Konijntje ziek...kan niet meer hard voedsel eten...

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Konijntje ziek...kan niet meer hard voedsel eten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:38

Een van onze konijnen dronk de laatste dagen echt ontzettend veel...fles per dag...
Das echt niet normaal...
Ook had hij steeds honger maar hij kan hard voedsel niet meer kauwen of wegkrijgen...terwijl hij wel wil.

Heb hem net maar appeltje gegeten...dat kan ie nog wel eten...stro en hooi heeft ie en brokjes en ook wat geraspte winterpeen met appel en beschuitkruimel (soort fruithapje ) en dat at ie wel op...
Harde wortel lukte hem ook neit...dus het is niet zo dat hij alleen maar lekker wil eten...hij kan het niet wegkrijgen

Ik weet dat zacht voedsel niet goed is...maar geen eten is ook niet goed lijkt mij...
Weten jullie wat je hier mee kan doen???
Konijntje is 8,5 jaar oud dus tanden laten slijpen onder narcose zou ook niet zo;n hele goede oplossing zijn omdat ie daar waarschijnlijk niet uit wakker zou worden.
Morgen bel ik zoiezo de DA

Maar misschien zijn er bokkers met ervaring hiermee?
Op den duur alleen maar zacht voedsel voeren is uiteraard ook geen optie vanwege groeiend gebit van konijnen...

Ik hoop dat iemand meer weet!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:49

Er zijn dierenartsen zoals Don de Bruin in Eindhoven, die een soort gasmasker voor doen en dat heeft hij speciaal aangeschaft om konijnen onder narcose te brengen. Maar die tanden MOETEN gevijld worden, anders heeft dat beestje geen leven.
Misschien moet je eens naar hem bellen om te vragen of hij collega-dierenartsen bij jou in de buurt weet die dat ook hebben.

Chichiba

Berichten: 1030
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Konijntje ziek...kan niet meer hard voedsel eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:06

Ik zou morgen echt heel snel naar de dierenarts gaan...Als ze niet eten ben je eigenlijk al te laat, wat haken aan de kiezen betreft. Ga dus zo snel mogelijk naar de dierenarts en laat het nakijken...Het kan nl zo doorgroeien dat ze gewoon in zijn tong en wang groeien als dat niet al gebeurt is...Je kunt je voorstellen dat dat heel pijnlijk is...

Laat even weten hoe het afgelopen is?

Groetjes Barbara

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:12

Mijn konijn had toen hij 8 of 7 was ook zoiets..
Alleen hij had iets met zn tand..
Het kan ook zijn dat 1 van zn tanden mss ontstoken zijn?
Iig zou ik maar snel naar de DA gaan!

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 23:06

Een speciaal gasmaker???
Je bedoelt speciaal voor konijnen dat ze wel uit narcose komen!
Dat zou wel ideaal zijn indd...want hij is ook heel benauwd vaak...
En je kunt hem indd ook onmogelijk met te lange tanden laten zitten...dat is niet eerlijk tegenover het dier!

Ik bel morgen gelijk de DA en als die niets weet bel ik die DA hierboven.

Net heb ik nog even gekeken...hij was nu weer veel vrolijker nadat hij toch wat gegeten heeft...dus hij heeft vast nog niet zo veel last van de tanden...alleen met hard eten dan...

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:10

Tanden moeten ingekort worden...
Ik weet nog wel dat wij eerst een cavia op bezoek hadden (buren waren namelijk met vakantie). De cavia at niks meer (blijkbaar waren zijn tanden te lang), dus wij hebben toen hem met een pipette pap gevoerd. Hiermee bleef hij nog 3 dagen in leven en daarna..
Dus als je denkt dat het nog de moeite waard is - naar de dierenarts gaan!!

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 18:20

DA gebelt...
Hij kan niet last van zijn tanden hebben als ie nog appel kan eten en wat brokjes...iig nog niet zo erg dat operatie nodig is...
We moeten het even aankijken...pas als ze niks meer eten is het niet goed.

Nou ik ben benieuwt...hou hem iig goed in de gaten.
Hij had vandaag wel minder gedronken...dat was wel goed op zich

Chichiba

Berichten: 1030
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Konijntje ziek...kan niet meer hard voedsel eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:35

