Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dandelion2
Berichten: 141
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:09

Hi GabberGill, als mijn honden een hond tegenkomen die geen contact wil maken dan lopen ze gewoon door. Als een hond aan de riem loopt of een muilkorf draagt hou ik mijn honden bij me. Soms check ik even bij de baas en mag de betreffende hond wel spelen, draagt bv een riem omdat deze niet terugkomt of zelfs iemand met twee gemuilkorfde windhonden omdat ze anders vogeltjes vangen in het bos.
Ik vind dit oprecht interessant omdat ik me er echt niet van bewust ben /was dat anderen mij (of mijn honden maar het begint bij de baas) asociaal vinden. Ik heb trouwens echt nooit ruzie met het uitlaten en mijn honden lopen meerdere malen per dag in losloopgebied. Mijn ouwetje is inderdaad wel eens omver gelopen en dat vind ik sneu maar ik kan me ook niet voorstellen dat ik dat 100% zou kunnen voorkomen als ik haar binnen een aantal meter van me zou houden. Als ik het losloopgebied vermijd natuurlijk wel. Ik lees met interesse verder en vragen staat vrij, ik kan ook alleen maar leren hè. Oh, ik bedenk me wanneer mijn jongere hond ‘irritant’ gedrag vertoont, als 1 hond begint te drijven in het spel en er zijn dus meerdere honden bij het spel betrokken gaat mijne graag een bondje aan met de dominante hond (en dus meedrijven). Dit weet ik nu en hou ik scherp in de gaten, als deze situatie zou kunnen ontstaan roep ik mijn hond terug. Als mijn oude hond wegvalt zal ik dus heel zorgvuldig moeten zijn als er nog een hond bij zou komen, deze moet sowieso stabiel zijn en niet drijvend.

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:21

Ik bepaal trouwens zelf wel wanneer ik mijn hondjes optil. Dat doe ik eigenlijk enkel bij Saartje. En heel zelden in een situatie die ik niet vertrouw. Meestal omdat ze angstig is. Saartje is helaas heel angstig en heeft het soms echt nodig daar aandacht in te krijgen. Hier heeft niemand last van en is voor haar echt geruststellend.

Je hebt je hond gewoon bij mensen weg te houden die het niet willen zo'n loslopende hond om zich heen. If dat nou mensen zijn met of zonder hond. Met aangelijnde hond, met aangelijnde hond of met losse hond strak naast, grote kans dat die er ook niet op zitten te wachten. En het is een fabel dat alle hondjes gezellig willen spelen er zijn best wat honden die dat zelf helemaal niet leuk vinden. Wij mensen vinden ook niet iedereen leuk.

CupCakes_

Berichten: 3358
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:03

Mijn hond gaat eigenlijk altijd aan de lijn als we andere honden tegenkomen. Ik heb namelijk een lompe loebas die ièts te enthousiast kan zijn in het benaderen van andere honden. Dit heb ik er tot op heden nog niet uitgekregen, dus dan maar aan de lijn. Soms komt het voor dat ik een ander hond over het hoofd zie, maar dat zijn vaak honden van dezelfde grootte en hetzelfde energielevel.

Maar wij hebben hier behoorlijke bijzondere types rondlopen in het losloopgebied.
Types die voor elke scheet hun kleine hond op tillen, ook al kijkt mijn hond niet eens naar ze. Als ze beginnen te schreeuwen is de bingokaart compleet. En heel eerlijk? Zulke mensen zijn echt verschrikkelijk. Die kleine hondjes zijn vaak het ergste nog ook. Hoe vaak deze wel niet in de vacht of poten van mijn hond gehangen hebben zonder excuses. En de eigenaren hiervan maar bazelen dat ze voor zichzelf opkomen. Nee Truus, dat heet niet voor zichzelf opkomen. Dat heet gewoon asociaal de grenzen van mijn hond negeren muts! :j

Of mensen die als beide honden elkaar naderen en nog 5 meter te gaan hebben, dat ze hun hond ineens aanlijnen en dan boos worden dat die van mij niet gelijk terug komt. Pardon? Je laat ze eerst elkaar naderen en vervolgens lijn je die van je zonder pardon aan.. Dat geeft mij weinig kans om mijn hond terug te roepen. Hoe goed hij ook onder apél zou staan.

