Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5839
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:14

Helaas niet op te lossen. Ik heb een hele lieve staff x boerboel

Er zit geen kwaad in en loopt overwegend aan de lijn en gaat alleen los in omheinde stukken waar niks anders is. Als ik met haar ga wandelen komen er allemaal losse honden naar haar toe. Als zij dan geeft ze aan dat ze het niet fijn vindt omdat ze het niet wilt nemen de honden vaak een dominante houding aan. Vergroten en komen nog meer in der buurt en dan snauwt ze een keer. Vaak gaat dat mis!

Het probleem is alleen dat mijn hond op dat moment niks verkeerd doet maar ik moet haar terugroepen en kalmeren anders klapt ze erin en het ergste is dat ik der niet eens ongelijk kan geven want ze zei 3x nee.

Als je dan roept of ze hun hond kunnen roepen krijg je het standaard antwoord dat hun hond niks doet. Terwijl die hond zojuist dominant gedrag vertoonde naar mijn hond door zich groter te maken eb de kop erboven te krijgen.

Ik word er oprecht pislink van

mavantos

Berichten: 3620
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:44

Sandra_H schreef:
mavantos schreef:
Ik vind het ook wel de verantwoordelijkheid van een baasje. Als je een hond hebt die niet los kan lopen en aangelijnd niet lief is moet je het gewoon niet gaan opzoeken in een losloopgebied, maar hetzelfde geldt dat je een hond niet los laat lopen in een aanlijngebied. Ik heb er echt geen enkel probleem mee mijn honden even aan te lijnen in een losloopgebied, maar dan verwacht ik wel dat degene die met een aangelijnde hond loopt dit wel even aangeeft als ik het vraag.


Iedereen zou gewoon moeten kunnen lopen in een losloopgebied. Ook met honden die niet los kunnen en niet leuk naar andere honden zijn. En dat aanlijnen bij het zien van een aangelijnde hond moet niet op verzoek gaan, maar gewoon uit eigen beweging. https://www.doggo.nl/artikelen/recreatie/hondenetiquette/Dat dat in de praktijk allang niet meer zo is omdat teveel mensen met loslopende honden vinden dat zij het alleenrecht hebben op het betreffende gebied en dat alle anderen zich maar aan moeten passen is een ander verhaal.
Maar goed, ik kom met mijn aangelijnde hond zeker weten niet in losloopgebieden. Maar in aanlijngebieden zijn alsnog de meeste honden gewoon los -O-

Wat ik (in zijn algemeenheid, niet in reactie op jou) ook vrij bijzonder vind is dat mensen vaak heel goed lijken te weten dat ze in losloopgebied lopen (aangezien er vaak geroepen word dat je daar dus met een aangelijnde hond, of zonder hond of wat dan ook maar niet moet komen), maar spontaan niet meer kunnen lezen als ze langs een bordje lopen waarop staat dat honden aan de lijn moeten....


Wij hebben dus geen bos in de directe omgeving en losloopgebied is er super weinig. Als het een losloopgebied is dan kun je er max een rondje maken (of heen en weer lopen) van 30 minuten (daar moet ik zelfs met de auto heen rijden, want hier direct omgeving is er niks). Dus ja, dan vind ik zeker dat je die met een hond die niet los kan en niet lief is voor andere honden beter kunt mijden. Helemaal als je weet dat er giga veel honden lopen en het maar één route is.

En als je er wel wilt lopen is dat ook prima, maar dan vraag ik het wel even. 99 van de 100 keer hebben ze de hond aangelijnd omdat ze niet luisteren/in de sloot springen oid en vinden de baasjes het niet erg als er loslopende honden naar toe komen. Ikzelf wil dat niet als mijn hond aangelijnd is, maar het is hun hond en als zij dat prima vinden lijn ik ze niet aan.

Ik laat mijn honden echt niet als dolle stieren op een aangelijnde hond af rennen natuurlijk. Dat hoort sowieso niet. Maar als ze even 20 minuten op het korte stukje losloopgebied zich kunnen uitleven vind ik het wel oprecht vervelend als er iemand precies voor ons zou lopen waarvoor ik mijn honden moet aanlijnen. Dan kunnen ze niet ff hun ei kwijt.

Ik begrijp wel dat als je echt op de Veluwe/bij een groot natuurgebied loopt dat het anders is. Hier in de randstad heb je dat niet.

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:17

GabberGill schreef:
Helaas niet op te lossen. Ik heb een hele lieve staff x boerboel

Er zit geen kwaad in en loopt overwegend aan de lijn en gaat alleen los in omheinde stukken waar niks anders is. Als ik met haar ga wandelen komen er allemaal losse honden naar haar toe. Als zij dan geeft ze aan dat ze het niet fijn vindt omdat ze het niet wilt nemen de honden vaak een dominante houding aan. Vergroten en komen nog meer in der buurt en dan snauwt ze een keer. Vaak gaat dat mis!

