Moeilijk: poes haar prooi afpakken of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Moeilijk: poes haar prooi afpakken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 17:38

Ik heb een poesje van bijna aan jaar. Af en toe wou ik echt dat ik nooit aan een kat begonnen was dit is mijn 1e namelijk. Nu ze naar buiten gaat sinds een paar maanden kan ik haar af en toe wel wurgen. Ze neemt vogeltjes mee naar binnen door het kattenluik. 1 x toen we niet thuis waren een huis vol poep en veren maar heb gelukkig niets gezien van de moordpartij Bloos De laatste keer had ze een jonge spreeuw en waren we wel thuis. We hebben haar prooi toen af kunnen pakken en de dierenambulance gebeld. Het diertje miste wat veren maar was verder aardig kwiek nog die redde het wel alleen moesten ze hem wel met de hand grootbrengen.

Net zat ik achter de pc, normaal kondigt ze zich aan als ze binnen komt (jankt Haha! ) maar nu hoorde ik haar dus niet binnenkomen. Hoorde ik in ene een vogel piepen. Had ze een piepklein musje. Na een kwartier met dr worstelen, plantenspuit en een paar fikse krassen (auch) heb ik het diertje ook afgepakt. Kon het niet aanzien maar deze keer is het diertje wel ver heen Huilen Denk niet meer dat t wat word ze heeft er te lang mee kunnen spelen Boos! Nu heb ik dus weer de dierenambulance gebelt maar voel me schuldig. Moet ik ze nu voortaan dr gang laten gaan ook al is de vogel nog levendig bij 'binnenkomst' of stug afpakken en hopend op tijd te zijn en dan iedere keer de dierenambulance bellen (schaam moeten ruim een half uur onderweg hier na toe)? Hoe pakken jullie dit aan (of niet)?

Annechien

Re: Moeilijk: poes haar prooi afpakken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:43

als jij geen bende in huis wil hebben, afpakken! Anders laten houden. Mijn ouders hebben het lang vol gehouden met de kat, maar hij slacht zijn prooien tegenwoordig wel ergens buiten af (in de tuin Clown )

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 17:46

Het gaat mij nog geen eens echt om de bende. Kan het gewoon niet aanhoren en aanzien dat zo'n diertje de lucht in gegooid word en ermee gespeeld word tot het langzaam sterft op gruwelijke wijze.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:50

dan blijven afpakken, op den duur legt ie de link wel: als ik binnen kom met mijn prooi wordt ie afgepakt en dat wil ik niet......

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:53

bij mij ligt heel vaak een dooie muis ofzo maar meestal zijn die gewoon dood doordat me katten hem in een keer doodbijten en er niet mee blijen spelen ik ga het niet stoppen dat lukt bij ons niet maar ja het is zielig ja als je het ziet gebeuren

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:57

Dan had je eigenlijk geen kat moeten nemen... Bloos
Dit zit gewoon in de natuur van het beestje, hij kan er niets aan doen dit is gewoon zijn instinct.

Ik heb thuis ook zo'n moordenaar (motto: als het beweegt kan het dood) en zij heeft mijn hamster vermoord (kop stak alleen nog door de tralies), vissen, eenkhoorns, konijnen, mollen, muizen, vogels, alles...

Ik heb hier een "opvang-kooitje" staan voor de sneue exemplaren (alleen de muizen) de vogels redden het eigenlijk nooit (99,9%) een vogel sterft nl ook snel door stress.

Klinkt misschien erg banketstaaf, maar je kunt hem de vogel beter laten houden, op deze manier is hij snel dood, pak je hem af, dan heeft hij nog uren/dagen pijn, maar sterft uiteindelijk toch wel.

En nogmaals, katten zijn hiervoor op de wereld gezet, dit is wat ze doen...

Succes! Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 18:09

Bij mijn kat sterven ze niet aan een snelle dood. Als ik haar dr gang laat gaan (zoals vorige keer toen we niet thuis waren) speelt ze het huis door als bewijs ligt er overal poep. Met het musje van daarnet speelde ze ook een kwartier voor ik hem te pakken kreeg.
Weet idd dat ik beter geen kat had kunnen nemen als ik er niet tegenkon maar dat is achteraf. Wou ze als binnenkat nemen maar vanwege overlast moest ik ze toch naar buiten laten Ze brak alles af en jankte nachtenlang tot de buren boos werden en wij oververmoeid waren viel niet af te leren door te straffen ze kon gewoon dr energie niet kwijt.

