Poes dement of iets anders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirrietje
Berichten: 493
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:11

Ik zou dit echt nog wel overleggen met de dierenarts, wat je nog kan doen qua medicatie etc. Maar als er zoveel ongemak is door de artrose is het misschien ook wel fijn om even met de DA te overleggen of dit nog wel een poeswaardig bestaan is zo, niet leuk iknow maar wel goed om even te bespreken.
Heel veel sterkte in iedergeval, je lieve poes zo zien is nooit leuk :knuffel:

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:57

Misschien eens een brede loopplank tegen de bak leggen. Kijken of ze er dan wel echt in gaat.

Of als experiment een lading kattenbakkorrels gewoon op de vloer, op een groot stuk plastic.

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:56

Novacam kan ook beter gaan werken met de tijd, bouwt ook een spiegel op. Je geeft het nu 4? dagen dus wie weet gaat het over een paar dagen al wat beter.

Had je ook röntgenfoto's laten maken? Zeker met de rug / staart problemen erbij is het misschien wel goed om even 'van binnen' te kijken.

Heb je een foto van welke bakken je hebt staan? Misschien kunnen we nog creatief mee denken? Misschien vind ze de bak toch wat smal? Dat er in om draaien lastig is voor haar?

Ik zag laatst ook een trappetje voor een kattenbak maar dat is misschien net zo lastig. Een loopplankje is wel een goede. Je kan ook bij de action een hele grote plastic bak kopen en daar zelf een gat uit knippen. Als je een grote bak neemt, hoef je vooraan geen grit te leggen en kun je het bijna tot aan de grond uitknippen. Matje er voor om uitloop iets wat te voorkomen (en dagelijks stofzuigen denk ik :+ )

Kirrietje
Berichten: 493
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:58

Wellicht nog een idee om rondom de bak van die plasmatjes neer te leggen? Dan word het in iedergeval opgevangen. Scheelt weer schoonmaken :+

Siers83

Berichten: 7354
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:19

Kirrietje schreef:
Wellicht nog een idee om rondom de bak van die plasmatjes neer te leggen? Dan word het in iedergeval opgevangen. Scheelt weer schoonmaken :+

Dit is wat ik ook een tijd gedaan heb met mijn oude kat die na een hersenbloeding zijn achterkant niet helemaal meer voelde. Die dacht dus ook dat ie in de bak zat maar zn kont hing er dan nog uit.
Bij de Action hebben ze puppypads, die zijn heel handig en niet duur

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 07:34

Ze poept nu ook op vreemde plekken en er plakt vaak poep aan haar kont. Ik denk toch dat het met het trauma van eerder te maken heeft. Soms plast ze in de bak, soms ervoor. Het is wat het is. Ze loopt door de pijnstiller wel beter. Ben waal aan t denken om toch eens duidelijk alles op röntgen te laten zetten, anderzijds zal het recept hetzelfde blijven denk ik. Ze is verder echt een redelijk vitale poes. Als ze nou alleen in een hoekje oud lag te zijn zou ik misschien uiteindelijk toch anders beslissen maar voor nu is het wat het is en maken we het haar zo comfortabel mogelijk.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 07:48

Onze kat deed dit de laatste paar jaren van haar leven ook (laatste 1,5 a 2 jaar denk ik). Ook echt op vreemde plekken poepen/ heel soms plassen. Ze was bekend met schildklier problemen en werd jaarlijks gecontroleerd of er niet meer was (tussentijds ook wel als we vermoedens van iets hadden overigens). Echter bleef het bij de schildklier waar ze speciaal voer voor kreeg. Ik heb nooit me afgevraagd of dat met het plassen en poepen naast de bak te maken had. Onze kat kon ook in de bak gaan en dan met zijn kont richting 'buiten de bak' poepen/ plassen. Verder ook nog een vitaal beestje. Misschien heeft de dierenarts wel verteld dat het hoort bij haar schildklierafwijking en heb ik dat gewoon even niet scherp.
Merkte wel dat ze ons ook in de laatste jaren meer op zocht. Bleef ook in de tuin in plaats van nog op avontuur.

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:11

Onze poes ging door de artrose ook op andere plekken plassen en poepen. De bak associeerde ze met pijn en daarom zocht ze een andere veilige plek. En werd dat steeds weer een andere plek.

Half in en uit de bak doet mij niet denken aan dementie (ze weet waar ze moet zijn), maar eerder aan dat ze de achterhand niet meer in de bak krijgt.

Onze kat had heel erg artrose, maar reageerde niet goed op metacam. Wij zijn toen glucopro van pharmahorse gaan geven en onderstaande cbd olie onder begeleiding van een dierenartsassistente. Daar leefde ze echt enorm van op, kreeg echt een tweede jeugd. Toen ging ze ook weer gewoon op de bak.
https://cbd-producten.nl/product-catego ... /cbd-olie/

Verder lagen overal elektrische warmtedekentjes om haar zo comfortabel mogelijk te houden.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Poes dement of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 08:17

Nu ik dit lees denk ik: oja artrose.... onze kat had inderdaad niet alleen met haar schildklier maar ook artrose.