zelf een konijnenhok maken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

zelf een konijnenhok maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:28

hebben jullie hier ervaring mee?
de meeste konijnenhokken voor buiten zijn vrij duur, op marktplaats staan hier in de buurt niet veel te koop, nou kwam ik een site tegen, waar hele handige tips opstaan om zelf een konijnenhok te maken, heb even rondgekeken, en het lijkt mij ook wel handig, en leuk om zelf aan de slag te gaan, dit is de site:
http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konij ... maken.html
er stond ook bij, dat je een oude kast oid kon verbouwen tot konijnenhok enz enz, we gaan dus wss morgen even om een grote kast kijken, en wil er ook een ren bij maken.
hebben jullie wel eens zoiets gemaakt?
en mijn konijnen staan nu nog binnen op het overloop, (had ze eerst op mn kamer, maar snachts waren ze zo aan het auwehoeren dat ik niet kon slapen)
kan ik die nu dan nog wel buiten zetten? of is dat te koud? en dan kan ik ze wss niet meer een paar keer per dag mee naar binnen nemen?
de reden dat ik ze graag buiten wil hebben is, dat ze dan een ren erbij kunnen krijgen, en een veel groter hok (deze is ook ruim zat voor die 2 hoor)
ze zijn verkocht als dwergkonijn, maar de witte is dan wel een erg groot dwergkonijn, dit is dus niet waar, de zwarte is wel een dwergkonijn denk ik, als die niet meer groeit, het zijn 2 vrouwtjes, langharigen..
alvast bedankt Lachen

Spritz

Re: zelf een konijnenhok maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:25

Die van ons is ook zelf gemaakt, bevalt me erg goed! Het is eigenlijk een kippenhok, dus je kan er ook in lopen, vind ik zelf erg makkelijk!
Een zelfgemaakt hok bevalt mij erg goed!! Het is ook makkelijk schoon te maken, en het hoeft minder vaak..(bij ons)
Die van ons is dan wel erg groot, maarja.. Clown
Dit is een foto van m'n hondje bij het hok..
Er zitten 3 caafjes en 1 nijntje in.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YTADUO6H

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:47

dat wou ik idd ook erg graag, zijn alleen ook niet te koop op marktplaats op dit moment..
zijn echt heel veel leuke ideeen, die van jou vind ik prachtig, er stond wel een huisje op, maar die was helemaal dicht, en €250, dan ga ik liever zelf 1 maken Tong uitsteken wil zowiezo een ren erbij, niet helemaal dicht, met een trappetje naar beneden ofzo, zal wel even iets uitvogelen Knipoog

iemand andwoord om de andere vraag?
kan ik mijn konijnen nu nog wel naar buiten doen, nu ze dus op dit moment nog binnen staan?

vind het hok van jou echt heel mooi Ja

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:53

Heeey!
Als ik jou was zou ik nu even wachten totdat het wat warmer is, is wat fijner bouwen en de konijnen mogen nu toch nog niet naar buiten, het is veels te koud.
Als je voor buiten een ren maakt, moet je op een paar dingen letten. Zo moet je gaas in de grond inlassen, zodat ze niet kunnen ontsnappen maar ook geen andere dieren erin kunnen. Voor de rest moet het nachthok goed geïsoleerd worden tegen de kou en wind (d.m.v. piepschuim tussen de binnen- en buitenwand van het hok).
Voor meer ideeën kan je ook hier kijken:
www.bunnybin.nl
www.konijnen.nl
www.kaninchengehege.de (duitstalig)
www.kaninchengehege.com (duitstalig)

Gr. en veel succes!
Naatje

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:05

dees_daan:
Dan zou ik wachten voor de zomer, hij heeft nu nl nog geen wintervacht...
En bedankt dat je mijn hok mooi vind! Je ziet wel dat de verf op was, en dat er daarna een nieuw blik aankwam, met wat donkere Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:07

dat van het nachthok enz wist ik,dan zou ik het piepschuim erin kunnen zetten, en er een plaat voor doen, dacht ik zo? ik denk dat ik de ren ook iets hoger zet, of een paar planken hout om het gaas heen als die wel op de grond komt te staan (kunnen de katten er niet bij).
ik heb hem liever wat omhoog staan,
als ik wel een kast zou verbouwen, heb ik van een andere kooi die ik niet meer gebruik (ruime rattenkooi) al een soort gaas (veel sterker) dat zijn de wanden van die kooi, die je uitelkaar kunt halen, dat zou ik dan ipv een deurtje van de kast kunnen plaatsen oid..
hebben jullie de konijnen snachts ook in het nachthok? of kunnen ze heen en weer lopen van binnen en naar buiten? ik vind het een fijner idee dat ze gewoon binnen zitten..