Het probleem is alleen dat mijn hond op dat moment niks verkeerd doet maar ik moet haar terugroepen en kalmeren anders klapt ze erin en het ergste is dat ik der niet eens ongelijk kan geven want ze zei 3x nee.

Als je dan roept of ze hun hond kunnen roepen krijg je het standaard antwoord dat hun hond niks doet. Terwijl die hond zojuist dominant gedrag vertoonde naar mijn hond door zich groter te maken eb de kop erboven te krijgen.

Ik word er oprecht pislink van


Ik herken wel wat je zegt inderdaad. Het komt omdat verreweg de meeste mensen hun hond/hondentaal niet kunnen lezen.

Mijn reu is prima sociaal maar niet gediend van extreem opdringerige andere reuen. Hij zal in eerste instantie gewoon weglopen/negeren. Blijven ze ‘m pesten dan zal hij uiteindelijk een (nette) snauw geven. En dan is míjn hond volgens de andere eigenaar “chagrijnig” of “niet sociaal”. Uhm haha wat?

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 18:06

Toch bijzonder dat we het allemaal met elkaar eens zijn en er dan toch zoveel gedoe is met loslopende honden.

Van kleine keffers ben ik niet onder de indruk. Die rennen al gillend wat rondjes erom heen, maar eerlijk is eerlijk, als de mijne dat doen is het huilen met de pet op.

Ook moet ik wel uitkijken, want als de mijne uit gaan vallen dan is de wereld te klein. Een HR hond van een kennis van ons, is tot 3x toe aangevallen en flink gebeten. Deze hond grijpt nu alles wat in z’n buurt komt omdat hij zich niet meer weet te gedragen. Niet goed te praten, maar wel een gevolg van. Dat is toch de omgekeerde wereld?!

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 18:24

Voor al die "hij doet niets" opmerkingen is het enige antwoord:
"Nee, ú doet niets. Uw hond doet van alles, nl ongevraagd in de bubble van mijn hond komen - die dat niet wil, en uw hond luistert daar niet naar, en u ook niet."

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 20:22

Jessix schreef:
maras schreef:
Pareltjes die ervaring heb ik eigenlijk helemaal niet, de paar aangelijnde honden die ik tegenkom zijn keurig opgevoed, net als mijn hond overigens die totaal geen moeite heeft met keurig naast mij blijven bij het passeren van een andere hond. Ook een praatje maken en dan rustig naast mij liggen is geen enkel probleem. Misschien heb ik daar mazzel mee.

De jack russell van mijn moeder gaat echter wel uit zijn plaat als daar honden te dicht passeren maar zij gaat meestal in de bossen staan en dan gaat het ook prima.


Bij mij in de buurt (buitengebied / particulier bos) zijn ook de loslopende honden het best opgevoed en vaak ook gewoon niet geïnteresseerd in andere honden en/of mensen. Ik ervaar ook meer last van de honden aan een 5 meter lange lijn die op je af komen met een mens er achteraan wapperend. :')


Ja dit dus….

GabberGill

Berichten: 5839
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:24

Kaja schreef:
Toch bijzonder dat we het allemaal met elkaar eens zijn en er dan toch zoveel gedoe is met loslopende honden.

Van kleine keffers ben ik niet onder de indruk. Die rennen al gillend wat rondjes erom heen, maar eerlijk is eerlijk, als de mijne dat doen is het huilen met de pet op.

Ook moet ik wel uitkijken, want als de mijne uit gaan vallen dan is de wereld te klein. Een HR hond van een kennis van ons, is tot 3x toe aangevallen en flink gebeten. Deze hond grijpt nu alles wat in z’n buurt komt omdat hij zich niet meer weet te gedragen. Niet goed te praten, maar wel een gevolg van. Dat is toch de omgekeerde wereld?!


Ik hen een keffer en een HR hond

Dit is precies wat ik bedoelde
Ze is superlief en doet geen vlieg kwaad. Besteed geen aandacht aan andere honden maaaaar als een hond zo hoog dominant tegenover haar gaat staan is de kans heel groot dat ze erin klapt.

Dit komt vooral omdat zij vaak gegrepen werd en ik haar een soort van moest straffen dat ze niks terug mocht doen. Niet straffen maar je snapt hoop ik wat ik bedoel. Het probleem is gewoon dat als zij iets grijpt dat ze het gelijk kapot maakt.


