Ideeën om een caviakooi in te richten??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Ideeën om een caviakooi in te richten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 13:24

Mijn cavia's hebben steeds bonje en ik stond om het punt om ze uit elkaar te halen. Nou gaf iemand mij de tip om de kooi interessanter te maken.
Ik heb een grote kooi, van 1.10 bij 50. Ik heb er maar 1 huisje in staan. Nou heb ik net een tweede huisje gekocht. Maar wat kan ik er verder mee doen??
Ze hebben nu dus 2 huisjes, een etensbakje, knaagstaaf, liksteen en een balletje om mee te spelen.
Nu hoorde ik van pvc buizen, maar dat kan niet meer als ze te groot zijn.
Wie weet iets?? Misschien ook met foto's??

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 13:25

Vraag Eljubo hier eens om advies. Das de cavia expert!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 13:27

Charlotte schreef:
Vraag Eljubo hier eens om advies. Das de cavia expert!

Inderdaad. Of Stef, die fokt cavia's Lachen

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 13:40

Bedankt voor de tip!

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 13:45

Ehm een speelbal waar je voer in kan doen er ingooien, veel hooi zodat ze er lekker onder kunnen kruipen. takjes om aan te knagen, je hebt zelfs speciale hangmatjes voor cavia's (kun je ook zelf maken hoor) suc6 ermee

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:03

leg er een kapotte dakpan in is ook leuk .... maak leuke voerspeeltjes .. gooi er wc rollen in .. allemaal leuke dingen .. doe gewoon even creatief .. *vroeger had ik 10 caafjes en ze vielen elkaar nooooit aan *

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 14:24

Erg bedankt allemaal!
Zijn idd allemaal simpele dingen Haha!
Een aardenwerke bloempot kan ook wel he??

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:38

Ik heb toen van Stef de tip gehad van pvc buizen, goedkoop en in alle maten te vinden bij diverse bouwmarkten. Ook in allerlei vormen! Ik heb nu idd kleintjes en als ze daar niet in passen haal ik gewoon wat grotere. Mijne vinden het geweldig om daarmee te spelen en doorheen te kruipen! Tong uitsteken

Sja ik heb dan 2 huisjes, wat je verder kan doen is verdiepingen er in maken! Is miss ook leuk *LOL*
Meer zou ik echt niet weten hoor, als het dan nog niet goed gaat sja lijkt mij dat het dan ophoud en heb je gedaan wat je kon doen (behalve dan nog castreren maar goed ze zijn nog zo jong he!?)

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:45

je hebt idd ook grote pvc buizen, waar ze ook in passen als ze groter zijn, wilgentakjes en takjes van fruitbomen om aan te knagen, hooi om te eten,wc rolletjes,en zo kan je doorgaan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:53

Waarom zouden ze vechten? 2 mannen waarbij de hormonen opspelen?

2 mannen gaat 9 van de 10x goed, zolang er maar geen vrouw bij zit.

Je kan ze idd goed bezig houden door bijv wilgenhout, maar ook hooi of gras uit een ruif ipv op de bodem van de bak.

Ook klimmen cavia's graag, zolang het niet te hoog is. Met een simpele baksteen zijn ze al gelukkig (hoewel je dan weer net zal zien dat die van jou er niks mee doen Haha!)

Maar ik zou eerst eens uitzoeken waarom ze vechten

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:59

in de dierenwinkel kun je een soort etage kopen,
is iets van de helft van de kooi hoog, en kun je in iedere standaardkooi zetten
ze kunnen eronder kruispen (hebben een soort huisje) en erop, daar staat de voerbak,
zo spaar je ruimte
verder kun je een ren halen (voor konijnen of puppies)
dis kun je gewoon in huis zetten, en kun je zo groot maken als je wilt
daar kun je ze een paar uur per dag in steken
eventueel een andere draadkooi bijkopen, en verbinden op een of andere manier, zodat ze meer ruimte hebben

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 07:41

Een ren heb ik al, daar gaan ze regelmatig in.
Ik denk dat het idd komt omdat ze te weinig eigen ruimte hebben.
Ik kwam gister thuis en het was weer raak. Ik heb snel dat tweede huisje in elkaar gezet en er in gezet. Het gaat hartstikke goed nu!! Ze zitten ook ieder apart in een hokje.
Wc rolletjes erbij. Ik heb net 2 stukken pvc buis gekregen op cavia grootte, dus die gaan er vanavond in.
Echt super bedankt voor de tips!! Ik krijg weer hoop Knipoog

Alinda

Berichten: 1208
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:13

Wij hadden een soort bal, waar je hooi in kan doen voor hem. Dat vond ie ook heel leuk!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:53

net als Stef zegt, ik zou inderdaad eerst uitzoeken waarom ze ruzie hebben en anders een tijdelijke afscheiding erin, dat ze elkaar kunnen zien en ruiken maar elkaar niet kunnen verwonden. Ik koppel altijd mijn zeugen ze (die ik net heb) en dat gaat perfect.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:58

Met de tips van stef kom je al een heel eind. Lachen Ik raad ook altijd buizen aan, omdat ze dat vaak erg leuk vinden, zowel om mee te spelen, en als schuilplaatsje. En cavia's hoeven geen loopmolentjes of andere echte klimtoestellen, omdat ze daar veel te lomp voor zijn. Knipoog Twee huisjes is ook een goede, als ze beide een eigen huisje hebben zullen ze minder snel ruzie maken. Een dikke berg hooi vinden ze ook geweldig om mee te spelen en uiteindelijk lekker op te knabbelen. Wel raad ik je af om likstenen te gebruiken. Als een cavia goed voer krijgt hebben ze deze niet nodig, en er is gebleken dat ze helemaal niet goed zijn voor cavia's.
Maar zo te horen hebben die beestjes het super bij jou!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:05

