Hond heeft gebeten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:36

Mijn moeder had vroeger ook een hond. Die had mijn broer in zn gezicht gebeten toen hij een kruipertje was. Dit is 50 jaar geleden.
De hond is naar een nicht van mn vader gegaan. Zij hebben de hond laten dekken. Ze heeft toen al haar eigen pups dood gebeten.
Ze hebben het nog een keer geprobeerd en wederom beet ze haar pups dood.
Die hond spoorde dus niet en hebben ze af laten maken.

Heel eerlijk. Als deze hond al een verleden had met bijt incidenten en nu jou kind heeft gebeten zeg ik ook in laten slapen.
Eerlijk t.o de hond die namelijk van hand tot hand gaat en eerlijk voor evt nieuwe baasjes die ellende bespaard gaan blijven.

Anomien

Berichten: 7396
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:36

ZEJA schreef:
Persoonlijk zou ik met deze hond ook niet gaan leuren.

Een dierenarts zoeken die hem wel wil laten inslapen.


Precies. Dit!

Met zo’n geschiedenis en ook bij jullie thuis tegen je kostbaarste (namelijk je bloedeigen kind).. wat je kind ook deed.
Dit kan niet.

En morgen? Wat als je man naar de wc moet? Neemt ie de honden dan ook mee?

Nee echt. Ergens houd het op! En dit kan niet.

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 21:38

_Christina schreef:
Al meerdere bijtincidenten en je hebt nog geen waarschuwingen, geen muilkorfplicht en geen euthanasieplicht als het weer mis gaat? Heel bijzonder.


Hij heeft nu dus 2x een mens gebeten, mijn ex en mijn zoon. Dus nu is hij een hond met meerdere bijtincidenten op zijn naam.
Verder heeft hij een keer een hond flink toegetakeld, maar dat schijnt niets te maken te hebben met het mensen bijten.

Hij loopt buiten trouwens met muilkorf vanwege andere honden.
Binnen met eigen gezin hebben we nooit aanleiding gezien dat hij zoiets zou kunnen doen. Ook de gedragstherapeut niet. Als er bezoek komt doen we de honden altijd apart. Maar mijn ex kwam zo binnen lopen met een doos boven zijn hoofd, dus een dreigende houding (kado voor de kinderen). En die had toen een hap te pakken.

troi
Berichten: 17015
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:39

Ik zou dit dier niet meer vertrouwen en niet meer in mijn huis willen. Er zijn zat dierenartsen, ik zou rondbellen tot ik 1 vind met wel de bereidheid om hem te doden. Veel te link dit

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 21:42

Froukje schreef:
Andere dierenarts zoeken en bij het bellen al aangeven dat je je hond wilt laten inslapen wegens meerdere bijtincidenten met diverse mensen. Ik snap oprecht niet dat je nog overweegt zo'n hond te herplaatsen.

Echt, ik houd van mijn honden maar ik heb vanaf dag 1 gezegd dat ze geen dag langer leven als ze zonder hele goede reden een mens bijten.


Mijn voorkeur gaat ook uit naar in laten slapen. Want het lijkt mij voor de hond ook niet goed om hem weer te herplaatsen. Beter nu in laten slapen met zn vertrouwde baasje erbij. Maar dan moet de dierenarts er wel in mee gaan.

Maar ik ga inderdaad verschillende dierenartsen bellen.
Ik wilde even horen of het echt zo vreemd verzoek was om hem in te laten slapen.

Zoolgangster

Berichten: 9652
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:44

TinkerTreas schreef:
Fitzroy schreef:
Is een andere dierenarts geen optie? Dit lijkt me toch echt een lastig te herplaatsen hond.


Hier heb ik al wel over nagedacht, maar nog geen actie op ondernomen. Omdat mijn gevoel zegt dat een andere dierenarts niet zomaar een hond van een "vreemde" zal inslapen vanwege gedrag.


Nee heb je... Ja kun je krijgen, en bij nee, weet deze andere dierenarts wellicht wel een noodadres...

