Welke brok voor kieskeurige jack russel?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Majabeestje
Berichten: 3830
Geregistreerd: 07-02-14

Welke brok voor kieskeurige jack russel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 11:56

Onze hond, een 3 jarige black&tan 'jack russel' is nogal een miep met brokjes. Geperste brok eet ze niet/nauwelijks met als gevolg dat ze gaat kotsen omdat ze een lege maag heeft.
Met andere brokjes eet ze ze tot ongeveer een pak leeg is of met een beetje pech halfleeg, want dan hoeft ze ze niet meer.
Elke keer afwisselen geeft haar soms diarree bij de overgang naar weer een ander merk.
KVV is geen optie.
Gekookte kip vindt ze heel lekker maar om haar nou altijd kip door de brokjes te doen..?
Ik zit eraan te denken om wel iets (vlees uit blik?) door de brokjes te doen die ze niet meer lust, maar dan zit je daar natuurlijk aan vast. En hoe gezond is dat blikvoer? En prijzig denk ik?
Of toch een brok die we nog niet hebben geprobeerd? Wat zijn gezonde, smaakvolle en betaalbare brokken?

Iemand tips? :)

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:04

Welke brokjes geef je dan nu en welke had je al geprobeerd?

mirm

Berichten: 862
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:07

Mijn Jack Russel was vroeger ook kieskeurig. Heb haar altijd Royal canine, de kleine brokjes gegeven, zonder iets lekkers er door. Op een gegeven moment ging ze toch maar eten en nu eet ze elke dag haar bakje leeg. :j

Nyaleti

Berichten: 6311
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:09

Weet je waarom ze slecht eet?
zijn de tanden oké? Heeft ze andere klachten?

Om gerichte tips te kunnen geven:
Welke merk en welke smaak van dat merk, heb je allemaal geprobeerd?

Natvoer heb je in allerlei varianten. Net als met brokjes, is het goedkoopste vaak troep en zit er weinig bruikbaars in. Royal Canin en Hills zijn troep; marketing is daar key.

Ik gaf gestoomde maaltijden van Renske, hoor vaak dat die er goed in gaan maar zijn wel wat prijziger omdat het kwalitatief goed voer is.
Andere zullen vast meer tips voor goed natvoer kunnen geven .

Kijk eens op voerwijzer.nl , hier staan tips hoe je zelf een brok (of natvoer) kan beoordelen op basis van de analyse. Dus hoeveel % eiwit minimaal etc.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:10

is de hond medisch nagekeken?
darmproblemen kunnen namelijk ook een beeld geven van slecht eten.
misschien wel een idee om te laten checken of alles oké is?

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke brok voor kieskeurige jack russel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:32

Onze parson at ook echt heel erg slecht.
Uit eindelijk op Farmfood zalmolie uit gekomen en dat vreet ze echt als een gek!

FennyPower

Berichten: 1488
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Welke brok voor kieskeurige jack russel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:38

Hier in de familie ook een Jack Russell die een lastige (oude) eter is.
Ze geven real nature wilderness. Vind ze heerlijk :) en natuurlijk.

LaPluche

Berichten: 1998
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Welke brok voor kieskeurige jack russel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:44

Ik voer mijn kieskauwers Grandorf konijn. De eerste brok die met liefde wordt opgegeten.

thequeensmum
Berichten: 3577
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:54

Niet dat ik je wil ompraten, maar ben gewoon nieuwsgierig waarom KVV geen optie is. Ik voer al 22 jaar Carnibest, meerdere honden en dat wordt met smaak gegeten en ze doen het er allemaal zo goed op.

Heb nu voor de vakantie voer van Platinum. Dit op advies van een bokker. Het is online te bestellen en mijn huidige hond vindt het nog lekkerder dan Carnibest. Ontlasting is zo mogelijk nog beter, weinig, mooi van kleur en consistentie.

Majabeestje
Berichten: 3830
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 13:40

Bedankt allemaal!

Ze is door de medische molen geweest en heeft geen gezondheidsproblemen.
Ze ziet er verder ook goed uit, glanst mooi en is actief en vrolijk.

Ik heb zelf de indruk dat ze op een gegeven moment gewoon 'klaar' is met een smaak. Bij een nieuwe brok is ze of direct heel enthousiast en eet goed of ze eet met 'lange tanden' het en na een week wordt het steeds minder. Waarbij dat bij de brok waar ze enthousiast aan begon dat wat langer duurt. Het zal misschien ook aan het karakter liggen. Ze is vrij 'zinnig'. Ze plast en poept ook niet 's avonds als het regent, dan ligt er de volgende ochtend wat in de keuken. Al blijf je een uur buiten. Ze is nogal standvastig zeg maar.

Ik weet zo niet wat ik allemaal al heb geprobeerd maar wel al vrij veel. Ik kreeg de tip van Acana, toevallig net een zak gehaald dus ik hoop dat dat een succes is. En blijft :+
Al zou ik 2 soorten kunnen afwisselen, dat zou al mooi zijn.

KVV hebben we eerder gegeven bij onze vorige hond. Het was vooral een hoop geklieder en kokhalzen van ons en de hond deed het er niet goed op. Diarree en afvallen. Daarbij gaan wij regelmatig op pad en voor onderweg, op vakanties en voor onze ouders (oppas) vind ik het een no-go. Natuurlijk, als blijkt dat dat de enige optie is waar de hond het goed op doet dan moet je wel. Maar zover zijn we nog niet.

manonutjuh

Berichten: 3016
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Welke brok voor kieskeurige jack russel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 14:11

Klinkt bekend, het enigste wat er hier altijd goed in gaat is het lam rijst brokken van het huismerk.

Ik heb het opgegeven.

_yvonne

Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: Welke brok voor kieskeurige jack russel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 14:39


Nyaleti

Berichten: 6311
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 14:41

Acana is in iedergeval goed voer!
Kijk vooral naar de smaak.
Je kan wel 10 merken kip proberen maar als ze kip niet lekker vindt, blijf je bezig.

Ik denk dat je alleen kleine zakken brok koopt? Hoelang doe je met een zak van 2kg? En hoe bewaar je de brokken? Als je het over gooit in een andere bak bv, kan de kwaliteit verminderen. Misschien vind ze het daarom na 2 weken niet meer lekker.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78576
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welke brok voor kieskeurige jack russel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 17:39

Onze hond eet goed brokken, maar voor de lekkerheid doen we er 's avonds een lepel paté door mengen. En als het blik op is een ander soort paté. Ik heb een hond met allergieën en ze doet het goed op struisvogel, konijn en eend. Brok is op basis van struisvogel, met de paté wisselen we af tussen de 3 soorten, en van bijvoorbeeld eend of konijn hebben we ook nog van verschillende merken blikken die dus ook anders smaken.

mariettek

Berichten: 1703
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Welke brok voor kieskeurige jack russel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 17:45

Hier geven we Renske gestoomd voer aan onze dwergkees. Goed voer, graanvrij, makkelijk te voeren en je kunt constant smaakjes afwisselen. Hier doen we 4 a 5 dagen met een pakje voer, maar dat zal bij een Russel natuurlijk wat sneller gaan ;)

pillow
Berichten: 7846
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Welke brok voor kieskeurige jack russel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 18:52

Mijn Jack Russel en Havanezer krijgen Vital Style adult. Ze eten het goed en zijn in prima conditie. Mijn JR komt uit het asiel en was een moeilijke eter. Ik heb dus een antischrokbak. :Y)