Afbeelding
Het is werkelijkwaar de grootste goedsul die er is maar in die gevallen steek ik mijn hand niet voor haar in het vuur

Hettieheks
Berichten: 1258
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 23:58

Pareltjes schreef:
Jessix schreef:


Bij mij in de buurt (buitengebied / particulier bos) zijn ook de loslopende honden het best opgevoed en vaak ook gewoon niet geïnteresseerd in andere honden en/of mensen. Ik ervaar ook meer last van de honden aan een 5 meter lange lijn die op je af komen met een mens er achteraan wapperend. :')


Ja dit dus….


Maar juist hier gaat het vaak mis. Cruciaal stukje wat ik mis in deze tekst... Er staat namelijk " IK ervaar"
Wat ervaart je hond dan? Want ja er zijn opgevoede loslopende honden, maar er zijn nog veel meer onopgevoede loslopende honden. Het gaat er niet eens zozeer om wat wij ervaren. Als iedereen zich nou ook eens zou verplaatsen in de emoties van zijn of haar hond. Dan zou het al een stuk beter gaan. Maar nee de hond moet luisteren, de hond moet zich niet aanstellen, de hond mag niet blaffen... En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Grootste ergernis hier ook. Ik ben heel simpel, stormt er een hond op die van mij af, en laten we wel zijn een ongelukje kan gebeuren. Maar ik ken inmiddels de "rotzakken" hier wel waar niks aan gedaan wordt. Dan krijgt die (arme, dat dan wel) hond een rotschop. Want ik heb geen behoefte aan een uitvallende hond dankzij laksheid van een ander.

GabberGill

Berichten: 5839
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 00:14

Susanne schreef:
GabberGill schreef:
Helaas niet op te lossen. Ik heb een hele lieve staff x boerboel

Er zit geen kwaad in en loopt overwegend aan de lijn en gaat alleen los in omheinde stukken waar niks anders is. Als ik met haar ga wandelen komen er allemaal losse honden naar haar toe. Als zij dan geeft ze aan dat ze het niet fijn vindt omdat ze het niet wilt nemen de honden vaak een dominante houding aan. Vergroten en komen nog meer in der buurt en dan snauwt ze een keer. Vaak gaat dat mis!

Het probleem is alleen dat mijn hond op dat moment niks verkeerd doet maar ik moet haar terugroepen en kalmeren anders klapt ze erin en het ergste is dat ik der niet eens ongelijk kan geven want ze zei 3x nee.

Als je dan roept of ze hun hond kunnen roepen krijg je het standaard antwoord dat hun hond niks doet. Terwijl die hond zojuist dominant gedrag vertoonde naar mijn hond door zich groter te maken eb de kop erboven te krijgen.

Ik word er oprecht pislink van


Ik herken wel wat je zegt inderdaad. Het komt omdat verreweg de meeste mensen hun hond/hondentaal niet kunnen lezen.

Mijn reu is prima sociaal maar niet gediend van extreem opdringerige andere reuen. Hij zal in eerste instantie gewoon weglopen/negeren. Blijven ze ‘m pesten dan zal hij uiteindelijk een (nette) snauw geven. En dan is míjn hond volgens de andere eigenaar “chagrijnig” of “niet sociaal”. Uhm haha wat?


Is een rare wereld he. Hier zie ik heel vaak dat ze honden als vriendelijk omschrijven terwijl het hele opdringerige/dominante honden zijn die ook een afwijzing niet accepteren.

Als mijne negeert en nee zegt blijft het rondom der rennen druk kwispelend. Een goede hond zou weglopen en er geen aandacht aan schenken.

De eigenaar van de :hij doet niets hond: slaat de plank rondom zijn hond volledig mis en dat vind ik zorgwekkend.

Tegelijk kan ik in Hettie Heks vinden!
Ik heb het hier niet geplaatst omdat ik het heel naar vind om te doen maar op die manier je hond bescherming is zeker iets wat ik ook doe. Mijn hond is gewoon de smaak daarmee.

Gisteren liep ik ook ergens met ze. Een geweldige ronde gemaakt en het kon niet meer mis! We komen bij de parkeerplaats aan en tegelijk is er net iemand gearriveerd met een mechelaar en een bernersenne. Ze gooit de deur open en beide honden rennen eruit helemaal hyper. Schelle blaf en rende op alles af terwijl zij nog even op der gemak met der hoofd de auto in gaat. Een wandelaar hield er 1 met een fles op afstand omdat ze rondom haar aan het blaffen waren. De 2 honden rennen natuurliik op mijne af en vanaf daar sta ik ook voor haar en doe kungfu

Zoolgangster

Berichten: 9709
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 00:40

Risxx schreef:
Ik heb een klein hondje, Shih Tzu. Die houd ik altijd aangelijnd. Een paar jaar geleden kwamen er 2 pitbulls op ons af gerend met de bekende "ze doen niks" van de eigenaar, die er naar stond te kijken en niks deed. Dat was echt doodeng, ik heb gelukkig mijn hondje op kunnen tillen voordat ze bij ons waren en haar hoog in de lucht gehouden terwijl die 2 honden in de lucht sprongen om bij haar te komen... Ik pak haar nu dus ook gewoon op als er een hond zo op ons af komt stormen, het is mijn grootste angst dat ze gepakt wordt door zo'n onopgeleid beest met nietsnut eigenaar..