Ik merk nu het weer drukker wordt met toeristen wordt dat wij weer de rustigere plekken die vaak alleen locals kennen opzoeken. Ik heb geen zin meer om elke keer ruzie te moeten zoeken of te moeten verantwoorden waarom ik wel of niet iets doe.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:09

CupCakes_ schreef:
Mijn hond gaat eigenlijk altijd aan de lijn als we andere honden tegenkomen. Ik heb namelijk een lompe loebas die ièts te enthousiast kan zijn in het benaderen van andere honden. Dit heb ik er tot op heden nog niet uitgekregen, dus dan maar aan de lijn. Soms komt het voor dat ik een ander hond over het hoofd zie, maar dat zijn vaak honden van dezelfde grootte en hetzelfde energielevel.

Maar wij hebben hier behoorlijke bijzondere types rondlopen in het losloopgebied.
Types die voor elke scheet hun kleine hond op tillen, ook al kijkt mijn hond niet eens naar ze. Als ze beginnen te schreeuwen is de bingokaart compleet. En heel eerlijk? Zulke mensen zijn echt verschrikkelijk. Die kleine hondjes zijn vaak het ergste nog ook. Hoe vaak deze wel niet in de vacht of poten van mijn hond gehangen hebben zonder excuses. En de eigenaren hiervan maar bazelen dat ze voor zichzelf opkomen. Nee Truus, dat heet niet voor zichzelf opkomen. Dat heet gewoon asociaal de grenzen van mijn hond negeren muts! :j

Of mensen die als beide honden elkaar naderen en nog 5 meter te gaan hebben, dat ze hun hond ineens aanlijnen en dan boos worden dat die van mij niet gelijk terug komt. Pardon? Je laat ze eerst elkaar naderen en vervolgens lijn je die van je zonder pardon aan.. Dat geeft mij weinig kans om mijn hond terug te roepen. Hoe goed hij ook onder apél zou staan.

Ik merk nu het weer drukker wordt met toeristen wordt dat wij weer de rustigere plekken die vaak alleen locals kennen opzoeken. Ik heb geen zin meer om elke keer ruzie te moeten zoeken of te moeten verantwoorden waarom ik wel of niet iets doe.

Huh, dus je bent er van bewust dat jouw hond voor andere (kleine) honden te “enthousiast” is, maar je bagatelliseert vervolgens het gedrag dat bij kleine honden kan ontstaan naar aanleiding van ervaringen met types als jouw hond? Ok…

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:34

Ik geef je groot gelijk als je een klein hondje heb en er komt een ongecontroleerde mafkees op af vliegen, dat je je hondje optilt. Wie durft het risico nog te lopen? De mijne zijn 60kg stuk, dus lastig optillen.

Ik klik mijn honden altijd vast bij passerende. Met of zonder hond, altijd vast. Ze doen niks, maar ik kan het me niet veroorloven als er een grapjas denkt die aai ik even of toch z’n hond er als een debiel op af laat vliegen. De mijne hebben het namelijk altijd gedaan.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:44

Niet alle loslopende honden zijn ongeleide projectielen. Net zo goed als dat ik te paard iedereen in stap zal passeren, moet mijn hond naast mij aan de voet zodra andere honden er aan komen. Pas als ik oogcontact kan maken met de andere eigenaar ga ik bepalen wat te doen. Naast me houden of de honden laten dollen.Daar heb ik geen lijn voor nodig. De andere eigenaar geeft meestal zelf wel aan ja of nee. Ik snap het probleem dus niet. Een loslopende hond kan alleen mits goed onder appèl en met een baasje die in ieder geval wat fatsoen in zijn lijf heeft. Dan is het gewoon geen probleem. Het wordt pas een probleem als of de eigenaar asociaal of de hond en beide.

Risxx

Berichten: 153
Geregistreerd: 24-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 23:18

Pareltjes schreef:
Er zijn vele nuances hè?

Altijd optillen voor iedere hond omdat het baasje nog veel banger is dan het hondje zelf. Of in noodsituaties zoals je het hierboven stelt. Het om iedere scheet optillen van kleine hondjes voegt opvoedkundig niets toe. In tegendeel. Het maakt ze alleen maar minder sociaal vaardig.

