Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2718
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:37

Celebi schreef:
Onze mini van 1,8 kilo is zo zo kwetsbaar. Hij staat bijna perfect onder appèl, kan echt goed loslopen, maar ik moet echt ogen in mijn achterhoofd hebben en hem zo regelmatig beschermen tegen die grote lompe speelse honden die gewoon bovenop hem willen duiken. Ik heb hem al een keer onder een golden retriever vandaag moeten trekken (gelukkig zonder fysieke schade).. De eigenaar zat blijkbaar 100 meter verderop op een bankje met haar telefoon voor haar snufferd. Ik was zo boos.. :(


Dat is inderdaad iets dat (gemakshalve?) veel te vaak vergeten wordt: er hoeft geen sprake te zijn van bijten en/of kwade opzet om serieus letsel te veroorzaken, zeker bij die kleintjes, maar ook bij honden die al wat ouder zijn of anderszins iets mankeren.

mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:33

Ons kleine hondje is 8,5 kilo en ook fel geworden naar jonge honden doordat er te vaak ruw met hem is gespeeld. Hij kan heel goed met grote honden, maar als ze onvoorspelbaar zijn voor hem vind hij ze niet leuk. Prima als ze allebei los lopen en spelen, maar ook dat heeft grenzen. Zoveel mensen die dan hun hond niet roepen, terwijl die kleine van mij de hele tijd ondersteboven gegooid wordt door de andere hond die er dan bovenop duikt. Die van mij roep ik dan uiteraard, maar krijgt de kans niet om naar mij toe te komen.

In duidelijk aangegeven losloopgebieden laat ik ze ook gewoon loslopen. We hebben hier namelijk super weinig losloopgebieden en die zijn dus ook vrij druk bezocht met loslopende honden. Ik ga er dus ook vanuit dat als iemand daar loopt dat ze geen probleem hebben met loslopende honden, maar als ik dan toch iemand tegen komt die aangelijnd loopt roep ik altijd even of ik ze moet aanlijnen. 9 van de 10 keer hebben ze echter oordoppen in en een telefoon in de hand... Ik heb geen zacht stemmetje, zwaai nog een keer met de riemen en wijs ernaar. Tsja als je dan gewoon niet oplet, dan laat ik ze ook gewoon loslopen. Die van mij blijven niet hangen bij een hond, dus als ik verder loop gaan ze ook direct weer mee als ik ze roep.

Ik vind het ook wel de verantwoordelijkheid van een baasje. Als je een hond hebt die niet los kan lopen en aangelijnd niet lief is moet je het gewoon niet gaan opzoeken in een losloopgebied, maar hetzelfde geldt dat je een hond niet los laat lopen in een aanlijngebied. Ik heb er echt geen enkel probleem mee mijn honden even aan te lijnen in een losloopgebied, maar dan verwacht ik wel dat degene die met een aangelijnde hond loopt dit wel even aangeeft als ik het vraag.

Toevallig gisteren iemand die het wel fijn vond als ik ze even aanlijnde. Die had er eentje los die lief was en eentje aangelijnd die dat niet is. Dat was eigenlijk de eerste keer dat ik ze hier moest aanlijnen in het losloopgebied.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:47

pluisje88 schreef:
Pareltjes schreef:
Mijn honden hebben altijd losgelopen, goed onder appèl. Mijn ervaring is dat loslopen minder gedoe geeft dan aangelijnd. Mensen veroorzaken de problemen. Aangelijnd betekent vaak niet opgevoed. Blaffend en hysterisch naar ander anderen honden toe. Trekken aan de lijn. Hond gefrustreerd hij mag niet naar de andere hond om “ gedag” te zeggen. Iets wat honden van nature nou eenmaal doen.

