kater (gecastereerd) vertoont gedragsproblemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaraYvette

kater (gecastereerd) vertoont gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 23:12

hallo

Ik heb 5 katten binnenkatten wel te verstaan 1 ervan heeft gedragsproblemen en t wordt erger!!!
Het is een schatje van n kat naar mensen en naar andere katten en honden,maar hij pist de laatste tyd steeds in mijn huis , op 1 lek de buiten deur , ook zn poep deponeert ie VOOR de kattenbak:( IK HEB AL VAN ALLES GEPROBEERT , meer schoonmaken minder, ander grit met choor peper noem maar op of ik heb t gedaan.
Volgens de dierenarts is t puur een gedragsprobleem nu is mijn idee om m dan maar naar buiten te laten een aantal uur maar hij is bijna 7 nooit echt buiten geweest kan ik m dat dan nog aanleren?of is dat zielig? ik ben dol op die kat maar wordt super SAGO van zn gedrag iemand tips ? en kan ik m naar buiten laten?

groetjes

J0sef1entje

Re: kater (gecastereerd) vertoont gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 23:38

Heb je al eens gekeken of er geen kat uit de buurt vaak voor je voordeur zit? Omdat hij daar steeds plast? Het kan territorium gedrag zijn naar buiten toe.

Mijn katten waren ook zo'n jaar of 7 toen we van een flat naar een benedenwoning verhuisden, ze waren binnen no-time niet meer binnen te houden, ze probeerden echt alle trucs die ze maar konden verzinnen om buiten te komen. Ondanks dat het poesje doof was, waren ze ook snel buiten gewend.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 09:09

thanks josefien,
er kan geen kat voor mn deur zitten t is een portiek woning, bedankt voor de reactie:) ga ik t toc proberen..Lachen

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 09:26

Een kater van 7 kan nog heel goed wennen aan naar buiten gaan. Denk zelfs dat je kat je erg dankbaar zal zijn dat hij nu naar buiten mag. Zou wel zorgen dat hij altijd weer naar binnen kan op het moment dat hij het wil en niet pas als er iemand weer eens aan denkt om een raam of deur open te doen.

Dit gedrag kan heel goed iets tijdelijks zijn aangezien hij natuurlijk een bepaalde rangorde in de groep had. Door de castratie kan het gebeuren dat hij doordat hij tijdelijk zwakker was lager in de rangorde is komen te staan en op deze manier gaat protesteren en pogingen doet om weer hogerop te komen.

Maar het kan ook heel goed iets blijvends zijn waar je niet meer vanaf komt. Katten zijn in tegenstelling tot honden geen roedeldieren. Kan ook gewoon zijn dat je kat het te druk vind met zo veel katten in huis. Mensen vinden vaak dat je best veel katten tegelijk kunt houden maar daar zijn de katten zelf het lang niet altijd mee eens. Door ze ook naar buiten te laten gaan hebben ze meer ruimte en dat vergroot de kans dat het goed gaat om meerdere katten bij elkaar te houden.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 09:32

@ lindsey, ja misschien vind ie t te druk daar zat ik ook aan te denken..
casteratie is al 6 jaar geleden denk niet dat hij daar nog last van heeft ik schreef er alleen bij dat ie gecastereerd is omdat veel ongecastereerde zowi zo sproeien,Mijn kat sproeit niet, nee hij gaat gewoon zitten:@
Ik woon 2 hoog , ik kan t op mn vrije dag proberen buiten... maar hij kan er dus niet altyd in of uit als ik m naar buiten ga laten,
ik kan wel kijken bij bouwmarkt voor een lange plank dan kan t wel:)
maar eerst maar s kijken hoe die t gaat vinden buiten dan..

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 09:49

Denk je nou werkelijk dat het naar buiten laten van zo'n dier ook maar enig nut heeft? Ja, wellicht dat ie in andersmans tuin gaat schijten, en dat jij eerder van m af bent.

Hoeveel kattenbakken heb je? Zet er eens een paar bij op verschillende plekken. Maak ze vaker schoon. Best kans dat meneer niet op een gebruikte kattenbak wil.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:20

Ja natuurlijk heeft het naar buiten laten gaan van de kat wel nut. Katten kunnen dit gedrag heel goed gaan vertonen omdat ze vinden dat ze met teveel katten op een kluitje ziten. Door ze naar buiten te laten gaan krijgen ze meer leefruimte en dus minder stress.