ik was al bang dat het te koud was, is natuurlijk een heel groot verschil van binnen en buiten.. ik kan nu alvast bezig gaan met ideeen, en beginnen met het hok te bouwen, ik moet zowiezo nog veel uitzoeken, en ik denk niet dat ik het zo maar klaar heb (ben niet zo handig en wil alles goed hebben) ze zouden rond maar ong wel weer naar buiten kunnen denk ik, als het dan al mooi weer is..
bedankt voor de sites, ga zeker even kijken! Haha! (jammer dat mn duits alleen niet al te best is Clown )

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:15

Wij hebben hier ook zelf gemaakte konijnenhokken. We hebben gewoon goed hout gehaald en wat leuks gemaakt. Ook een paar palen en goed stevig gaas, en je kan zelf een leuk rennetje er aan maken. Als je hem toch zelf maakt, maak een lekkere grote Lachen

Ik zal je konijnen trouwens lekker binnen laten zetten. Wacht even tot het wat armer is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:20

heb jij er dan ook piepschuim in? en hoe hebben jullie dat erin gezet?
ik wil idd een hele grote maken, lekker ruim zodat ze lekker kunnen rennen en gek doen enz Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:39

@ moontje13 jij hebt het kippenhok dus verbouwd? of heb je het helemaal zelf gemaakt? als het eerst een kippenhok was, waar heb je die dan gekocht? lijkt me wel handig om dat te verbouwen, maar kan nergens een 2de hands kippenhok vinden? tenminste niet 1 met een ren en een nachthok enz..

FMG8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:18

wij hebben voor ons konijn een hele grote ren, 2 meter hoor, en oppervlakte is ongeveer 4 meter Pling En er staat een hok in, gewoon van hout, en gewoon op de grond met een dikke laag stro en dakpannen er op Cool Maar hij slaapt onder de grond, hij heeft zijn eigen gangenstelsel gemaakt!
Ons konijn is dan ook een wild konijn, door de kat meegenomen toen het konijntje nog een heel klein konijntje was, 2 weken oud ofzo Knipoog

Onze cavia's zitten in de schuur, in een houten hok op poten, ongeveer een meter lang, en 50 centimeter breed, gewoon van hout. Ik moet wel zeggen dat ik wel een hele handige vader heb Knipoog Maar we hebben geen een konijnenhok of caviahok gekocht.

Een vriendin van mij heeft een nachtkastje gekocht bij een tweede hands winkel, een daar een hok van gemaakt, en een ren gebouwd, dat hok boven in de ren vastgespijkerd en vastgeschroefd, en een trappetje gemaakt, dus dat konijn heeft een warm hok + een ren Vork

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:38

Koop een 2e hands gewoon konijnenhok zou ik zeggen, en dan met goed kippengaas een ren eromheen bouwen. Ideaal, én goedkoop!
Afbeelding

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:28

wij hebben onze hokken ook zelf gemaakt Lachen je kun ze trouwens Nu niet naar buiten zetten als ze hele tijd binnen hebben geweest, je moet wachten tot het lekkerder weer word.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:35

ik had een dressoir, heb uit de deurtjes het paneel gehaald en hier gaas achter gespannen. heb 1 deurtje dichtgelaten en dat is nachthok geworden. Blauw geverft en op de bodem heb ik plastic geplakt zodat de urine niet in het hout kan trekken.