Door onopgevoede honden van anderen moet ik de mijne verbieden naar anderen toe te gaan. Moet ik mijn hond trainen dat hij vreemde honden MOET negeren. Mijn hond loopt braaf aan de voet, bemoeit zich niet met anderen en toch komen de mensen met aangelijnde honden mij de les lezen. Terwijl hun hond trekkend, half hysterisch de mijne wil killen. Zij komen naar mij….want tegenwoordig heb ik geen Mechelaars meer maar een klein hondje. Die zijn per definitie gemeengoed van hondenliefhebbers. Er staat groot op geschreven aai mij, aai mij.
De
De discussie moet niet zijn aangelijnd of niet? Maar opgevoed of niet!


Je kunt opvoeden wat je wilt maar als ze reactief worden door angst/trauma dan krijg je dat er nooit helemaal uit. De mijne is als pup een paar keer goed gegrepen (ja door loslopende zogenaamd goed onder appel honden waarvan het baasje 200 meter verder liep en riep; gebeten? Nee mijn hond doet dat niet!) en hij is altijd reactief geweest naar andere honden. Uiteindelijk liet ik hem stil staan en liet ik de andere hond passeren. Uiteindelijk zo ver gekomen dat die ander hem op een meter mocht passeren zonder gedoe maar hij stond altijd op scherp. Lekker makkelijk om een ander de schuld te geven… laat je hond gewoon niet bij aangelijnde honden. Punt. Ofnee eigenlijk gewoon bij geen enkele hond tenzij de eigenaar roept dat het oké is. Maar hej wie ben ik…



Een loslopende hond mag nooit 200 meter bij de baas vandaan. Tenzij op een speelweide of als het werkhonden zijn. Een goed onder appèl staande hond loopt náást je. Staat stil wanneer jij dat doet, gaat zitten/ liggen als je langere tijd stilstaat. Gaat niet zonder goedkeurend commando naar een andere hond toe.
Ik denk dat er een groot verschil zit tussen wat één goed onder appèl vind of de ander.
Mensen die hun hond ( los of aangelijnd ) als een hypersonische wervelstorm op andere honden laten afstormen en vervolgens verbolgen zijn als hun hond gebeten wordt. Dat is waarom ik zeg dat het om opvoeden gaat en niet om aangelijnd of niet.

Precies zoals jij het hebt aangepakt. Je hond niet laten reageren op anderen honden. Je hebt em onder controle en laat weten dat het goed is. De reactiviteit ebt uiteindelijk weg. Maar het is het probleem van jouw hondje. Niet van de ander. Als jouw hondje onder appèl staat maakt het 9 van de 10 keer niet uit wat een ander hond of eigenaar doet. En die ene keer zul je moeten ingrijpen en de onverantwoordelijke eigenaar een veeg uit de pan moeten geven.

Ook ik heb een angsthappertje geërfd. Een super bang trillhondje. Ja dat is soms ingewikkeld opvoeden, zeker als ze al wat ouder zijn. Een Mechelaar is een stuk simpeler. Maar zelfs angstige oude hondjes kun je gewoon opvoeden. De baas moet echter wel de rots in branding zijn. Daar ontlenen zij hun stabiliteit aan. Maar ik weet ook dat dit soort hondjes negatief gedrag kunnen uitlokken bij andere honden. En dus moet IK extra op mn hoede zijn. Klein is niet per definitie schattig en onschuldig.

Alles valt of staat met consequent en eerlijk zijn.

SassyMoon
Berichten: 298
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:17

Ik begrijp je helemaal TS. Ik ben tot het inzicht gekomen dat je alleen invloed hebt op je eigen reactie. Ik vermijd nu plekken waar mogelijk honden los lopen. Dus wandel langs straten en doorgaande wegen. Gelukkig dwaalt mijn hondje graag door woonwijken en door het stads centrum. En als zelfs als er een aangelijnde hond te dichtbij komt of er toch een 'hij doet niets' loslopende hond aankomt, pak ik mijn hond op. Mijn angstige hondje heeft zo geleerd dat het veilig wandelen is en het is een stuk beter voor mijn humeur.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:20

SassyMoon schreef:
Ik begrijp je helemaal TS. Ik ben tot het inzicht gekomen dat je alleen invloed hebt op je eigen reactie. Ik vermijd nu plekken waar mogelijk honden los lopen. Dus wandel langs straten en doorgaande wegen. Gelukkig dwaalt mijn hondje graag door woonwijken en door het stads centrum. En als zelfs als er een aangelijnde hond te dichtbij komt of er toch een 'hij doet niets' loslopende hond aankomt, pak ik mijn hond op. Mijn angstige hondje heeft zo geleerd dat het veilig wandelen is en het is een stuk beter voor mijn humeur.



