Noorse boskatten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Noorse boskatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 23:03

De kat van mijn vriend is vorige week ineens overleden, vermoedelijk hartaanval.. hij was 11 of 12 jaar.

Nu begint het bij mijn vriend te kriebelen voor kittens en hij heeft al mailcontact met mensen die Noorse boskat-kittens aanbieden... Hij neemt er sowieso 2 tegelijk (voor als hij werkt), en hij neemt 2 mannetjes (broers) die hij tzt allebei laat castreren. Hij neemt de eerste week / 2 weken vrij als hij ze krijgt.

Wat zijn jullie ervaringen met dit ras? hoe is het karakter? en waar zou hij bij de fokkers nog extra op moeten letten?

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:14

Ik ken alleen maar mensen die ze hebben, heb zelf alleen een huis-tuin-en-keukenkat. (Nou ja, heb een keer een boskatkitten gekregen in Noorwegen maar die moest ik helaas achterlaten omdat het zo moeilijk was haar te importeren naar Nederland) Ik vind ze heel leuk, ze zijn vaak erg ondernemend en speels, maar tegelijkertijd houden ze van aandacht. Wat ik wel een nadeel vind is dat ze in de zomer vaak hun haar verliezen en de vacht dan erg kan gaan klitten. Soms moet je ze dan echt scheren om vetophopingen te voorkomen. Maar ik vind het echt een leuk ras en denk dat er vroeg of laat eentje bijkomt hier!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:17

Mijn zusje heeft een halve Noor, hij heeft hier wel eens drie weken gelogeerd en toen is deze foto gemaakt:

Afbeelding

Ik vind 'm vrij arrogant, maar tegelijkertijd is hij ook heel aanhalig. Het is nog een jong beest dat overal op en in springt. Hij loopt ook graag over wasrekjes en over de bovenste rand van deuren.

Kortom, eigenlijk weinig verschil met 'gewone' jonge katten.

Mijn eigen kat vond die logeerpartij overigens maar niets, die heeft drie weken onder ons bed gewoond. Met andere katten en honden is ze niet zo schuw, die ligt ze gewoon te bekijken vanaf de bank. Maar deze rooie was net iets te nadrukkelijk aanwezig in haar territorium, gok ik.

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met 'hele' Noren.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 23:20

mooie foto Karin!
en bedankt voor de reacties zover...

Het ras lijkt mij helemaal geweldig... ik heb al veel foto's gezien, en iedere keer spreekt het uiterlijk en het koppie mij erg aan... denk dat de katten als ze volwassen zijn groter zijn dan Nikita (hondje van 7 kilo... )

Mijn vriend gaat trouwens kijken bij www.parodajo.nl

scoobydoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:22

wij hebben er ook een.
een van 1,5 jaar.
ze is super mooi en ook erg lief maar heel erg op haar eigen.
dit is ook typisch voor noorse boskatten trouwens.
en voor maine coons.
ze komt niet echt bij je liggen maar wel naast je.
terwijl wij naast htk katten ook turkse angora's hebben en die zijn veel ondernemender speelser en aanhankelijker.
het kan ook zijn dat er hier teveel katten lopen waardoor zij zich iets meer terug trekt.
maar het zijn in principe wel hun karakter eigenschappen.
ze willen aandacht maar dan wel wanneer zij dat willen en hoe en van wie.
we zijn aan het kijken of we haar bij iemand anders plaatsen.
misschien dat ze daar meer op haar gemak is.
maar dit vind ik wel moeilijk aangezien je toch aan zo'n poes gehecht raakt.
ze is zacht van karakter bijt en krabt absoluut niet.
als ze op tafel ligt en je aait haar dan is de koningin te rijk.
dus superlief maar wel met een eigen karakter.

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:52

Ik herken veel van de verhalen hierboven.

Ik heb ook een halve Noor gehad, Morris. Hij is maar 6 jaar geworden, helaas aangereden afgelopen september

Hij was ontzettend vol van zichzelf. Wel aanhalig, maar alleen wanneer hem dat uit kwam. Ikke, ikke, ikke leek het motto van mijn kat te zijn. Hij was erg dol op zijn 'broertje' (andere kat), maar de rest van de dieren kon hem gestolen worden.

Zijn vacht was een probleem, want borstelen was niet te doen. Als ik met een kam aankwam viel hij me al aan Ik schoor hem daarom 2 keer in het jaar met behulp van een roesje.

Afbeelding

Afbeelding

Op de 1e foto was hij net 2 weken geschoren. Op de 2e foto is het ongeveer 2 a 3 weken later.

Al met al was het een ontzettend lieve kat. Ik zou er zo eentje weer nemen als ze niet zo gruwelijk duur waren. En ja, ik zou een Noorse Boskat iedereen aan willen raden.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:54

ik wil der later waarschijnlijk ook eentje.... Mooie beestjes!

picobello

Re: Noorse boskatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:52

Wij hebben een halve boskat kitten ( nee hij is wel heel maar dus een kruising )
Hij is vreslijk lief en aanhankelijk en ook enorm eigenwijs en ondernemend. Gaat ook goed om met onze andere 2 poezen.

Verder is-ie heerlijk zacht en zijn haar klit niet (tot nu toe, hij is bijna 4 maanden)

Ik vind het een heerlijke kat, echt een aanrader!

Natascha

Re: Noorse boskatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:36

ik heb ook een halve noor gehad (noorxcoon)
Afbeelding
Een schat van een beest. Super aanhankelijk, kroelkont eerste klas en hele speels. Nadeel was dat hij nogal kieskeurig was maar dat is onze coon ook. Helaas heeft hij maar 4 jaar mogen worden.
Ik ben zelf helemaal weg van langharen dus kan je zeker een noorse boskat aanraden.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:33

Ik heb zelf een maine coon maar ben toen ik op zoek was naar een kitten ook bij boskatten wezen kijken. Vond de coon toen iets meer bij mij passen maar dat neemt niet weg dat ik de noren ook geweldig vond.
Mijn coontje is juist heel erg aanhalig, de eerste paar maanden heeft ze me alleen maar gevolgd en nog steeds gaat en staat ze waar ik ben (alleen wil ze tegenwoordig heel af en toe wel eens ergens anders gaan liggen dan waar ik zit)
Ik kan het je alleen maar aanraden. Zit nu op dit moment wel met de vacht, ze verhaart al wat en ik kan haar de ene dag kammen en de volgende dag zitten er weer klitten in, zucht. Ik ga er nu maar even vanuit dat dat wel beter wordt als ze in haar zomervachtje zit.