De dierenambulance was er net. Ik heb het aan hen gevraagd wat ik het beste kan doen. Ze zeiden ingrijpen want katten horen normaal niet buiten in Nederland. Ze dachten dat het musje het misschien wel zal halen. Op het moment hebben ze veel jonge vogeltjes zitten die uit t nest zijn gevallen. Ze raden aan de vogel altijd te laten ophalen omdat de kat bacterien overdraagd met zijn tanden.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:14

misschien een ideetje.. geen kattenluik in je deur...
laat je kat lekker buiten rond banjeren,... en roep hem savonds binnen.. dan leert hij lekker buiten rond te lopen en kan hij het ook niet meer mee naar binnen nemen.. katten vangen nu eenmaal allerlei beestjes en daar doe je niets aan...
groetjes keshia

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:49

Idd: kattenluikje overdag op slot.

Meestal zijn de beesten die ik vind dood. Soms in complete vorm, soms vind ik de smerigste slachtpartijen. In het laatste geval kan ook rustig de halve slaapkamer onder het bloed zitten.

Ik neem het niet af; tenzij ze het loslaat, dan laat ik perongeluk het raam open staan of zo. Maar meestal schrikt ze zodra ze me ziet en schiet ze weer naar buiten toe.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:56

Je hebt het idd over de bacterien die de kat oevrbrengt, en hier gaan de vogels vaak aan dood, geloof me, ik heb ik het begin ook menig dierenambulance gebeld en heb zelfs een keer op eigen kosten een vogeltje laten opereren. Maar geloof me maar, de kans dat ze het halen is echt te verwaarlozen... (volgens de opvanghuizen en dierenarts)

Gooi je kat trouwens ook twee belletjes om!!! (echt luide) dat helpt ook wel, zo horen ze hem/haar aankomen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:02

Tenzij het een slimme kat is... Koekie heeft ook 2 belletjes omgehad. Rara, ze nam toch beesten te graaien. Daarbij zullen ze dan juist de jonge dieren grijpen... Die rennen of vliegen niet weg.

En je zit weer met een halsband te kijken...

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:06

Weet ik, doet de mijne ook, maar het werd wel minder!
Ach ja, veranderen doe je er toch niets aan, zo zijn die dieren nu eenmaal... De onze nam zelfs een konijn mee, door twee luiken, ploef op de keukenvloer... Tja, da's nou een kat! Haha!

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:07

Ik heb eens ergens gelezen dat een kat zijn prooi mee naar binnen brengt als "kado" voor zijn baasje. Wanneer het baasje aandacht schenkt aan het "kado" betekent het voor de kat dat het baasje er errug blij mee is........ Misschien dus iets om te proberen: de kat zijn gang laten gaan en wanneer de kat uitgespeeld is en niet in de buurt van "het kado" is, bijvoorbeeld weer naar buiten is, de prooi opruimen.
Het kattenluikje dichthouden lijkt mij ook een goed idee. En het belletje helpt natuurlijk ookal heel goed (bij de meeste katten dan).
Succes ermee!!!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:16

En helaas... Eenmaal begonnen stoppen ze niet meer.

Lijkt me trouwens stug dat de dierenambulance in de toekomst nog voor een huismus komt eerlijk gezegt... Heb net eens even op de site van de dierenambulance in Eindhoven zitten lezen, en daar moet je de vogels naar toe brengen. Zodra ze enkele vogels bijeen hebben worden ze weggebracht. Allereerst zie ik mezelf niet elke dag naar het pand van de dierenambulance rijden en ten tweede is dat beest tegen de tijd dat ie weggebracht word allang dood. Zo niet, dan had ie het buiten ook wel overleefd.

Het wachten tot 't beest dood is helpt zeker niet om het te minderen. Het zal er - althans, mijn ervaring - niet erger op worden, maar ik heb het idee dat het weinig uitmaakt of de kat z'n gang kan gaan of niet. Wel laat ik haar haar gang gaan om te voorkomen dat ik haar voor iets wat in haar natuur ligt afstraf; je geeft een hond ook geen tik op z'n neus als ie wilt gaan eten...

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:26

Ik ben het volkomen met Alina eens (ofzoiets Bloos )

Het ligt in zijn aart om dieren te vangen en te doden. De mijne vangt ook kleine vogeltjes ed, tuurlijk hartstikke zielig...maar daarvoor moet je niet je kat afstraffen.

Je mag je kat niet afstraffen voor iets wat hij uit natuur doet. En je mag je kat al helemaal niet afstraffen omdat hij eigenlijk niet de kat is die je wilde: geen huiskat en dan toch maar naar buiten laten gaan.