Liever een keer te veel dan een keer te weinig. Ik vertrouw loslopende honden niet. Gelukkig hoeft mijn hond niet sociaal vaardig te zijn verder ;)

GabberGill

Berichten: 5840
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 23:36

Dandelion2 schreef:
Hi GabberGill, als mijn honden een hond tegenkomen die geen contact wil maken dan lopen ze gewoon door. Als een hond aan de riem loopt of een muilkorf draagt hou ik mijn honden bij me. Soms check ik even bij de baas en mag de betreffende hond wel spelen, draagt bv een riem omdat deze niet terugkomt of zelfs iemand met twee gemuilkorfde windhonden omdat ze anders vogeltjes vangen in het bos.
Ik vind dit oprecht interessant omdat ik me er echt niet van bewust ben /was dat anderen mij (of mijn honden maar het begint bij de baas) asociaal vinden. Ik heb trouwens echt nooit ruzie met het uitlaten en mijn honden lopen meerdere malen per dag in losloopgebied. Mijn ouwetje is inderdaad wel eens omver gelopen en dat vind ik sneu maar ik kan me ook niet voorstellen dat ik dat 100% zou kunnen voorkomen als ik haar binnen een aantal meter van me zou houden. Als ik het losloopgebied vermijd natuurlijk wel. Ik lees met interesse verder en vragen staat vrij, ik kan ook alleen maar leren hè. Oh, ik bedenk me wanneer mijn jongere hond ‘irritant’ gedrag vertoont, als 1 hond begint te drijven in het spel en er zijn dus meerdere honden bij het spel betrokken gaat mijne graag een bondje aan met de dominante hond (en dus meedrijven). Dit weet ik nu en hou ik scherp in de gaten, als deze situatie zou kunnen ontstaan roep ik mijn hond terug. Als mijn oude hond wegvalt zal ik dus heel zorgvuldig moeten zijn als er nog een hond bij zou komen, deze moet sowieso stabiel zijn en niet drijvend.


Dan ben jij een fijne eigenaar met fijne honden. Ik denk dat jij ook geen probleem zou vormen met mij passeren.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:38

Risxx schreef:
Pareltjes schreef:
Er zijn vele nuances hè?

Altijd optillen voor iedere hond omdat het baasje nog veel banger is dan het hondje zelf. Of in noodsituaties zoals je het hierboven stelt. Het om iedere scheet optillen van kleine hondjes voegt opvoedkundig niets toe. In tegendeel. Het maakt ze alleen maar minder sociaal vaardig.

Liever een keer te veel dan een keer te weinig. Ik vertrouw loslopende honden niet. Gelukkig hoeft mijn hond niet sociaal vaardig te zijn verder ;)



En dit is precies het probleem. Jij vertrouwt loslopende honden niet, dit projecteer je op je hondje en die wordt sociaal er ook niet beter op en zo is de cirkel rond en zijn loslopende honden altijd de schuldige.

Het baart mij zorgen dat je zegt dat je hond niet sociaal vaardig hoeft te zijn. Die tonen nogal eens probleem gedrag naar andere honden toe. Kunnen door hun angst “happertjes” worden en dat lokt ook weer negatief gedrag bij de andere hond uit.

Ik vertik het mijn angst happertje op te tillen, ik ga die angst niet versterken. Ze blijft gewoon naast me en laat MIJ de situatie oplossen. En als dat inhoud dat ik de hond van een andere moet corrigeren omdat de baas dat zelf niet doet, so be it. Mijn happerige erfstukje is inmiddels een zelfverzekerd hondje geworden. Dat niet trillend met staart tussen de pootjes hoopt dat ik haar optil, heel de dag op schoot neem etc etc.. Nu funktineert ze als een normaal hondje tussen andere honden. En lokt ze zelf ook veel minder gedoe uit.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 07-04-24 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:42

Ik vertrouw loslopende honden ook niet, vergelijkbare reden als OP.


En ja, ik til de mijne absoluut op als ik het niet vertrouw.

Liever 20x onnodig van de grond geplukt èn een keffende eigen hond,

Dan nog 1x meemaken dat de mijne voor mijn ogen gemolesteerd wordt.

En dat anderen het dan stom vinden of 'opvoedkundig niet oké' kan mij volledig en 100% aan mijn derrière oxideren.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:46

Femke_Tweety schreef:
Ik vertrouw loslopende honden ook niet, vergelijkbare reden als OP.


En ja, ik til de mijne absoluut op als ik het niet vertrouw.

Liever 20x onnodig van de grond geplukt èn een keffende eigen hond,

Dan nog 1x meemaken dat de mijne voor mijn ogen gemolesteerd wordt.

En dat anderen het dan stom vinden of 'opvoedkundig niet oké' kan mij volledig en 100% aan mijn derrière oxideren.



