Wie werkt er nog meer met zijn hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Wie werkt er nog meer met zijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 17:22

Hallo allemaal


Wij trainen 2 x in de week op een hondensport vereniging. Wij doen daar aan speuren, pakwerk en appél. Ik was benieuwd of er hier nog mensen waren die dat deden.

We hebben 2 Duitse herders. Een reu Lyco-Max genaamd waar ikzelf mee train en Xox waar mijn man mee traint. Max is bijna 2 jaar en Xox is 8 maande.

Speuren: Bij het speuren leg je in het begin zelf een spoor die de hond dan later moet volgen daarbij liggen op dat spoor een aantal voorwerpen die de hond moet verwijzen door uit zich zelf af te gaan liggen bij het voorwerp. Later volg je sporen van vreemden.

Appél: Bij appél moet de hond laten zien zeer goed te luisteren. Je moet de zit en de afoefening laten zien waarbij je weg loopt en weer terug komt en bij de af moet de hond worden voorgeroepen en moet dan zo snel mogelijk netjes voor je zitten. Ook moet de hond ergens alleen kunnen worden afgelegt. Dan moet de hond keurig netjes strak aan je been volgen. Ook moet de hond op het commando staan blijven staan en moet de hond vooruit gestuurd kunnen worden. Verder moet de hond apporteren over een haag en een klimschutting.

Pakwerk: Bij het pakwerk moet de hond de boef bewaken en zo gauw hij bewegt mag de hond op de arm bijten. Staat hij stil mag hij niks doen en op commando van de geleider los laten. De boef rent weg en de hond moet deze dan stellen.

Je hebt verschillende examens die steeds moeilijker worden. ook wil ik straks gaan trainen voor speurhond. De honden hebben er ongelooflijk veel lol in. Ook al denken veel mensen dat het zielig is

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:31

Ik ben nog niet met mijn hond aan het werk, maar ben er wel erg in geinteresseerd. Ik denk dat hij er op zich ook wel geschikt voor is, alleen is hij al 4 jaar en ik weet niet of het dan lastiger is? Het is dus een witte herder en wil heel graag aan de gang. Ik heb alleen mensen horen zeggen dat ze er heel erg van gaan trekken aan de lijn ook tijdens het gewone uitgaan Ik heb zelf RSI dus daar zou ik dan niet bij van worden

Ik doe zelf al wel Appél alleen heb ik nogal wat moeite met het vooruit sturen. Hij gaat wel maar hoe krijg ik hem naar de plaats waar ik hem wil hebben Tijd voor lessen dus hihi

Nog even een fotootje dan maar. Moet echt nieuwe laten maken.

Afbeelding

TypicalDutch

Berichten: 535
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Oudeschild / Texel

Re: Wie werkt er nog meer met zijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:37

Mijn vader werkt met zijn honden bij de schapen (we hebben er 600), maar dat zul je wel niet bedoelen! Het zijn overigens 2 Australische Kelpies, komen niet veel voor in Nederland.

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 17:41

Cayenne schreef:
Ik ben nog niet met mijn hond aan het werk, maar ben er wel erg in geinteresseerd. Ik denk dat hij er op zich ook wel geschikt voor is, alleen is hij al 4 jaar en ik weet niet of het dan lastiger is? Het is dus een witte herder en wil heel graag aan de gang. Ik heb alleen mensen horen zeggen dat ze er heel erg van gaan trekken aan de lijn ook tijdens het gewone uitgaan Ik heb zelf RSI dus daar zou ik dan niet bij van worden

Ik doe zelf al wel Appél alleen heb ik nogal wat moeite met het vooruit sturen. Hij gaat wel maar hoe krijg ik hem naar de plaats waar ik hem wil hebben Tijd voor lessen dus hihi

Nog even een fotootje dan maar. Moet echt nieuwe laten maken.

Afbeelding


Dat kan nog best hoor? Jong genoeg vooral als hij al een beetjeappél kent. En voor de RSI klachten. Ik heb zelf twee hernia's en een whiplash en als je de appél voor mekaar hebt is er niks aan de hand. het begin is moeilijker vooral bij pakwerk daar je bij het aanbijten de hond moet ondersteunen oftewel tegendruk geven. Dat kon ik dus niet maar daar er veel heren zijn in de hondesport met spierballen is er altijd wel iemand die me even helpt.

