Wat te doen aan stelende kat?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Wat te doen aan stelende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 01:40

We hebben al van alles geprobeerd om het hem af te leren, maar onze half jaar oude kater blijft eten jatten. Als er iets op het aanrecht of de tafel blijft liggen, maar ook als je gewoon bezig bent met eten klaarmaken op het aanrecht, of als je aan tafel zit te eten.
Hij springt gewoon op tafel of het aanrecht en pakt het. Het is ook niet even snel pakken en wegrennen, het mormel gaat er gewoon rustig bij zitten en begint te vreten....
Op zijn kop geven helpt niet, dan kruipt hij een beetje in elkaar maar eet gewoon door, je moet het echt afpakken (waarbij hij overigens totaal niet lelijk doet) en vluchten doet hij dan ook niet. Smijt je hem er van af, dan springt hij er direct weer op, tot 10x toe.
We hebben het ook al geprobeerd met een plantenspuit, boeit hem niet, water vind hij niet erg.

Iemand nog ideeën om hem dit af te leren? Het is echt heel vervelend. Om hem echt flinke tikken te verkopen of wat een kennis voorstelde om iets met sambal o.i.d. neer te leggen vind ik wel heel zielig.

Of hij snapt het gewoon niet dat het niet mag, of hij heeft overal dikke schijt aan.... Verder is het een enorm lieve, leuke kroelkat.

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 01:54

Zorg ervoor dat hij geen succes meer heeft. Dus zowiezo níets meer laten liggen! Wanneer hij toch zo nu en dan een goede beloning krijgt (gestolen voer) dan zal hij er heel wat straffen voor over hebben. Wanneer je eten aan het maken bent wat hij wil stelen dan doe je de keukendeur dicht of je sluit hem ergens anders op.

Géén succes, da's het toverwoord. En dat volhouden........ iets afleren duurt veel langer dan iets aanleren.

Succes!(jij wel)

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 02:06

Bij mij had ie allang zijn smoel verbrandt aan de hete indische makreel. Wel zorgen dat ie water heeft natuurlijk. Overigens heb ik zelf ook ooit zo'n mormel gehad die werkelijk nergens voor terug deinsde. Uiteindelijk is ie verhuist naar een kennis van me met een fourage handel. Hij had daar een leven als een prins maar mocht het huis niet in. Was denk ik voor ons beiden de beste oplossing.

ellepel

Berichten: 47440
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Wat te doen aan stelende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:43

vliegles geven!!!!

en hard ook!


je pakt hem toch niet hard genoeg aan denk ik hoor, zodra je ziet dat hij ergens op wil springen geef je een megaharde schreeuw en mept hem vervolgens keihard van het aanrecht af!!

maar dan ook hard, als hij zich goed pijn doet bedenkt hij zich wel 2x...
en blijf consequent he, hij mag niet eens met zijn pootjes tegen het aanrecht op gaan staan, dan geef je al een schreeuw.

beter 1 of 2 keer goed hard anpakken dan een hele dag lopen balen dat dat beest er weer op zit...

mijn katten doen het gelukkig niet, en maakt er eentje toch een poging om er tegen op te gaan staan dan geef ik een schreeuw en zijn ze vertrokken.
aanpakken dus!

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:52

Ik moet er wel om lachen, maar weet hoe vervelend het is. Ik heb namelijk Gerrit gehad (zal wel aan de naam gelegen hebben) en Gerrit die jatte uit de koelkast! En ik snapte niet hoe hij dat voor elkaar kreeg, maar dan kwam ik uit mijn werk en lag er een half opgevreten stuk kaas op de grond, folie in een miljoen stukjes, boter uitgelikt etc. Ik werd er doodmoe van!

Maar goed, hij zette zijn nagels dus gewoon in het rubber van de deur en hing net zo lang achterover tot hij de deur openhad! Daarna trok hij zich gewoon op aan de verdiepingen in de koelkast en pakte waar hij zin in had!

Ik een oplossing bedacht: zo'n deurschuif gehaald en die vanaf het vriezervak over mijn koelkastdeur geschoven, kwam ik thuis stond verdorie ook de vriezer wagenwijd open!!! Alles ontdooid en ik bijna radeloos.....