Zo blijft je hondje altijd angstig. Waarmee ik het gedrag van de ander niet goedpraat.

mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:24

Pareltjes schreef:
SassyMoon schreef:
Ik begrijp je helemaal TS. Ik ben tot het inzicht gekomen dat je alleen invloed hebt op je eigen reactie. Ik vermijd nu plekken waar mogelijk honden los lopen. Dus wandel langs straten en doorgaande wegen. Gelukkig dwaalt mijn hondje graag door woonwijken en door het stads centrum. En als zelfs als er een aangelijnde hond te dichtbij komt of er toch een 'hij doet niets' loslopende hond aankomt, pak ik mijn hond op. Mijn angstige hondje heeft zo geleerd dat het veilig wandelen is en het is een stuk beter voor mijn humeur.



Zo blijft je hondje altijd angstig. Waarmee ik het gedrag van de ander niet goedpraat.


Alsof telkens negatieve ervaringen door de hond van een ander helpen...

Fijn dat jij ze zo goed kan opvoeden en alle wijsheid in pacht hebt, maar ik snap ook best als mensen gewoon lekker ontspannen in de bebouwde kom gaan wandelen met angstige hondjes.

Sandra_H

Berichten: 2718
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:28

mavantos schreef:
Ik vind het ook wel de verantwoordelijkheid van een baasje. Als je een hond hebt die niet los kan lopen en aangelijnd niet lief is moet je het gewoon niet gaan opzoeken in een losloopgebied, maar hetzelfde geldt dat je een hond niet los laat lopen in een aanlijngebied. Ik heb er echt geen enkel probleem mee mijn honden even aan te lijnen in een losloopgebied, maar dan verwacht ik wel dat degene die met een aangelijnde hond loopt dit wel even aangeeft als ik het vraag.


Iedereen zou gewoon moeten kunnen lopen in een losloopgebied. Ook met honden die niet los kunnen en niet leuk naar andere honden zijn. En dat aanlijnen bij het zien van een aangelijnde hond moet niet op verzoek gaan, maar gewoon uit eigen beweging. https://www.doggo.nl/artikelen/recreatie/hondenetiquette/Dat dat in de praktijk allang niet meer zo is omdat teveel mensen met loslopende honden vinden dat zij het alleenrecht hebben op het betreffende gebied en dat alle anderen zich maar aan moeten passen is een ander verhaal.
Maar goed, ik kom met mijn aangelijnde hond zeker weten niet in losloopgebieden. Maar in aanlijngebieden zijn alsnog de meeste honden gewoon los -O-

Wat ik (in zijn algemeenheid, niet in reactie op jou) ook vrij bijzonder vind is dat mensen vaak heel goed lijken te weten dat ze in losloopgebied lopen (aangezien er vaak geroepen word dat je daar dus met een aangelijnde hond, of zonder hond of wat dan ook maar niet moet komen), maar spontaan niet meer kunnen lezen als ze langs een bordje lopen waarop staat dat honden aan de lijn moeten....

Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:34

maras schreef:
3 jaar geleden is mijn hondje tijdens een wandeling aangevallen door een loslopende herder en heeft dat uiteindelijk niet overleefd, groot trauma, veel verdriet.

Inmiddels heb ik een andere hond waar ik elke dag graag mee wandel bij ons in het park waar honden niet los mogen. Regelmatig kom ik daar toch mensen tegen met loslopende honden die ze zonder terug te roepen naar mijn aangelijnde hond laten lopen.

