Oosters korthaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yabloko

Oosters korthaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 19:56

Ik ben op zoek naar een sociale en mooie kat die liever binnen zit dan buiten. Ik heb reeds informatie gevonden omtrent hun karakter, kom meermaals het feit tegen dat het over het algemeen binnenkatten zijn en tevens erg stemmig/acrobatisch en zeer slim (de honden onder de katten). Ik vind ze waanzinnig en omdat ik me graag orienteer op mijn toekomstige huisdier ben ik op zoek naar eigenaren, fokkers en liefhebbers van de oosterse kat.

Anoniem

Re: Oosters korthaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:44

hier ben ik!
Jarenlange ervaring met siamezen,oosterse kortharen en oosterse langharen..
Ben zelf in het bezit van een havana oosters korthaar poesje,mijnouders hebben een langhaar kater en 2 korthaar poesjes.
En daarvoor hadden we een oosterse korthaar kater.

Ben ook bevriend met de fokster van onze katten,dus stel gerust je vraag!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:49

Wij zijn in het bezit van een balinees, ook een soort oosterse korthaar. Hoewel ze geloof ik onder de halflangharen vallen. Maar ze is best sociaal, maar ook heel fel. En slim.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 00:09

Anoniem schreef:
hier ben ik!
Jarenlange ervaring met siamezen,oosterse kortharen en oosterse langharen..
Ben zelf in het bezit van een havana oosters korthaar poesje,mijnouders hebben een langhaar kater en 2 korthaar poesjes.
En daarvoor hadden we een oosterse korthaar kater.

Ben ook bevriend met de fokster van onze katten,dus stel gerust je vraag!

Nou DC, hier komt een hele vragenlijst aan!
Is het enige verschil tussen oosters korthaar en oosters langhaar de haarlengte? En kan jouw OK. zichzelf een tijd in haar eentje vermaken of ben je veel thuis? Tevens zou het leuk zijn als je een foto van je kat hebt, en misschien de website van de fokster?

Alvast bedankt!

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 00:13

sheela schreef:
Wij zijn in het bezit van een balinees, ook een soort oosterse korthaar. Hoewel ze geloof ik onder de halflangharen vallen. Maar ze is best sociaal, maar ook heel fel. En slim.

Het valt me op dat er veel balinezen zijn met kort haar op hun voorhand en lang haar op hun achterhand en staart. Is de kat uit je profiel de balinees? Die ziet er best kort uit Haha!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 07:41

Ik zou geen OK alleen nemen. Ht zijn verschrikkelijk sociale dieren, hebben heel veel aandacht nodig, en zijn het best met z;n 2en. Als je hele dagen werkt is het echt sneu om zo'n sociaal dier de hele dag alleen te laten.
Verder hebben ze een heel eigen karakter! Waar je absoluut tegen moet kunnen.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:15

Wat me erg aanspreekt is hun levendigheid en intelligentie, als je het hebt over 'heel eigen karakter' weet ik niet wat je bedoelt. Ik ben er sowieso wel uit dat het twee katten worden, maar het moeten wel katten zijn die een uitstekend leven hebben als binnenkatten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:42

[http://img.photobucket.com/albums/v11/darkchrystal/DSCF0156.jpg
geen idee waarom ie het niet doet.
Maar hier de oosterlingen van mijn ouders.

En het zijn zeker perfecte binnenkatten,veel fokkers eisen ook dat je ze binnen houdt.
Zo ook die van mijn ouders en de mijne.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 16:31

Wat zijn ze mooi!

Waarom eisen fokkers dat je ze binnen houdt? Ivm. ongewenste kruisingen ed.?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:39

Omdat je dan geen kans hebt dat ze overreden worden.

Mijn vorige kat was ook ontsnapt en aangereden. Bij de dierenambulance hadden ze een hele vriezer vol met aangereden katten.

En op kruizingen zitten fokkers inderdaad ook niet te wachten.

Kijk eens op felikat.nl site van de grootste raskattenvereniging van nederland. Daar kun je ook doorlinken naar siok de rasverening van oosterse kortharen.

Ook kun je daar het adres krijgen van fokkers die momenteel een oosterse korthaar te koop hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:33

inderdaad Lindsey,ze zien hun fokproduct liever niet platgereden eindigen,daarom ben je er natuurlijk niet met zoveel liefde mee bezig.
Kruizingen is bijna onmogelijk,gezien het feit dat een beetje fokker eist dat je de kat castreert.
Vaak teken je daar ook een contract voor.
Of je moet zelf met je Oosterling willen fokken,maar dan doe je ze dus alsnog niet naar buiten toe.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 19:18

Fijn dat de fokkers zo betrokken zijn bij hun katten. Is het een vrij zeldzaam ras?

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:22

Mijn moeder fokt oosterse.
we hebben 9 katten waarvan meer als de helft oosters. We hebben 1 siamees.
Dit de site van haar cattery:

http://home.planet.nl/~roord137/

oosterse hebben inderdaad een heel fijn karakter.

