Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Taifoen

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:23

Hier juist zo’n vrolijke jonge hond die het liefst op alles afrent.
Als je haar je gang laat gaan dan gaat ze liggen en rent ze uiteindelijk op de hond af. Dat vind ik niet fijn, dus we zijn hard aan het oefenen.
Ze kan heel goed de blijf oefeningen op cursus, maar nu moet ze dat dus met wat meer afleiding doen. Of ik lijn haar aan als mensen met honden ons passeren, of ik roep haar in de naast en ga dan in de bosjes staan en vraagt wat kunstjes om de concentratie op mij te hebben. Ben nog even aan het kijken wat het beste werkt. Liefste heb ik dat ze gewoon los loopt en naast blijft en pas met toestemming naar een hond gaat - of juist niet. Tips welkom :)

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:34

MalaQ schreef:
Honden etiquette is een heel ding waar weinig mensen zich aan houden. Ik heb totaal geen moeite met losse honden onder appel, maar daar schort het hem aan.. de meeste zijn niet onder appel en dan krijg je de "hij doet niks hoor" onzin. Ik kom graag losse honden tegen onder appel ipv honden die aan de riem lopen te brullen, maar dat is een ander verhaal :D

Mijn hond loop vrijwel altijd los. Maar ze mag niet naar honden, mensen, losse honden of wat dan ook lopen zonder toestemming. Commando naast is ten alle tijden écht naast. Als iedereen dat zou doen is er al een wereld gewonnen, maar het lijkt wel alsof honden zelden geleed wordt dat negeren 1 van de beste opvoedkundige skills
is die bestaat.

Mijn hond haat het dus ook als een andere hond op haar afstormt. En ik ben dus ook zo iemand die boos wordt en de discussie aan gaat. Ik kom op voor mijn hond en zal dat altijd blijven doen. Maar ongelofelijk irritant is het wel dat dat zo nodig is.

Als ik geen zin heb in confrontatie kent mijn hond het commando "schuilen". Ze gaat dan vlakbij mijn benen zitten en ik kan de tegenliggende hond goed blokken. Dit geeft vaak wel rust.. Het kostte me even tijd dit mijn hond te leren, maar als ze eenmaal weten dat je ze echt blokt groeit het vertrouwen des te meer. En ik merk weinig confrontatie met deze manier, zelfs met de "hij-doet-niks" baasjes.


Ik heb een boze aan de riem, een die niet lief is. Die dus reageert aan de riem. Dat was vroeger wel anders. Toen was ie sociaal en vond ie andere honden leuk. Totdat ie twee maal is gegrepen door een losloper, eenmaal op de leeftijd van 10 maanden en nog een maal op de leeftijd van vier jaar. Door een Deense dog en de tweede keer door een kangal en een ander.
Mijn hond heeft inmiddels angst agressie ontwikkeld. Die is nu reactief en vreet een ander op wanneer in de buurt. Dus soms zijn ze met een reden zo aan de riem.


Hij is aangelijnd, staat goed onder appèl, alleen niet wanneer hij een andere hond ziet. Dus los enkel op zeer overzichtelijke stukken. Het is een kortsnuit dus muilkorf belemmerd erg. Ik loop altijd in verplicht aanlijngebied. Maar amper iemand die aan lijnt. Nu loop ik met hem maar langs de weg, want daar lijnt men zeker aan.
Ik heb een schijthekel aan mensen met loslopende honden niet onder appèl en hun bloedjes zien mijn voet wanneer ze te dichtbij komen of mijn stok. Want ik mep na een waarschuwing wel. Mijn hond even achter me houden gaat niet met 35 kilo.
En dank aan de mensen met loslopende honden, ik hoop dat ze ooit eens begrijpen hoe zuur ze het voor een ander maken.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:35

Taifoen schreef:
Hier juist zo’n vrolijke jonge hond die het liefst op alles afrent.
Als je haar je gang laat gaan dan gaat ze liggen en rent ze uiteindelijk op de hond af. Dat vind ik niet fijn, dus we zijn hard aan het oefenen.
Ze kan heel goed de blijf oefeningen op cursus, maar nu moet ze dat dus met wat meer afleiding doen. Of ik lijn haar aan als mensen met honden ons passeren, of ik roep haar in de naast en ga dan in de bosjes staan en vraagt wat kunstjes om de concentratie op mij te hebben. Ben nog even aan het kijken wat het beste werkt. Liefste heb ik dat ze gewoon los loopt en naast blijft en pas met toestemming naar een hond gaat - of juist niet. Tips welkom :)


Niet oefenen op een plek waar een aanlijnplicht geldt, verder een sleeplijn van 10 meter er aan.