Vanmorgen overkwam me dat weer, ik roep of ze de honden bij zich willen houden omdat de mijne aangelijnd is, zij roepen terug dat " de honden niets doen" en ik ontplof.........het ontaard iedere keer in boosheid aan beide kanten maar ik voel me de rest van de dag naar en opgefokt.

De mensen kan ik niet veranderen dus ik zal mijn mindset moeten gaan veranderen, hebben jullie tips? Ik hou van harmonie en gezelligheid dus dat boos worden van mijn kant voelt zó niet goed maar iedere keer overkomt het me en ik wil dat niet meer :o. Hoe lossen jullie dat op? Als ik een ander pad in kan dan pak ik die maar dat lukt niet altijd.


Ik heb een aantal opties en ze zijn niet altijd even vriendelijk;
- handhaving waarschuwen
- op andere tijden gaan wandelen of niet meer door het park
- je hond trainen dat ie naast je gaat zitten en blijft zitten zodat je andere honden op afstand kunt houden (desnoods met een paraplu of wat anders)
- een zijpad inslaan of uit de weg gaan staan
- roepen dat jouw hond wél aanvalt
- een spraybottle met gerichte straal meenemen met ammoniak erin (en dan zorgen dat je uit de wind staat en je hond niet ondersprayd...

Het is rete-irritant dat het niet mag maar mensen zijn soms gewoon dom, of hebben schijt aan regels, hebben een hond die zicht wel redt, of het interesseert ze gewoon niet. Het is niet anders.


Dorine92 schreef:
Ibbel schreef:
Als je met z'n tweeën bent: 1 iemand de hond laten vasthouden, zelf megá enthousiast op de hondeneigenaar toelopen, arm om de schouder slaan en uitroepen: "zullen we spelen? Ik vind jou zó leuk hè"
En als de hondeneigenaar zich dan de pleuris schrikt en terugdeinst, fijntjes zeggen: "dat vind je vervelend hè? Mijn hond óók"

Als je hond het verder prima vindt kun je het natuurlijk ook doen als je alleen bent en de hond gewoon aan de lijn meenemen bij dit toneelstukje.

Geniaal deze. Hoewel ik zelf er niet aan moet denken om een ander mens te gaan aanraken terwijl ik een pleurishekel heb aan diegene

_/-\o_
Heel tof. Is best het proberen waard, maar ik zou wel even de tweede persoon e.e.a. laten filmen want stel nou je krijgt een linkse hoek van die persoon dan is er enig bewijs van hoe en wat en zo.

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:34

Sandra_H schreef:
mavantos schreef:
Ik vind het ook wel de verantwoordelijkheid van een baasje. Als je een hond hebt die niet los kan lopen en aangelijnd niet lief is moet je het gewoon niet gaan opzoeken in een losloopgebied, maar hetzelfde geldt dat je een hond niet los laat lopen in een aanlijngebied. Ik heb er echt geen enkel probleem mee mijn honden even aan te lijnen in een losloopgebied, maar dan verwacht ik wel dat degene die met een aangelijnde hond loopt dit wel even aangeeft als ik het vraag.


Iedereen zou gewoon moeten kunnen lopen in een losloopgebied. Ook met honden die niet los kunnen en niet leuk naar andere honden zijn. En dat aanlijnen bij het zien van een aangelijnde hond moet niet op verzoek gaan, maar gewoon uit eigen beweging. https://www.doggo.nl/artikelen/recreatie/hondenetiquette/Dat dat in de praktijk allang niet meer zo is omdat teveel mensen met loslopende honden vinden dat zij het alleenrecht hebben op het betreffende gebied en dat alle anderen zich maar aan moeten passen is een ander verhaal.
Maar goed, ik kom met mijn aangelijnde hond zeker weten niet in losloopgebieden. Maar in aanlijngebieden zijn alsnog de meeste honden gewoon los -O-

Wat ik (in zijn algemeenheid, niet in reactie op jou) ook vrij bijzonder vind is dat mensen vaak heel goed lijken te weten dat ze in losloopgebied lopen (aangezien er vaak geroepen word dat je daar dus met een aangelijnde hond, of zonder hond of wat dan ook maar niet moet komen), maar spontaan niet meer kunnen lezen als ze langs een bordje lopen waarop staat dat honden aan de lijn moeten....