Of de eerste dierenarts meent dat er een stukje verwijtbaarheid is: bijvoorbeeld hond beet omdat hij de héle dag lastiggevallen werd door het zoontje van TS en omdat TS niets deed het jochie te stoppen,... Ik zeg niet dat dat hier het geval is, maar zoiets kan een dierenarts misschien denken, en dan valt te begrijpen dat hij die hond niet wil inslapen.

Wat ik raar vind, is dat er al meerdere bijt-incidenten zijn voorgekomen... is daar toen geen politie aan te pas gekomen?

Ik weet van iemand die ongewenst voor langere tijd met een hond van iemand anders kwam te zitten... asiel had geen plek, maar toen de politie met een duidelijk verhaal erbij gehaald werd, die de hond meenam, was daar ineens wel plek. ;)

Ter overweging nog even dit: https://www.kynokracht.nl/bijtincidenten-met-kinderen/
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 23-04-24 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Damon26

Berichten: 139
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:44

Jeetje, wat rot voor jullie. Heeft de dierenarts gewoon een standaard check gedaan of echt uitgebreid onderzoek? Met andere woorden, weet je zeker dat hij medisch helemaal in orde is (omdat je ook schreef over dat je denkt dat hij minder goed hoort)?

Ik raad je aan om contact op te nemen met Stichting HondVeiligNederland, zij hebben veel ervaring met dit soort situaties en kunnen je vast hierin adviseren.

veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Damon26 op 23-04-24 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Berichten: 9652
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:48

Damon26 schreef:
Jeetje, wat rot voor jullie. Heeft de dierenarts gewoon een standaard check gedaan of echt uitgebreid onderzoek? Met andere woorden, weet je zeker dat hij medisch helemaal in orde is?

Ik raad je aan om contact op te nemen met Stichting HondVeiligNederland, zij hebben veel ervaring met dit soort situaties en kunnen je vast hierin adviseren.

veel sterkte!


Inderdaad, ik zou echt àlles doen om hulp te krijgen, desnoods doorgaan tot je eindelijk een dierenarts vindt die wel "iets" doet, het gaat om je KIND!
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 23-04-24 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:49

TinkerTreas schreef:
Ik ga er vanuit dat hij voor zijn gevoel heeft moeten bijten. Ik ben ervan overtuigd dat een hond niet zomaar bijt. Maar wat de precieze reden is geweest is niet achter te komen, ben ik bang.
We hebben het idee dat hij de laatste tijd wat minder hoort, dus misschien is hij geschrokken.
Heeft mijn zoon hem toch willen omhelzen, ondanks dat wij 1000x gezegd hebben dat hij dat niet moet doen (en uitgelegd waarom niet).
Of heeft hij hem een duw gegeven met het idee "lopen, je moet mee wandelen".
Ik heb geen idee.

Feit is wel dat het een hond is die gelijk gaten maakt en niet even snauwt.
Enorm verdrietig voor jullie, denk ik zo. Ik hoop dat hij niet te veel schade bij je zoontje heeft aangericht :knuffel:

Het klinkt niet als een hond voor een gezin met kinderen of een druk huishouden met veel inloop. Het kan goed zijn dat hij minder hoort en daar onzeker van wordt of misschien heeft hij toch ergens last van? Het kan ook zijn dat hij zich bedreigd heeft gevoeld. Het meteen bijten in plaats van waarschuwen kan wel afgeleerd worden.

Zoolgangster

Berichten: 9652
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:51

@ Irmaz, waarschuwen in plaats van bijten leren, op 10 jarige leeftijd, met mogelijke doofheid, wie weet slechter zicht en misschien pijntjes door ouderdomskwalen? Hmm...

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:52

TS, ik heb inhoudelijk niet heel veel toe te voegen op de eerste reacties maar ik wilde zeggen dat ik het knap vind hoe je dit oppakt.

Begrip voor het feit dat je hond een hond is (en dus geen robot) maar ook voor je zoon, die een kind is (en dus ook geen robot).