Uiteindelijk heb ik een bagagespin (voor achter op je fiets) gekocht en die consequent om de koelkast heen gespannen en dat hielp!

Een kat opvoeden is het moeilijkste wat er is, denk dat het zinvoller is te zorgen dat hij nergens meer aan kan komen....

Heel veel succes!

BrankaZ

Berichten: 3899
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Wat te doen aan stelende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:14

Lastig en herkenbaar. Want hoewel mijn katten prima weten wat ze wel en niet van mij mogen trekken ze zich er verdraaid weinig van aan. Als er iets op tafel ligt zitten ze erop zodra ik mij omdraai, ze hangen ook in het behang als ze de kans krijgen, planten worden aangevreten als de kans krijgen, etc.
Een plantenspuit werkte bij mij deels, want de heren wisten prima wanneer ze buiten bereik van de straal zaten. Daarom heb ik een hondentrainingsmiddeltje aangeschaft, n.l. Fisherdiscs. Dat zijn schijfjes die rammelen en je traint het erin door ze een aantal keren naast ze te mikken als ze iets doen wat niet mag. Dat is een vervelende ervaring. Vervolgens is rammelen voldoende om gedrag te remmen/stoppen. Voordeel is dat je dit over grotere afstand kan toepassen dan een plantenspuit.
Verder is het zo bij mij dat ik ze niet achterlaat in een ruimte zonder toezicht, zelfs niet als ze slapen want binnen de kortste keren zijn ze klaar wakker en klaar om rottigheid uit te halen.
Tja... die eigenzinnige rotkatten ook..... zou ze niet willen missen

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Re: Wat te doen aan stelende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:20

haha, dat klinkt als onze Diesel. Totaal onverschrokken. Glas water over de kop vergezeld met een welluidende vloek maakt meestal wel indruk. Rammelen maakt op hem geen indruk, dan krijg ik het met mijn partner aan de stok

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 13:58

Vliegles krijgt hij echt wel hoor, maar daarna springt hij gewoon weer op het aanrecht, of hij zich nu zeer gedaan heeft of niet.
Iets laten liggen ergens doen we ook niet meer, maar hij probeert het eten gewoon te stelen als je er mee bezig bent, als je het klaarmaakt of aan het eten bent. Hij heeft daar een aardige tactiek voor ontwikkeld. Hij was er namelijk al snel genoeg achter dat als hij op het hoekje van het aanrecht/tafel sprong en dan naar het eten toe liep dat hij eraf gegooid werd. Tegenwoordig neemt hij dus een flinke aanloop en landt recht naast (of in) het eten....
Onze vorige kat pikte ook weleens iets, maar die jatte het en rende dan gauw weg. Deze kat vreet het gewoon op voor je neus.
Een glas water over zijn hoofd gooien maakte niet al te veel indruk, hij kijkt je dan alleen heel erg verontwaardigd aan en gaat zich vervolgens wassen, maar hij blijft zitten waar hij zit.

Ik heb al zitten denken aan zo'n africhtingshalsband voor honden met afstandsbediening, maar ik denk niet dat die klein genoeg zijn, en zou de stroomstoot niet een beetje té zijn voor een kat?

Mortischa

Berichten: 180
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: NH

Re: Wat te doen aan stelende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:02

Gewoon de plantenspuit erop.
Dan doen ze het echt niet meer...
(ik weet er alles van)

gianlucka
Berichten: 508
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Diemen

Re: Wat te doen aan stelende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:05

MovingCloud schreef:
Gewoon de plantenspuit erop.
Dan doen ze het echt niet meer...
(ik weet er alles van)


Nou, een vriendin van mij heeft een kat en die springt gewoon in bad als ie boven is, een plantenspuit doet hem niks.... laatst is ie nog gaan zwemmen in de vijver bij haar in de tuin!
Hij vindt water juist heerlijk, die spuit maakt op hem dus geen indruk

Anoniem

Re: Wat te doen aan stelende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:08

Herkenbaar! de kat van mijn huisgenote doet precies hetzelfde...
echt zoooo irritant! brutaal beest! Die is het nu een beetje af aan het leren doordat wij iedere keer als ie dat doet hem optillen, in de wasbak zetten en kraan VOL open zetten! Vind ze NIET gaaf!!!