Nu heb ik een ren gemaakt en hier een oud tv kastje ingezet waarvan een deurtje af is gehaald. nu zitten ze daarin. dat konijnenhok van dressoir kan niet tegen water dus staat nu onder het afdak ongebruikt ( als rommelhok en opslagplek voor mijn dekens. zal straks al sik thuis ben een foto plaatsen.
De ren is afgezet et gaas, hoog genoeg dat ze niet overheen kunnen en is eerst een halve meter afgegraven en op de bodem en zijkanten stoeptegels gelegd. Zand er weer opgegooid en nu kunnen ze ook graven zonder dat ze ontsnappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:18

zoals ik al zei, hier zijn niet veel 2dehands konijnenhokken te koop, daarom wou ik zelf wat maken, wil er idd een grote ren bij, moet wel met heel klein gaas, anders ben ik bang dat de katten er ook bij komen, denk dat ik dan om het gaas heen, 2 of 3 planken hout vastmaak, zodat ze niet makkelijk bij de nijntjes kunnen komen,(op de grond, 2 of 3 planken op elkaar, zodat er een laag vanaf de grond zit.) en wil idd een grote kast oid verbouwen, ik kan altijd nog een gewoon konijnenhok kopen als dat goedkoop is, en daar een stuk bij aan maken, als ik een hoge en breede kast heb kan ik ook binnen die kast trappetjes maken zodat ze hoger en lager kunnen zitten, heb nog wel trappetjes enz van die andere kooi.

dat was een kooi met verschillende delen, hele sterke tralies (vierkantjes) waar ook 2 trappetjes en een plateau, 1 van die grote tralie ''gevallen'' wou ik gebruiken, en dan het deurtje van het kastje eruit halen, en het trappetje enz kan ik gebruiken in het nachthok.. er moet zowiezo een dak op de ren, anders ben ik bang dat de katten erbij in springen..
we hebben nu geen gras oid in de tuin, alleen tegels, dus dan moet er ook nog zand in, dan moet er zowiezo hout omheen, anders gaat het er via het gaas zo weer uit.

ze zitten nu idd lekker warm binnen, laat ze binnen zitten tot het voorjaar, ze hebben wel wintervacht volgens mij, ze verharen ook al, ik heb net even een paar foto's gemaakt van ze Knipoog
niet echt een dwergkonijn he die witte.. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

iedereen bedankt voor de goede tips, heb er zeker wat aan, wil wel een goed hok voor ze maken Knipoog
Lynn_Nikita ik ben benieuwd naar jou foto's, zo als jij het beschrijft ben ik het ook van plan om te maken Ja

maar hoe hebben jullie het piepschuim erin gemaakt? een plaat ervoor gezet?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:54

hier zijn mijn foto`s
Afbeelding
ook nog een foto van mn konijn toen ik haar tijdje had. Heb haar gekocht met nog een ander konijntje bij zwarte markt in belgie. 20 van die beestjes opgepropt in een klein hok op alleen stront, allemaal ziek. 1 heeft het ook niet overleefd, deze gelukkig wel, heeft nu een ander vriendje maar hier heb ik geen foto`s van. Ze is trouwens wit maar heeft op haar hoofd en kont grijze haren, en over de rug in de winter ook.

Afbeelding
en katten ?? ik heb ook katten en een hond, en die kunnen er niet bij, en die doe elkaar ook niks. Liepen vroeger allemaal los in de tuin ( onder toezicht, dat wel)

Afbeelding
de ren was nog in aanbouw, nu hebben we een poortje waar nu dat gaas links nog open staat. Eerst zaten er ook nog opvang kippen bij, die ik gevonden had, maar mn konijn ging erop fietsen en heb ander huisje voor ze gezocht. Konijn komt net uit zo`n zelfgegraven gat als je goed kijkt. Stro gooiden ze zelf uit die kooi,als de kippen aan scharrelen waren en die bloempotten zat eerst gras maar hehhen ze helemaal kaal gegeten

ps, die laatjes zitten nog in dressoir, zit nu allemaal rommel in, tuingereedschap ed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:16

