Help. Zieke kat.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Help. Zieke kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 01:44

Ja, ik ben al naar de dierenart geweest, al twee keer. Woensdag gaan we voor de derde keer, maar ik hoop dat er hier een dierenarts of iemand anders met diergeneeskundige kennis meeleest die ideeën heeft.

Ik heb sinds een maand een nieuwe kat (gecastreerd mannetje van naar schatting 3 jaar oud). Vlak nadat we hem geadopteerd hadden begon hij te niezen met af en toe wat licht gekleurd snot. Verder was hij wel gewoon actief, ging naar de bak, dronk goed, at goed (al had hij weinig interesse in eten).

De dierenart heeft hem toen onderzocht met de volgende resultaten; 4,5 kg (volgens haar 1 kg te licht). Longen klonken goed, hart leek een ruisje te hebben. Geen worming oid in de ontlasting. Geen verhoging. Geen beestjes in de oren.

Ze heeft hem toen een penicilline injectie gegeven en cefadroxil druppels. Elke dag 1ML voor 10 dagen.

Helaas begon hij alleen maar meer te niezen en zijn snot werd groener. Soms maakte hij me 's nachts wakker omdat hij zo moeilijk zat te ademen. Dus we zijn nadat de cefadroxil op was weer teruggegaan. Weer geluisterd e.d. Precies hetzelfde verhaal. Niks aangekomen, maar ook niet afgevallen. Hij heeft weer een penicilline injectie gekregen en een combinatie van Baytril en Temaril pillen meegekregen.

Na een week op zijn nieuwe medicijnen gaat het alleen maar slechter. Hij niest verschrikkelijk veel en er komt dik groen snot uit zijn neusje. Soms lijkt het alsof hij bijna stikt, dan zit zijn neusje weer vol en dan probeer hij het door te slikken. Hij is nog wel actief, eet zelfs iets meer, maar zijn vacht lijkt een beetje dof te worden (misschien omdat hij aan het verharen is). We zouden maandag terug gaan, maar we hebben dit kunnen verzetten naar woensdag (dan is er ook een andere dokter) want dit kan zo niet langer. Als hij dan nog steeds niet beter wordt dan gaan we naar een andere DA, maar dan moet hij wel een half uur of langer in de auto en dat is natuurlijk niet optimaal.

Het wordt een erg dure grap zo en hij wordt alleen maar zieker. Ik wil niet dat ze nog meer medicijnen voorschrijft zonder eerst tests te doen, maar kan dat met katten? En wat voor tests dan? Ik vraag in ieder geval of ze zijn snot naar het laboratorium kan sturen om te zien wat hij heeft. Wat kan ik nog meer vragen? Of voorstellen?

Nog even wat achtergrond data: hij komt van de kattenopvang dus er is niks bekend van voor hij bij hun kwam. Toen ze hem vonden/kregen woog hij minder dan 3kg. Hij is toen direct tegen FVRCP gevaccineerd en getest voor FLV en FIV (beiden negatief). Hij heeft sinds die tijd (nog bij hun) drie keer dezelfde symptomen gehad. Toen behandeld met baytril en interferon (1e keer), clavamox, kenalog en polyflex (2e keer).

Help.

lindsey

Re: Help. Zieke kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 01:53

Kan je verder niet helpen maar let wel op dat je kat goed blijft drinken zodat hij niet uitdroogt. Kun je controleren door een plukje huid op te tillen. Dit moet direct weer terugvallen en mag niet omhoog blijven staan. Let ook op dat hij goed blijft eten.
Een kat kan heel slecht zonder eten al binnen 2 dagen kan zijn lever een stof gaan aanmaken waardoor hij erg ziek wordt en een verzwakte kat als die van jou snel aan kan sterven.
Dan kan wachten tot woensdag te laat zijn.

Verder hebben medicijnen even tijd nodig om te gaan werken. Dus het kan best zijn dat je kat morgen zomaar ineens is opgeknapt.
Mocht je deze dierenarts niet vertrouwen dan zou ik nog liever een half uur in de auto gaan zitten dan afwachten.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 02:07

Dank je! We letten er op dat hij genoeg eet en drinkt, maar dat doet hij gelukkig wel. Als hij slechter wordt gaat hij per direct naar de dierenarts ... het kaartje van de kliniek voor noodgevallen hangt uit voorzorg al op het prikbord (al hoeven we daar hopelijk nooit gebruik van te maken.) Dat van die lever wist ik niet, wel goed om te weten!