Ik vind dit echt een rare reactie van de dierenarts...Over het algemeen zijn het niet de tanden die voor problemen zorgen maar de kiezen...Slijten de kiezen niet goed en hebben ze pijn zullen de voortanden ook groeien...
Dit houd dus in dat hij wel kan happen van voren maar niet door kan eten van de pijn door zijn kiezen...Ik hoop echt dat dit niet het geval is bij jou konijn...
Mijn zusje had een konijn die op een gegeven moment om de 3 weken terug moest komen om alles te laten knippen...en dan niet onder narcose maar met een klem op zijn bek...Geloof me echt geen pretje...Hij was ook een van de weinige die met een klem geknipt kon worden...Hij is toch nog 5 geworden maar zijn kiezen waren hem fataal...Het moest steeds vaker geknipt worden en kreeg ook chronische verkoudheid (door zijn kiezen) Ook wilde hij geregeld niet eten en moest veel bijgevoerd worden...
Ook ik heb een konijn waarvan zijn kiezen geknipt moesten worden...Hij begon ineens te niesen (op een heel aparte manier) en raar te kauwen en heel erg kwijlen...Door mijn ervaring met het andere konijn weet ik dat ik meteen naar de dierenarts moet (voeding is moeilijk in de gaten te houden met 2 nijnen...Hij wilde ook nog wel een snoepje (lekkers dus) maar kon zijn brokjes niet meer eten)
Ik was dus ook net op tijd...ze groeiden al helemaal in zijn tong en zijn wang...Dus geopereerd en gevijlt...Had echt niet veel later moeten komen dan was het echt te laat geweest...Als ze eenmaal niet meer eten is het heel moeilijk ze weer op gang te krijgen...
Ook heb ik dit inmiddels met mijn cavia meegemaakt...

Ik hoop echt niet voor jou dat dit het geval is...Wel heel veel sterkte toegewenst...

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 20:14

Die van mij heeft al vanaf zijn 5e chronische verkoudheid en is 8,5 nu...

Maar ik denk dat ik morgen toch ff een andere DA bel...vertrouw het toch niet helemaal...

Maar ik gaf hem net worteltje...dat at ie toch wel...

Ik ben al eerder met een slecht etend konijn naar DA gweest...alleen dat beestje ging daar vrolijk hooi zitten eten...dus ik weet het eigenlijk ook niet zo wat ik met hem moet...

Hij durft ook niet meer uit zijn hok te springen ineens...dus lijkt me dat er toch wel wat mis is...maar ik weet het niet wat...

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:57

Dat 'ie vandaag niet uit z'n hok springt dat hoeft niet zo veel te beteken, denk ik. Hij kon ook gewoon geen zin hebben om z'n hok uit te gaan. (weet niet hoe jouw konjin in normale toestand is)

Ik weet niet wat je konijn nou wel/niet eet.. Eet hij nou wél groente, maar niet de gewone brokken? En hij drinkt veel?

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 00:27

Op dit moment eet hij alles nog wel...maar brokjes kan ie niet meer goed geloof ik...liggen uitgekauwde brokken naast de bak

Groente wil ie

Dat ie niet uit hok wil is raar want dat wil ie al een week niet en normaal is hij je zo te snel af...
En hij gaat ook niet meer trapje af zijn ren in...

Hij drinkt niet meer zoveel als laatst...nu wel normaal...maar het wisselt echt per dag...
Het kan zijn dat het morgen weer anders is

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 00:34

Hmm het klinkt dat hij toch echt last heeft van iets in z'n mond. Groentes zijn meestal makkelijker te kauwen dan die harde brokken.. Het is goed dat hij nog wel eet, maar het is wel de bedoeling dat je konijn ook weer normale brokken gaat eten (te veel groente daar kunnen ze diaree van krijgen).

Ik denk dat het toch echt ligt aan z'n tanden, misschien kan je eens heel voorzichtig naar z'n mond kijken hoe het er uit ziet? Of nog beter: langs een dierenarts oid gaan (persoon met verstand ervan) die kan kijken wat er aan de hand is.
Als hij zich stiller houdt dan normaal kan dat er natuurlijk op wijzen dat hij ergens last van heeft, maar het hoeft niet altijd ergens op te wijzen...

Alleen dat hij soms meer gaat drinken dan normaal vind ik een beetje vreemd... Misschien kan hij met wat extra vocht beter z'n voedsel wegkrijgen? Een andere verklaring heb ik er ook niet voor.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 00:45

Er liggen ook allemaal natte brokjes naast de bak...dus dat laaste zou kunnen kloppen...

Maar hij moet gewoon hard voedsel eten...anders krijgt ie zeker weten zere tanden.

Ik bel morgen wel een andere DA praktijk...misschien weten die meer van konijnen...

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 00:54

Verstandig. Vind het een beetje gekke reactie van je dierenarts trouwens. Denk dat elke arts (of het nou om dieren of om mensen gaat) bereid moet zijn om even naar de patiënt te kijken...

Tien

Berichten: 1691
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Makkinga

Re: Konijntje ziek...kan niet meer hard voedsel eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:17

Nat brood willen ze ook nog wel eens eten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:16

marleendv_88 schreef:
Een speciaal gasmaker???
Je bedoelt speciaal voor konijnen dat ze wel uit narcose komen!
Dat zou wel ideaal zijn indd...want hij is ook heel benauwd vaak...
En je kunt hem indd ook onmogelijk met te lange tanden laten zitten...dat is niet eerlijk tegenover het dier!

Ik bel morgen gelijk de DA en als die niets weet bel ik die DA hierboven.