Als je het niet vertrouwt is iets anders dan altijd uit voorzorg.

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:49

Ik vertrouw het zélden.

Iedere hond groter dan de mijne alvast standaard niet.


Basis zou gewoon áltijd moeten zijn dat een loslopende hond nóóit! ongevraagd bij een aangelijnde komt.

Dan hoeven de 'slechte opvoeders en optillers' hun hond immers niet op te tillen...


Maar zolang het zelfs in specifiek aanlijngebied nog vrijwel dagelijks gebeurt dat er honden op de mijne af komen donderen,
Zolang er bizar veel baasjes zijn die niet zien dat hun eigen hond wèl degelijk een gevaar kan zijn voor een andere (ook gewoon de goedbedoelende lomperik...)
Zolang ik niet 100% kan vertrouwen op het inschattingsvermogen van baasjes van andere honden,

Neem ik de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de mijne héél serieus.

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:08

Pareltjes schreef:
En dit is precies het probleem. Jij vertrouwt loslopende honden niet, dit projecteer je op je hondje en die wordt sociaal er ook niet beter op en zo is de cirkel rond en zijn loslopende honden altijd de schuldige.

Het baart mij zorgen dat je zegt dat je hond niet sociaal vaardig hoeft te zijn. Die tonen nogal eens probleem gedrag naar andere honden toe. Kunnen door hun angst “happertjes” worden en dat lokt ook weer negatief gedrag bij de andere hond uit.

Ik vertik het mijn angst happertje op te tillen, ik ga die angst niet versterken. Ze blijft gewoon naast me en laat MIJ de situatie oplossen. En als dat inhoud dat ik de hond van een andere moet corrigeren omdat de baas dat zelf niet doet, so be it. Mijn happerige erfstukje is inmiddels een zelfverzekerd hondje geworden. Dat niet trillend met staart tussen de pootjes hoopt dat ik haar optil, heel de dag op schoot neem etc etc.. Nu funktineert ze als een normaal hondje tussen andere honden. En lokt ze zelf ook veel minder gedoe uit.


Het probleem is dat je mensen niet kunt vertrouwen ;) ook niet op het inschatten van hun eigen hond.
En ja dan kun je beter je hondje op pakken om wat voor reden dan ook. En beter tien keer te vaak dan èèn keer te weinig.

Ik neem de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van mijn hondjes heel serieus en daarin vertik ik niks.

En ook ik vind dat honden niet allemaal sociaal hoeven te zijn. Ze vinden elkaar niet allemaal leuk en door ze toch geforceerd los te laten op elkaar krijg je juist problemen.

Hettieheks
Berichten: 1258
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:19

Het probleem is ook dat mensen nog steeds in de veronderstelling zijn dat ze angst kunnen versterken.

Angst is een emotie, daar moet je iets mee. En je hond heeft er niks aan wanneer hij dan gedwongen naast je moet zitten wachten tot datgene wat angstig is weg is. Die voelt zich echt wel prettiger als hij op dat moment steun krijgt.

Gedrag kun je versterken een emotie niet!

Celebi
Berichten: 3783
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:22

Plus, je hebt ook nog kleine hondjes die in principe niet bang zijn voor andere honden (behalve als ze echt over hem heen denderen) en juist heel sociaal zijn. Als je die op tijd en rustig oppakt of zoals ik doe zelfstandig in je armen laat springen voor wat lekkers, dan koppelen ze het optillen gewoon niet eens aan een grote hond en maak je de hond niet angstig of angstiger. Als dat inderdaad dus al zou kunnen. Dan is optillen gewoon onderdeel van de wandeling en iets leuks, net als hierkomen, naast lopen, even aanlijnen en weer vrijgeven.

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:32

Het zoveelste topic :D

En het enige wat ik feller en feller ga denken is: hou die k.t hond bij.
Met of zonder lijn zal me aan de bips oxideren.
Maar hou hem bij. Wil je hem laten spelen vraag het. Zodat baasjes samen dat kunnen toestemmen.
Niet alleen de baas van het ongeleide projectiel.

Moet hij nog leren. Prima daar zijn hondenclubs voor, lange lijnen. Maar niet ongevraagd andere honden in zijn leerproces toevoegen.

Ik heb ze aangelijnd. En wens geen onopgevoede mormels van een ander. Ga cavia's houden als dat te moeilijk is...