Taifoen

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:40

Wintu schreef:
Taifoen schreef:
Hier juist zo’n vrolijke jonge hond die het liefst op alles afrent.
Als je haar je gang laat gaan dan gaat ze liggen en rent ze uiteindelijk op de hond af. Dat vind ik niet fijn, dus we zijn hard aan het oefenen.
Ze kan heel goed de blijf oefeningen op cursus, maar nu moet ze dat dus met wat meer afleiding doen. Of ik lijn haar aan als mensen met honden ons passeren, of ik roep haar in de naast en ga dan in de bosjes staan en vraagt wat kunstjes om de concentratie op mij te hebben. Ben nog even aan het kijken wat het beste werkt. Liefste heb ik dat ze gewoon los loopt en naast blijft en pas met toestemming naar een hond gaat - of juist niet. Tips welkom :)


Niet oefenen op een plek waar een aanlijnplicht geldt, verder een sleeplijn van 10 meter er aan.

Nee ik laat het sowieso alleen los lopen waar het mag. Maar die sleeplijn is wel een goeie! Thanks

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:44

Ik heb hetzelfde probleem, mijn hond is superenthousiast naar alle andere honden.
Hij loopt dus ook niet los als er andere honden zijn en zeker niet als er een aanlijnplicht is. Hij loopt alleen los bij andere honden in een losloopgebied, en ik houd hem natuurlijk in de gaten en ben hard bezig met training.
Maar het is nog een jong beestje en het gaat nog niet perfect. Ik doe hard mijn best :j

Taifoen

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:48

Century schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, mijn hond is superenthousiast naar alle andere honden.
Hij loopt dus ook niet los als er andere honden zijn en zeker niet als er een aanlijnplicht is. Hij loopt alleen los bij andere honden in een losloopgebied, en ik houd hem natuurlijk in de gaten en ben hard bezig met training.
Maar het is nog een jong beestje en het gaat nog niet perfect. Ik doe hard mijn best :j


Ja ik vind het daarom ook interessant om mee te lezen.
We lopen vaak in een losloopgebied en dan loopt ze los. Als mensen met een aangelijnde hond komen, dan lijn ik haar sowieso aan. Maar mijn struggle is vooral nog los - los passeren. Omdat ik dus niet wil dat ze zomaar op elke hond afrent, zeker omdat ze fanatiek speelt met haar pootjes

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:58

Ik heb hem nog niet zo goed onder appel dat hij niet op een andere hond afgaat als hij los is. Ik weet dat dat ook in een losloopgebied niet de bedoeling is, dat hij overal op afstuift. En dat wil ik ook echt eruit trainen. Maar dat is niet in één dag gedaan, en ik ga hem niet tot dan toe nooit los laten in een losloopgebied, dat vind ik ook niet eerlijk naar hem.
Ik vind het lastig hoor!

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 00:00

Century schreef:
Ik heb hem nog niet zo goed onder appel dat hij niet op een andere hond afgaat als hij los is. Ik weet dat dat ook in een losloopgebied niet de bedoeling is, dat hij overal op afstuift. En dat wil ik ook echt eruit trainen. Maar dat is niet in één dag gedaan, en ik ga hem niet tot dan toe nooit los laten in een losloopgebied, dat vind ik ook niet eerlijk naar hem.
Ik vind het lastig hoor!

Daarom een sleeplijn van een meter of tien er aan. Moet je wel snel zijn, maar als je ziet dat ie aanstalten maakt op de riem gaan staan.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 00:25

Goede tip, ga ik naar kijken :)

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 06:54

NikkivanOlst schreef:
Als mensen roepen "hij wil alleen maar spelen"

Roep ik met mijn hond maar gewoon "hij wil alleen maar doodmaken" :')

Mijn herder is zeer "beperkt sociaal" en wil gewoon niks van onbekende loslopers op zijn dak hebben. En ik trouwens ook niks met willekeurige baasjes van doen hebben :=

Maar vaak schrikt een herder al voldoende af voor mensen om aan te lijnen. Al moet ik hier en daar nog eens dappere terriers of lompe labradors een voetveeg geven. Ik grijp altijd gewoon zelf in als baasjes te laks zijn om hun hond bij te houden. Ik ga hun schade namelijk niet betalen.

