ENG...echtwaar..kijk maar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cieltje90

ENG...echtwaar..kijk maar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 10:25

HoiHoii

Sommige van jullie zouden mijn andere topic's al wel hebben gezien over Thilo, onze bernersennen hond van anderhalf jaar oud.

Vanmorgen 06-01-06 om half 7 werd mijn moeder wakker van een geluid wat uit de gang kwam.
Mijn moeder ging naar beneden om te kijken wat er aan de hand was.
Ineens hoorde ik mijn moeder schreeuwen: JAN, JAN (moeders vriend), DE HOND HEEFT EEN AANVAL !!
Ik sprong gelijk uit bed, ging naar benden en ging op de trap zitten.

Mijn moeder en Jan aaiden Thilo rustig om hem te kalmeren, Thilo lag op de grond en was helemaal stijf en trilde heel erg.
Mijn moeder zei dat hij waarschijnlijk een epeleptische aanval had.
Thilo begon helemaal te schuimbekken enz.
Ik wist gewoon niet wat ik zag.

Mijn broertje kwam naar beneden en ging ook op de trap zitten.
Mn broertje en ik moesten van mn moeder even naar de huiskamer gaan, anders was het te druk.
Ik ging staan en liep naar de kamer, mn broertje ging ook, maar ineens kwam de hond weer bij, en keek en begon zn tanden te laten zien en begon te grommen.

Mn broertje en ik waren in de huiskamer, en ineens hoorde we gegrom en geblaf...Mn moeder kwam de huiskamer binnen en zei dat Thilo agressief werd.
Jan was nog in de gang, en mn moeder deed de deur open en je zag gewoon dat Thilo Jan aanviel.
Jan is een paar keer in de arm flink gebeten en het bloedde erg!
Thilo hield niet op, mn moeder heeft een handdoek over zn kop gegooit en toen kon jan snel naar de kamer.
Ook was het onderraam van onze deur gebroken, want Thilo is waarschijnlijk tegen de deur opgelopen met zn heup ofzo.

Jan z'n arm zat dus onder het bloed, snel een doek erop en schoonhouden.
Thilo blafte nog steeds in de gang, maar deze blaf was gemeen, dat konden we gewoon horen.

10 minuten later begon Thilo te janken, en we deden de deur iets open en Thilo begon weer te kwispelen.
Hij was weer zichzelf.
Voorzichtig probeerde we de hond in de kamer te laten, en het klopte hij was weer normaal.

mn moeder en Jan zijn naar net naar de huisarts geweest en Jan heeft een prik gehad voor de beten die hij had.

Nu zijn ze naar de dierenarts om de kijken wat de hond nou heeft, en of het normaal is dat de hond agressief word als hij een epeleptische aanval heeft gehad.

Want als het niet zo is, en hij heeft flink gebeten (doet die nooooit!!)
zou die misschien een spuitje moeten dat hij wordt ingeslapen, want een argessiefe hond kan je gewoon niet thuis hebben!

Ik hoop echt dat Thilo geholpen kan worden, want het is zooo'n schatje en hij heeft gewoon nog nooit een vlieg kwaat gedaan.
En ik wil niet nog een hond verliezen, mijn vorige hond was 3...en die had een hartkwaal.

Mensen...dit gebeurd niet alleen bij berners, maar ook met andere anderhalf jarige, dus A.U.B let op. uw hond kan aressief worden.
Het is geen pretje om dit mee te maken echtniet.

Groetjes droevige Cilia

knuffelpoesz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:34

ik weet hoe je je voelt meissie.
Onze hond had ook last van epileptie.
het is heel naar om te zien, na een aanval van onze hond gromde die wel enzo, maar heeft nooit echt aangevallen, ik hoop dat het goed gaat, sterkte

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:37

dat is niet leuk!!
mij hond heeft dat ook soms
dat ziet er echt eng uit!!

Cieltje90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 10:39

Thnx, mn ouders zijn nu naar de dierenarts.
Kijken of het normaal is dattie bijt ens0.
Als het niet normaal is enz...dan moeten we een keuze maken.
Maar een bijtende hond of een hond die argessief is en misschien iemand aangaat vallen kan je niet thuis hebben.
Hij is nogmaar anderhalf..tis echt sneu om te zien, want later wist hij niets meer en hij voelde gewoon de stress die hier thuis was.

Kusj Cilia

fabbie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:44

Ik werk bij een dierenarts, dus zal je wat over epeleptie vertelen!!
Het is als eerste heel erg naar om te zien, de hond komt hier bijna altijd uit zich zelf weer uit, als een aanval langere dan een half uur duurt moet je een dierenarts waarschuwen, omdat hij dan geholpen moet worden om uit de aanval te komen, en zijn helaas geen medicijnen voor waardoor het niet meer gebeurd, alleen als hij vaker dan 3x per maand een aanval krijgt kun je medicatie geven, dit houd niet in dat hij ze dan niet meer kan krijgen, maar waarschijnlijk krijgt hij de aanvallen dan minder vaak.