Kun je nagaan: in de jaren 70 en 80 beweerde ene Martin G in zijn hondenprogramma dat je geen kleine hondjes moest optillen, honden zouden het altijd zelf op kunnen lossen... zo oud is dat fabeltje al, dat je geen hondjes op mag tillen. Je hebt groot gelijk je hond op te tillen, mijn man heeft een logeer Shih Tzu/lasa apso kruising het leven gered door haar letterlijk voor de kaken van een stierenhappend ras vandaan/omhoog te tillen. Net op tijd.
Ik neem aan dat Martin G. inmiddels ook wel doorheeft dat hondje niet optillen niet slim is...

Celebi
Berichten: 3781
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 00:50

Nee en het is ook maar net hoe je het aanvliegt. Ik heb vanaf moment 1 hem al los gelaten als klein hummeltje in de tuin en iets later dus ook in het losloopgebied en daar oefende ik meteen naast regelmatig inchecken en hierkomen ook dat als hij in mijn armen springt als ik op mijn hurken ga zitten dat hij dan wat lekkers krijgt. Dan nam ik hem een aantal meters mee op de arm en kreeg hij af en toe nog wat lekkers en daarna mocht hij weer lopen. Dit deed ik te pas en te onpas, met en zonder honden, maar als ik hem wilde tillen omdat ik een hond en/of baas zag in de verte die ik niet vertrouwde, dan deed ik dat bij voorkeur zo ver mogelijk al van die hond vandaan zodat er eigenlijk geen associatie kon ontstaan met de andere hond en dus ook niet perse angst. Dit heeft al die jaren al bewezen top gewerkt voor ons en ik kan het - ondanks de vele nare woorden en grote monden die ik ben tegen gekomen van andere mensen die het wel beter wisten - aan iedereen aanbevelen om het zo te doen en vooral om die kleintjes uit veiligheid gewoon lekker te tillen. :D

Nagini
Berichten: 11282
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 02:37

Amandavd schreef:
Ik zit er serieus over te denken om iets van een spray etc mee te nemen. Ik ga binnenkort verhuizen en geen idee in wat voor omgeving ik terecht kom. Ik ben echt als de dood dat zoiets gebeurt, dat een loslopende hond die van mij pakt.


Sorry kom even binnenvallen, maar dit is wat ik mensen normaal aanraad voor mensen om zich veiliger te voelen: Avoid a dog attack! Do THIS when an off leash dog comes at you!
https://youtu.be/gOYgyt6vohY

Sorry het is in het engels.


Heb ook net een podcast opgenomen over wat er met de mensen kant gebeurd als je een reactive hond hebt en je eigen trauma response op zulke situaties. Die ben ik momenteel aant editen, mocht wellicht relevant zijn voor TS.

Lienboon

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:50

Ibbel schreef:
Voor al die "hij doet niets" opmerkingen is het enige antwoord:
"Nee, ú doet niets. Uw hond doet van alles, nl ongevraagd in de bubble van mijn hond komen - die dat niet wil, en uw hond luistert daar niet naar, en u ook niet."


Ooooohww precies DIT, het is Z O O frustrerend! Mijn hondje is ook al zo vaak ondersteboven gelopen. Gek hè dat het dan een 'keffertje' wordt?! Zo veel onnozele hondenbezitters, het lijkt alleen maar erger te worden.

Hier zouden ze eens een Sire reclame aan moeten wijden. Voorkomt veel ergernis en agressie.

SassyMoon
Berichten: 298
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 11:00

Lienboon schreef:
Ibbel schreef:
Voor al die "hij doet niets" opmerkingen is het enige antwoord:
"Nee, ú doet niets. Uw hond doet van alles, nl ongevraagd in de bubble van mijn hond komen - die dat niet wil, en uw hond luistert daar niet naar, en u ook niet."


Ooooohww precies DIT, het is Z O O frustrerend! Mijn hondje is ook al zo vaak ondersteboven gelopen. Gek hè dat het dan een 'keffertje' wordt?! Zo veel onnozele hondenbezitters, het lijkt alleen maar erger te worden.

Hier zouden ze eens een Sire reclame aan moeten wijden. Voorkomt veel ergernis en agressie.


Inderdaad, en zou veel dierenleed voorkomen.

