Omdat ik hier op bokt weer iemand zag die dit gaf. Dit is er slecht voor konijnen!
Knaag- of likstenen Deze stenen bevatten een hoog percentage toegevoegde calcium. Konijnen hebben een afwijkend calciummetabolisme, waardoor een te veel aan ingenomen calcium direct voor blaasproblemen kan gaan zorgen. Een teveel aan calcium wordt niet door het lichaam opgenomen maar direct via de urine uitgescheiden, en slaat vaak op de blaaswand neer als een soort zand. Dit blaasdrab kan al voor grote problemen zorgen (niet kunnen plassen etc.) Ook kunnen zich stenen vormen die pijn bij het plassen veroorzaken, en voor blaasinfectie kunnen zorgen. Regelmatig moet bij konijnen een blaasoperatie uitgevoerd worden om blaasdrab of stenen, door voeding gevormd, te verwijderen. Knaag- of likstenen zijn daarom TABOE voor konijnen.
Dus denk aan je nijn en weg met die knaagstenen. De meeste dierenwinkels denken hier niet aan en weten dit niet daarom wijs er ik toch maar een keer op.
oh dit wist ik helemaal niet! toen ik mijn konijn kocht zat er inderdaad ook een knaagsteen bij (zo'n witte liksteen) deze is alleen met het verschonen ineens verdwenen waarschijnlijk in de container... nooit meer een nieuwe gekocht...
maarja, zo zie je maar weer, zelfs dierenwinkels zijn niet alleswetend...
Ik gaf het eerst ook, maar nu niet meer Kwam er een tijd geleden ook achter dat het eigenlijk heel slecht is, en natuurlijk geen dierenwinkel die dat even meldt
Ja voor cavia's ook slecht. Kans op blaasgruis. Ik wist dit zelf al heel lang en had het al eerder op bokt gezet, maar goed dat je het er nog eens neerzet. Aangezien veel mensen het nog geven!
Als je bang bent dat de tanden van je konijn niet genoeg afslijten, kun je beter gewoon hooi voeren. De tandjes slijten toch op elkaar af en niet op de knaagsteen.
Ik wist het niet, ik heb ze 1 keer zo'n ding gegeven, keken er niet naar om... Dus heb 'm maar weggegooid en sindsdien dus (gelukkig) niet meer gekocht. En trouwens, Bedankt voor het melden!
oo wist ik ook niet! gelukkig dat mijn hamster die niet lust! maar ik heb een vraagje! een vriendin van mij vertelde dat ze haar hamster een knaagsteen had gegeven en dat ie daarna suf werd. de volgende dag was het arme diertje dood. komt het daardoor??? wat denken jullie???