Helaas is het voor ts zo te lezen heel lastig om ze naar buiten te laten gaan. Vroeger gingen mijn katten ook naar buiten maar sinds ik op een flat met lift woon kunnnen ze ook niet meer naar buiten. Vind het namelijk wel heel belangrijk dat ze naar binnen kunnen wanneer ze dat willen dus als er bijvoorbeeld een groep kattenpestende jongeren aankomen, er veel lawaai is buiten of als hij gewoon een dutje wil doen. Daarom heb ik mij ook beperkt tot 2 katten. Meer vind ik zelf te veel in huis voor zowel mij zelf als de katten. Vind ook dat ik ze anders niet genoeg aandacht kan geven. Maar daar heeft TS niet zoveel aan want die heeft er nu al eenmaal 5.

Meerdere kattenbakken op verschillende plekken kan ook oplossing zijn want er zijn inderdaad heel veel katten die niet op een bak willen waar al een andere kat op is geweest.

Een ander soort kattenbak kan ook helpen. Heb 2 kattenbakken maar ze hebben sterke voorkeur voor 1 bak. Daar gaan ze zelfs wel eens op als er tijdelijk geen kattenbakkorrels inzitten. Deze is ruimer dan de andere bak. Misschien vind je kat de kattenbak te klein? Je zou ook eens kunnen proberen om het deurtje eruit te halen. Daar houden ook niet alle katten van.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:27

Ik zie niet in waarom het net naast de bak poepen en het naar buiten laten gaan iets met elkaar te maken hebben. Als de kat zich niet fijn voelde in een groep, had ie dat al veel eerder laten merken (tenminste, ik haal niet uit het stukje dat er constant vanaf het begin gedragsproblemen waren, alleen dat het erger is geworden). Zijn er veranderingen geweest in de groep?
Bijv kat weg, of kat erbij?

Trouwens, 1 kat van de 5 naar buiten laten is m.i. niet echt mogelijk. En al helemaal van 2 hoog.
Ga ook eens voor wat testen naar de DA, kan zo zijn dat ie blaasgruis heeft of weet ik wat allemaal mogelijk zou kunnen zijn...

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 10:30

Oef dat klinkt nou niet heel aardig de intonatie van je tikwijze,,
ik wil juist niet van m af:( ik heb 3 bakken worden elke dag schoongemaakt ELKE DAG Ik heb gekeken of minder schoonmaken zou werken heb alle soorten grit geprobeert t werkt gewoon niet en aangezien hij voor mn buitedeur plast dacht ik misschien wil ie dan naar buiten!!! ik vraag niet voor niets meningen erover!!! het is een schat van n kat verder heb m na laten kijken er is niets medisch aan de hand t is puur gedragsgestoord,, juist omdat ie lzo lief is wil ik weten wat ik moet doen.. ik denk dat ie t hartstikke leuk vindt buiten alleen het isue is hij is nooit echt echt buiten geweest enkel samen met mij, daarom is t moeilijk NOGMAALS ik wil niet van m af helemaal niet maar ik wordt wel moedeloos van dit gedrag .. endattie in n anders tuin gaat schijten>? tja dat doen er wel meer ik heb zelf meer last van onopgevoede honden die op de stoep poepen dat vindt ik pas goor n kat begraaft t nog en t is goed voor planten..n onopgevoede hond (ligt aan baas) die op de stoep schijt of heel de boel bij elkaar blaft vindt ik 10 keer vervelender..ben blij dat mijn hond t netjes in debosjes doet:)

@ lindsey, de katten bakken hebben geen deurtjes meer:) Als ik denk dat t buiten zijn goed gaat wat ik dan wil oefenen als ik thuis ben kan ik n plank halen dan kan ie er altyd in:) en uit:)
nogmaals thnx enne de bakken staan verdeeld en op rustige plaatsen:)

justnanno hij is nagekeken helemaal er is niks medisch!!! anders had t n hoop verklaart en had ik dieeet voer kunnen halen

tis n kat die heel gericht is op mij en ik geef m alle aandacht die ik kan geven,,, meer kan ik toch niet doen en t ongewwenste gedrag negeer ik naar hem toe maar ij weet t donders goed want als ie heeft geplast en hij ziet me rent ie gelijk weg dus hij weet t wel

edit typfoutjes..
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 08-10-06 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:34

goed dan laat je m toch lekker buiten? Jij geen last meer maar andere mensen des te meer.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 10:39

Jutnanno, je kan natuurlijk ook gewoon reageren;)..Ik snap niet waarom jij denkt dat ik van m af wil dat is namelijk niet zo!! Denk niet dat er veel andere mensen last hebben ..Er lopen hier genoeg katten buiten dat was t punt ook niet t punt was kan t wel na 7 jaar daar ging t mij om ...proberen kan geen kwaad denk ik en als ie t niks vindt dan niet:) dan moet ik t anders proberen

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:42

Jouw probleem zit m niet in het feit dat die kat naar buiten wil. Een gedragsprobleem zal daar heus niet mee overgaan. Je zadelt er andere mensen in de omgeving mee op, plus dat je de kat aan enorme gevaren blootstelt.