Dandelion2
Berichten: 141
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 12:50

Interessant om te lezen! En ja, ik heb alles gelezen. In gebieden waar een hond aangelijnd moet lopen, lopen die van mij ook aan de lijn, zoals gevraagd wordt. In losloopgebieden gaan de meesten van jullie mij niet op prijs stellen denk ik op te maken uit de discussie. Mijn honden lopen soms best ver van me af, om even in de bosjes te sneupen, omdat ze iets geroken of gezien hebben, of omdat ze een hond of mens en daarmee potentiële speelkameraad in het vizier hebben. Ik loop in een gebied waar je ver van je af kan kijken en honden elkaar van verre zien. In mijn beleving gun ik mijn hond sociaal contact door hem niet bij me te houden als ze een andere losse hond zien. Soms wordt dit spelen, soms is er geen klik en lopen ze door. Ik ben altijd blij als ik andere honden zie en klets ook graag even met de baasjes. Ik schrik dus van ‘schoppen, scherpe punt, paraplu, schreeuwen….’. Ik moet hier eens goed over denken, juist omdat ‘iedereen’ het erover eens lijkt te zijn dat reageren op andere honden asociaal is. Het ‘onder appel’ staan is niet 100% meer, mijn oude hond is doof en hoort me niet (15) en mijn jongere hond is een enthousiaste ‘rescue’ (uit ander topic hier) die wel luistert maar in haar enthousiasme ook wel eens een kleine vertraging kent. Goeie discussie en hopelijk wordt een andere visie ook gerespecteerd.

grace1989
Berichten: 828
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 14:20

Wat een trauma, ik begrijp het heel goed. Echt een enorme ergenis.
En niet zonder risico.
Wij hebben een Oudduitse Herder die echt aanvalt wanneer er een andere hond naar haar toekomt wanneer ze is aangelijnd. Ze heeft nog nooit (even afkloppen) echt gebeten maar het veroorzaakt enorm veel stress zowel bij mij als de hond.
Ik roep van een afstand of ze de hond even bij hun willen houden omdat hij bijt.
Dat helpt normaal gesproken.
Ik weet niet waar je woont en wat voor een ras jouw hond is. Misschien heb je het wel geschreven en heb ik er over heen gelezen.
Maar mijn nicht woont in Zeeland en heeft een jachthond die lief is maar een blessure heeft. Wanneer zij dit roept wordt ze meestal genegeerd en laten de mensen hun hond gewoon gaan. Ik woon op de Veluwe en heb een herder. Het lijkt wel of de mensen denken, o een herder, laten we het risico maar niet nemen.

Hettieheks
Berichten: 1258
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 15:20

Dandelion2 schreef:
Interessant om te lezen! En ja, ik heb alles gelezen. In gebieden waar een hond aangelijnd moet lopen, lopen die van mij ook aan de lijn, zoals gevraagd wordt. In losloopgebieden gaan de meesten van jullie mij niet op prijs stellen denk ik op te maken uit de discussie. Mijn honden lopen soms best ver van me af, om even in de bosjes te sneupen, omdat ze iets geroken of gezien hebben, of omdat ze een hond of mens en daarmee potentiële speelkameraad in het vizier hebben. Ik loop in een gebied waar je ver van je af kan kijken en honden elkaar van verre zien. In mijn beleving gun ik mijn hond sociaal contact door hem niet bij me te houden als ze een andere losse hond zien. Soms wordt dit spelen, soms is er geen klik en lopen ze door. Ik ben altijd blij als ik andere honden zie en klets ook graag even met de baasjes. Ik schrik dus van ‘schoppen, scherpe punt, paraplu, schreeuwen….’. Ik moet hier eens goed over denken, juist omdat ‘iedereen’ het erover eens lijkt te zijn dat reageren op andere honden asociaal is. Het ‘onder appel’ staan is niet 100% meer, mijn oude hond is doof en hoort me niet (15) en mijn jongere hond is een enthousiaste ‘rescue’ (uit ander topic hier) die wel luistert maar in haar enthousiasme ook wel eens een kleine vertraging kent. Goeie discussie en hopelijk wordt een andere visie ook gerespecteerd.


Kijk dat jij je hond los hebt, en dat deze niet direct bij je komt hoeft, let op hoeft geen probleem te zijn.

Maar wanneer jouw hond als een doldwaze op andere honden afstormt dan mis je signalen. Dat is gewoon geen sociaal wenselijk gedrag. Honden schrikken daarvan, een hond met een trauma valt er logischerwijs op uit.

Maar wanneer jouw hond gewoon lekker aan het sneupen is en met bochtjes en figuurtjes en lekker los in het lijfje naar een andere hond toe gaat en eens kijkt of deze wil spelen, dan is dat een heel ander verhaal en dan heeft een ander daar ook geen last van. Hebben ze dat wel, dan moet je met een aangelijnde hond niet ergens lopen waar loslopende honden zijn. Want die kant moeten we natuurlijk ook niet vergeten.

