Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 12:59

3 jaar geleden is mijn hondje tijdens een wandeling aangevallen door een loslopende herder en heeft dat uiteindelijk niet overleefd, groot trauma, veel verdriet.

Inmiddels heb ik een andere hond waar ik elke dag graag mee wandel bij ons in het park waar honden niet los mogen. Regelmatig kom ik daar toch mensen tegen met loslopende honden die ze zonder terug te roepen naar mijn aangelijnde hond laten lopen.

Vanmorgen overkwam me dat weer, ik roep of ze de honden bij zich willen houden omdat de mijne aangelijnd is, zij roepen terug dat " de honden niets doen" en ik ontplof.........het ontaard iedere keer in boosheid aan beide kanten maar ik voel me de rest van de dag naar en opgefokt.

De mensen kan ik niet veranderen dus ik zal mijn mindset moeten gaan veranderen, hebben jullie tips? Ik hou van harmonie en gezelligheid dus dat boos worden van mijn kant voelt zó niet goed maar iedere keer overkomt het me en ik wil dat niet meer :o. Hoe lossen jullie dat op? Als ik een ander pad in kan dan pak ik die maar dat lukt niet altijd.

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:09

Dit is echt mijn ergernis nr 1 als ik met mijn honden aangelijnd loop.
Mijn labrador kan ik goed afleiden en die loopt dan door met mij, maar mijn mini vindt het superbedreigend en gaat uit zijn stekker. Hij is helaas echt niet te hanteren aan de lijn als er een hond op hem afkomt (en terecht misschien wel als je maar 4 kilo bent).
Ik blijf mensen er op aanspreken (aanlijnplicht, houd je hond bij je), maar dat heeft 9 van de 10x geen enkel effect inderdaad. Jammer.

CupCakes_

Berichten: 3327
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:11

Eerlijk? Dit is niet op te lossen. Ik heb zelf een hond die aan de lijn een hoop herrie maakt, maar zelfs dan laten ze de honden gewoon op hem af rennen.
Ik gooi er tegenwoordig maar op dat hij niet lief is òf een besmettelijke aandoening heeft. Dan kunnen ze de honden ineens heel snel terug halen. :+

Kies je gevecht uit zeg ik altijd. Kost het een hoop energie? Dan vooral niet doen. Wil je het aan? Ga vriendelijk de discussie aan. Boos worden heeft vrij weinig zin. En bescherm vooral je hond als eerste prioriteit. Die moet geen trauma oplopen door een stel losgeslagen idioten. Ik heb ook redelijk vaak dat ik andermans hond wegstuur bij die van mij vandaan. Of aan de eerste beste paal knoop tot dat de eigenaar eens op komt dagen.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 13:12

Ik denk ook dat het voor de mensen die hun hond aangelijnd hebben ( daar waar het moet) inderdaad ergernis nr 1 is maar het is zo jammer dat je dan bijna tanden knarsend aan het wandelen bent uit nijd terwijl de loslopers fluitend door het park gaan. Ik wil ook weer fluitend wandelen en elkaar goedendag kunnen wensen ipv boos worden :o

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37256
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:17

Ik heb dat ook altijd maar geroepen als er weer eens losse niet te remmen exemplaren op mijn kruising russel of witte herder afstoven, de een klapte er gegarandeerd boven op de andere was gewoon heel bang door eerdere nare ervaringen. Zelfs toen mijn oude explosieve besje een wiebelige oud dametje was van 17 had je toch eigenaren van grote onstuimige honden die ze niet wilden bijroepen. Zelfs het kan haar dood betekenen werkte niet, :n

Veel eerder heb ik het een keer erg drastisch opgelost. Die hond toen vocht echt 100% zeker en het liefst tot de andere niet meer bewoog. Die liep dus aangelijn en met muilkorf voor het geval dat. Een man bleef ik tegenkomen en die bleef maar vertikken zijn hond aan te lijnen.