Haha ja dat laatste inderdaad _/-\o_ Inééns hebben ze de bordjes niet gezien. Verreweg de meeste weten dondersgoed dat ze asociaal bezig zijn maar het interesseert ze niet. Beetje de mentaliteit van tegenwoordig.

Verder is het inderdaad zo dat een bos (dus geen speciaal omheind speelveld voor honden ofzo), waar je met je hond los mag wandelen, óók voor andere mensen is. Of deze nou met hond, zonder hond, los of aangelijnd lopen, of met hun kind of whatever wandelen, iedereen is daar welkom. Dus je hebt je losse hond gewoon onder appèl te hebben, niemand hoeft last te hebben van jouw hond “omdat het een losloopgebied is”. Ik snap echt NIET dat dit zo moeilijk is voor mensen.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:42

Ik ga regelmatig met mijn kat wandelen in het bos hier, nadeel dat er dus ook veel honden los rondlopen ookal staat er aan de ingang in koeien van letters een bord dat honden ten allen tijde moeten aangelijnd zijn... velen negeren het gewoon.

Ik heb al vaak voor gehad dat ik mijn kat boven mijn hoofd moet houden om hem weg te houden van de loslopende honden hier, en als de baasjes dan eindelijk in zicht komen om hun hond te komen halan na dat ik aan het roepen ben geweest zeggen de meesten altijd 'Ja je moet ook niet met je kat gaan wandelen hier he!' En dan zijn ze op mij boos, maar niets zeggen over het feit dat hun hond niet onder appel staat en los loopt waar het verboden is....

Zelfs als ik zonder kat ga wandelen spreek ik mensen hierop aan dat ze hun hond los laten waar het niet mag maar velen negeren het echt gewoon...

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:50

Pareltjes schreef:
pluisje88 schreef:

Je kunt opvoeden wat je wilt maar als ze reactief worden door angst/trauma dan krijg je dat er nooit helemaal uit. De mijne is als pup een paar keer goed gegrepen (ja door loslopende zogenaamd goed onder appel honden waarvan het baasje 200 meter verder liep en riep; gebeten? Nee mijn hond doet dat niet!) en hij is altijd reactief geweest naar andere honden. Uiteindelijk liet ik hem stil staan en liet ik de andere hond passeren. Uiteindelijk zo ver gekomen dat die ander hem op een meter mocht passeren zonder gedoe maar hij stond altijd op scherp. Lekker makkelijk om een ander de schuld te geven… laat je hond gewoon niet bij aangelijnde honden. Punt. Ofnee eigenlijk gewoon bij geen enkele hond tenzij de eigenaar roept dat het oké is. Maar hej wie ben ik…


Mensen die hun hond ( los of aangelijnd ) als een hypersonische wervelstorm op andere honden laten afstormen en vervolgens verbolgen zijn als hun hond gebeten wordt. Dat is waarom ik zeg dat het om opvoeden gaat en niet om aangelijnd of niet.

Precies zoals jij het hebt aangepakt. Je hond niet laten reageren op anderen honden. Je hebt em onder controle en laat weten dat het goed is. De reactiviteit ebt uiteindelijk weg. Maar het is het probleem van jouw hondje. Niet van de ander. Als jouw hondje onder appèl staat maakt het 9 van de 10 keer niet uit wat een ander hond of eigenaar doet. En die ene keer zul je moeten ingrijpen en de onverantwoordelijke eigenaar een veeg uit de pan moeten geven.

Alles valt of staat met consequent en eerlijk zijn.