Het scheelt ook dat ik onmenselijke tijden en uitgestorven plekken uitzoek om te wandelen :):)

Met mijn mechelaars heb ik er ook idd minder last van :+

Mijn kelpie verscheelt, maar meeste kunnen hem niet goed inschatten. Omdat ze het ras niet kennen en hij er wel 'stoer' uitziet. Terwijl hetde grootste sul is.

Mijn bc vinden ze allemaal juist schattig en dan wordt het weleens lastiger

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 07:13

Zo te lezen ergert zo’n beetje iedereen zich aan de losse honden in aanlijngebieden.

Laatst was er een topic over aangelijnde honden in losloopgebieden (nogmaals: een losloopgebied betekent dat je hond, mits onder appèl, los MAG, niet moet). Hier vonden een aantal mensen dat je met een aangelijnde hond dan maar in een aanlijngebied moet gaan lopen. Ik denk dat dit huidige topic het perfecte voorbeeld is van dat het geen fluit uitmaakt waar je met je aangelijnde hond loopt, je wordt hoe dan ook belaagd door loslopers. Of het nou een losloop- of aanlijngebied is. De honden/bezitters die toch nergens en met niemand rekening houden lopen namelijk overal (los).

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 07:30

Susanne schreef:
Zo te lezen ergert zo’n beetje iedereen zich aan de losse honden in aanlijngebieden.

Laatst was er een topic over aangelijnde honden in losloopgebieden (nogmaals: een losloopgebied betekent dat je hond, mits onder appèl, los MAG, niet moet). Hier vonden een aantal mensen dat je met een aangelijnde hond dan maar in een aanlijngebied moet gaan lopen. Ik denk dat dit huidige topic het perfecte voorbeeld is van dat het geen fluit uitmaakt waar je met je aangelijnde hond loopt, je wordt hoe dan ook belaagd door loslopers. Of het nou een losloop- of aanlijngebied is. De honden/bezitters die toch nergens en met niemand rekening houden lopen namelijk overal (los).

Mhua in een losloopgebied kun je het verwachten!

Ik heb gisteren nog mensen er op aan gesproken, terwijl ik zonder hond was. Mensen lieten honden los in een natuurgebied waar het absoluut niet mag. Lopen ook koeien etc.

Vonden het niet leuk _O-

pluisje88

Berichten: 8108
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 07:46

Leer hem een muilkorf dragen :D Het is zo achterlijk want als ze een muilkorf om hebben zijn mensen er ineens bang voor en roepen ze hun honden terug. Terwijl die honden het veiligst zijn want dat zijn de enige honden die nooit iets kunnen doen :')

Wat ik ook wel antwoordde als ze riepen ze doen niks hoor! Dan zei ik maar de mijne wel! Dan werd het ook vrij snel opgelost :') ik ging al bewust nooit wandelen in losloop gebied. Moet zeggen bij ons heb je ook geen losloop-aanlijn gebieden. Binnen de bebouwde kom moeten ze vast, daarbuiten mogen ze los.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 07:56

pluisje88 schreef:
Leer hem een muilkorf dragen :D Het is zo achterlijk want als ze een muilkorf om hebben zijn mensen er ineens bang voor en roepen ze hun honden terug. Terwijl die honden het veiligst zijn want dat zijn de enige honden die nooit iets kunnen doen :')

Wat ik ook wel antwoordde als ze riepen ze doen niks hoor! Dan zei ik maar de mijne wel! Dan werd het ook vrij snel opgelost :') ik ging al bewust nooit wandelen in losloop gebied. Moet zeggen bij ons heb je ook geen losloop-aanlijn gebieden. Binnen de bebouwde kom moeten ze vast, daarbuiten mogen ze los.