Ohja, en wat mijn cavia's ook altijd erg leuk vinden, is dat ik lekkere hapjes ophang op verschillende plaatsen in de kooi. Dan zoeken ze de hele kooi af. Dan draai wat (vrij zacht) ijzerdraad om een paar tralies van de kooi, met het puntje naar binnen stekend, en daar prik ik dan bv een stukje appel aan. Als ze het ophalen haal ik het ijzerdraad weer weg, om verwondingen te voorkomen, al is dat al vrijwel onmogelijk, omdat het daar te hoog voor hangt, maar voor de zekerheid. En je hebt ook van die 'hooiruifballetjes' in de dierenwinkel, die zijn ook erg leuk. Daar kun je ook wat lekkers of hooi in doen. Zou ik wel even 2 van doen dan. Knipoog

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 10:58

Dat ophangen doe ik ook af en toe. Ik heb idd ook een ruifje.
De liksteen zal ik weghalen.
Ze hebben nu lekker hun eigen huisje. Mijn moeder was vanochtend in mijn huis, die belde net op. Ze vond het een goed idee en ze lagen nog steeds ieder in hun eigen huisje.
Vanavond de pvd buizen erin.
Ik wil ook nog een soort loopplank maken naar het platte dak van het ene huisje.

Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:26

Hoi Aman,
Ik denk idd dat je het nog even aan moet kijken. Ik heb 2 zeugjes maar die hebben ook wel 's mot. Jip (witte) speelt giga de baas over Janneke (zwarte), eerst liet Janneke over zich heen lopen maar nu gaat het heel goed. Janneke hangt heel erg aan Jip. Wat ook belangrijk is dat er een soort afscheiding is in de kooi. Ik heb een huisje staan maar de ingang heb ik dicht en het huisje staat zeg maar in het midden zodat ze zich af en toe kunnen terugtrekken achter het huisje. Mijn ervaring met huisjes is dat ze er de hele dag in blijven en weinig meer ondernemen.
hier nog even een foto met Jip in de hangmat (I'm the boss!), te koop voor een paar euries bij de dierenwinkel (is eigenlijk voor een fret). Succes verder met je caafjes!
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 11:42

Die hangmat heb ik idd gezien.
Ga ik vanmiddag dan even voor kijken!
Hoe oud is Jip??
Het lijkt wel een Rus, alleen zijn neusje is nog wit!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:18

Ik heb zelf een houten huisje gemaakt die gaat met en trappetje omhoog en dan heb je bovenop een recht stukje waar ze op kunnen zitten of liggen en dan weer aan de andere kant met een trappetje naar beneden en dat vinden ze dus in 1 woord GEWELDIG!!

je kan op dat rechte stukje bovenop ook wat voer leggen van sla ofzo vinden ze ook heel interessant....
Ben niet zo bekend met het vechten probleem heb alleen maar 5 vrouwen vandaar....

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:19

ik heb ook net 2 knaafs, maar nog wel een beetje leeg hok. Heb een nieuw houten huisje, met aan 1 kant een schuin stuk waar ze omhoog kunnen klimmen. Ze kunnen dus op en in het huisje zitten. Alleen ze doen dat dus niet, eentje zit de hele tijd in het huisje en de ander ervoor (terwijl ze er wel met zn tweeen inpassen) ik ga nog zo'n bal kopen waar je het hooi ik kan doen en ook een buis ofzo, hebben ze allebei een eigen schuilplekje Lachen

Steffietow

Berichten: 353
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: NL [tilburg ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:59

ik had vroeger zo'n heel buizensysteem Haha!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:20

Wij hebben nog maar 1 cavia over, die heeft nu flink de ruimte. Ook wij hebben een groot hok, maar om toch nog meer ruimte te creeeren heb ik van een stukje laminaat een verdieping in het hokje gemaakt. Mijn vader heeft een huisje gamaakt waar 2 openingen in zitten. Bovendien zit er ruimte tussen het dakje en de 1e verdieping. Mijn cavia kan dus "open en bloot" zitten, onder het plankje, in het huisje, op het huisje en op de plank. De cavia die nu dood is zat meestal in het huisje, en deze lag meestal onder het plankje.
Verder veel afleiding door ze bv vrij los te laten lopen (wel opletten met elek.snoeren), de pvc-buizen zijn ook altijd leuk. Wc-rollen zou ik voorzichtig meezijn, die van mij vreet ze in no time op.

Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:09

Amanda schreef:
Hoe oud is Jip??
Het lijkt wel een Rus, alleen zijn neusje is nog wit!


J&J zijn allebei bijna 2 (in december).
Jip is z'n vader is idd een rus en zijn moeder een albino, dus geen echte rus.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 07:45

Peet schreef:
J&J zijn allebei bijna 2 (in december).
Jip is z'n vader is idd een rus en zijn moeder een albino, dus geen echte rus.


Vandaar!

Riette: ze kunnen bij mij niet helemaal los, vanwege de katten. Daarom heb ik een ren gekocht. Die is ongeveer 2x zo groot als de kooi en daar gaan ze regelmatig in.

Ik heb gister heel de kooi opnieuw ingericht.
Allebei de huisjes staan er in en 2 pvc buizen waar ze in kunnen. En de ene ligt klem tegen het platte huisje, dus daar kunnen ze ook nog eens op klimmen.
Ik zal van de week wel even foto's plaatsen.