Ook als je je hond aan een flex hebt, dien je je hond bij je te houden.

Het is heel simpel gezegd je hond niet te laten reageren op andere honden, als reactiviteit zo simpel was en reactiviteit ebt lang niet altijd weg.

En nee, mijn reactieve hond is mijn probleem, maar een ander moet evengoed zijn hond bij zich houden.
Vind het allemaal zo simpel gezegd, kant en klaar uit een tekstboekje.

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:54

De boswachter hier geeft tegenwoordig geen waarschuwing meer maar direct een boete. Daar zijn de eigenaren van de loslopers dus echt verbolgen over. Ze vinden dat niet kunnen.

Laatst is er eentje weggerend voor de boswachter :') Ze had eerst valse gegevens opgegeven, is vervolgens weggerend. Uiteindelijk heeft ze 3 boetes gehad _O-

Sandra_H

Berichten: 2718
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:59

Susanne schreef:
De boswachter hier geeft tegenwoordig geen waarschuwing meer maar direct een boete. Daar zijn de eigenaren van de loslopers dus echt verbolgen over. Ze vinden dat niet kunnen.

Laatst is er eentje weggerend voor de boswachter :') Ze had eerst valse gegevens opgegeven, is vervolgens weggerend. Uiteindelijk heeft ze 3 boetes gehad _O-


oh dat was in Schoorl toch? Heb ik gelezen inderdaad. Echt je verzint het niet..... maar goed dat is dus een van de weinige plekken waar (kennelijk) wél gehandhaafd wordt. In het duingebied in IJmuiden echt niet of nauwelijks, maar daar schijnt zelfs een appgroep te zijn om elkaar te waarschuwen voor BOA's, en rondom Ermelo ook niet. Heb zelfs nog nooit een boswachter of andere handhaver gezien, ook niet nu in het broedseizoen

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:01

Ja klopt dat was in het Schoorlse bos. Er wordt wel gehandhaafd maar niet genoeg. Of nouja het zou genoeg moeten zijn natuurlijk als mensen zich gewoon aan de regels houden.
Ik kom er nog steeds dagelijks loslopers tegen, bijna geen enkele zit aan de riem van wat ik tegenkom.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:05

maras schreef:
Pareltjes die ervaring heb ik eigenlijk helemaal niet, de paar aangelijnde honden die ik tegenkom zijn keurig opgevoed, net als mijn hond overigens die totaal geen moeite heeft met keurig naast mij blijven bij het passeren van een andere hond. Ook een praatje maken en dan rustig naast mij liggen is geen enkel probleem. Misschien heb ik daar mazzel mee.

De jack russell van mijn moeder gaat echter wel uit zijn plaat als daar honden te dicht passeren maar zij gaat meestal in de bossen staan en dan gaat het ook prima.


Bij mij in de buurt (buitengebied / particulier bos) zijn ook de loslopende honden het best opgevoed en vaak ook gewoon niet geïnteresseerd in andere honden en/of mensen. Ik ervaar ook meer last van de honden aan een 5 meter lange lijn die op je af komen met een mens er achteraan wapperend. :')

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:06

Sandra_H schreef:
Celebi schreef:
Onze mini van 1,8 kilo is zo zo kwetsbaar. Hij staat bijna perfect onder appèl, kan echt goed loslopen, maar ik moet echt ogen in mijn achterhoofd hebben en hem zo regelmatig beschermen tegen die grote lompe speelse honden die gewoon bovenop hem willen duiken. Ik heb hem al een keer onder een golden retriever vandaag moeten trekken (gelukkig zonder fysieke schade).. De eigenaar zat blijkbaar 100 meter verderop op een bankje met haar telefoon voor haar snufferd. Ik was zo boos.. :(


Dat is inderdaad iets dat (gemakshalve?) veel te vaak vergeten wordt: er hoeft geen sprake te zijn van bijten en/of kwade opzet om serieus letsel te veroorzaken, zeker bij die kleintjes, maar ook bij honden die al wat ouder zijn of anderszins iets mankeren.