Ze mogen buiten bebouwde kom los mits onder appèl en laat menig eigenaar daar nu juist zijn kunde schromelijk overschatten.
In het bos moet hond vast, punt. Mits losloopgebied, maar ook daar dient een hond onder appèl te staan.

pluisje88

Berichten: 8108
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:23

Ja in de ideale wereld wel. Helaas is de wereld niet zo ideaal en daar zullen we mee moeten dealen..

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:31

Mijn honden hebben altijd losgelopen, goed onder appèl. Mijn ervaring is dat loslopen minder gedoe geeft dan aangelijnd. Mensen veroorzaken de problemen. Aangelijnd betekent vaak niet opgevoed. Blaffend en hysterisch naar ander anderen honden toe. Trekken aan de lijn. Hond gefrustreerd hij mag niet naar de andere hond om “ gedag” te zeggen. Iets wat honden van nature nou eenmaal doen.

Door onopgevoede honden van anderen moet ik de mijne verbieden naar anderen toe te gaan. Moet ik mijn hond trainen dat hij vreemde honden MOET negeren. Mijn hond loopt braaf aan de voet, bemoeit zich niet met anderen en toch komen de mensen met aangelijnde honden mij de les lezen. Terwijl hun hond trekkend, half hysterisch de mijne wil killen. Zij komen naar mij….want tegenwoordig heb ik geen Mechelaars meer maar een klein hondje. Die zijn per definitie gemeengoed van hondenliefhebbers. Er staat groot op geschreven aai mij, aai mij.

De discussie moet niet zijn aangelijnd of niet? Maar opgevoed of niet!

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:43

Pareltjes schreef:
Mijn honden hebben altijd losgelopen, goed onder appèl. Mijn ervaring is dat loslopen minder gedoe geeft dan aangelijnd. Mensen veroorzaken de problemen. Aangelijnd betekent vaak niet opgevoed. Blaffend en hysterisch naar ander anderen honden toe. Trekken aan de lijn. Hond gefrustreerd hij mag niet naar de andere hond om “ gedag” te zeggen. Iets wat honden van nature nou eenmaal doen.

Door onopgevoede honden van anderen moet ik de mijne verbieden naar anderen toe te gaan. Moet ik mijn hond trainen dat hij vreemde honden MOET negeren. Mijn hond loopt braaf aan de voet, bemoeit zich niet met anderen en toch komen de mensen met aangelijnde honden mij de les lezen. Terwijl hun hond trekkend, half hysterisch de mijne wil killen. Zij komen naar mij….want tegenwoordig heb ik geen Mechelaars meer maar een klein hondje. Die zijn per definitie gemeengoed van hondenliefhebbers. Er staat groot op geschreven aai mij, aai mij.

De discussie moet niet zijn aangelijnd of niet? Maar opgevoed of niet!


Zo generaliseer fijn verder zeg.

Ik heb niets tegen honden onder appèl, maar in aanlijngebied moet ie gewoon vast.

En je hond moet anderen gewoon negeren, omdat dat nou eenmaal fatsoenlijk is naar anderen.

Ik denk dat de gemiddelde aangelijnde hond meer last heeft van loslopers dan loslopers van aangelijnde honden. Als jij last hebt van een aangelijnde hond, loopt je hond te dicht in de buurt.

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 08:48

[quote="Gombal"]Ik word er ook echt boos van.
Ik heb mijn hondje altijd aan de lijn , loop bewust niet in een los loop gebied .
Maar mijn kleine hondje geeft door angst een grote mond en dus verkeerde signalen naar de loslopers . Mensen zeggen altijd , ze doen niks ,
Maar soms doen ze dat wel wanneer een andere hond niet goed reageert op honden taal.
Zeker als ze met meer als 1 zijn .

Gombal: naast de opvolger van mijn doodgebeten hondje heb ik nog een klein hondje, daar durf ik dus niet eens meer mee te wandelen in het bos. Die zet ik in de fietsmand, als ik echt niemand zie mag ze lekker wandelen, zodra ik een losloper zie gaat ze in de mand en fiets ik door.

Toen ik nog met haar wandelde en haar op tilde als ze ging blaffen ( want dan was ze meteen stil) kreeg ik altijd de opmerking van de loslopers dat ik mijn hond niet mocht optillen............mijn eigen hond zou ik niet mogen optillen terwijl ze dan stil is maar ook veilig.