Dorus

Berichten: 13238
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Wat te doen aan stelende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:11

Die kat van mij heeft iets met brood(zakken). Je kan echt geen brood zonder toezicht op tafel laten liggen want dan gaat hij ermee aan de haal. Ook wil hij wel eens mijn lunch uit mijn tas vissen als ik die niet opgegeten heb.
Maar hij doet het nooit zo open en bloot als jou kat, volgens mij doet hij het ook voornamelijk uit aandachttrekkerij. In het studentenhuis wist hij ook de voorraadkast open te krijgen en op een of andere miraculeuze wijze had hij altijd mijn brood te pakken, terwijl dat toch niet echt op de meest makkelijke hoogte lag.
Ach, we zorgen er maar gewoon voor dat het goed opgeborgen wordt zodat hij er niet bij kan komen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:33

Herkenbaar. Een van mij katten was ook volstrekt onopvoedbaar. Hij weet heel goed dat hij niet op het aanrecht mocht komen, en vervolgens gaat hij gezellig naast je zitten en naar het voer hengelen als jij kip aan het snijden bent Mep, gooien, water, maakt allemaal niet uit.

Hij is ondertussen wat ouder geworden en blijkbaar heeft dat geholpen want nu doet hij het niet meer. Dus misschien is er nog hoop?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:59

Hmmm... Mijn kat was ook zo... Die zat zelfs van je bord te jatten en NIETS interesseerde hem..

Ik ben hem blijven straffen en het is nu helemaal over. Moet ik ook wel zeggen dat hij na zijn castratie is omgeslagen als een blad aan een boom.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:02

Die Kathie van mij was ook zo, die heb ik een aantal keren vanhet aanrecht afgeslagen en nu komt ze wel op het aanrecht, maar buiten raak afstand

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Re: Wat te doen aan stelende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:42

ha ha wat een leuke verhalen, die 2 boefjes van mij komen niet op tafel en niet op het aanrecht, hoe ik ze dat heb aangeleerd om er niet op te komen.............

Als ze op tafel of het aanrecht zaten enorm laten schrikken door ze van achter heel voorzichtig te benaderen en dan daarna met een enorme brul ze er met een zwieper vanaf te duwen.

Nu zitten ze niet meer op tafel of op het aanrecht, dus een beetje opvoeding kan best bij katten! _/-o_

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 16:00

Quellian schreef:
Hmmm... Mijn kat was ook zo... Die zat zelfs van je bord te jatten en NIETS interesseerde hem..

Ik ben hem blijven straffen en het is nu helemaal over. Moet ik ook wel zeggen dat hij na zijn castratie is omgeslagen als een blad aan een boom.


Deze doet dat dus ook.

Zijn ballen moeten er ook binnenkort af, misschien dat dat dan helpt Verder is het echt een vreselijk lief dier, maar wel heel ondeugend.

Goof

Berichten: 28966
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat te doen aan stelende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:28

Onze vorige kat kwam een keer thuis met een biefstuk tussen zijn kaken. Even later hoorden we de buurvrouw heel verbaasd roepen dat de biefstuk uit de pan weg was.....

Ik heb nu een kater van een half jaar die ook alles pikt als je niet op let. Maar een paar keer een goede klap uitdelen werkt. Ik hoef nu alleen zijn naam nog te roepen en weg is hij.
Hij weet dondersgoed wat wel en niet mag.