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:23

maar denk er ook aan dat het niet de goedkoopste katten zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:26

@Dientjuh:
Leuke cattery!!
En zeker niet goedkoop helaas,maar er zijn ook vaak genoeg herplaatsers bij de fokkers te vinden..

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:28

ja precies

mijn moeder heplaatst haar katten ook eens in de zoveel tijd.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 20:53

dlientjuh schreef:
maar denk er ook aan dat het niet de goedkoopste katten zijn Knipoog

Ja, dat had ik al meteen begrepen bij het zien van de eerste OK. Haha! wat zijn ze toch mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:13

Paraat,zodra ik fotos hier heb van mijn OK dan zet ik die op Bokt.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:24

dlientjuh schreef:
ja precies

Bedoel je poezen nadat ze te oud zijn om mee te fokken en katers omdat er al zo veel nestjes van dezelfde kater zijn.

Dat vind ik eerlijk gezegd schandalig. Ze brengen niets meer op dus dan maar herplaatsen.

Dat is dus niets meer en minder dan broodfokken.

Dat noem ik dus wat anders als liefde hebben voor het dier zelf.

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:41

Het gaat niet om het geld. Mijn moeder wil graag nestjes fokken. En af en toe een kitten houden. Ze gaat er ook mee naar de show. Zodra ze niet meer kunnen fokken krijg je steeds meer katten. Maar zo gaat het nou eenmaal bij elke fokker.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:48

Inderdaad dlientjuh, als mensen hun paard verkopen omdat ze te veel hebben door het fokken, is dat toch ook niet schandalig?

Vind het superaparte katten! Wat een oren! Ontzettend mooie vacht, lijkt me ook ontzettend zacht.
Zijn dit van zulke katten die al ontzettend lang bestaan?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:54

Paraat: die witte poes uit mijn profiel is inderdaad de balinees. Ze is kortharig, terwijl echte balinezen langer haar hebben. Ik heb er geen stamboom bij, maar volgens de fokster waren papa en mama echte balinezen. Maar dat weet ik niet. Heb poes ook niet opgehaald, maar thuis bezorgd gekregen. heb de ouders nooit gezien. Qua bouw en karakter is het wel een echte balinees, alleen de vacht klopt niet helemaal. Balinezen hebben ook vaak een hele lichte aftekening alla siamezen. Heeft die van mij ook niet.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 00:25

lindsey schreef:
dlientjuh schreef:
ja precies

Bedoel je poezen nadat ze te oud zijn om mee te fokken en katers omdat er al zo veel nestjes van dezelfde kater zijn.

Dat vind ik eerlijk gezegd schandalig. Ze brengen niets meer op dus dan maar herplaatsen.

Dat is dus niets meer en minder dan broodfokken.

Dat noem ik dus wat anders als liefde hebben voor het dier zelf.

Hallo Lindsey.

Je hebt het niet helemaal c.q helemaal niet begrepen.
Voor broodfokkerij verwijs ik je door naar dit topic: viewtopic.php?f=73&t=697853&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 00:28

dlientjuh schreef:
Het gaat niet om het geld. Mijn moeder wil graag nestjes fokken. En af en toe een kitten houden. Ze gaat er ook mee naar de show. Zodra ze niet meer kunnen fokken krijg je steeds meer katten. Maar zo gaat het nou eenmaal bij elke fokker.

Maar ik neem aan dat, het niet meer kunnen fokken daargelaten, men ook herplaatst omwille van genenverversing?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 03:06

Verschil met paardenfokkers is dat die ook gewoon toegeven dat ze fokken om een paard te verkopen en dat ze het wel fijn zouden vinden als ze winst zouden maken.

Onder kattenfokkers is winst een vies woord.
Toen ik ooit eens zei dat ik hoopte dat mijn kat 4 jongen zou krijgen en geen 3 omdat ik dan wat winst zou hebben. Reageerden ze allemaal erg verontwaardigd nee hun fokken alleen katten omdat ze van katten houden.

Nou geloof mij met een cattery met 9 katten waarbij je de dieren vervangt zodra ze niet meer in te zetten zijn voor de fok maak je dus echt wel winst. Meer dan ze willen toegeven.
En ja ik weet precies wat alle testen, inentingen, stambomen etc kosten wat dat heb ik bij mijn kat ook gehad.

Mijn kat heeft 2 nestjes gehad gewoon omdat ik dat leuk vond en eigenlijk ook om de aanschafkosten van mijn kat terug te verdienen maar deze blijft tot haar dood bij mij. Moet er niet aan denken om haar weg te doen ben veel te veel aan haar gehecht.

Fokker van mijn kat zei ook dat ze nooit het huis had kunnen kopen waar ze in woonde als ze geen katten had gehad omdat ze aardig wat geld had verdiend met dekkingen door haar katers en het verkopen van haar nestjes.