Wij wonen midden op een landgoed in de mooiste omgeving met 4400 ha bos maar soms rijd ik naar een dorp verderop om daar met haar te gaan wandelen want in een dorp/ bebouwde kom loopt iedereen aangelijnd. Ik ben zelfs aan het denken om te gaan verhuizen naar het dorp enkel om dan weer zonder angst te kunnen gaan wandelen.........

Dorine92
Berichten: 5342
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:50

Ibbel schreef:
Als je met z'n tweeën bent: 1 iemand de hond laten vasthouden, zelf megá enthousiast op de hondeneigenaar toelopen, arm om de schouder slaan en uitroepen: "zullen we spelen? Ik vind jou zó leuk hè"
En als de hondeneigenaar zich dan de pleuris schrikt en terugdeinst, fijntjes zeggen: "dat vind je vervelend hè? Mijn hond óók"

Als je hond het verder prima vindt kun je het natuurlijk ook doen als je alleen bent en de hond gewoon aan de lijn meenemen bij dit toneelstukje.

Geniaal deze. Hoewel ik zelf er niet aan moet denken om een ander mens te gaan aanraken terwijl ik een pleurishekel heb aan diegene

BeFunny

Berichten: 10733
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:53

Ik vind het ook vervelend hoe sommige mensen doen. Hier laatst.
Ik heb dus twee Chihuahuas waarvan eentje super makkelijk. De ander is een ander verhaal die is angstig in bepaalde situaties. En als het wat drukker wordt lijn in haar aan als er mensen op ons af komen. Ze kan prima onder Apèl los maar als het te druk wordt krijgt ze een soort kortsluiting en kan ze gaan snauwen. Meer doet ze eigenlijk niet maar dat is voor haar geen fijne situatie. Dus lijn ik haar aan en wend ik af. Maargoed laatst dus was er weer iemand die haar hond toch op ons af liet komen en riep ze doet niks hoor, ik terug roepen de mijne wel begint ze te lachen en zegt ze nou daar leert die van mij dan wel van. Ik kan daar dus echt boos om worden. Hou dat ongeleide projectiel gewoon bij je mijn hondjes zijn er niet voor om met met die poedersuiker van je te spelen. En als ik dergelijks roep dan komen ze vaak met een beschaamd gezicht ineens heel snel hun hond halen.

Sandra_H

Berichten: 2718
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:56

Pareltjes schreef:
Mijn honden hebben altijd losgelopen, goed onder appèl. Mijn ervaring is dat loslopen minder gedoe geeft dan aangelijnd. Mensen veroorzaken de problemen. Aangelijnd betekent vaak niet opgevoed. Blaffend en hysterisch naar ander anderen honden toe. Trekken aan de lijn. Hond gefrustreerd hij mag niet naar de andere hond om “ gedag” te zeggen. Iets wat honden van nature nou eenmaal doen.

Door onopgevoede honden van anderen moet ik de mijne verbieden naar anderen toe te gaan. Moet ik mijn hond trainen dat hij vreemde honden MOET negeren. Mijn hond loopt braaf aan de voet, bemoeit zich niet met anderen en toch komen de mensen met aangelijnde honden mij de les lezen. Terwijl hun hond trekkend, half hysterisch de mijne wil killen. Zij komen naar mij….want tegenwoordig heb ik geen Mechelaars meer maar een klein hondje. Die zijn per definitie gemeengoed van hondenliefhebbers. Er staat groot op geschreven aai mij, aai mij.

De discussie moet niet zijn aangelijnd of niet? Maar opgevoed of niet!


_O- En dit is dus weer een typisch voorbeeld van de verantwoordelijkheid voor je eigen hond willen verleggen naar een ander, zonder ook maar enige kennis van zaken!!

Nee, het is geen natuurlijk gedrag om naar andere, vreemde (niet tot eigen roedel horende) honden toe te lopen om "gedag" te zeggen!! Allesbehalve zelfs.....

En aangelijnd of niet zegt totaal NIETS over het al dan niet opgevoed zijn. Waar haal je in vredesnaam die wijsheid vandaan :') Als dat zou zou zijn zou ik totaal geen probleem hebben met loslopers in aanlijngebied, en zou ik zelfs met mijn aangelijnde hond, die overigens vele malen beter is opgevoed en luistert dan de gemiddelde losloper die ik tref, fijn kunnen lopen in losloopgebied. De realiteit is anders hoor. Als ik van de 10 loslopende honden 1 of 2 opgevoede (lees: gaat niet zomaar op andere honden af, heeft werkende oren en gebruikt die ook) tegenkom zou ik al blij zijn.