Toen met getuigen die wisten hoe mijn hond kon doen deze losgelaten. Muilkorf omgelaten uiteraard, nou dat was zo klaar. Die klapte er met veel agressie op, de hond van de meneer lag binnen de seconde te krijsen op zijn rug(zonder schade) maar de man heeft daarna altijd netjes aangelijnd. Mijn hond vertoonde dit gedrag overigens omdat hij als 5 maanden oude gup op zijn rug liggend was aangevallen en vies gebeten door een collega herder die losliep en vals was.

Soms moeten baasjes voelen ipv horen. Maar besmettelijk roepen wil wel eens helpen ja :+

Dorus

Berichten: 13210
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:19

De tip om te zeggen dat je hond besmettelijk is heb ik ook wel vaker gehoord. Dan weten ze niet hoe vlug ze hun hond terug moeten roepen en aanlijnen.

Nyaleti

Berichten: 6188
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:21

Ik denk dat hoe je het nu aanpakt eigenlijk het beste werkt := zeg je het vriendelijk dan veranderd er niks. Wordt je boos, dan denken ze de volgende keer misschien beter na. Boos maken laat wel meer indruk achter natuurlijk.

Je kan ook gewoon roepen dat jouw hond bijt? Of zo'n klitteband label op het tuigje doen met pas op! Bijt! Of wat dan ook.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 13:23

Misschien laat ik dan vanaf nu de honden eerst uitgebreid snuffelen aan elkaar en dan zeg ik zachtjes glimlachend iets als : " oh ja hij heeft schurft daarom loopt hij aan de lijn " en dan loop ik rustig door.......alles is beter dan kwaad worden want daar heb ik zelf het meeste en het langste last van.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:27

Wij hebben onze twee honden ook altijd aan de lijn. En helaas hetzelfde probleem. Met regelmaat losse honden die op ons af komen. Onze ene hond maakt dat niet veel uit en wil spelen.
Met de andere hond, vinden wij het zelf wat spannend. Gelet op het ras dat ze is, en onze ervaring in het verleden, toen ze nog onze erfhond was (heeft helaas een zwerfkat dood gebeten). Eigenlijk willen we gewoon voorkomen dat ze neus aan neus met andere honden komt. Maar helaas lukt dat gewoon niet.
En dan zijn die kleine keffertjes die los lopen het ergste. Die komen vaak hard blaffend op ons af. Om problemen te voorkomen, zijn we de hond gaan muilkorven.

En inmiddels is de hond eraan gewend en maakt het haar niets meer uit. En wij... wij kunnen een heerlijk rustig rondje lopen. Want zodra mensen de muilkorf zien, roepen ze hun hond bij zich en kiezen zelf een andere route.

Het is de omgekeerde wereld, dat wij zelf onze hond zijn gaan muilkorven, maar wel echt een oplossing voor ons. We kunnen weer heerlijk rustig wandelen zonder losse honden om ons heen.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 13:31

Cupido dat heb je netjes opgelost! Het is inderdaad de omgekeerde wereld maar nu hebben jullie je plezier in het wandelen weer terug en daar draait het om.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:32

Loslopende honden die op aangelijnde honden afkomen zijn rete irritant. [Loslopende honden die andere loslopende honden ongevraagd en onbeschoft benaderen trouwens ook; of aangelijnde honden die ongevraagd met aangelijnde honden komen snuffelen; maar dat is een ander verhaal]

Dat je echt "ontploft" en er de rest van de dag last van houdt, zou wel een teken kunnen zijn dat je nog steeds erg veel last hebt van wat er 3 jaar geleden is gebeurd. In dat geval zou je ook kunnen overwegen of traumabehandeling (zoals emdr) je misschien kan helpen. Niet om nooit meer boos te worden (lijkt me heel normaal als je boos wordt), maar wel om er minder heftig door getriggerd te worden.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:32

Wat soms kan helpen, als je de tijd hebt.
Is als je een loslopende hond ziet aankomen, je voor je hondje gaat staan, en heel hard WEGWEZEN roept tegen de aankomende hond. Desnoods nog een keer erbij stampen.
Veel honden schrikken hiervan, verwachten het niet en druipen af.
Soms schrikt de eigenaar van zo'n hond hier ook van, en roept z'n hond dan toch terug.

