken zoeken. geen kat te vinden.
snachts liggen we in bed en wat zit er benede bij de deur te miauwen? kat kees Tong uitsteken

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:41

ik kreeg de tip om ze 6weken binnen te houden en dat is altijd goed gegaan Lachen

katrien_neke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:01

wauw, das allemaal zo lang Wow!
die van mij hebben 4 dagen binnen gezeten ... en zijn toen eerste dag aan de lijn naar buiten gegaan, samen door de tuin, en de aangrenzende tuin gaan bekijken, de volgende dag waren ze zo vrij als een vogeltje ... en na 4 jaar lopen ze hier nog steeds binnen en buiten dusja (en die ene was trouwens gevangen uit het bos ... wild ...)

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 09:55

Ik denk dat ik het nu zondag maar ga proberen dan hebben ze 2 weken binnen gezeten, ze worden steeds feller op deuren die openstaan want ze willen ze vreselijk graag naar buiten en het staat me zo tegen dat ze zo graag willen maar niet mogen (van mij)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:41

Het is ook zulk lekker weer voor katten, snap wel dat het lastig is. Als je vast tijdstip eten geeft, zou ik ze ruim een uurtje daarvoor even naar buiten doen, dan heb je het misschien nog een beetje onder controle.
Veel succes en plezier!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:49

Mijn kat heb ik met de vorige verhuizing 6 weken binnen gehad, 1e dag buiten, kat weg (ze kwam 2 weken later vermagerd uit een aangrenzende flat arm beest). Afgelopen verhuizing liep ze dag 1 al buiten, en dat is geweldig gegaan. Hangt ook een beetje van de buurt af denk ik..... Het is nu niet meer zo ingewikkeld om de goede deur te vinden (misschien ook een beetje een blonde kat Knipoog)

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:37

Wij hebben ze 4 weken binnen gehouden. Daarna bleven ze echt niet meer binnen de muren.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 09:43

Nou de jongens zijn naar buiten geweest........
Vorige week aan een lijntje en dat ging hartstikke goed behalve dat de ene zich los trok en er vandoor ging (maar gelukkig had ik hem na een paar uur weer hij zat bij de buren 3 huizen verderop in de tuin en was blij me te zien).
Afgelopen zaterdag mochten de mannen weer naar buiten ditmaals los, ze gingen allebei vol trots de tuin verkennen en liepen lekker rond en heb ik ze heerlijk hun gang laten gaan. Om 5 uur kwam de ene weer terug om vlees te eten en die heb ik beloond en is verder weer binnen gebleven pffieuw dat ging goed, om 6 uur die andere nog niet terug, 7 uur nog niet, 8 uur nog niet 9 uur nog niet...... de angst sloeg bij mij toe. Heb overal gezocht in de buurt, geroepen, gefloten, niks geen teken van hem .......... Huilen Huilen
Ik heb de dierenambulance gebeld en ze hadden (gelukkig) nog geen melding binnen van een aangereden kat, na een slapeloze nacht ben ik de volgende morgen naar mijn oude huis gefietst (een paar kilometer verderop, via een drukke weg en een spoorlijn) en een paar keer roepen en fluiten bij mijn oude huis en ja hoor......... daar zat meneer mij aan te kijken zo van hier woon ik toch ??!! Tranen van geluk bij mij alle spanning eruit gehuild.
Ik heb mijn ouders gebeld en hebben mij, de kat en mijn fiets in de auto naar huis gebracht.
Al met al een hoop stres wat goed is afgelopen.

Maar wat nu ?? Hoe lang weer binnen houden ?? De ene brave wil zo graag weer maar ik durf het niet meer aan !!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:30

Brave gewoon af en toe even naar buiten. En meneer die niet zo goed is in de weg terugvinden maar aan een lijntje. Dat zou ik doe iig.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:21

mijn poes is vorige maand verhuisd naar stal...
ik heb haar 2 dagen opgesloten in een stal en daarna los gelaten, wel zodat ze niet naar buiten kon...
op dag 4 liep mevrouw los en ze heeft t geweldig nar haar zin, beter dan toen ze nog bij mij thuis was