Sandra_H

Berichten: 2718
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:58

Dorine92 schreef:
Geniaal deze. Hoewel ik zelf er niet aan moet denken om een ander mens te gaan aanraken terwijl ik een pleurishekel heb aan diegene


Nou.....ik moet er uberhaupt niet aan denken om een ander mens, buiten mijn inner circle, aan te raken anders dan hooguit een hand geven :D

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 08:59

Pareltjes die ervaring heb ik eigenlijk helemaal niet, de paar aangelijnde honden die ik tegenkom zijn keurig opgevoed, net als mijn hond overigens die totaal geen moeite heeft met keurig naast mij blijven bij het passeren van een andere hond. Ook een praatje maken en dan rustig naast mij liggen is geen enkel probleem. Misschien heb ik daar mazzel mee.

De jack russell van mijn moeder gaat echter wel uit zijn plaat als daar honden te dicht passeren maar zij gaat meestal in de bossen staan en dan gaat het ook prima.

pluisje88

Berichten: 8108
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:10

Pareltjes schreef:
Mijn honden hebben altijd losgelopen, goed onder appèl. Mijn ervaring is dat loslopen minder gedoe geeft dan aangelijnd. Mensen veroorzaken de problemen. Aangelijnd betekent vaak niet opgevoed. Blaffend en hysterisch naar ander anderen honden toe. Trekken aan de lijn. Hond gefrustreerd hij mag niet naar de andere hond om “ gedag” te zeggen. Iets wat honden van nature nou eenmaal doen.

Door onopgevoede honden van anderen moet ik de mijne verbieden naar anderen toe te gaan. Moet ik mijn hond trainen dat hij vreemde honden MOET negeren. Mijn hond loopt braaf aan de voet, bemoeit zich niet met anderen en toch komen de mensen met aangelijnde honden mij de les lezen. Terwijl hun hond trekkend, half hysterisch de mijne wil killen. Zij komen naar mij….want tegenwoordig heb ik geen Mechelaars meer maar een klein hondje. Die zijn per definitie gemeengoed van hondenliefhebbers. Er staat groot op geschreven aai mij, aai mij.

De discussie moet niet zijn aangelijnd of niet? Maar opgevoed of niet!


Je kunt opvoeden wat je wilt maar als ze reactief worden door angst/trauma dan krijg je dat er nooit helemaal uit. De mijne is als pup een paar keer goed gegrepen (ja door loslopende zogenaamd goed onder appel honden waarvan het baasje 200 meter verder liep en riep; gebeten? Nee mijn hond doet dat niet!) en hij is altijd reactief geweest naar andere honden. Uiteindelijk liet ik hem stil staan en liet ik de andere hond passeren. Uiteindelijk zo ver gekomen dat die ander hem op een meter mocht passeren zonder gedoe maar hij stond altijd op scherp. Lekker makkelijk om een ander de schuld te geven… laat je hond gewoon niet bij aangelijnde honden. Punt. Ofnee eigenlijk gewoon bij geen enkele hond tenzij de eigenaar roept dat het oké is. Maar hej wie ben ik…

Celebi
Berichten: 3781
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:27

Jezus wat een vreselijke ervaring heb je opgedaan. Het is echt mijn grootste nachtmerrie dat we die van ons kwijtraken door een andere hond. Na die uitzending van Ewout in Rotterdam met dat kleine hondje kijk ik er niet meer op dezelfde manier naar. Onze mini van 1,8 kilo is zo zo kwetsbaar. Hij staat bijna perfect onder appèl, kan echt goed loslopen, maar ik moet echt ogen in mijn achterhoofd hebben en hem zo regelmatig beschermen tegen die grote lompe speelse honden die gewoon bovenop hem willen duiken. Ik heb hem al een keer onder een golden retriever vandaag moeten trekken (gelukkig zonder fysieke schade).. De eigenaar zat blijkbaar 100 meter verderop op een bankje met haar telefoon voor haar snufferd. Ik was zo boos.. :(