Ik denk dat benchtraining in dit geval het beste is.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 10:45

bench training had ik over gelezen op n gedragstherapie site en misschien moet ik dat anders idd ff proberen en dan t territorium wat ie mag betreden steeds uitbreiden zo moet dat toch las ik?
gevaren van verkeer zal meevallen ik woon in n heel rustige straat... best lastig dit ik wil t beste voor mn kat ik ben echt gek op m ,,

maar is dat niet zielig benchtraining ??

ik zal pas vanmiddag weer op bokt kijken moet naar de paarden heb staldienst...*

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:49

Benchtraining is even zielig ja. Maar het is voor de kat zijn eigen bestwil.
Misschien is jouw straat rustig, maar katten gaan kilometers ver weg. Bovendien heb je altijd gevaren van verkeer, maar ook mensen die je kat minder leuk vinden, en daardoor bijv gif neer zetten, of de kat gaan vangen of weet ik wat allemaal nog meer. En er lopen buiten veel katten rond met kattenaids, ze hoeven maar een keertje ruzie te hebben en je kat is doodziek.
Denk niet dat je daar echt op zit te wachten?

Lekker binnenlaten, denk dat het met een aantal weekjes benchtraining heel goed te verhelpen zal zijn. Je kan m altijd later nog naar buiten laten.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:57

En ik zou er toch 1 of 2 bakken bijzetten. Drie bakken voor 5 katten is wel heel minimaal eigenlijk. Je zou ze dan minstens 2 a 3 keer per dag schoon moeten maken...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 10:59

In Bench training zou ik dan weer helemaal niets zien.
Om twee redenen. Ben zo wie so tegen benches ook voor honden. Vind dat dieren in staat moeten zijn om zich tamelijk vrij te kunnen bewegen en dat kan niet in zo'n bench.

Andere reden is dat ik denk dat het plassen toch veel te maken heeft met het verdedigen van zijn territorium. Alle lekkere ligplekjes in huis worden dan overgenomen door de andere katten. Hij kan zijn plekje immers niet opeisen in die bench en heeft dan straks helemaal geen eigen plekje meer waar hij meer recht op kan laten gelden dan de andere katten. Dat lijkt mij niet bevordelijk voor het plasprobleem.

Zou het inderdaad eerst eens proberen met een paar extra bakken. Met 3 bakken voor 5 katten moeten ze toch nog samen doen met een bak en dat wil dus niet iedere kat.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:03

Tja soms is benchtraining noodzakelijk, en ik denk ook hier. Het zou ook kunnen zijn idd dat de kat gewoon niet goed kan functioneren in een groep. Dan is herplaatsen slechts een optie.
Kan me aan de ene kant wel voorstellen dat je kat zich niet fijn voelt. Je woont op 2 hoog, met 5 katten en kind en een hond? Dat las ik ergens. Dat lijkt me persoonlijk iets teveel van het goede.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:17

Ik heb een leuk boek gekocht ter aanvulling van de training van mijn 10 jarige poezen. Het heet "Train uw kat" - in 10 minuten per dag door Miriam Fields Babineau. Er staat ook in hoe je je kat kunt leren lopen aan de leiband, wellicht is het mogelijk om de kat gezamenlijk uit te laten met de hond. Dit en bench-training in huis (in ieder geval wanneer je hem niet in de gaten kunt houden) is aan te bevelen. Hoe oud is het kind? het is misschien inderdaad te druk voor hem en heeft hij stress. Hem los naar buiten laten gaan is riskant, ik heb een lieve kater die naar buiten ging en ook netjes weer terug kwam (ik woon op 3 hoog, hij was gewend aan een groot vrijstaandhuis) maar op een gegeven moment na 6 maanden goed gaan zomaar weg bleef. Hij geeft de voorkeur aan de buurvrouw met een benedenwoning en zonder kinderen, we hebben nu afgesproken dat zodra ik een betere woning gevonden (zijn nu al 2 jaar op zoek) heb ik hem weer mee neem en hij daar zolang mag 'logeren'.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 16:17

