Mijn poes is aan het bevallen!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Mijn poes is aan het bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 14:30

Echt heel leuk. Gisteren was ik nog met haar bij de DA omdat ik niet zeker wist of ze nou zwanger was. Het is nl een vrij klein katje.
Ik kreeg dus te horen dat ze inderdaad zwanger was, maar ze konden niet precies inschatten hoever ze was.

Maar vanmorgen om 9 uur is het eerste kitten geboren, gevolgd door nummer 2 tegen half 11. Ik denk dat het daarbij blijft, maar misschien verrast ze me nog.
Het is een lapje en een roodwitte. Heel lief! Foto's volgen binnenkort.

Wie heeft er verder nog tips / aandachtspunten voor mij?Het is zowel voor mij, als voor de poes de eerste keer. Ik weet dus helemaal niets over de do's en dont's in zo'n geval.
Als kraamkamer heeft ze mijn spporttas uitgekozen en ze staat op een rustig plekje waar de honden er niet bij kunnen.

Moet moederpoes bijv. nog speciaal voer hebben?
Mag ik het nest verschonen, of juist niet?
Mogen de andere katten erbij? (incl. papa Haha! )

kojack

Berichten: 6398
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Mijn poes is aan het bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:46

Hoi
Als ik jou was zou ik eventjes geen andere katten erbij laten dit ivm stress voor de moeder.


Een handoek in de tas zou fijn zijn, misschien kan je ergens een grote doos vandaan halen, dat vind ik persoonlijk veel fijner voor een poes met kittens (zo doen deden wij dat altijd). De handoek kan je om de paar dagen verschonen, ze worden heel gauw vies en zitten snel onder de haren.

Verder is catmilk goed voor mama poes en is een extra'tje niet verkeerd, die kittens vragen heel veel van haar. Meestal zijn moederpoezen na de geboorte erg mager en hongerig.

Voor de rest kan je goed opletten of de kittens wel genoeg drinken en als ze koud zijn kan je lekker een warme (niet te hete) kruik met handoek erom in de doos/tas leggen.

Succes ermee!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re: Mijn poes is aan het bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 14:51

Bedankt voor je antwoorden!
Poes heeft de tas zelf uitgekozen. Aangezien mijn schone kleding erin zat, was ik daar iets minder blij mee. k heb er nu een paar oude handdoeken in liggen.
Kan ik moeder en kittens nu al verplaatsen, of kan ik ze beter nog even in die tas laten liggen? Ze hebben er ruimte genoeg en poes ligt er lekker op haar gemak.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Mijn poes is aan het bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:50

Ik heb je topic verplaatst naar BB.

En ik kom zo nog even terug om een paar antwoorden op je vragen te geven Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Mijn poes is aan het bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:58

Gefeliciteerd! *LOL*
Een nestje, wat leuk (*zwijmel*)

Onze poes heeft ook een nestje gehad, daar worden we nog dagelijks mee geconfronteerd Haha!
Het grut is ondertussen 4 jaar oud maar loopt hier uiteraard nog steeds rond Knipoog

Voor moederpoes is het belangrijk dat ze genoeg te drinken krijgt.
Water is prima, kattenmelk ook (daar zitten wat meer voedingsstoffen in).
Als ze wil eten, dan kun je dat gerust toelaten.
Ik heb onze (nogal magere) moederpoes indertijd kittenbrokjes gevoerd, daar zit net wat meer in dan in normale brokjes.

De kater zou ik voorlopig uit de buurt houden.
In de meeste gevallen gaat het wel goed, maar er zijn katers die de kittens meteen dood bijten.
Dat risico kun je beter niet nemen.

Poezen hebben de vreemde gewoonte om met hun kittens te gaan slepen.
Je moet niet gek opkijken als je ineens je nestje kwijt bent, dan heeft moeders een ander plekje gezocht *LOL*
Ik geloof dat het het beste is om moeder en kittens een paar dagen op hun 'bevallingsplek' (met bijbehorende troep) te houden.
Liever niet aan de kittens komen, dat kun je later natuurlijk wel gaan doen.
Ook niet schrikken als je over een tijdje een poesje wilt pakken en het wordt ineens uit je handen gegrist, sommige moederpoezen zijn nogal krenterig op hun kindjes *LOL*

Denk je dat het gaat lukken om (liefst snel Haha!) wat foto's te maken?
Ik ben erg benieuwd Ja

kojack

Berichten: 6398
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Mijn poes is aan het bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:08

Poezen kunnen inderdaad weleens met hun kinders gaan slepen, meestal doen ze dat als ze zich niet happy voelen waar ze zitten.

Ik ben ook heel erg benieuwd naar de foto's!

ellepel

Berichten: 47445
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Mijn poes is aan het bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:57

dat slepen is op zich niet erg, tenzij ze een onmogelijke plek uitzoekt!
neem een doos mee, waar de moeder ze in kan leggen.
verder alle tips van de anderen hierboven die helemaal kloppen.

en gefeliciteerd!!!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Mijn poes is aan het bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:28

Oh, en voor het geval je dit niet al deed, nooit de honden erbij laten als je er zelf niet bij bent. Heel veel honden kunnen prima met de poes maar bijten in een onbewaakt ogenblik de kittens dood...

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Mijn poes is aan het bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:10

Voeding is erg belangrijk! De moederpoes moet tijdens de zoogperiode kittenvoer krijgen zoveel ze wil.
Ik zou je dierenarts opbellen en om advies vragen. Zorg in ieder geval dat de poes zoveel kan eten en drinken als ze zelf wil. Kattenmelk heeft geen functie, is alleen lekker.
Als je erbij kan zonder aangevallen te worden zou ik de sporttas omruilen voor een kartonnen doos met daarin een oude handdoek.
Vergeet niet de kittens op de leeftijd van 4, 6 en 8 weken te ontwormen en de moeder dan ook. Iedere kitten heeft wormen, dus het is belangrijk om dat wel te doen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re: Mijn poes is aan het bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 13:37

Bedankt voor al jullie antwoorden. Ik heb intussen al contact gehad met de dierenarts, maar jullie ervaringen en tips zijn natuurlijk welkom.

Met moeder en kinderen gaat het goed Haha! Ik heb intussen de sporttas geruild voor een ruime kartonnen doos met wat oude handdoeken. Moeder vond dat prima.
Ik mag ook gewoon aan de kleintjes komen. Zolang ik binnen haar gezichtsveld blijf, reageert ze niet onrustig. Ze ligt de hele dag in de doos, en komt er alleen uit om te eten/drinken en plassen. Af en toe geef ik haar in de doos een extraatje: wat brokjes, vlees of melk.

Papakat en honden zijn alleen in dezelfde ruimte als ik er zelf bij ben. Dat gaat ook wel goed. Ze hebben er weinig belangstelling voor.
Ik heb intussen wat foto's gemaakt, maar kan zelf geen foto's van mijn camera op de computer zetten, nog even geduld dus...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Mijn poes is aan het bevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:12

Fijn dat het allemaal goed gaat met moeder en kids *LOL*
Zo te lezen heb je het allemaal prima voor elkaar Knipoog
Over een week of 4 gaan ze met elkaar spelen, da's echt heel leuk.
Van die kleine frummeltjes die nog totaal geen evenwicht hebben, dat wordt lachen Haha!