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:32

dit probleem hebben wij ook.
met een katje wat de 1e 4 weken van haar leven op straat heeft geleeft.
toen hebben wij haar dus gevonden,zeer mager enz.
maarja,nu ook alles wat ze te pakken kan krijgen,pakt ze.
maar wij hebben haar al 10000x vliegles gegeven,en het werkt echt niet, jaa wel een beetje,het eten is minder snel weg.maar als je 2 minuutjes weg bent bij je boterham,en je komt terug,is je boterham weg
gewoon elke keer flink blijven straffen.tis misschien te hard denk je,maar het kan ECHT niet.gewoon blijven straffen..elke keer weer als ze het flikt.
(die van ons is nou nog geneens een half jaar )

latnahc2

Berichten: 1201
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:37

leg een stukje vlees op de tafel met flink wat azijn na een paar keer azijn geproeft te hebben houden ze er meestal wel mee op die van mij in iedergeval wel.

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Wat te doen aan stelende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:38

Falona schreef:

Die kat van mij heeft iets met brood(zakken). Je kan echt geen brood zonder toezicht op tafel laten liggen want dan gaat hij ermee aan de haal.
Ook wil hij wel eens mijn lunch uit mijn tas vissen als ik die niet opgegeten heb.
Maar hij doet het nooit zo open en bloot als jou kat, volgens mij doet hij het ook voornamelijk uit aandachttrekkerij. In het studentenhuis wist hij ook de voorraadkast open te krijgen en op een of andere miraculeuze wijze had hij altijd mijn brood te pakken, terwijl dat toch niet echt op de meest makkelijke hoogte lag.
Ach, we zorgen er maar gewoon voor dat het goed opgeborgen wordt zodat hij er niet bij kan komen.


idd hier ook! als de kast deur open blijft,(alle 4 de katten trouwens.)
die kleine,2 katten van bijna 2 en 1 van 1..of als er ergens zo'n wafel in plastic op de kast ligt of iets.. hebben ze er echt binne no time af!
ook idd in de tassen alles!
1 kat van 2(dus de oudste hier) die we het langste hebben.
kan zelfs alle deuren open.
dus we hebben haakjes op de deur,en de klinken al omhoog gezet.
die kat heeft zo hard tegen de deur aan liggen springen dat de haakjes eruit zijn gevallen en de klinken krijgt ze evengoed open..
nu hebben we dus een elastiek aan de kapstok gedaan,en dan hier aan de buitenkant van de deur! dus die krijgt ze niet meer open
die 4 katten hier bij elkaar is echt een stel sukkels bij een
ze kunnen zo lief zijn,maar het andere moment kan ik ze echt.... neee ik houd van onze kattenbeesten
maar we maken veel mee met die beesten

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:54

Zal ik nog eens wat ergs vertellen...?

Mijn katten maken kasten open... Ze trekken mijn hele kledingkast leeg, elke dag weer... Plunderen de keukenkastjes en voorzien zichzelf (en de honden) van voer. Ze doen het alleen als ik niet thuis ben of als ik in bed lig... Moet binnenkort dus echt van die kinderklemmen gaan halen.

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:09

sow! leuke katten heb je
Kleding kasten kunnen ze hier niet leeghalen.
want ze kunnen niet meer na boven (elastiek op deur)
ze hebben zichzelf en de hond idd ook wel eens van voer voorzien.
de deur achter open maken.(waar ze het haakje eraf hebben gesprongen .
maar nu zijn ze vrij rustig.
ze racen soms nog met z'n 4 achter elkaar aan door de hele kamer op,en dan als ze wat te pakken krijgen is het ook echt van hun,hun denken jaa echt niet,krijg je MOOI niet terug,dus WEG katten!

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:55

uhm.. zo'n kat hebben wij ook en als ie klaar is met eten gaattie soms met ze kont in het eten liggen hij is nu 8 volgens mij niet veel aan te doen

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:58

Supertje schreef:
Quellian schreef:
Hmmm... Mijn kat was ook zo... Die zat zelfs van je bord te jatten en NIETS interesseerde hem..

Ik ben hem blijven straffen en het is nu helemaal over. Moet ik ook wel zeggen dat hij na zijn castratie is omgeslagen als een blad aan een boom.


Deze doet dat dus ook.

Zijn ballen moeten er ook binnenkort af, misschien dat dat dan helpt Verder is het echt een vreselijk lief dier, maar wel heel ondeugend.

ballen eraf heeft bij ons niks geholpen trouwens en hij jat ook eten van je bord