Als een hond zo'n aanval heeft laat hem dan rustig liggen en ga hem ook niet aaien, tegen praten mag natuurlijk wel, de hond is in een aanval zijn bewust zijn verloren en weet in zo'n situatie niet wat er om zich heen gebeurt en wat hij doet, dus is inderdaad mogelijk dat hij agressief gaat worden, waarschijnlijk ook uit angst van de hond die weet ook niet wat hem is overkomen en gaat dan in de verdediging. Als het vaker gaat gebeuren voelen de honden het vaak al aankomen, vaak gebeurd het na drukte van de hond.

Dus de hond niet meer aaien tijdens een aanval, evt kan je hem wel wat verleggen als hij ergens dicht bij licht zodat hij zich niet kan verwonden ( zie raam)

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt.
succes ermee

Cieltje90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:00

Dankjewel...
Ik zou dit ook even aan mn ouders laten lezen zodra ze thuis zijn.

Gr Cilia

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:26

Bah dat is niet niks.
Onze hond die nu er al niet meer is had het ook.
maar die was 12 & had een beroerte gehad, vandaar ook de epilepsie.
En ja wij hebben de keus gemaakt haar in te laten slapen, het was gewoon
onze hond niet meer..

Cieltje90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:35

Hmm..mn ouders zijn er weer.
De dierenarts zei dat we een belangerijke keuze moeten maken.
Of de hond een paar dagen naar een soort asiel doen om te kijken hoe die daar op reageerd.
Of niets.
Of inlaten slapen.

Naar een soort asiel doen we 'm sowiso niet.
En niets doen, de dierenarts zegt wel, hij krijgt dit sowiso vaker, dus agressief blijft die dan na die tijd wel even.
En inlaten slapen...het is eigelijk een ''gezonde'' hond van anderhalf.
We wachten dit weekend nog af..
maar we moeten bekijken wat het beste is voor ons, de hond en de omgeving.

Liefs Cilia

ellepel

Re: ENG...echtwaar..kijk maar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:40

hoe weet de dierenarts zo zeker dat hij het vaker gaat krijgen???

het zou toch ook bij 1 aanval kunnen blijven?
jeej wel sneu voor je hoor, maar stel hij krijgt weer een aanval, dan een muilkorfje omdoen voor t geval dat hij wel bijt?

ik zeg maar wat hoor, weet niet of je die dan wel om kan krijgen, ga van te voren met hem oefenen, zo went hij aan dat ding, krijgt hij dan wel een aanval kan je hem zo omdoen( hoop ik) en kan hij dus niet bijten...

maar... je zit nu wel met t probleem dat buiten loslaten ook een risico word he..in verband met andere mensen..

he bah,., vind het wel sneu voor je hoor!

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:47

Wat erg voor je! Ik had een labradorpup en die had ook epilepsie is idd echt niet leuk om mee te maken.

Cieltje90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:52

HoiHoi

Ja een muilkorf zaten we al aan te denken, maar toch het is niet fijn voor mens en hond (vind ik)
En idd met loslaten enz0 erg gevaarlijk..zelfs met de hond uitlaten vind ik het eng, want hij kan zo een aanval krijgen, en iedereen aanvallen die buiten is...dat moeten we ook niet hebben.

Citroen?? wat heb je me de labrador pup gedaan? vraagje??

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:18

he ciel.

wat erg zeg. das echt wat minder dat hij dit heeft.

wij hebben ook een berner sennen die is nu 6 jaar. en toen ie denk ik 1 jaar was ofzo. had hij waarschijnlijk een gekantelde maag.(dat wisten wij toen niet) toen sprong ie elke keer op de bank en als je hem er dan af wou halen werd ie dus ook agresief. niet bijten maar hij gromde wel gemeen wat hij overigens nooit deed.
wij hebben geluk gehad dat wij op vakantie gingen en de hond dus naar zijn adres ging waar hij vandaan kwam om daar te logeren. das op een boerderij en dus liep ie elke dag buiten. hij was dus ook ziek en die vrouw zij als ie thuis was gebleven dat ie dood was gegaan. dus wij hebben geluk gehad.

hij is nu kern gezond. en doet nog geen vlieg kwaad. maar weet dus hoe het is om een hond heel anders te zien dan wat je gewend bent.

maar buster heeft gelukkig niks meer gehad. sinds toen. we hebben wel geluk gehad met hem. hij heeft bijne nooit wat. ieder geval niet wat ergs. en ik hoor om me heen van mensen die een berner sennen hebben dat ze wel problemen hebben met die honden.

of ze hebben wat aan hun heupen. of iets aan de voorpoten. en nu weer dit. vind het echt sneu voor jullie allemaal. ik heb thilo wel keer gezien en het is echt een schatje.

groetjes miranda

sorry voor het hele verhaal

orban

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:27

De hond van mijn nonkel heeft dit ook gehad. Hij kreeg medicatie maar toch bleef hij aanvallen krijgen. Ze hebben hem uiteindelijk toch moeten laten inslapen. Het was een golden retriever van nog maar 2,5 jaar oud.

