Wat heeft mijn cavia?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Wat heeft mijn cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-07 18:31

Hoi iedereen,

ik heb een nieuwe cavia als speelmaatje voor mijn oudere cavia gekocht, maar ik ontdekte net een kale plek op haar buik. Ze had al wat schilfers in haar oren, maar in eerste instantie dacht ik dat dat bijtwondjes waren, want ze had ook bijtwondjes aan haar andere oor. Nu dit er bij is gekomen denk ik niet dat dit het is.
Jullie zijn natuurlijk geen dierenartsen, maar in de hoop dat dit iemand bekend voorkomt vraag ik het toch maar. Het lijkt ook op haar pootjes te zitten, maar weer ben ik niet zeker of dit een bijtwond is of een schilfer. Ik dacht zelf in eerste instantie aan schurft, maar de symptomen die ik daarvan heb gevonden op internet komen niet overeen. Het lijkt meer op schimmel.
Natuurlijk ga ik nog naar de dierenarts, maar gezien ik de eerstkomende dagen weinig tijd heb vond ik het belangrijk om eerst te weten of het levensbedreigend is of iets relatief simpels als een schimmelinfectie.

Alvast bedankt!


MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wat heeft mijn cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:27

Schurft en schimmel ziet er op het eerste oog hetzelde uit. Schurft kan prima, door een verhuizing heeft een cavia wel wat stress en is hun weerstand even minder. Schurft hebben ze altijd bij zich, maar zijn ze onder normale omstandigheden tegen bestand. Door de mindere weerstand kan het de kop opsteken.

Een dierenarts kan onder de microscoop kijken of het om schimmel gaat.

Voor een cavia kan schurft of schimmel wel heel vervelend zijn, wacht niet te lang met een behandeling. Een cavia kan flink krabben en zich er vervelend van voelen, in een verder stadium kan het wel levensbedreigend zijn.

Britt

Berichten: 18880
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Wat heeft mijn cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:37

Idd even naar de dierenarts, die kan een plukje haren uittrekken en een afkrabsel maken van de huid, zo kan er gekeken worden waar hij last van heeft Lachen

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Wat heeft mijn cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:19

Ik zou voor de zekerheid naar de dierenarts gaan, die kan je waarschijnlijk wel meer vertellen en misschien krijg je dan nog medicijnen of iets mee.

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Wat heeft mijn cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:20

Het kan idd schurft zijn natuurlijk. Had die van ons ook en toen moest ie steeds in bad Tong uitsteken .

Gewoon ff langs de DA gaan. Die kan je vast meteen vertellen wat het is.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Re: Wat heeft mijn cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-07 11:58

Ik zei al, ik heb het erg druk, bovendien moet ik vervoer naar de DA hebben en dat lukt vandaag niet meer. Ik heb alleen maar een fiets en ik zie mezelf niet met 2 cavia's fietsen (de assistente raadde aan om de ander ook mee te nemen, omdat het besmettelijk kan zijn) *LOL*
Dinsdag is de eerste dag dat ik terecht kan, ga dan ook meteen natuurlijk.
Bedankt voor jullie hulp! Het leek trouwens wel minder vandaag, kan dat?

Een vorige cavia van mij had er ook last van, die moest idd in bad (of met een oplossing over de huid, een van de twee).

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wat heeft mijn cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:55

Als het schurft is, zal de dierenarts de caafjes waarschijnlijk injecteren met een stof waar Ivermectine in zit. Die moet je dan waarschijnlijk 1 of 2 keer herhalen. Je kunt in de dierenwinkel ook antischurft spray kopen, al is dat niet zo effectief als een injectie.

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Wat heeft mijn cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:56

Hoi,
Bij de boerenbond kun je druppelpipetjes kopen!
Werken prima.
Succes

Als je niet weet waar je naar toe gaat, bereik je altijd je doel.

http://caviastaldeelsakker.come2me.nl

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Re: Wat heeft mijn cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-07 09:25

Ik ben dus van het weekend weggeweest, en ik kwam gisteravond terug en heb meteen de cavia geïnspecteerd. Wat blijkt nou, bijna alle schilfers zijn weg en de kale plek op haar buik heeft ook weer haar Verward

Zou het dan toch puur stress zijn geweest?

salsaentango

Berichten: 2195
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: woldendorp

Re: Wat heeft mijn cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:42

dat zou best kunnen Tong uitsteken cavia's zijn niet echt dat je zegt stres bestendig haha hopen dat het goed blijft gaan Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, djodjodjo, lenaa_tje, puppy1128 en 17 bezoekers