wauw, die van jou is echt prachtig wauw wauw wauw Haha!
zwarte markt is idd meestal heel sneu, heb het in barcelona gezien, allemaal eendenkuikens, met vleugels door het bot afgeknipt dat helemaal ontstoken was enz..
t was dat ze niet mee konden anders hadden we ze ook meegenomen..
onze katten doen ze ook niet veel, de kleine witte zit wel een beetje met haar pootje door de tralies heen, toen ze een weekje hier beneden stonden op de grond, maar de konijnen vinden dat wel leuk, die komen op de katten af Tong uitsteken
maar hier lopen zoveel katten om, dat ik geen risico wil lopen, al lopen hier in de wijk ook gewoon kippen rond, maar goed..
die andere 2 katten van ons zijn er zelfs bang voor, als ze vlakbij de kooi zijn, en er hupst een konijn weg, rennen ze voor hun leven Haha!
ik ben echt helemaal weg van jou hok Pling

edit:
ik zag dit hok te koop staan op marktplaats, het witte hok, wat zouden jullie een redelijke prijs voor dat hok vinden?
(ik vind de prijs goed, mams niet Clown ) dus ben benieuwd wat jullie voor dit hok zouden willen geven..
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... enhok.html
ben benieuwd Haha!

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:04

Mijn vader heeft ook zelf een rennetje bij het hok gemaakt ziet er zo uit (maar goed, het hok is dat natuurlijk wel gekocht):

Afbeelding

(je moet het boompje even weg denken, maar die staat toch voor het gekochte hok).

Ik weet trouwens niet hoe het bij jou in de buurt zit met katten? Maar wij hebben er behoorlijk veel in de buurt (en ook vaak in de tuin), dan raad ik je wel aan dat er ook een 'dak' (van gaas) boven zit, want je weet maar nooit...
Onze hele tuin is namelijk hermetisch afgesloten (onze konijnen lopen er vaak los in), er zit zelf prikkeldaad op de schutting...en toch presteren katten het nog om in de tuin te komen (en die van Lynn_Nikita doet dat wel niks, maar zo zijn niet alle katten...helaas Knipoog ).

Succes ermee Lachen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:08

idd, ik wil er zowiezo een dak boven, mijn kat vind ze ook leuk, en de andere 2 zijn er bang voor, maar je weet nooit wat de rest doet, wij hebben zelf katten dus onze tuin is niet afgesloten, en ik denk dat hij naast de schutting komt te staan, dan kunnen ze er zo inspringen, ik vond het hok dat ik in de link geplaatst heb heel mooi, maar ik heb er niet veel verstand van, dus ben benieuwd wat jullie het witte hok waard vinden Knipoog ik vind het heel mooi, en scheelt veel werk (kan er altijd nog een hokje voor op de grond bij maken)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:12

katten van mijn buren kijken er ook alleen naar en verder niks. maar goed,,,,ja, ik ben ook helemaal blij met mijn hokje, helemaal zelf opgeknapt. Wit geverft, blauw eroverheen en weer opgeschuurd wat een werk!!!!! maar succes met het maken ervan, zou wel goed kijken dat van echt hout is, anders gaat ie snel rotten of zuigt het zich vol water.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:13

zag eerst die 1e foto en dacht?? is toch hooiruif. Ik vind die witte wel meer voor kippen of zo eerlijk gezegt, weet niet of die van mij zo dat steile trapje op zouden gaan. In een weekend moet zoiets zelf toch ook te maken zijn, gaas is zo gespannen met een tacker.

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:50

Het is idd een kippenhok, maar daar kunnen konijnen prima in (je zou er ook nog voor kunnen kiezen het trappetje weg te halen en dan een klein krukje ervoor te zetten, zodat ze erin springen).

Ik denk dat 50 euro (dat is toch de vp?) wel een redelijk bedrag is voor zo'n hok (zover ik kan zien ziet hij er nog wel redelijk uit). Hij lijkt me alleen wel vrij klein (helemaal voor 2 of 3 konijnen).

kusjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:51

mijn vader heeft er zelf 1 helemaal gemaakt, ben er super blij mee, met bovenverdieping die hij geweldig vind Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:51

de vraagprijs van dat witte hok is €100, mn moeder heeft al een mooie ren achteruit laten zetten, daar gaan we zo even kijken, die was vrij groot zei mn moeder, dan kan ik daar altijd nog een kast achter zetten, en een stukje gaas eruit halen, of het op poten in die ren maken, ik vind het witte hok nog vrij groot, heb wel een foto van het nachthok gevraagd, maar ga zo eerst even in de winkel kijken naar die ren Lachen