Jammer dat het niet gaat en ik wens je veel sterkte met alle keuzes en de te zetten stappen :(:)

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:54

Is dit niet dezelfde hond als waar je een tijd terug ook een topic over aan hebt gemaakt ivm bijtincidenten?
Euthanasie lijkt mij de enige juiste keuze, sterkte ermee.

TinkerTreas

Berichten: 3695
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 21:58

Wildgirl schreef:
Is dit niet dezelfde hond als waar je een tijd terug ook een topic over aan hebt gemaakt ivm bijtincidenten?
Euthanasie lijkt mij de enige juiste keuze, sterkte ermee.


Bijna 2 jaar geleden inderdaad, omdat hij een hond had gegrepen.

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:58

Ik denk niet dat het er heel erg toe doet hoe het is gebeurd, TS zal haarzelf rot genoeg voelen. Hier is het ook eens gebeurd met mijn trouwe, kindgekke mechelaar. Mijn dochter kon net lopen, hond lag diep in slaap onder de kapstok en dochter gebruikt haar als opstapje voor we in konden grijpen. Resultaat? 3 Gaten in haar gezicht die onder narcose gehecht moesten worden. En dan heeft de hond alleen nog maar gesnept en is ze daarna naar boven gevlogen. Heeft echt nog wel een flink gesprek met de huisarts opgeleverd ook, waarbij er getwijfeld werdt om veilig thuis in te schakelen. Dit is dus wel een andere situatie. Alhoewel de hond inmiddels 13 is, slecht ziet een doof is, en geen zin meer heeft in vreemde kinderen. Hier hebben we het geluk dat we haar gewoon uit de buurt kunnen houden, en alle vriendinnetjes weten hoe ze haar moeten negeren, maar anders was het hier ook echt einde verhaal. Ze snept nu als ze schrikt en ik liever de vriendinnetjes graag heel af.
Waarmee ik maar wil zeggen dat mensen snel kunnen oordelen dat er vast niet goed opgelet is, of de hond niet begrepen wordt.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 23-04-24 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Berichten: 14069
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:59

Nielojram schreef:
TinkerTreas schreef:
Het gaat om een hond met een aardige rugzak, die tot nu toe prima mee draait in ons eigen gezin. Maar hij heeft wel meerdere bijt incidenten op zijn naam staan. En het probleem is dat hij niet of nauwelijks zichtbaar waarschuwd, maar hij richt gelijk flink schade aan.
Is zo'n hond überhaupt wel te herplaatsen? En is dat eerlijk tegenover de hond?

Of herkennen jullie de waarschuwingen niet?
Diertje doet dit ook niet voor zijn of haar lol.

Begrijp uit je post dat je hem een kans wilde geven als herplaatser. Wellicht nu beseffen dat jullie niet hèt gezin voor deze hond zijn.

Hoeft het dier toch niet voor doodgemaakt te worden?


Het dier heeft zoals ik begrijp meerdere bijtincidenten veroorzaakt, waarvan een bij TS. Voor mij zou de lol er ook af zijn.

Daarnaast moet er dan maar gesleept worden met zo’n hond? Inslapen lijkt me heel fair.

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:59

TinkerTreas schreef:
_Christina schreef:
Al meerdere bijtincidenten en je hebt nog geen waarschuwingen, geen muilkorfplicht en geen euthanasieplicht als het weer mis gaat? Heel bijzonder.


Hij heeft nu dus 2x een mens gebeten, mijn ex en mijn zoon. Dus nu is hij een hond met meerdere bijtincidenten op zijn naam.
Verder heeft hij een keer een hond flink toegetakeld, maar dat schijnt niets te maken te hebben met het mensen bijten.

Hij loopt buiten trouwens met muilkorf vanwege andere honden.
Binnen met eigen gezin hebben we nooit aanleiding gezien dat hij zoiets zou kunnen doen. Ook de gedragstherapeut niet. Als er bezoek komt doen we de honden altijd apart. Maar mijn ex kwam zo binnen lopen met een doos boven zijn hoofd, dus een dreigende houding (kado voor de kinderen). En die had toen een hap te pakken.