Erg leuke herder trouwens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:18

oh, dat is altijd goed om te horen Ik ben vooral geinteresseerd in het speurwerk. Hij loopt altijd al met zijn neus omlaag achter luchtjes aan en ik verstop altijd zijn speeltjes om hem nieuwsgierig te houden. Ik ga eens even in het rond kijken of er iets van een cursus hier in de buurt gegeven wordt

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Wie werkt er nog meer met zijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:21

Met onze oude hond hebben we alleen puppiecursus gedaan. Thuis gewoon weleens snoepjes of balletjes verstoppen in de tuin maar dat is niet echt speur'werk'.
Met de pup zit ik nu op puppycursus. later wil ik wel flyball met hem gaan doen

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Re: Wie werkt er nog meer met zijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:23

Leuk om nog een Witte Herder te zien. Wij hebben een Witte Herder reu van 5 jaar. Ik doe behendigheid met hem. Dat gaat heel goed en hij vind het echt super.

Mirjam

Marjon_

Berichten: 2144
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: friesland Sintjohannesga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:52

wij doen dat niet met onze hond

donnie3
Berichten: 17
Geregistreerd: 12-10-05

Re: Wie werkt er nog meer met zijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:58

Hoi,

Ik heb met mijn hond de eerste gewone cursus gehad en ga nu door naar de gevorderden. Ze is alleen niet altijd even makkelijk, maar mijn doel is wel om met haar zover mogelijk te komen. Het is een duits herder teefje van 2 jaar. Alleen heel druk, zijn die van jullie ook heel extreem druk?

Stelle
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Wie werkt er nog meer met zijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:12

Onze labrador van 20 maanden is een tijdje terug (we hebben nu winterstop) geslaagd voor EG2 (elimentaire gehoorzaamheid).
Zij kan dus:
*commando's op afstand (zit, af en staan in wisselende volgorde op min. 20 meter afstand)
*zit voor
*2 minuten af blijven liggen terwijl de baas uit het zicht gaat
*links en rechts volgen (onder het volgen van links naar rechts verander, of andersom)
Alle oefeningen worden los uitgevoerd (dus zonder riem)
Over een maand beginnen we weer, we gaan dan behendigheid doen, omdat EG2 momenteel het hoogste niveau bij ons is op de club.

Onze hond vind het echt prachtig, ze staat elke zondag te trappelen om naar het clubterrein te gaan

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:14

Ik doe gehoorzaamheids, maar ben van plan om daarna behendigheid te doen, jaa met een berner sennen, als ze er lol in heeft he!!

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re: Wie werkt er nog meer met zijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 19:15

donnie3 schreef:
Hoi,

Ik heb met mijn hond de eerste gewone cursus gehad en ga nu door naar de gevorderden. Ze is alleen niet altijd even makkelijk, maar mijn doel is wel om met haar zover mogelijk te komen. Het is een duits herder teefje van 2 jaar. Alleen heel druk, zijn die van jullie ook heel extreem druk?


Ja. Max is eigenlijk een normale jnge hond was als pup ook niet echt druk.Alleen op de training gaat de knop om en dan is hij heel actief. Xox is een ADHD hond speelt en rent de gehel dag zonder moe te worden. Wij worden er zelf weleens doodmoe van. Ze is ook heel ondernemend. De eerste nacht bij ons toonde ze dat al door vast te zitten met haar kop achter de verwarming en dan echt knel. We hebben de verwarming er af moeten breken daar ze bijna stikte. Ik hield haar op de kop zodat ze nog een beetje lucht kreeg op die manier en mijn man en zijn vader de verwarming er met een breekijzer er af gebroken al dat vieze radiator water over ons heen. Echt een ondernemende hond

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 18:55

verder niemand?