Ik hoop ook dat de medicijnen aanslaan, maar hij lijkt echt zieker te worden en het kan natuurlijk best dat het om een resistentie bacterië gaat die daardoor niet aangetast wordt, terwijl zijn natuurlijke bescherming juist wel verstoord wordt (door de medicijnen). Woensdag zit de kuur op 9 dagen dus we maken hem wel (bijna) af.

Ik vetrouw de dierenart en het is een geweldige kliniek, dus eigenlijk wil ik daar niet weg, maar eens houdt het op.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 02:12

Katten zijn sterke beesten.
Wij hebben momenteel een kat die aangereden is een paar weken geleden, zijn heup is gebroken, 6 weken rust in een kooitje was het advies.
Ze zit nu 3 weken in een kooitje en ze loopt al stukken beter.
Maar ik vind het goed van je dat je naar een andere DA gaat.
Een nieuwe kijk kan soms verfrissend zijn!
Ons hondje was 4 weken ziek geopereerd en al maar bleef ziek.
We zijn naar een andre DA gegaan die heeft er toen nog een x open gehaald en zag het probleem.
Helaas was ze al te verzwakt om de nacht erna te halen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 02:17

Ho, nog niet hoor. Drie keer rechts is scheepsrecht, toch? Zo niet, ja dan is het tijd voor een second opinion.

Wat goed dat die kat het dan nog gered heeft trouwens!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 02:23

Ja absoluut, sterk beest.

Ik bedoelde met andere DA wat jij zei.
Die vervanger die woensdag komt.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 02:27

Oh sorry, even verkeerd begrepen. Ja, ik ben erg benieuwd. Ik heb deze DA nog nooit gezien dus wie weet.

Hey maar wordt die kat niet helemaal gek in dat kooitje dan?

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:18

sterkte voor je katje .. hoop dattie er bovenop komt

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:35

Hoi,
Ik heb je verhaal gelezen en volgens mij komt het dicht in de buurt van de niesziekte ik weet niet of daaraan al gedacht is?
En je moet inderdaad oppassen voor uitdroging..
Onze kat heeft het gehad er is er wel weer bovenop gekomen al komen ze er nooit helemaal vanaf ze kunnen het wel onderdrukken.
Wel even laten weten wat het nu is he.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:43

Lijkt op een kat in een aflevering van Animal Hospital, laat hem testen op katten leukemie. Dit kunnen ze doen door een beetje bloed af te nemen. Een kat kan namelijk tegen leukemie ge-ent worden, maar als hij het al heeft dan helpt dat niet. Ik neem dan wel aan dat niesziekte uitgesloten is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:11

Ik zou dit verhaal meenemen, en naar een andere dierenarts gaan.
Kijken wat die er over te zeggen heeft.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 16:15

Update: snotter, snotter en hij wordt helemaal gek als hij het pillendoosje ziet. Het wordt elke dag moeilijker om ze te geven. Gelukkig ligt hij nu even lekker bij mij te slapen.

melody83 schreef:
Hoi,
Ik heb je verhaal gelezen en volgens mij komt het dicht in de buurt van de niesziekte ik weet niet of daaraan al gedacht is?
En je moet inderdaad oppassen voor uitdroging..
Onze kat heeft het gehad er is er wel weer bovenop gekomen al komen ze er nooit helemaal vanaf ze kunnen het wel onderdrukken.
Wel even laten weten wat het nu is he.

Geen idee. Hij is er wel voor ingeent (minder dan een half jaar geleden) dus eigenlijk kan dat niet, maar je weet maar nooit. Wordt jouw kat af en toe ziek dan?

orri schreef:
Lijkt op een kat in een aflevering van Animal Hospital, laat hem testen op katten leukemie. Dit kunnen ze doen door een beetje bloed af te nemen. Een kat kan namelijk tegen leukemie ge-ent worden, maar als hij het al heeft dan helpt dat niet. Ik neem dan wel aan dat niesziekte uitgesloten is.
De FLV is een test voor leukemie, dat is gelukkig al uitgesloten.

Nou ja, we zullen wel zien morgen. Bedankt voor de tips en goede wensen ... als er iemand nog een idee heeft hoor ik het graag!
Laatst bijgewerkt door Guinevere op 20-09-05 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:28

Gelukkig maar dat het geen leukemie is, ik hoop op beterschap!

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 04:11

Hoi pipeloi! Klinkt toch als niesziekte Als de medicijnen niet aan lijken te slaan, kun je hem, als ondersteuning, stomen.