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 15:33

grace1989 schreef:
Wat een trauma, ik begrijp het heel goed. Echt een enorme ergenis.
En niet zonder risico.
Wij hebben een Oudduitse Herder die echt aanvalt wanneer er een andere hond naar haar toekomt wanneer ze is aangelijnd. Ze heeft nog nooit (even afkloppen) echt gebeten maar het veroorzaakt enorm veel stress zowel bij mij als de hond.
Ik roep van een afstand of ze de hond even bij hun willen houden omdat hij bijt.
Dat helpt normaal gesproken.
Ik weet niet waar je woont en wat voor een ras jouw hond is. Misschien heb je het wel geschreven en heb ik er over heen gelezen.
Maar mijn nicht woont in Zeeland en heeft een jachthond die lief is maar een blessure heeft. Wanneer zij dit roept wordt ze meestal genegeerd en laten de mensen hun hond gewoon gaan. Ik woon op de Veluwe en heb een herder. Het lijkt wel of de mensen denken, o een herder, laten we het risico maar niet nemen.



Daar zit hem denk ik wel de oorzaak : mijn huidige hond is een lief uitziende retro-mops van 11 kilo, zo'n heel kleintje durfde ik niet meer, dus ook ik word compleet genegeerd door mensen met loslopende grote herders die dan op mijn vraag of ze hun honden even willen aanlijnen tegen mij roepen dat hun hond niets doet........

996981
Berichten: 9827
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 15:38

Het is heel typisch hoe mijn Jack Russel niet meer door los lopers lastig wordt gevallen sinds er een Cane Corso naast loopt. Dat mijn JR mogelijk gewond raakt doordat ze ondergelopen wordt door hun onstuimige loslopende hond interesseert niemand. Dat hun eigen hond wellicht gewond raakt door mijn CC maakt blijkbaar wel uit.

Mensen zijn ongelooflijk egoïstische wezens.

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 15:41

Dandelion2 schreef:
Interessant om te lezen! En ja, ik heb alles gelezen. In gebieden waar een hond aangelijnd moet lopen, lopen die van mij ook aan de lijn, zoals gevraagd wordt. In losloopgebieden gaan de meesten van jullie mij niet op prijs stellen denk ik op te maken uit de discussie. Mijn honden lopen soms best ver van me af, om even in de bosjes te sneupen, omdat ze iets geroken of gezien hebben, of omdat ze een hond of mens en daarmee potentiële speelkameraad in het vizier hebben. Ik loop in een gebied waar je ver van je af kan kijken en honden elkaar van verre zien. In mijn beleving gun ik mijn hond sociaal contact door hem niet bij me te houden als ze een andere losse hond zien. Soms wordt dit spelen, soms is er geen klik en lopen ze door. Ik ben altijd blij als ik andere honden zie en klets ook graag even met de baasjes. Ik schrik dus van ‘schoppen, scherpe punt, paraplu, schreeuwen….’. Ik moet hier eens goed over denken, juist omdat ‘iedereen’ het erover eens lijkt te zijn dat reageren op andere honden asociaal is. Het ‘onder appel’ staan is niet 100% meer, mijn oude hond is doof en hoort me niet (15) en mijn jongere hond is een enthousiaste ‘rescue’ (uit ander topic hier) die wel luistert maar in haar enthousiasme ook wel eens een kleine vertraging kent. Goeie discussie en hopelijk wordt een andere visie ook gerespecteerd.



Met Hessel ( mijn huidige hond) ga ik ook naar een losloop gebied ( de Roestelberg in Waalwijk) dat is voor mij 45 minuten enkele reis maar ik heb daar er wekelijks voor over en daar is Hessel ook helemaal hond. Hij mag daar van mij ook naar andere honden toe gaan en snuffelen en rennen. Dat is een rondje van 3 km en ik ga er vanuit dat iedereen die op dat rondje loopt een sociale hond bij heeft. Naast dat rondje kun je namelijk oeverloos door de duinen zwerven maar dan aangelijnd. Op dat rondje zie ik eigenlijk nooit agressie, niet bij de honden en ook niet bij de baasjes, ik vind het daar heerlijk relaxt.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 17:35

Hettieheks schreef:
Jessix schreef:


Bij mij in de buurt (buitengebied / particulier bos) zijn ook de loslopende honden het best opgevoed en vaak ook gewoon niet geïnteresseerd in andere honden en/of mensen. Ik ervaar ook meer last van de honden aan een 5 meter lange lijn die op je af komen met een mens er achteraan wapperend. :')