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:36

Als je met z'n tweeën bent: 1 iemand de hond laten vasthouden, zelf megá enthousiast op de hondeneigenaar toelopen, arm om de schouder slaan en uitroepen: "zullen we spelen? Ik vind jou zó leuk hè"
En als de hondeneigenaar zich dan de pleuris schrikt en terugdeinst, fijntjes zeggen: "dat vind je vervelend hè? Mijn hond óók"

Als je hond het verder prima vindt kun je het natuurlijk ook doen als je alleen bent en de hond gewoon aan de lijn meenemen bij dit toneelstukje.

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:42

Ik snap het ook niet hoor. Heb zelf een grote zwarte herder kruising. Die zelf heel vriendelijk is dat wel .

Vanmorgen liep ik in het bos ( met aanlijnplicht) en komt er een man aan met een jack russel pup. Dat beestje was een dappere dodo want mijn hond werd al springend en rondjes draaiend begroet. Nu doet mijn hond absoluut niets maar je zult de verkeerde tegenkomen. Dan is het wel een eenhapscrackertje. Ik zou dat risico niet durven nemen.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:54

Ik vind het verschrikkelijk. Die vh besmettelijke ga ik onthouden. Er zijn zoveel redenen waarom er ook mensen zijn die naar een aanlijnplicht gebied speciaal toegaan. Honden met nare ervaringen. Honden die los
een sterk jacht instinct hebben. Honden die revalideren en ook oudere dieren die wat mankeren voor wie bewegen wel belangrijk is.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:55

cupido1996 schreef:
En dan zijn die kleine keffertjes die los lopen het ergste. Die komen vaak hard blaffend op ons af. Om problemen te voorkomen, zijn we de hond gaan muilkorven.


Nou dat is echt niet altijd zo, wij hebben zo'n klein keffertje van 6 kg en die gromt/ blaft uit onzekerheid als hij een grote hond ziet. Hij luistert supergoed en loopt altijd los waar het kan, maar zodra ik hem roep loopt hij recht achter mij. Maar altijd zijn het de grote lompe harries die 'lekker willen spelen', en vrolijk kwispelend aan komen rennen en dan met hun poten uit speelsigheid op de rug van die van ons rammen. En dat vinden die eigenaren dan nog grappig ook, want ze zijn zo lekker speels. Terwijl dat dus echt pijn doet bij die van ons, waardoor hij nog onzekerder wordt en tegenwoordig komt hij met de staart tussen zijn poten voor me staan als hij zo'n grote rennende hond op hem af ziet komen. Ik heb dan gelukkig een beestje die ik op kan tillen, maar soms loop ik ook met mijn peutertje en dan moet ik uitkijken dat zij niet ook omver wordt gelopen dus dat is soms behelpen. Dus het is een beetje wederzijds denk ik. Ik heb ook altijd grote honden gehad, maar nu ik een kleintje heb zie ik hoe het ook de andere kant op werkt en ook waardoor die kleintjes zo uit gaan vallen.

TS wat je kunt doen weet ik niet, ik kom ook alleen maar mensen tegen die het ofwel grappig vinden, of mensen die hun hond netjes terug proberen te roepen als ik dat vraag maar waarvan de hond gewoon niet luistert. En dat laatste is eigenlijk de meerderheid, baasje roept, hond rent oostindisch doof door want een andere hond is veel leuker en hij komt wel een keer wanneer hij tijd heeft.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 13:57

Mjelleke ik denk dat je gelijk hebt, ik reageer echt te heftig uit trauma, emdr heb ik regelmatig over nagedacht maar ik ben net van mijn nachtmerries af, ik weet niet of ik het terug roepen van de gebeurtenis nu aan kan maar ooit moet ik dat gaan doen ja, dat zal wel wat boosheid schelen.