mijn zoon is bijna 6 en ja ik heb ook nog n hond ... ik heb wel n groot huis grote woonkamer ook bijna 8 meter lang!!!aan ruimte geen gebrek..Lachen ik maak de bakken elke dag schoon en savonds haal ik de drollen er weer uit.. n kennis van mij heeft 4 katten en maar 1 bak dat vindt ik echt te weinig vandaar dat ik 3 bakken heb De katten zijn mn zoon gewoon gewent, zijn ze ook lief voor en ze liggen ook regelmatig bij m Sem doet ze geen pijn nooit gedaan ook omdat ik vind dat je respect moet hebben voor mens en dier en dat weet Sem..Daar bij is sem op school en vaak buiten met zn vriendjes Sem is ook helemaal niet zo druk in huis gelukkig.En nee ik wil natuurlijk geen zieke kat helemaal niet dus ik wil echt niet dat hij katten aids krijgt of iets dergelijks zou ik verschrikkelijk vinden..Nou ben ik er dus nog steeds niet uit ik wil zo graag tbeste voor mn kat..want t is echt n droppie van n kat zelfs bij de dierenarts loopt ie gewoon mee en springt ie rustig op behandel tafel volgens dierenarts ist n uitzonderlijk lief dier:) maar hij vangt wel vogels van t balkon dan is ie echt snel maar das de natuur ook:)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 12:19

niemand tips meer???

Jark

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:29

Na een castratie of sterilisatie veranderd het hormoonhuishouden van een kat totaal! Een kat weet waarschijnlijk ook niet hoe hij zit moet gedragen... dus vertoont abnormaal gedrag..

In principe heeft elke kat een eigen kattenbak nodig... t zijn erg kieskeurige dieren, zelfs op dit gebied... het scheelt ook wel eens als je de deksel van de kattenbak erop of eraf laat, hierin kan je ook varieren.. zet ze op een andere plek neer of op een andere hoogte.
Ik heb gehoord dat katten niet van citroenella houden, misgien helpt t als je dit op de plek druppelt waar hij zijn behoefte doet??

Probeer iig heel veel verschillende dingen, en laat de veranderingen een paar dagen staan zodat hij in de gaten heeft dat t anders is...

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 12:30

avanti4ever schreef:
niemand tips meer???

Heb je hem al helemaal na laten kijken door de DA? op blaasgruis, nieren en anaalklieren?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 12:33

ja staat ook al opgeschreven..hij heeft echt helemaal niks!!! en ik vindt t echt niet leuk meer maar goed ik weet dus niet meer wat ik er aan kan doen ja ik kan die benchtrainig proberen maar dat vindt ik zielig en naar buiten af en toe want dat was mijn gedachten dat hij dat wilde aangezien hetaltyd voor de buitendeur is ,,

ik negeer zn foute gedrag,, heb ook geprobeert wel boos te worden maar niks helpt en hij weet t wel want als ie t weer gedaan heeft kijkt ie me echt zo aan en rent ie weg pffft moeiijk

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 12:35

Jark schreef:
Na een castratie of sterilisatie veranderd het hormoonhuishouden van een kat totaal! Een kat weet waarschijnlijk ook niet hoe hij zit moet gedragen... dus vertoont abnormaal gedrag..

In principe heeft elke kat een eigen kattenbak nodig... t zijn erg kieskeurige dieren, zelfs op dit gebied... het scheelt ook wel eens als je de deksel van de kattenbak erop of eraf laat, hierin kan je ook varieren.. zet ze op een andere plek neer of op een andere hoogte.
Ik heb gehoord dat katten niet van citroenella houden, misgien helpt t als je dit op de plek druppelt waar hij zijn behoefte doet??

Probeer iig heel veel verschillende dingen, en laat de veranderingen een paar dagen staan zodat hij in de gaten heeft dat t anders is...

de casteratie is al gebeurt toen ie een jaar was das bijna 6 jaar terug dus dat is t niet,,
citronella heb ik ook al geprobeert..niks helpt

ik kan idd nog proberen bij 1 vd bakken de deksel er af te laten (heb 3 bakken)
hij kan altyd t balkon op (behalve snachts) maar echt voor de deur is de enige plek Boos!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 17:49

avanti4ever schreef:
niemand tips meer???

Er staan genoeg tips in het topic, voortdat je die allemaal goed geprobeerd hebt ben je wel een paar weken verder hoor!