Zet hem in een kenneltje, kook water, doe daar een Rhinocaps in, doe handdoeken om het kenneltje en de pan/schaal en laat hem een half uurtje zitten.

Leuk vinden ze het niet , maar het helpt wel! Ik spreek helaas uit ervaring, had een paar jaar terug 2 nestjes van 11 weken en kreeg de uitbraak voor ze voor de 2e keer geënt konden worden.

PB me maar als je nog vragen hebt. Veel suc6 in ieder geval.

=^.,.^=

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 23:41

Kon ineens niet meer inloggen, maar hier is de update:

Ook deze DA vond dat zijn longen prima klonken en dat het dus een holteontsteking is. Normaal zie je dat alleen in oudere katten, tenzij ze het als een kitten hebben gehad. Helaas zijn de holtes een van de moeilijkste plekken om te behandelen omdat je niet direct bij de bloedtoevoer zit, maar hij heeft de Baytril verlengt en er Clavamox bij gegeven. Dit zijn de zo ongeveer de sterkste antibiotica die ze bij katten gebruiken. Er is nog één andere mogelijk maar die geven ze liever niet, dus als dit het niet oplost maken ze x-rays om te zien of het inderdaad in de holtes zit en niet iets anders is.

Helaas is er kans dat het chronisch is en hij er dus de rest van zijn leven last van blijft houden en dagelijks pillen moet slikken (hoop dat ze dan ook wat valium pilletjes voorschrijven, want die pillen worden elke dag moeilijker te geven ).

Gelukkig ook nog goed nieuws. Als het inderdaad een holte ontsteking is is het waarschijnlijk niet besmettelijk en kunnen we er nog een kat bijnemen.

Nou ja, we zullen wel zien. Hij heeft me net nog heerlijk ondergesnotterd, maar het is te vroeg om te zien of het aanslaat of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 23:49

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 00:00

Om je kat te verlichten zou je ook gewoon kunnen stomen. Heb ik met mijn kat gedaan toen ze niesziekte had. Ze had het erg benauwd en erg veel snot. ik heb toen steeds de douche op alleen heet water gezet, tien minuten, toen met haar naar binnen en alleen maar die stoom inademen. Ze was me na 1 x zo dankbaar dat ik echt alleen maar kopjes en likjes en lieve blikken kreeg. Ze was te ziek om te eten en drinken dus ik moest alles met de pipet voeren en drenken, maar na de medicijnen, het stomen en de dwangvoedering, knapte ze wel op. Hoewel het geen niesziekte is, zou jouw kat misschien ook verlichting vinden bij het stomen...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:23

Ondanks de enting kunnen ze toch niesziekte krijgen.

Ons kitten was netjes 2x geënt, maar heeft het toch gehad.
Hij kwam er ook maar niet vanaf en volgens de kliniek is het chronisch.
Op soms een beetje een vies oogje na is het toch helemaal goed gekomen.
(hij is nu 1).

Wat heel goed hielp om hem sterker te maken was het middel "Vital Green Clorella". Dit is een voedingssuplement wat ik bij de DA gekocht heb en ook voor huisdieren is. Onze kat vindt ze heerlijk en het heeft hem goed geholpen. Misschien jou kat ook?

Verder sterkte ermee!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 22:47

boemel schreef:
Wat heel goed hielp om hem sterker te maken was het middel "Vital Green Clorella". Dit is een voedingssuplement wat ik bij de DA gekocht heb en ook voor huisdieren is. Onze kat vindt ze heerlijk en het heeft hem goed geholpen. Misschien jou kat ook?
Haha, ik betwijfel het ... hij heeft veel liever watermeloen dat kattensnoepjes. Ik heb hier 3 soorten kattensnoepjes staan, maar hij lust geen van allen. Ook de snoepjes van de DA laat hij liggen. Ondankbare kat. Gelukkig lust hij wel multivitimine saus.

Beide DA denken niet dat het niesziekte is. Behalve het niezen vertoont hij geen symptomen van niesziekte gelukkig. De nieuwe medicijnen lijken aan te slaan dus hopelijk hebben we nu iets gevonden dat werkt. Als hij weer een terugval heeft ... tja, anders maar een x-ray en gaan stomen (zal die leuk vinden! ).

Vandaag heb ik het lekker extra lang uitgelaten en hij heeft voor de eerste keer met me gerend, normaal loopt hij alleen maar. Ik ben zo enorm trots op hem! En hij heeft de hele tijd niet één keer geniesd!