Maar goed, als je het leiden niet aan kan zien is toch de beste oplossing inderdaad het kattenluik overdag op slot.

En wat betreft de bandjes... daar gebeuren meer ongelukken mee dan je denkt. En ik vind het ronduit zielig Haha!

Bedenk ook even dat je kat niet zomaar vogeltjes of prooien vangt. Vaak vangen katten de dieren die niet helemaal goed zijn of in ieder geval de zwakste! Als je ze jouw kat afpakt...vallen ze toch weer ten prooi aan andere...

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:14

ben ik ff blij dat de mijne niks mee naar huis neemt Haha!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:45

mijn poes nam vorige keer een knal oranje kanarie mee naar huis. hij was geringt dus hij moest van iemand zijn. stik mooi vogeltje.ik probeer het af te pakken maar dat lukte niet. het is me gelukt maar mijn kat was erg boos op mij en wilde mij krabben. maar ze weet als de dat doe dat ik onwijs boos wordt op der. dus deed het het maar niet. het vogeltje was al dood maar toch.

soms komt ze ook met een kikker thuis die ze in het uit huis elkaar gaat knauwen ieuw

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:21

Alina schreef:
Dan had je eigenlijk geen kat moeten nemen... Bloos
Dit zit gewoon in de natuur van het beestje, hij kan er niets aan doen dit is gewoon zijn instinct.

Ik heb thuis ook zo'n moordenaar (motto: als het beweegt kan het dood) en zij heeft mijn hamster vermoord (kop stak alleen nog door de tralies), vissen, eenkhoorns, konijnen, mollen, muizen, vogels, alles...

Ik heb hier een "opvang-kooitje" staan voor de sneue exemplaren (alleen de muizen) de vogels redden het eigenlijk nooit (99,9%) een vogel sterft nl ook snel door stress.

Klinkt misschien erg banketstaaf, maar je kunt hem de vogel beter laten houden, op deze manier is hij snel dood, pak je hem af, dan heeft hij nog uren/dagen pijn, maar sterft uiteindelijk toch wel.

En nogmaals, katten zijn hiervoor op de wereld gezet, dit is wat ze doen...

Succes! Haha!

Mee eens

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:23

Alina schreef:

Zo heb ik er hier ook 1. Kwam vorige week met een konijn thuis die gelukkig moeilijk door het kattenluik past.
Wat bij de mijne wel iets scheelt is zorgen dat hij goed eet, hij is nogal kieskeurig en als het eten hem niet aanstaat gaat hij zelf wel iets halen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 15:31

Kattenluik op slot overdag zou ik wel kunnen proberen. Is het niet zielig dat ze dan niet meer binnen haar middagtukje kan doen en een hapje kan eten?
Bandje draagd ze niet heb ik haar aan proberen te wennen maar dat vind ze niets maar misschien behandel ik haar wel teveel als mens Bloos .Voelde mij gister ook wel schuldig dat ik haar gestraft heb om het vogeltje af te pakken. Ze was er zo blij mij en wist natuurlijk totaal niet wat ze fout deed maar gelukkig was ze al snel vergeten dat ik boos op dr was en kwam ze gewoon bij mij kroelen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:41

gouda schreef:
Het gaat mij nog geen eens echt om de bende. Kan het gewoon niet aanhoren en aanzien dat zo'n diertje de lucht in gegooid word en ermee gespeeld word tot het langzaam sterft op gruwelijke wijze.

daarom hou ik niet zo van katten, en heb ik er ook geen. HOewel ik een kat heb gehad waarvoor ik mijn hand in het vuur kon steken omdat ze dat niet deed. MAar dat was ook wel een erg lief beest.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:19

Katja schreef:
Wat bij de mijne wel iets scheelt is zorgen dat hij goed eet, hij is nogal kieskeurig en als het eten hem niet aanstaat gaat hij zelf wel iets halen.

In zijn algemeenheid gesproken: vaak wordt extra gevoerd als katten beesten gaan vangen en opeten - totaal nutteloos! Een kat vangt vanwege z'n instinct, doorgaans! niet omdat ie honger heeft...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:10

Ik kan alleen beoordelen wat ik thuis heb zitten en die vermoord echt als hij geen lekker voer krijgt. Maar hij gaat dan ook mijn andere kan pesten en heel erg zeuren.

Maar verder is hij wel lief hoor. Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:16

Daarom zeg ik: algemeen gesproken. Ik doelde niet op jou hoor Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 21:43

Prop mijn meissie ook vol met lekkers. Lust alleen het duurste voer enzo. Ze krijgt nu nog zoveel ze op kan omdat ze nog in de groei is.