Hier dan een antwoord van een ervaren hondentrimster die ook regelmatig katten scheert
Die tondeuzes die je in de dierenwinkel etc. kunt kopen zijn niet geschikt voor kattenhaar, ze lopen daar op vast omdat het haar zo dun is.
Je zult dan toch een Aesculaap-tondeuze moeten aanschaffen met daarbij de losse scheerkoppen , het beste is een Angora 3 mm scheerkop.
Als een kat veel klitten en zelfs viltstukken heeft is het niet mogelijk om dan een lengte van 2 cm te willen behouden, het enige dat je dan kan doen is 3 mm scheren omdat je onder de klitten door moet komen om het eraf te krijgen.
Pas alleen wel op dat je niet in de huid scheert bij plooien zoals in de liezen en oksels.
Het is zo wie zo aan te raden om dit met 2 personen te doen ( ik vraag de eigenaar altijd om erbij te blijven)
Ik scheer regelmatig katten en het is een kwestie van geduldig zijn en veel tijd ervoor nemen.
Je moet er wel wat ervaring in hebben en ik zou absoluut niet zomaar aanraden om dit zelf te proberen.
Mijn advies: als je dan toch maar eens in de paar jaar moet scheren ga dan toch naar die trimsalon waar ze wel rustig bleef.
Voor die ene keer is dat dan toch niet zoveel moeite lijkt mij.
Succes ermee !
Groetjes, Kitty.
P.S. leuke shaded poes om te zien trouwens