Maar juist hier gaat het vaak mis. Cruciaal stukje wat ik mis in deze tekst... Er staat namelijk " IK ervaar"
Wat ervaart je hond dan? Want ja er zijn opgevoede loslopende honden, maar er zijn nog veel meer onopgevoede loslopende honden. Het gaat er niet eens zozeer om wat wij ervaren. Als iedereen zich nou ook eens zou verplaatsen in de emoties van zijn of haar hond. Dan zou het al een stuk beter gaan. Maar nee de hond moet luisteren, de hond moet zich niet aanstellen, de hond mag niet blaffen... En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Grootste ergernis hier ook. Ik ben heel simpel, stormt er een hond op die van mij af, en laten we wel zijn een ongelukje kan gebeuren. Maar ik ken inmiddels de "rotzakken" hier wel waar niks aan gedaan wordt. Dan krijgt die (arme, dat dan wel) hond een rotschop. Want ik heb geen behoefte aan een uitvallende hond dankzij laksheid van een ander.

Uhm, ik schrijf ik ervaar omdat het zich afspeelt in mijn buurt. Hier zijn meer onopgevoede honden aan de lijn dan los. Hoe het in iemand anders zijn buurt is weet ik natuurlijk niet. Ik kan hier geen vervelende loslopende hond noemen.

Mijn hond ervaart de onopgevoede honden die ze tegenkomt als niet prettig. In ons geval zitten die dus aan een lange lijn.

Dat wil niet zeggen dat ik pro loslopen ben. Ik schrijf slechts wat zich hier afspeelt.

BeFunny

Berichten: 10734
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 17:38

Dandelion2 schreef:
Interessant om te lezen! En ja, ik heb alles gelezen. In gebieden waar een hond aangelijnd moet lopen, lopen die van mij ook aan de lijn, zoals gevraagd wordt. In losloopgebieden gaan de meesten van jullie mij niet op prijs stellen denk ik op te maken uit de discussie. Mijn honden lopen soms best ver van me af, om even in de bosjes te sneupen, omdat ze iets geroken of gezien hebben, of omdat ze een hond of mens en daarmee potentiële speelkameraad in het vizier hebben. Ik loop in een gebied waar je ver van je af kan kijken en honden elkaar van verre zien. In mijn beleving gun ik mijn hond sociaal contact door hem niet bij me te houden als ze een andere losse hond zien. Soms wordt dit spelen, soms is er geen klik en lopen ze door. Ik ben altijd blij als ik andere honden zie en klets ook graag even met de baasjes. Ik schrik dus van ‘schoppen, scherpe punt, paraplu, schreeuwen….’. Ik moet hier eens goed over denken, juist omdat ‘iedereen’ het erover eens lijkt te zijn dat reageren op andere honden asociaal is. Het ‘onder appel’ staan is niet 100% meer, mijn oude hond is doof en hoort me niet (15) en mijn jongere hond is een enthousiaste ‘rescue’ (uit ander topic hier) die wel luistert maar in haar enthousiasme ook wel eens een kleine vertraging kent. Goeie discussie en hopelijk wordt een andere visie ook gerespecteerd.


Wat mij stoort is dat jou honden dus ver van je af lopen.
Die van mij blijven dicht bij me een heel enkel keertje trekt Dex een sprintje maar als hij 10 meter voor me is komt hij meteen terug gerend en als hij wel verder gaat roep ik hem terug.

Waarom?

Ik wil ten aller tijden in kunnen grijpen als er wat gebeurd. Als jou honden zo ver voor lopen kunnen ze dus een klein hondje zo omver lopen of ze kun mot krijgen met een minder vriendelijke hond en jij kan dan niks doen.

Ik vind dat laks. Ook als het om je ouwetje gaat. Of misschien wel juist die.

Je kunt er niet van uit gaan dat er alleen mensen met sociale honden lopen of mensen die ingrijpen.
Met mijn ukken mijd ik drukke losloop gebieden omdat grote joekels geen partij zijn. En loslopende joekels die ver vooruit mogen lopen en met andere honden spelen zit ik niet op te wachten met name met Saartje. Mijn hondjes lopen ook vaak los, maar wel bij mij of een paar meter voor mij (ik heb ze liefst voor mij want dan zie ik wat er voor me gebeurd) Ik wil ze ook altijd kunnen zien en altijd dus kunnen ingrijpen. Maar met 2,5 en 3kg wordt je al heel snel heel voorzichtig.