Cieltje90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 14:13

Ja,

Tis echt sneu.
We zitten er ook echt mee, nu gaat het wel goed...weer lekker knuffelig, maar toch ben ik een beetje angstig want je weet maar nooit.
Jan heeft iets van 20 beten...echt erg, maar dat zit nu in verband en hij heeft een prik gehad.
Maar we kijken nog even wat we doen dit weekend.

Liefs Cilia

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:13

Dat is niet leuk om mee te maken. Ik denk inderdaad dat de kans dat hij dit vaker gaat krijgen vrij groot is, maar ik zou hem toch ook niet meteen in laten slapen. Misschien toch een optie om medicijnen te proberen?
Ik vraag me echt af waarom zoveel honden aan epilepsie lijden. Misschien een stukje fokbeleid? Of misschien toch de overdaad aan inentingen, antiparasitaire middelen en wormenkuren die dierenartsen hondenbezitters opdringen? Kunstmatige toevoegingen in het voer?
Op deze site kun je wat mer info vinden over honden en epilepsie: http://www.epilepsiebijhonden.nl/home.htm

Cieltje90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 14:16

Dankjewel...ik zou is kijken

Liefs Cilia

Snoopytjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:34

ik hoop egt voorje dat THilo niet hoeft ingeslapen te laten worden!! sterkte!

xxx muur

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:39

Woow! 'T lijkt me inderdaad erg eng ook om mee te maken. Ik hoop voor je dat ie niet hoeft ingeslapen te worden. En ook dat het niet nog een keer gebeurt!

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:00

Wat zielig, voor zowel jou als Thilo en de rest van je gezin.

Ik zou hem in ieder geval voorlopig niet in laten slapen. Het kan zijn dat hij het nu 2 keer achter elkaar heeft en de rest van z'n leven vrijwel niet meer!

Ik heb ergens in dit forum pas geleden gelezen van 'n hond die dat had, en toen ook commentaar van 'n da-assistente. Die vertelde dat het vaker voorkwam dat ze agressief werden, en dat dit dus ook " normaal " is bij epilepsie-aanvallen. Dat zou dus eigenlijk geen reden moeten zijn om je hond te laten inslapen, die agressiviteit! Maar als dit vaak voorkomt, en de medicijnen die je er dan voor krijgt niet (meer) helpen, zou je inderdaad moeten overwegen of jullie Thilo misschien moeten laten inslapen.

In ieder geval nog héél veel sterkte, hopelijk gebeurt het niet meer! En als het wel gebeurt, en Thilo wordt weer agressief: Uit de buurt blijven en zorgen dat hij de ruimte heeft, zodat hij zich niet kan bezeren.

Cieltje90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 21:22

Klopt,

Maar ze mogen nog niet aan de medicijnen, pas als een hond meer dan 3 keer per maand een aanval heeft... echt stom vind ik dat.
Maar we denken er nog even over na, we willen m niet kwijt!
Dus we wachten nog even af...

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:24

Inderdaad, pas als het 3 keer per maand is gebeurd wordt het als echt " ernstig " beschouwd. Dat betekent dus dat dit eigenlijk geen kwaad kan, al is het absoluut níét leuk om te zien. Je zal dus gewoon af moeten wachten, en dat dit 1 keer gebeurd is, geeft eigenlijk nog hélemaal geen reden om in te laten slapen! Dus ik zou voorlopig even wachten.

Cieltje90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 21:30

Ja dat zeg ik ook, mn moeder ook..
maar Jan, is zo geschrokken denk ik dat hij er zelfs bang van is geworden.
Hij denkt dat het beter is.
Maar mn moeder wil het eerst proberen met een eventueel ''riempje'' voor om zijn neus. wel dat hij kan drinken en eten maar niet zn kaak helemaal openzetten zodat die kan buiten (dit is voor het buitenwandelen en als er bv visite is) toch maar voor het geval dat.
Dan doe ik liever dat, en misschien dat hij nooit meer of soms een aanval heeft...dan hem inslapen en nooit weten of het eenmalig ofz0 was.

Liefs Cilia

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:01

Inderdaad, inslapen moet je écht nog niet doen voorlopig. Maar een soort riempje om z'n neus is inderdaad een mogelijkheid, als hij er verder geen last van heeft. Maar als het hem erg irriteert, kan hij er misschien nóg agressiever van worden. Dus je moet wel 'n geschikt soort 'muilkorfje' vinden.

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:03

Wat schrikken dat je hond een aanval heeft gehad. Lijkt me een heel naar gevoel dat je je eigen hond niet meer kunt vertrouwen. Ik hoop voor je dat 'ie dat niet vaker krijgt, hoor.

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:41

mijn oude hond heeft het ook eens gehad, had mijn broer in zijn been gebeten, hij werd zo gek, dat hij uit het raam sprong, en opslag dood was !