Kat trimmen/scheren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje

Kat trimmen/scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:45

Hoi,

Ik zal mijn vraag maar gewoon hier op bokt stellen, er is altijd wel iemand met een antwoord!!

Het wordt ondertussen weer eens tijd om mijn perzische kat te trimmen/de tondeuse erop te zetten, rond januari is haar vacht niet meer handelbaar. Nu wil ik het graag zelf gaan doen, beestje raakt erg gestresst van bezoekjes aan de trimsalon en de enigste salon waar ze wel rustig is, is te ver weg!

Maar........ wat voor tondeuse heb ik hiervoor nodig. Ik heb rondgekeken maar durf niet zomaar iets te gaan kopen. Ik las ergens iets dat je voor een kat een tondeuse moet hebben met een 3 mm. scheerkop. Wat wordt hiermee bedoeld? Of bedoelen ze de opzetkam? Ik wil d'r haar bij voorkeur iets van 2-3 cm. lang houden, anders is ze net een konijn.

Help??

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:51

Met 3 mm bedoelen ze inderdaad de scheerkop. Welke je moet hebben, zou ik niet weten. Maar meestal krijg je diverse scheerkoppen bij je tondeuse, dus kan je het eerst proberen met de scheerkop die het haar zo lang mogelijk laat. Lekker duidelijk...... Maar waar je de tondeuses goedkoop kan halen, zou ik niet weten. Ze zijn allemaal behoorlijk duur! In ieder geval de meeste (ruim) boven de 100 euro. Ik zie ook wel eens op sites dat je goedkopere tondeuses kan kopen voor als je het zelden gebruikt (dus in jou geval). Maar ik weet niet hoe goed die zijn..

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:53

Op de dierenvriend staat deze tondeuse (kleine ingreepjes) voor 80 euro:
Afbeelding
Die opzetkammen zijn in jou geval wel erg handig..

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:56

poeh, tja, een moeilijke. Lijkt me wel een uitdaging, je kat scheren als ie er niet van gedient is Trek je wel dikke handschoenen aan en scheer je hem met iemand samen? Before en after foto;s zouden leuk zijn *hint hint*

Bergje

Re: Kat trimmen/scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 16:15

Hmm, ik denk dat ik inderdaad voor een simpele tondeuse kijk. Aangezien ik maar eens in de drie jaar ofzo scheer. Voor de rest is het redelijk goed bij te houden.
Of het verstandig is om foto's voor en na te doen dat weet ik niet. Laatste keer toen ze geschoren is lag iedereen in een deuk! Voorheen was het een flink wollig wezentje en erna leek het net een konijn. De trimster had er ook nog zo'n idioot rond kopje ingeknipt...... Poes wilde iedereen die binnenkwam zoals altijd vrolijk begroeten, met dansende haren. Alleen kwam er een soort kaal konijn aangerend met een grote pluimstaart en een rondgeknipt gezichtje. Zelfs kattenhaters kwamen niet meer bij van het lachen!!

Ik weet ook niet of ik zelf zo handig ben om het mooi te doen, maar als ik het niet probeer dan weet ik het niet! Ik doe in elk geval voorzichtig.

Relliej: dat setje ziet er wel handig uit!! Ik ga even kijken of dat iets is.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 16:43

Voor de liefhebbers, hier een foto van het slachtoffer waar ze net geborsteld is, mevrouw ging zwaar beledigd in haar mandje liggen Let niet op de oogjes, vanwege mijn eigen veiligheid heb ik die na het borstelen nog niet schoongemaakt

Het valt helaas niet mee om haar helemaal op de foto te krijgen, ze komt altijd naar mij toe gerend!

Afbeelding

Twinklestar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:21

Hier dan een antwoord van een ervaren hondentrimster die ook regelmatig katten scheert

Die tondeuzes die je in de dierenwinkel etc. kunt kopen zijn niet geschikt voor kattenhaar, ze lopen daar op vast omdat het haar zo dun is.

Je zult dan toch een Aesculaap-tondeuze moeten aanschaffen met daarbij de losse scheerkoppen , het beste is een Angora 3 mm scheerkop.

Als een kat veel klitten en zelfs viltstukken heeft is het niet mogelijk om dan een lengte van 2 cm te willen behouden, het enige dat je dan kan doen is 3 mm scheren omdat je onder de klitten door moet komen om het eraf te krijgen.

Pas alleen wel op dat je niet in de huid scheert bij plooien zoals in de liezen en oksels.
Het is zo wie zo aan te raden om dit met 2 personen te doen ( ik vraag de eigenaar altijd om erbij te blijven)

Ik scheer regelmatig katten en het is een kwestie van geduldig zijn en veel tijd ervoor nemen.
Je moet er wel wat ervaring in hebben en ik zou absoluut niet zomaar aanraden om dit zelf te proberen.

Mijn advies: als je dan toch maar eens in de paar jaar moet scheren ga dan toch naar die trimsalon waar ze wel rustig bleef.
Voor die ene keer is dat dan toch niet zoveel moeite lijkt mij.

Succes ermee !

Groetjes, Kitty.

P.S. leuke shaded poes om te zien trouwens

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 20:42

Twinklestar, ik zou héél graag naar die trimsalon terug gaan. Alleen is het nu anderhalf uur rijden, hij zit namelijk in mijn oude woonplaats! En aangezien poes ook niet gediend is van autotransporten langer dan een kwartier..... Blijft lastig. We hebben vorig jaar ongeveer alles afgelopen om iemand te vinden. De ene trimsalon doet geen katten, de ander doet het wel maar dan mag ik er zelf niet bijblijven (en ik ga dus echt niet weg). Weer een ander verdooft altijd, wat ik ook weer niet nodig vind (zelf voor te kammen wilden ze zonodig verdoven!).
Jij doet het blijkbaar op de manier waarop ik 't wel goed vind!! Gewoon met de eigenaar erbij en rustig aan.
Als ze voorheen geschoren werd deden we dat met zijn tweetjes, de trimster en ik. Dat ging goed, ze mopperde wel wat, maar niks ergs. Pff, wordt nog over nagedacht. Bedankt voor je advies!

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:28

Combinatie Pers en simpele tondeuse is vragen om problemen. Je kan er van uit gaan dat zo'n apparaat continu vast loopt. Er bestaan speciale perzen-koppen, speciaal op de dichte structuur van een perzen-vacht ontwikkeld. Ik ken ze alleen maar van Aesculaap (prijzig maar zeer goed merk). Misschien ergens een gebruikte op de kop tikken?

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:31

op de foto ziet haar vacht er niet moeilijk uit! moet je die van mij eens zien, 3 x zoveel haar Maar die kun je ook echt niet scheren, zodra de tondeuze aangaat vallen ze je aan

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 18:53

De foto is van de zomer gemaakt, dan is haar vachtje geen probleem!! En ook erg mooi om te zien met al die dansende haartjes als ze komt aangerend.
Denk dat ik toch nog maar eens verder ga rondzoeken voor een trimsalon die 't wel onder mijn voorwaarden wil doen. Wie weet zijn er ondertussen weer wat nieuwe uit de grond geschoten....... (hmm, kreeg net reclame van een nieuw geopende hondentrimsalon, zucht).
Het lijkt mij nl. ook aardig zinloos om zo'n duur ding te gaan kopen voor die ene keer in de zoveel jaar. Of idd. lenen.

Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:55

ik kan je niet helpen wij hebben geen kat