Hoe simpel kan het zijn... Hoe moeilijk word gemaakt door baasjes met 101 smoesjes

Vorige week nog belaagd door zo'n k.t beest.

Rent gewoon 100 meter bij zijn baas vandaan.
Pakt mijn kleine hondje. Grote had ik niet bij. En bij een trap was hij weer weg.
Met wel een klein gaatje tot gevolg.

Wel metacam gehaald. Baas foetsie

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:15

DuoPenotti schreef:
Het zoveelste topic :D

En het enige wat ik feller en feller ga denken is: hou die k.t hond bij.
Met of zonder lijn zal me aan de bips oxideren.
Maar hou hem bij. Wil je hem laten spelen vraag het.


Dit is dus exact de kern! Niet de honden, de bazen.
Het gaat niet om wel of niet aangelijnd, maar om opvoeding van zowel hond als baas.

Dus liever een loslopende opgevoede hond met beschaafde baas, dan een hysterisch geval aan de riem met hork van een baas.

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:41

Een hysterisch geval aan de lijn is irritant maar geen gevaar voor anderen.

Dat zijn loslopers wel, ook de lieve goedbedoelende die per ongeluk de rug breekt van een kleintje...

Gewoon basic honden níet bij elkaar laten komen zonder dat beide baasjes er oké mee zijn


Echt, tis zoooo verschrikkelijk simpel dat mensen het blijkbaar niet kunnen bevatten omdat het te simpel is...

DuoPenotti

Berichten: 29928
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:45

Precies dat. Zo simpel.

Gewoon niet bij elkaar laten behalve bij toestemming.

Net als bij mensen... Of zijn er daar ook mensen bij die het normaal vinden besprongen te worden ;)

Misschien moeten we dat eens als tegenreactie gaan doen.
:))

Misschien dat dan het kwartje wel valt hoe onfatsoenlijk gedrag het is.

Risxx

Berichten: 153
Geregistreerd: 24-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:42

Pareltjes schreef:
En dit is precies het probleem. Jij vertrouwt loslopende honden niet, dit projecteer je op je hondje en die wordt sociaal er ook niet beter op en zo is de cirkel rond en zijn loslopende honden altijd de schuldige.

Het baart mij zorgen dat je zegt dat je hond niet sociaal vaardig hoeft te zijn. Die tonen nogal eens probleem gedrag naar andere honden toe. Kunnen door hun angst “happertjes” worden en dat lokt ook weer negatief gedrag bij de andere hond uit.

Ik vertik het mijn angst happertje op te tillen, ik ga die angst niet versterken. Ze blijft gewoon naast me en laat MIJ de situatie oplossen. En als dat inhoud dat ik de hond van een andere moet corrigeren omdat de baas dat zelf niet doet, so be it. Mijn happerige erfstukje is inmiddels een zelfverzekerd hondje geworden. Dat niet trillend met staart tussen de pootjes hoopt dat ik haar optil, heel de dag op schoot neem etc etc.. Nu funktineert ze als een normaal hondje tussen andere honden. En lokt ze zelf ook veel minder gedoe uit.

Je doet wel heel erg veel aannames in je bericht.

Ik vertrouw loslopende honden niet -> dat klopt, als je eens 2 grote pitbulls hebt gehad die probeerden jouw hond dood te bijten dan krijg je dat inderdaad.
Overigens zit er een verschil in een losse hond die op je af komt rennen, en eentje die duidelijk bij zijn baas blijft en luistert. In dat geval til ik mijn hond dus niet op, bij een op ons af rennende hond WEL en het boeit met geen zak wat iemand daar van vindt.

Sociale skills van mijn hond -> ik heb 1 hond, dat blijft zo, ze kan prima met andere honden, maar het is geen verplichting dat ze met andere honden hoeft te spelen ofzo? :o? Mijn hond geeft niks om andere honden die we tegenkomen. Jouw aanname is dat ze een 'happertje' is en uitvalt naar andere honden. Verre van. Ze is niet angstig, best knap dat ze geen trauma heeft gekregen van die pitbulls. Baasje wel ;)

Al je aannames gaan helemaal niet op. Dat ik mijn hond optil als er een onbekende hond op ons afvliegt is mijn goed recht, ik ben verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn hond en die kan ik niet garanderen als er eentje op ons afrent. Ik wil jou wel eens horen nadat er 2 probeerden om je hond in stukjes te bijten. +:)+