Net heb ik nog even gekeken...hij was nu weer veel vrolijker nadat hij toch wat gegeten heeft...dus hij heeft vast nog niet zo veel last van de tanden...alleen met hard eten dan...

Yeps. Dat is een narcosemiddel dat geen gevaar oplevert voor konijntjes. Vandaar.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:21

Ik zit zo even dit topic door te lezen, maar ik vind het ook een hele rare reactie van je dierenarts!
Is er geen andere in de buurt waar je naar toe kan gaan met je konijn.
Als hij normaal nooit een flesje water per dag drinkt en nu ineens wel, lijkt mij toch dat er iets niet goed is plus dat je beestje geen hard voedsel kan eten.

Helpt het als je het voer van je konijn stampt en dan klein beetje water erbij zodat het vochtig is en niet 'stuift' ?
Dit heb ik bij mijn cavia gedaan (hij kan ook geen harde stukken meer eten, maar heeft maar 2,5 tanden).

Succes ermee

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:06

Hoe is het vandaag met je konijntje?

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 22:36

Konijntje heeft vandaag weer wat nieuws

Een ontzettend ontstoken oog...heel dik en rood en het voelt warm aan (andere oog niet...voelt koortsig aan)

Hij eet alleen zijn normale brokken niet maar de lekkere konijnenpopcorn (of hoe dat heet) lustte die wel

En wortels en appels...en brood ook wel maar dat mag ie niet zoveel

Donderdag gaat ie naar de DA, hij wil hem nu even helemaal nakijken...omdat ie gewoon elke dag weer wat anders heeft

HIj drinkt wel weer minder vanaf vandaag...

Het zou ook kunnen dat ie wel iets aan zijn ogen heeft...dat ie daarom niet uit zijn hok durft te springen omdat hij niet goed ziet.

Pijn aan tanden heb ik nu kunnen ontdekken...mag overal zijn kaak en voortanden enzo aanraken zonder dat ie wat doen...

Maar je weet maar nooit...hij wordt donderdag volledig gecontroleert! En dan maar hopen dat ze hem weer opknappen...

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:40

Super! Hoop dat je nijn er een beetje bovenop komt.

Konijnenpopcorn --> uhmm, bedoel je soms mais?

Chichiba

Berichten: 1030
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Konijntje ziek...kan niet meer hard voedsel eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:47

Sterkte met hem hoor...
Toch denk ik ook bij dat ontstoken oog aan kiezen...Als daar een onsteking zit kan dat makkelijk doorslaan...Nogmaals ik hoop het echt niet...
Toen mijn konijn last had van zijn kiezen at hij zijn korrels ook niet meer maar probeerde hij de snoepjes ook nog steeds op te eten hoor...Alles wat voor hem lekker is probeerde hij...niet alles kreeg hij weg overigens...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:02

Als ik Don de Bruin op belde en beschreef dat mijn konijn er zo aan toe was als die van de TS, dan wilde hij dat ik dezelfde dag nog kwam. En niet 2 dagen later. MAar ja, die man had ook echt verstand van konijnen. Dat hebben de meeste dierenartsen gewoon niet. VAndaar dat je bij hem ook veel meer konijnen in de wachtkamer aantrof dan bij welke dierenarts ook.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 00:03

Dat ik twee dagen later ga heeft ook een reden...dat had ik anders zelf ook niet gekozen Vind dat ook echt niet leuk en als het anders kon had ik dat gedaan.
Maar goed...hij zat er net rustig bij...
Morgen moet hij nog op appeltjes en worteltjes...en die wil hij graag hebben. Wortel en appel laat hij ook niet uit zijn mond vallen ofzo dus dat lukt hem gelukkig nog.
DA vroeg nog wel of ik dacht dat het zolang kon wachten...en ik denk het wel...hij drinkt en eet wel hooi en groente en wat brokjes.
Maar het was gewoon beter geweest als hij morgen gelijk kon...

Begravenis kan je nou eenmaal niet even "afzeggen"

Ik zie eigenlijk vrijwel nooit mensen met een konijn naar de DA gaan hier... Ze zullen wellicht wel gaan...zo vaak kom ik niet bij de DA *gelukkig

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 00:06

Mijn konijn heeft dat ook wel eens.. Hij is inmiddels negen..
zn tanden worden om de maand geknipt.. niks geen verdoving wordt zo gedaan..

Wij voeren hem altijd wanneer hij niet wil eten soja.. Soja met water vermengen en dan met een spuit in zn bekkie spuiten.. erg voedzaam en mijn knijn vind het nog lekker ook..

Voor dat oogje moet je water koken af laten koelen en dan met een doekje oogje schoonmaken.. dit paar keer herhalen dan wordt het meestal wel beter..

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 00:47

Wat is Soja

Nou zo erg heeft ie het nog niet iig...hij kan zelf nog wat voedsel naar binnen krijgen

Dat met die ogen heb ik vandaag ook gedaan...3 x met gekookt water en dan schoon gedept...dat helpt indd echt wel volgens mij!
Het zag er iig al iets beter uit net...