GabberGill

Berichten: 5839
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:59

Dandelion2 schreef:
Interessant om te lezen! En ja, ik heb alles gelezen. In gebieden waar een hond aangelijnd moet lopen, lopen die van mij ook aan de lijn, zoals gevraagd wordt. In losloopgebieden gaan de meesten van jullie mij niet op prijs stellen denk ik op te maken uit de discussie. Mijn honden lopen soms best ver van me af, om even in de bosjes te sneupen, omdat ze iets geroken of gezien hebben, of omdat ze een hond of mens en daarmee potentiële speelkameraad in het vizier hebben. Ik loop in een gebied waar je ver van je af kan kijken en honden elkaar van verre zien. In mijn beleving gun ik mijn hond sociaal contact door hem niet bij me te houden als ze een andere losse hond zien. Soms wordt dit spelen, soms is er geen klik en lopen ze door. Ik ben altijd blij als ik andere honden zie en klets ook graag even met de baasjes. Ik schrik dus van ‘schoppen, scherpe punt, paraplu, schreeuwen….’. Ik moet hier eens goed over denken, juist omdat ‘iedereen’ het erover eens lijkt te zijn dat reageren op andere honden asociaal is. Het ‘onder appel’ staan is niet 100% meer, mijn oude hond is doof en hoort me niet (15) en mijn jongere hond is een enthousiaste ‘rescue’ (uit ander topic hier) die wel luistert maar in haar enthousiasme ook wel eens een kleine vertraging kent. Goeie discussie en hopelijk wordt een andere visie ook gerespecteerd.



Ik snap dit hele bericht en het enige wat ik me dan afvraag is hoe ze bijv reageren als mijn hond zou snauwen dat zij het niet prettig vind of als ik ze op afstand zou willen houden.

Dat is namelijk wat mij persoonlijk het meest irriteert. Honden die totaal niet reageren op het gedrag van mijn hond en er nog een schepje bovenop doen.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:05

Zoolgangster schreef:
Risxx schreef:
Ik heb een klein hondje, Shih Tzu. Die houd ik altijd aangelijnd. Een paar jaar geleden kwamen er 2 pitbulls op ons af gerend met de bekende "ze doen niks" van de eigenaar, die er naar stond te kijken en niks deed. Dat was echt doodeng, ik heb gelukkig mijn hondje op kunnen tillen voordat ze bij ons waren en haar hoog in de lucht gehouden terwijl die 2 honden in de lucht sprongen om bij haar te komen... Ik pak haar nu dus ook gewoon op als er een hond zo op ons af komt stormen, het is mijn grootste angst dat ze gepakt wordt door zo'n onopgeleid beest met nietsnut eigenaar..


Kun je nagaan: in de jaren 70 en 80 beweerde ene Martin G in zijn hondenprogramma dat je geen kleine hondjes moest optillen, honden zouden het altijd zelf op kunnen lossen... zo oud is dat fabeltje al, dat je geen hondjes op mag tillen. Je hebt groot gelijk je hond op te tillen, mijn man heeft een logeer Shih Tzu/lasa apso kruising het leven gered door haar letterlijk voor de kaken van een stierenhappend ras vandaan/omhoog te tillen. Net op tijd.
Ik neem aan dat Martin G. inmiddels ook wel doorheeft dat hondje niet optillen niet slim is...



Er zijn vele nuances hè?

Altijd optillen voor iedere hond omdat het baasje nog veel banger is dan het hondje zelf. Of in noodsituaties zoals je het hierboven stelt. Het om iedere scheet optillen van kleine hondjes voegt opvoedkundig niets toe. In tegendeel. Het maakt ze alleen maar minder sociaal vaardig.

Celebi
Berichten: 3781
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:56

Daarvoor moet je helaas wel heel goed kunnen inschatten op welke situaties je de hond wel en niet moet optillen. Want heb je het 1x fout ingeschat kan dat letsel of erger veroorzaken. En dat helpt al helemaal niet mee aan de sociale vaardigheden van zo'n ukkie. Dus als ik de situatie niet vertrouw, gaat ie even op de arm. Soms onterecht en dan denk ik vaak ook, ach is toch wel een rustige hond dit had prima gegaan, maar liever dat dan dat ik achteraf met gierende banden naar de dierenkliniek rijdt omdat ik hem niet weer zou moeten optillen. En je wordt er ook steeds handiger in om andere mensen en honden van een afstand te peilen waardoor je steeds meer situaties veilig kunt laten gaan. Maar helaas zijn er gewoon nog veel meer mensen met dolle honden met bananen in de oren of honden die die kleine huppelende wolletjes toch wel als een leuk prooidiertje zien dan dat er opgevoede honden lopen en zolang dat zo is moeten die ukkies des te harder beschermd worden hoor. Tegenwoordig vind ik het ook heerlijk om hem naast het losloopgebied met de sleeplijn uit te laten. Daar lopen regelmatig boswachters en dat in combinatie met het omheinde losloopgebied er pal naast maakt dat we daar eigenlijk nooit losse honden zien. Heel fijn!