Nou je hoeft geen hoog geleerde te zijn toch om te kunnen zien dat een een hond van 20kg geen match is met een hondje van formaat chi.

Sandra_H

Berichten: 2718
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:11

BeFunny schreef:
Nou je hoeft geen hoog geleerde te zijn toch om te kunnen zien dat een een hond van 20kg geen match is met een hondje van formaat chi.


nouja....kennelijk dus toch wel. Geldt niet alleen voor maatje chi, maar ook voor ander kleiner spul, als bijv teckels. Ik heb zelf geen kleintje maar spreek met flinke regelmaat mensen met kleinere hondjes (je raakt nogal eens leuk in gesprek als je eindelijk een andere AANGELIJNDE hond tegenkomt :D )

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:17

Pareltjes schreef:
SassyMoon schreef:
Ik begrijp je helemaal TS. Ik ben tot het inzicht gekomen dat je alleen invloed hebt op je eigen reactie. Ik vermijd nu plekken waar mogelijk honden los lopen. Dus wandel langs straten en doorgaande wegen. Gelukkig dwaalt mijn hondje graag door woonwijken en door het stads centrum. En als zelfs als er een aangelijnde hond te dichtbij komt of er toch een 'hij doet niets' loslopende hond aankomt, pak ik mijn hond op. Mijn angstige hondje heeft zo geleerd dat het veilig wandelen is en het is een stuk beter voor mijn humeur.



Zo blijft je hondje altijd angstig. Waarmee ik het gedrag van de ander niet goedpraat.


Nee ze worden juist extra angstig als er zo'n lomperik bovenop springt. Ook al gebeurt dat maar 1x, het gewichtverschil is zo groot dat dat angst uitlokt en het reactieve gedrag vergroot. Als ik hem optil voelt hij zich veilig.

Mijn hondje wil prima spelen met kleinere hondjes en ook met rustigere grote beleefde honden die niet bovenop hem meppen en springen. Rustig en beleefd begroeten is geen probleem, maar dat doet de meerderheid niet. Ik kan dat redelijk goed inschatten en dan blijft hij op de grond en de situatie rustig. Maar als er 1 als een malloot op ons af komt stuiteren blok ik wel, of til ik m op. Ik vond kleine keffertjes ook altijd vreselijk maar heb nu meer inzicht in waar het vandaan komt. Vooral omdat 9 van de 10 loslopende honden niet goed onder appel staan en te laat terugloopt naar de baas.

SassyMoon
Berichten: 298
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:07

Pareltjes schreef:
SassyMoon schreef:
Ik begrijp je helemaal TS. Ik ben tot het inzicht gekomen dat je alleen invloed hebt op je eigen reactie. Ik vermijd nu plekken waar mogelijk honden los lopen. Dus wandel langs straten en doorgaande wegen. Gelukkig dwaalt mijn hondje graag door woonwijken en door het stads centrum. En als zelfs als er een aangelijnde hond te dichtbij komt of er toch een 'hij doet niets' loslopende hond aankomt, pak ik mijn hond op. Mijn angstige hondje heeft zo geleerd dat het veilig wandelen is en het is een stuk beter voor mijn humeur.



Zo blijft je hondje altijd angstig. Waarmee ik het gedrag van de ander niet goedpraat.


Juist niet. Dit soort ideeën zijn echt al lang achterhaald Pareltjes. Zoals ik schreef, ze voelt zich veilig omdat ze weet dat ze geen ongewenste interactie met een andere hond hoeft te hebben. Hierdoor kan ze ontspannen wandelen ipv andere honden te proberen weg te blaffen of erger. Ze komt uit een Roemeense uit de hand gelopen privé opvang tuin. Daar zat ze zoveel mogelijk op de dak van een schuurtje om de andere 50 honden te ontlopen.