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 01:29

Nee, zo graag willen meepraten, maar bordeauxdoggen zijn (over het algemeen) niet de beste honden in welke tak van sport dan ook. Wel erg interessant om te lezen wat mensen allemaal met hun honden doen/kunnen.
Hier zit toch ook een meid met 7 huskey's die wedstrijden lopen? Ook wel aardig werken denk ik zo

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Re: Wie werkt er nog meer met zijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:50

Gek dat niet meer mensen aan hondensport doen. Het is niet zo'n veel beoefende sport. Ik vind het, naast paardensport, echt geweldig en onze hond geniet er echt van.
Ik heb trouwens voor behendigheid ook nog wat G&G gedaan.
Eerst puppycursus
toen de cursus Gehoorzame hond (die is heel leuk)
toen G&G A en B, toen behendigheid, beginners, gevorderden en nu ga ik dus naar de vergevorderden.
Ik wilde eerst stoppen na de beginnerscursus, maar het ging zo goed ik we vinden het beide zo leuk dat we dus doorgaan. Wie weet ooit nog wedstrijden.....
Hoewel mijn gezondheid/conditie daar iet goed genoeg voor is. Maar we zien wel, zolang we maar plezier hebben daar gaat het om.
Doggy dancing lijkt me ook leuk. Zijn er mensen hier die dan doen? Het is geweldig om te zien vind ik.

Mirjam

ijslandermir
Berichten: 760
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: drenthe

Re: Wie werkt er nog meer met zijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:59

Afbeelding
Afbeelding

Hier wat foto's. Deze zijn gemaakt tijdens de beginnerscursus.

Mirjam

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:46

zelf doe ik niets met mij eigen hond maar ik loop of heb met andere honden wel cursussen gelopen:
- breitensport
- puppen cursus
- basis cursus
- flyball
- sport en spel (basis, dog dancing en doh frisbee)

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 13:44

Behndigheid leek me ook heel leuk maar kan ik met m'n gezondheid niet aan. Tevens was mijn Duitse herder er niet geschikt voor. Die is tijdens het werk zo druk en enthiousiast dat het is te was.

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:58

Ik doe behendigheid met 2 van de 6 honden. Mijn broertje, vader en moeder trainen de rest van de honden
Ik doe ook wedstrijden met mijn 2 honden. En train 2 avonden in de week. *foto's heb ik genoeg, zoek binnenkort wel wat leuke*
Voor de rest lopen 3 van de 6 honden regelmatig bij de schapen

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:58

In April ga ik met onze Golden een jachttraining doen.
Doggy dance heb ik laatst hier op bokt een filmpje over gezien! Erg leuk om te zien, al zie ik onze honden dat nog niet doen

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:09

Ik leer mijn honden ook doggydance oefeningen aan. Ik ken toevallig iemand die ook aan doggy dance doet, dus zij helpt mij soms.
Er staan trouwens foto's in m'n profiel van mijn 2 honden

tubby4
Berichten: 94
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:37

mijn hond is daar te lief voor maar we deeden vroeger met haar behendighijd ze heeft wel 3 diploma's en een zilveren medaier en een goud erg trots dus op me hondje....... hier wat foto's van mij schat

Afbeelding
lief he
Afbeelding
nog eentje dan
Afbeelding

eng is ze he

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:58

Ik heb eind februari examen met Tibbe voor G.G.1. Daarna mag ik verder naar de recreanten.
Ook wil ik als ik geslaagd ben met Tibbe beginnen met behendigheid. Wat ik al heel lang wil maar er steeds niet is van gekomen.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Re: Wie werkt er nog meer met zijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:51

Ik heb met Branca basiscursussen gedaan en de training voor IPO (appel/pakwerk mouw en speuren)

Afbeelding

Branca is een hond uit een sportlijn. Zijn vader is IPO3 kampioen.

Ik vond het trainen wat te veel worden (4 x pw trainen) en mezelf niet zo doorgewinterd als de rest. Daarbij was en is Branca een huishond en ben niet consequent.

De honden die je in de training tegenkomt zijn toch wel de mechelaars en herderkruisingen, duitse herders, rottweilers, bouviers en dobermans. Dat zijn toch wel de echte werkhonden in deze tak (IPO/KNPV/PH)

Casca
Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:06

ik ben met onze hond fanatiek jachttraining aan het doen Hij kent al aardig wat oefeningen.... en is alleen 1 probleem bij hem; hij is niet schotvast... dus naja, we gaan maar weer met pijl en boog jagen