Het was ook niet zo zeer tegen jou maar verbazing tov regelgeving/handhaving. Maar ik begrijp intussen dat er nooit meldingen aan te pas zijn gekomen. Ik wens je veel wijsheid en sterkte.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:02

Betreft het bijtincident van je ex, is hij daarvoor behandeld bij het ziekenhuis of zijn huisarts? Als dat gedaan is, staat er ws in het verslag benoemd dat het om een bijtincident hond gaat. Dat zou je kunnen helpen om bij een DA te bewijzen dat het de 2e keer is.

Verder heel veel sterkte, het is een rot beslissing.
Normaal zou ik zeggen dat kinderen vaak dingen bij honden doen wat bijten kan uitlokken als ouders niet opletten.
Maar dit is een beestje met meerdere incidenten en dan ook nog eens vrij oud, dan is er imo maar 1 eerlijke beslissing te maken, hoe rot het ook is.

StalNollie

Berichten: 9143
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:18

Met dit verhaal, mijn dierenarts spuit wel.

pateeke
Berichten: 2220
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:24

Je hebt al heel wat reacties gehad.
Een oudere hond met een rugzak herplaatsen is alles behalve gemakkelijk, maar soms lukt het wel. Ik zou in de eerste plaats beroep doen op de stichting. Misschien hebben ze geen opvangplaats op dit moment, maar ze kunnen wel al zoeken naar een gezin waar hij bij herplaatst kan worden. In die tijd zal je, hoe vervelend ook, moeten voorkomen dat zich nog eens een bijtincident voordoet (hond afzonderen, muilkorf,…). Een andere optie is dat je overlegt met de stichting over inslapen. Mogelijk hebben zij ook een dierenarts bij wie je terecht kan voor een second opinion.
Het lijkt me nu toch ook dat een hond van die leeftijd die al meermaals gebeten heeft en een hele rugzak heeft wel voldoende reden is voor een spuitje….
En het kan wel dat de hond inderdaad weinig of geen signalen voorafgaand geeft. Voorkomen heeft dan vooral te maken met het voorkomen van triggers (bv. Het drukke of impulsieve gedrag van je zoon).
Mijn oudste hond houdt ook niet van drukte of kleine kinderen die willen komen aaien. Als hier al kleine of drukke kinderen komen, zet ik haar dan ook apart. Dat is ook voor de hond fijner.

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:26

Je hebt die hond van een stichting, dus ik neem aan hij komt uit het buitenland- correct me if I'm wrong.
Als ja, en hij heeft een rugzak, dan is het waarschijnlijk dat je niet de gehele geschiedenis weet - hoe ook.
Hij heeft 2 jaar geleden een hond gegrepen
Nu dus Ex en zoontje.
En kennelijk heeft die hond geen -voor de normale mens- duidelijke expressie van zijn emoties.
Herplaatsing op die leeftijd met deze geschiedenis van nu is alleen mogelijk bij een echte kenner/vakman.
Je zou de gedragstherapeut kunnen vragen of die iemand weet
Persoonlijk ben ik ook voor inslapen want beter zou het niet worden.
Probleem is ook : je kan wel 24/7 op de hond letten maar mensen en jouw zoon heb je gewoon niet onder controle. Een onverwachte beweging of ongewone houding (EX met cadeau) en hond ziet het als trigger.

En wat jou DA betreft... hij heeft geen glazen bol en kan bij normaal onderzoek niet in honds koppie kijken.