Mika wat jij aangeeft doe ik meestal ook, eerst vraag ik of ze de honden bij zich willen houden en als ze dat niet doen ga ik ervoor staan en probeer ik ze weg te sturen, lukt vaak niet.
Het is ook niet zo dat mijn huidige hond er veel last van heeft, hij is super sociaal en laat het gesnuffel best toe, het is dat ik daar met bloeddruk 300 sta terwijl ik rustig wil blijven.....

Ibbel ik zie het helemaal voor me, moet er zelfs om grinniken maar ik ben daar niet dapper genoeg voor, ben enorm conflict mijdend vandaar dat ik van deze situatie ook zelf het meeste last heb.

Net wat je zegt Anca, daar wil je toch geen risico in lopen maar veel mensen kennen het risico niet denk ik dan?!

Naar mijn idee kent iedereen de regel dat als je met een aangelijnde hond loopt je de loslopende bij je roept, mijn hond komt zelfs aangelijnd naast mij lopen als er een wandelaar, fietser of ruiter aankomt, vind ik volkomen normaal en netjes.

CupCakes_

Berichten: 3327
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:22

Maras, verteld die regel maar tegen alle tokkies met idioten van losgeslagen honden. En dan met name de kleine hondjes die regelmatig in de vacht hangen van mijn lompe olifant. En wee je gebeente dat je er wat van zei, want dan kwamen de argumenten zoals, "hij is maar klein en moet voor zichzelf opkomen" en honderdduizend variaties hierop. Ik vind het niet gek dat hij zo reactief is geworden aan de lijn. :j

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:26

Ik zit er serieus over te denken om iets van een spray etc mee te nemen. Ik ga binnenkort verhuizen en geen idee in wat voor omgeving ik terecht kom. Ik ben echt als de dood dat zoiets gebeurt, dat een loslopende hond die van mij pakt.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10437
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:25

Ik verplaats dit topic naar [BB] Beestenboel Daar past het beter

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 15:28

AmandaV, daar heb ik ook aan gedacht maar preventief inzetten vind ik dan weer sneu voor de hond die misschien geen kwaad in zin heeft een eigenlijk ben je altijd te laat maar het zou wel verschil op leven of dood kunnen zijn als je de hond niet snel genoeg los krijgt van je hondje. Ik ben echter meestal bozer op de eigenaar als op de hond, die zou ik wel met spray willen toe takelen maar geweld roept meestal geweld op dus echt fijn is zoiets niet.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:10

Ik ben inmiddels heel makkelijk geworden erin. 2 van van mijn 4 honden zijn reactief. De een doordat ze meerdere keren is aangevallen en andere is een opvanger.

Maar zodra een hond op mijn honden afkomen, dan zet ik mijn hond(en) achter mij en blok de vreemde hond gelijk. En vaak met een brul erbij en als ik zie dat het niet werkt. Dan krijgt ie meteen een schop.

Tot nu toe nooit boze eigenaren gehad erdoor, wel dat ze gauw hun hond terugroepen. Maar misschien komt het ook wel door mijn woeste blik erbij _O-

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:28

Ik begrijp je frustratie, het is ook mijn grote ergernis die loslopers in aanlijngebieden. In het prachtige bos naast de deur is nu aanlijnplicht in verband met broedseizoen, dus ik lijn m’n hond netjes aan. Helaas is hij zo ongeveer de enige aan de riem, en wordt continu belaagd door loslopers. Echt héél storend dat mijn hond aldoor de sjaak is omdat ik mij gewoon aan de regels wil (moet) houden.