Warboel
Berichten: 14701
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:14

Roepen dat ‘ie vlooien heeft :=

Ik zou me echt kapot schamen als mijn honden zo wild zouden doen tegen een andere hond of überhaupt dat mensen last van ze hebben.

renee16

Berichten: 4899
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:20

Ibbel schreef:
Als je met z'n tweeën bent: 1 iemand de hond laten vasthouden, zelf megá enthousiast op de hondeneigenaar toelopen, arm om de schouder slaan en uitroepen: "zullen we spelen? Ik vind jou zó leuk hè"
En als de hondeneigenaar zich dan de pleuris schrikt en terugdeinst, fijntjes zeggen: "dat vind je vervelend hè? Mijn hond óók"

Als je hond het verder prima vindt kun je het natuurlijk ook doen als je alleen bent en de hond gewoon aan de lijn meenemen bij dit toneelstukje.


Dit is wel hilarisch, maar precies wat er gebeurd ja! Zou het zelf niet durven maar wel een geniale oplossing, durf te wedden dat de hond van de betreffende eigenaar volgende x netjes terug geroepen wordt.

Risxx

Berichten: 153
Geregistreerd: 24-07-14

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:36

Ik heb een klein hondje, Shih Tzu. Die houd ik altijd aangelijnd. Een paar jaar geleden kwamen er 2 pitbulls op ons af gerend met de bekende "ze doen niks" van de eigenaar, die er naar stond te kijken en niks deed. Dat was echt doodeng, ik heb gelukkig mijn hondje op kunnen tillen voordat ze bij ons waren en haar hoog in de lucht gehouden terwijl die 2 honden in de lucht sprongen om bij haar te komen... Ik pak haar nu dus ook gewoon op als er een hond zo op ons af komt stormen, het is mijn grootste angst dat ze gepakt wordt door zo'n onopgeleid beest met nietsnut eigenaar..

tones

Berichten: 5288
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:45

renee16 schreef:
Ibbel schreef:
Als je met z'n tweeën bent: 1 iemand de hond laten vasthouden, zelf megá enthousiast op de hondeneigenaar toelopen, arm om de schouder slaan en uitroepen: "zullen we spelen? Ik vind jou zó leuk hè"
En als de hondeneigenaar zich dan de pleuris schrikt en terugdeinst, fijntjes zeggen: "dat vind je vervelend hè? Mijn hond óók"

Als je hond het verder prima vindt kun je het natuurlijk ook doen als je alleen bent en de hond gewoon aan de lijn meenemen bij dit toneelstukje.


Dit is wel hilarisch, maar precies wat er gebeurd ja! Zou het zelf niet durven maar wel een geniale oplossing, durf te wedden dat de hond van de betreffende eigenaar volgende x netjes terug geroepen wordt.


Vergeet ook het “kontruiken” niet. }>

Sandra_H

Berichten: 2718
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:54

tones schreef:
Vergeet ook het “kontruiken” niet. }>


_O- dank voor het beeld...... die sla ik sowieso maar ff over :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34742
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:05

Susanne schreef:
De boswachter hier geeft tegenwoordig geen waarschuwing meer maar direct een boete. Daar zijn de eigenaren van de loslopers dus echt verbolgen over. Ze vinden dat niet kunnen.

Laatst is er eentje weggerend voor de boswachter :') Ze had eerst valse gegevens opgegeven, is vervolgens weggerend. Uiteindelijk heeft ze 3 boetes gehad _O-


O ze zouden bij ons ook wel meer mogen controleren en beboeten. Maar dat gebeurt niet en mensen weten dat. Kwam net ook weer een man met 2 loslopende terriërs tegen in een gebied waar het stikt van de reeën. Die van mij netjes aan de lijn. En dan gewoon niet in 1, 2 of 3 keer luisteren bij terug roepen maar achter mijn hond aan lopen :+ . Ik vind het nu vooral storend voor het wild en zeker nu in het broedseizoen en de jonge reeën weer op komst moet gewoon je hond aan de lijn.