Mijn stiefdochter had een Amerikaanse Bulldog. Prachtbeest, lief en enthousiast en met 2 peuters groot gebracht.
Op haar 5e begonnen er bijtincidenten.
Eerste keer visite, dan haar man en alles zonder waarschuwing vooraf.
Tegenover haar en de kinderen wel nog lief.
In begin hebben ze ook naar aanleidingen gezocht en daar waren ook bvb ongewone bewegingen of (bij het incident van visite) hond had kunnen denken dat visite naar kind wilde en dus beschermen.
Hond was ook bij de DA en op het eerste gezicht blakende gezondheid.
Er kwamen meer incidenten en mijn stiefdochter werd bang dat er toch oo n dag dir kids gegrepen worden... hier was ook herplaatsing geopperd.
Gedragstherapeut was er ook bij en alles was super normaal. Daarna toch
Nog eens naar DA en toen hebben ze een tumor in haar hoofd gevonden.
Dat was dus dan duidelijk.

Ik ga met de anderen hier mee : niet herplaatsen beter inslapen

Urona447
Berichten: 2810
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:30

Hier ook een bijtincident gehad met een 2 jarige hond en die is zonder problemen bij een vreemde dierenarts ingeslapen. Het ligt echt aan de dierenarts zelf.

Succes met deze moeilijke beslissing, ik weet hoe lastig het is.

nimbletje
Berichten: 785
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:38

Mijn dierenarts heeft onze hond ook meteen laten inslapen. Deed er niet moeilijk over nadat mijn hond op 6 jarige leeftijd mij flink in mijn arm heeft gebeten.
Ik zou op zoek gaan naar een andere dierenarts. Lijkt me ook beangstigend voor je zoontje nu de hond nog rondloopt. Ik was laat in de avond gebeten en de volgende ochtend is de hond ingeslapen. Vertrouwde hem niet meer bij mijn kinderen.

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Hond heeft gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:47

Ik had een hond uit het asiel. Vertoonde veel agressie. Met name tijdens het uitlaten en richting mannen. Gedragstherapeut van het asiel laten komen. Die adviseerde inslapen. Dat was naar haar zeggen de allereerste keer dat ze dat advies moest geven.

We hebben dat opgevolgd. Er waren op dat moment nog geen ernstige incidenten voorgevallen. Maar de dierenarts heeft het zo uitgevoerd. We waren wel een keer geweest om medische zaken uit te laten sluiten. Dus de problemen waren wel bekend.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:49

Het buitenlandse opvang hondje van mijn moeder was met vlagen ook onbetrouwbaar. Had ook echt wel een kronkeltje in haar koppie met vlagen.
En hoe ouder ze werd hoe erger dat werd.

Mijn kinderen, met name de jongste moest gewoon bij haar uit de buurt blijven, met name ver uit de buurt blijven als ze sliep.
Als ze dan bv op een halve meter langs de mand liep kon ze echt panisch opvliegen en willen bijten.
Overigens gelukkig nooit gebeurt.
Dat het gedrag erger werd, was ook haar gehoor en zicht minder geworden.

Toen mijn moeder haar andere hond moest laten inslapen van ouderdom gaf dat zo'n grote dreun bij de andere hond. Ze was mee naar de dierenarts daar werd ze zo panisch dat ze voor iedereens veiligheid naar buiten moest.
Daarna ging de knop helemaal om en heeft ze na anderhalve maand haar ook moeten laten inslapen.
De da stond er ook volledig achter. Lichamelijk was er niets aan de hand ondanks ze 12 jaar was. Maar de da was van mening dat dit wel geestelijk lijden was.

Maar ook zij gaf nooit een waarschuwing. Ze ging echt gelijk af. Geen signaal te bespeuren

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:50

Ik wordt echt een beetje misselijk van deze reacties.
Hoe kun je zonder de hond gezien te hebben en het hele verhaal te weten zeggen; inslapen..
Ik snap dat echt niet.. TS geeft aan dat ze niet precies weet wat haar zoontje heeft gedaan bij de hond. Misschien heeft hij hem wel aan zijn oren getrokken oid.

TS: heb je geen contract bij de hond? De meeste stichtingen werken met een contract, in de contracten van onze honden staat ook dat als het niet gaat de hond altijd terug moet en je de hond nooit om die reden mag laten inslapen.
Ik zou nogmaals de stichting benaderen en het door hun laten oplossen. Er is heus wel iemand die voor de hond kan zorgen.