Verder heeft m’n hond ook maanden aan de riem gezeten in verband met zijn revalidatietraject na een zware operatie. Belaagd worden door loslopers was uit den boze. Helaas is zelfs dát geen reden voor zulke eigenaren om even de hond bij te houden.
Want als iemand vraagt of je even je hond bij wilt houden omdat mijne geopereerd is, laat je hem er alsnog gewoon op afstormen, want hij wil toch alleen maar even snuffelen :j _-:(

Ik probeer altijd het aanstormende ongeleide projectiel te blokken met m’n lichaam en een flinke brul, maar vaak werken deze honden zich gewoon razendsnel langs je lichaam/benen. En vervolgens wordt je ook nog uitgescholden door de eigenaar, want hoe dúrf je hun hond te corrigeren?

Het loopt echt de spuigaten uit in onze omgeving momenteel. Kwam vorige week zelfs iemand tegen in het aanlijngebied (begrazingsgebied, bordjes zijn niet te missen) die niet eens riemen bij zich had. Dat was volgens haar niet nodig want ze waren mentaal aangelijnd :j

Jup, ik herken je frustratie :')

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:29

Heel irritant inderdaad. Ik denk dat elke hondeneigenaar er wel last van heeft. Mijn hond is nu een half jaar. Heel sociaal, maar ik heb gewoon ook niet altijd zin en tijd om haar met elke hond te laten spelen/snuffelen. Dus ben daar een beetje selectief in. Helaas heb ik ook bijna dagelijks een hond die op ons af komt. Of los, of aan een lange lijn die gewoon niet ingehaald wordt. Ook als ik mijn jonge hond dus laat volgen of haar laat zitten om de tegenligger te laten passeren. De andere eigenaren lijken dat niet te zien of te willen snappen.

Moeilijk om altijd aardig te blijven, maar ik wil ook geen woorden met de mensen uit mijn buurt. Vragen of ze hun hond bij zich willen houden roept inderdaad reacties op als "hij doet niets hoor" of "hij wil alleen maar even ruiken". Gisteren vroeg iemand waarom dat dan niet mocht. Ik gaf mijn uitleg en dat werd ook maar raar gevonden. Vooral omdat zij dat ook niet konden weten. Mijn reactie was dat het sowieso honden aan de lijn gebied is en dat het de ongeschreven regel is dat je je hond gewoon bij je houdt (vast of los onder appel) tenzij je samen besluit dat er interactie moet zijn. Daarbij had ze kunnen zien dat ik mijn hond naast me riep om te volgen, weg van haar en haar hond. Ze keek me echt aan of ze water zag branden. :')

Dus ja, de oplossing heb ik ook nog niet gevonden. Ben bang dat het gewoon iets is waar we tegenwoordig maar mee moeten dealen. Ik zie meerdere topics voorbij komen op bokt van soortgelijke strekking.

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:30

Goof schreef:
Dit is echt mijn ergernis nr 1 als ik met mijn honden aangelijnd loop.
Mijn labrador kan ik goed afleiden en die loopt dan door met mij, maar mijn mini vindt het superbedreigend en gaat uit zijn stekker. Hij is helaas echt niet te hanteren aan de lijn als er een hond op hem afkomt (en terecht misschien wel als je maar 4 kilo bent).
Ik blijf mensen er op aanspreken (aanlijnplicht, houd je hond bij je), maar dat heeft 9 van de 10x geen enkel effect inderdaad. Jammer.

Zelfs op een hondencursus hoor je dat dít ergernis nummer 1 is. Maar als we dit nu allemaal zo irritant vinden, hoe kan het dan dat er zoveel wezenloze rondlopen die het niet begrijpen?!

Ik kan hier heel slecht tegen. Ik heb volgens de zogenaamde lijst hoog risico honden, maar dat geldt meer voor die ongehoorzame loslopende dove exemplaren, dan die van mij.
Het commentaar wat je vaak ook krijgt is tenenkrommend. “Hij doet niets hoor” waarop ik dan denk “oh daarom staat hij te grommen”. Je kunt wel roepen hij doet niets, maar misschien de mijne wel. Sodemieter gewoon op met je hond en hou je aan de regels. Dat moeten we allemaal!