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:15

Pareltjes schreef:
Niet alle loslopende honden zijn ongeleide projectielen. Net zo goed als dat ik te paard iedereen in stap zal passeren, moet mijn hond naast mij aan de voet zodra andere honden er aan komen. Pas als ik oogcontact kan maken met de andere eigenaar ga ik bepalen wat te doen. Naast me houden of de honden laten dollen.Daar heb ik geen lijn voor nodig. De andere eigenaar geeft meestal zelf wel aan ja of nee. Ik snap het probleem dus niet. Een loslopende hond kan alleen mits goed onder appèl en met een baasje die in ieder geval wat fatsoen in zijn lijf heeft. Dan is het gewoon geen probleem. Het wordt pas een probleem als of de eigenaar asociaal of de hond en beide.


Maar daar benoem je het al, de meeste loslopers zijn niet onder appel. Ik heb geen moeite met onder appel staande loslopers, maar die kom je amper tegen.

Mijn hond is reactief, die is aan de riem, nope geen flex, kan wel uit zijn stekker gaan, meestal ontwijk ik dan ook mensen en loop altijd in aanlijngebied. Mensen laten daar echter ook massaal hun hond los en niet onder appel. Ik loop tegenwoordig maar langs de weg.

Een losloper die bij mijn hond komt, heeft geen leuke ervaring, ook een angsthappert door nare ervaring, enkel eentje van 35 kilo. Dus niet onder appel dan gewoon aanlijnen en verder ook gewoon aanlijnen in gebieden waar dat moet, punt.

BeFunny

Berichten: 10754
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:18

Femke_Tweety schreef:
Een hysterisch geval aan de lijn is irritant maar geen gevaar voor anderen.

Dat zijn loslopers wel, ook de lieve goedbedoelende die per ongeluk de rug breekt van een kleintje...

Gewoon basic honden níet bij elkaar laten komen zonder dat beide baasjes er oké mee zijn


Echt, tis zoooo verschrikkelijk simpel dat mensen het blijkbaar niet kunnen bevatten omdat het te simpel is...


Idd, hoe moeilijk kan het zijn.
Maar ik denk dat er best wat mensen zijn die het geen ruk interesseert wat hun hond uitvreet of dat anderen er hinder door hebben.

Celebi
Berichten: 3783
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:18

Voor het idee.. voor een kleine hond is het als een grote hond erop af stormt alsof er bij jou een paard op je af komt rennen qua gewichtsverhouding. Heb het een keer uit zitten rekenen met mijn hondje vs grote labrador. Ik denk dat je daar als mens ook niet perse blij van wordt toch zo'n paard wild galopperend op je af zien komen en dan niet weten of ie stopt op niet en zo niet dat de kans op pijn en letsel erg groot is. :o

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:19

DuoPenotti schreef:
Precies dat. Zo simpel.

Gewoon niet bij elkaar laten behalve bij toestemming.

Net als bij mensen... Of zijn er daar ook mensen bij die het normaal vinden besprongen te worden ;)

Misschien moeten we dat eens als tegenreactie gaan doen.
:))

Misschien dat dan het kwartje wel valt hoe onfatsoenlijk gedrag het is.


Nou dit dus! Ook aan de lijn niet zomaar met je hond bij me in de buurt komen, maar communiceer even om te weten hoe de ander er over denkt. Ik heb een vriendelijke, sociale hond, maar heb zelf niet altijd zin in 'even snuffelen', 'even gedag zeggen'. Vraag het even als je het al niet aan m'n lichaamstaal en acties (hond naast je volgen of zitten) kan aflezen.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:19

BeFunny schreef:
Femke_Tweety schreef:
Een hysterisch geval aan de lijn is irritant maar geen gevaar voor anderen.

Dat zijn loslopers wel, ook de lieve goedbedoelende die per ongeluk de rug breekt van een kleintje...

Gewoon basic honden níet bij elkaar laten komen zonder dat beide baasjes er oké mee zijn


Echt, tis zoooo verschrikkelijk simpel dat mensen het blijkbaar niet kunnen bevatten omdat het te simpel is...


Idd, hoe moeilijk kan het zijn.
Maar ik denk dat er best wat mensen zijn die het geen ruk interesseert wat hun hond uitvreet of dat anderen er hinder door hebben.


Ik ken iemand die met een roedel honden loopt, die de instelling heeft, als een ander er last van heeft, heb ik dat in elk geval niet..