Wie heeft er ervaring met een jong kauwtje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Wie heeft er ervaring met een jong kauwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 10:39

Gister reed ik van boodschappen doen naar huis toen er een lompe automobilist een jong kauwtje aanreed.
Hij reed gewoon door terwijl het kauwtje met gespreide vleugels op de weg lag te spartelen.
Hij nam een klein bochtje en ik hoopte met me hart in me keel dat hij er niet overheen reed.
Het scheelde zeer weinig maar hij reed niet over het spartelende dier heen.

Ik heb mijn auto meteen gestopt en het beest van de weg gehaald.
Hij schreeuwde toen ik hem oppakte en ook de kauwtjes die boven mij in de bomen zaten gingen tekeer, alsof ze wilde zeggen: Hee laat ons soortgenoot met rust!
Thuis heb ik hem in een doos gedaan in een handdoek, en heb hem eerst 2 uur alleen gelaten zodat hij een beetje tot rust kon komen.

Ik heb kattenvoer voor hem gehaald omdat ik hoorde dat ze dat eten...
Ik heb al eerder een jonge ekster opgevoed en die heb ik groot gebracht met kattenvoer.
Alleen de ekster deet zelf zijn mond open zodat ik het eten in zijn keel kon stoppen, maar dat doet deze kauw niet...
Dat is een geworstel, met een hand zijn snavel open houden en met de andere hand het voer naar binnen duwen.
Water gaat wel, dat doe ik op een theelepeltje en dan doet hij zijn bek wel open, dan kan ik het water voorzichtig naar binnen gieten.

Ik heb ook wel is een man gezien die een heel nest jonge kauwtjes had die hij opvoede, als hij ze eten gaf dan maakte hij een speciaal geluid waardoor die beestjes hun bek open deden (hij deed het geluid van de ouders na) , maar ik weet niet meer wat voor geluid, misschien dat iemand het hier weet?

Heeft iemand ervaring met het opvoeden van een kauw?
Alle tips zijn welkom!

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 11:01

Wat ik ben stom zeg!!!
Een paar topics verder is er al een topis opvoeden van een kauw...
Ik kijk ook niet verder dan me neus lang is..

Pluttersput

Re: Wie heeft er ervaring met een jong kauwtje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:52

Uhm, ik kom aan dit topic omdat je dat andere in de gaten aan het houden was Er is alleen een ding... Waarom heb je hem niet weer even terug gelegt in de struiken ofzo? Want het kan best zijn dat het een jonge kauw was die net uit het nest is gepleurd. Dat daarom die anderen ook zo aan het schreeuwen waren. Maar goed. Als je ze hun mond open wil laten doen, kan je ook een cirkeltje van een hand maken, en die over zijn oogjes doen.
En dan met voer in je vingers zachtjes tegen het bekje aantikken.. Grote kans dat het dan zijn mond open doet. Zo niet, dan zal je echt zijn bekje open moeten maken, en het eten erin proppen.
Groetjs, mij

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 13:07

Ik weet dat mensen in deze tijd veel te snel jonge vogels oppakken en meenemen omdat ze in de veronderstelling zijn dat ze gewond zijn of zichzelf niet kunnen redden terwijl dat vaak helemaal niet het geval is.
Ik heb vrijwilligers werk gedaan bij een vogelasiel, en daar kwamen wat mensen aan met jonge vogels die ze hadden opgeraapt terwijl dat helemaal niet nodig was geweest.

Maar dit kauwtje was aangereden en bloede behoorlijk, als ik hem had laten liggen dan was hij aangereden of had een kat hem gepakt.

Hij zit in een mand met een doek er in, eten en drinken staat bij hem en soms doet hij wel is een poging om zelf te eten maar het lijkt wel of hij helemaal gedesoriënteerd is, hij hapt naast de voermak en valt dan onmiddelijk voor over, hij is dan ook nog heel zwak.
Wat ik nu doe is zijn bek open maken en het eten in zijn keel doen, dan slikt hij het netjes door, het is alleen wel een beetje een geworstel en misschien niet helemaal leuk voor de kauw.

Ik hoop dat hij binnenkort opknapt en zelf kan gaan eten, dat gebeurt in de natuur ook, dus zal het in dit geval niet veel anders zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:13

Succes ermee! Als je echt niet weet wat je ermee aan moet kun je hem beter naar het vogelasiel brengen. Maar zoals ik lees gaat alles goed.

Je kunt naast blikvoer voor katten ook kattenbrokjes weken in water, meelwormen geven en universeel voer (dat is wel duur).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:15

Hej,
Het was niet aanvallend bedoeld hoor, t'ias maar dat je het weet . Maar misschien kan hij idd nog neti zelf eten, en kiept hij daarom ook voorover. Nja, ik weet het niet, maar iig veel succes met hem/.haar
Groetejs, mij

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:40

Goed dat je hem van de weg hebt geplukt, zo heb ik ook al 20 keer een (half)dode aangereden vogel van de weg geplukt. Niemand die ook stopt he. Vind ik eigenlijk vrij logisch, om te stoppen na een aanrijding, al is het maar om te controleren of het dier inderdaad dood is.

Mijn ervaring met kauwtjes is dat ze altijd dood gaan.
Kraaien, eksters, roeken (raven dus), vlaamse gaaien, merels, musjes, zwaluwen, gaat allemaal goed... maar kauwtjes, die gaan altijd dood.
Waarom? Geen idee.

Wat hierboven al genoemd wordt, met je vingers een rondje maken en over zijn ogen doen is vaak een stimulus om de bek open te doen.

Alleen kattenbrok is geen volledig voer voor kraaiachtigen, of nouja, het kan wel, maar het is vrij eenzijdig. Ik zou dus zeker eventjes wat universeelvoer, batterijkorrel voor kippen, gemengd graan, of tortelduivenvoer halen en dat er doorheen mixen.

En even naar de dierenarts ermee (of het vogelasiel), dit gedesoriënteerde klinkt niet echt gezond zeg maar

Succes ermee in ieder geval!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 15:46

Pluttersput schreef:
Hej,
Het was niet aanvallend bedoeld hoor, t'ias maar dat je het weet . Maar misschien kan hij idd nog neti zelf eten, en kiept hij daarom ook voorover. Nja, ik weet het niet, maar iig veel succes met hem/.haar
Groetejs, mij

Ik voelde me ook niet aangevallen hoor!

Dankjewel voor de tips, alleen moet je me dat rondje met je handen maken nog even een beetje beter uitleggen.
Bedoel je dat je van je wijsvinger en duim een rondje maakt?
Zegmaar het ok gebaar.
En dan over zijn snavel en over zijn ogen?

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:50

Jup, dat dus
Dat werd mij altijd aangeraden door de 'vogelman' van de kinderboerderij waar ik werk(te).
Het idee erachter is dat jongen het eten uit de (donkere) bek van hun ouders halen en als je dus hun ogen bedekt ze reflexmatig hun bek open doen.

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat dat bij hem altijd geweldig werkte, maar dat ik altijd maar een beetje lomp liep te klooien met zelfaangeleerde technieken (die uiteindelijk ook heel vloeiend werden )

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 15:54

Ik ga het straks meteen proberen!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:37

En? Heeft het gewerkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:56