Getrainde (huis)hond?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benzz
Berichten: 3507
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Getrainde (huis)hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:23

3 keer door dezelfde hond die losliep terwijl mijn pup aan het riempje tussen mijn benen zat. Andere keren waren het ook loslopende honden, die zonder reden uit het niets grepen.

Sowieso heb ik van oudsher geleerd: honden die pups pakken zijn niet fris. Mijn moeder liet ze per direct inslapen met dat gedrag. ( wij hadden een kennel en pension vroeger)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:42

Ibbel schreef:
SusanH schreef:
Nee lijkt me niet. Een band met je hond bouw je samen op, juist door te trainen. En idd wat c_alsemgeest zegt.


Da's natuurlijk een beetje kul, want aan hulphonden en politiehonden wordt óók door anderen de basisopvoeding gegeven. Van zindelijkheidstraining tot en met 'Gehoorzame Huishond niveau weetikveel'

En daar vraagt TS volgens mij naar. Zijn er trainers die "basis opgevoede" honden afleveren. Of misschien wel: is er vraag naar trainers die zoiets doen. Dat kan ik er niet helemaal uit opmaken.


Volgens mij kan je je hond intern laten trainen bij MG (vroeger kon dat tenminste altijd)
Daarna krijg je uitleg en video opnames en als je wil begeleiding als je je hond weer mee naar huis neemt. Dit is wel belangrijk, omdat honden vaak gedrag aan de context koppelen. Dus als hij dan bij MG bepaald gedrag geleerd heeft, kan hij thuis in een ander patroon terugvallen.
Meestal wordt zo'n interne training gedaan ivm ongewenst gedrag ombuigen. Maar als je een blanco pup zou willen laten trainen kan dat vast ook wel. Waarschijnlijk zullen ze je wel aanraden om zelf, met behulp van hun basiscursus de opvoeding te doen, en/of je vragen of je nagedacht hebt over de aanschaf van een hond, als je er blijkbaar niet zelf in wil investeren. Maar als je met een bepaalde reden dit toch wil laten doen, is het wellicht wel mogelijk.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:49

Mizora schreef:
Het lijkt mij geweldig leuk om aan te bieden. Maar of er echt een markt voor is weet ik niet.

Ik heb op dit moment een nest pups liggen waar ik aan de pupkopers wel ga aanbieden dat de pups ±2 weken langer kunnen blijven (tot 10 weken, voor 8 weken gaan ze in principe niet weg). Het zindelijk maken is in mijn situatie redelijk simpel, inclusief s nachts naar buiten. Ik heb veel mogelijkheden om het alleen blijven in hele kleine stapjes te oefenen, terwijl veel mensen toch maar beperkt vrij kunnen nemen, maar dit dus later in kunnen zetten (Hoewel de pups niet weggaan naar mensen waar ze 40 uur alleen zitten, is ook een paar keer per week 3 uur voor een pup van 10 weken stevig pittig en voor veel mensen niet te vermijden zodra de vakantiedagen op zijn). Zelfs langer blijven van deze pups is nog een optie, maar moet dan meer in overleg.


Ik ben er sowieso voorstander van om pups tot minimaal tien weken bij de moeder te houden. Ik vind de 7 a 8 weken veel te jong.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:54

SusanH schreef:
Martin Gaus was heel erg fan van de slipketting destijds oa om het trekken aan de riem af te leren.


Dat is al 100 jaar geleden... wordt hij daar nu nog steeds op afgerekend? Hij is al 25+ jaar geleden van methode verandert als gevolg van voortschrijdend inzicht.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:06

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Ken iig weinig mensen die geen les meer nemen omdat hun paard al zadelmak is...

En daar zit denk ik het grote verschil tussen paardrijden en honden houden.

Teveel mensen die al geen puppy cursus volgen en niet omdat ze bekwaam genoeg zijn, maar omdat ze denken dat ze het wel weten. Of er simpelweg geen moeite in willen stoppen. Of zo moeilijk kan dat toch niet zijn?


Ik zie bij paarden dat toch ook hoor. Misschien nemen mensen nog wel rijles, maar ze denken de opvoeding van een jong paard wel even zelf te doen/of ze denken dat het vanzelf wel goed komt.
Heel veel gemiddelde manegeruiters kopen hun eerste paard een jong, relatief groen paard; of fokken zonder enige kennis zelf een veulen en gaan ook voor het zelf zadelmak maken en opvoeden.
Op een gemiddelde pensionstal kom je best veel onopgevoede paarden of paarden met ongewenst gedrag tegen.
Er zijn ervaren ruiters die genoeg "onhandelbare" paarden moeten "heropvoeden"; kijk maar naar heel wat topics op bokt, over paarden die staken, steigeren, niet de trailer op willen enz, en waarbij ook geadviseerd wordt om een deskundige trainer in te schakelen. Soms betreft het medische problemen, maar vaak genoeg ook, zijn de paarden niet opgevoed.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:17

Hettieheks schreef:
Nu praten we compleet langs elkaar heen. Want negeren is mijn inziens ook helemaal de oplossing niet.

Laat ik een voorbeeld schetsen. Als ik een uitvallende hond heb, die is geschrokken of gegrepen is door een andere hond. En nu dus agressie inzet om een andere hond weg te jagen. Dan vind jij dus dat ik dat gedrag moet corrigeren en afstraffen? Want ik ben de baas en wat hij doet is niet nodig? Klopt?

Nou als dat zo is, nee dan snap ik dat mijn hond zich zorgen maakt, neem ik afstand waar dat mogelijk is. Waar dat niet mogelijk is doe ik een focus oefening die ik eerst in een vertrouwde omgeving heb aangeleerd en vervolgens pas na gewenning aan steeds meer prikkels kan toepassen. Om zo te voorkomen dat hij reageert, en uiteindelijk ga ik aan de slag met het opdoen van positieve ervaringen. En ja dat kost tijd. En ja dat gaat met vallen en opstaan. Maar ik onderdruk geen gedrag en leer mijn hond dus op een welzijnsgerichte manier dat het oké is.

En dat is ingewikkeld omdat je met veel invloeden van buitenaf te maken hebt. En ook met mensen die het dus wel oké vinden om hun hond op andere manieren “aan te pakken” zo’n hond zal nog steeds wel communiceren, alleen ja zo’n eigenaar ziet dat niet, die zijn probleem is opgelost dus who cares…

Het hele negeren lost ook niks op. En je bent ook geen ongewenst gedrag aan het belonen.. het is ingewikkelder als dat. En daarmee ook niet snel op te lossen


Helemaal met je eens :j

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:25

Benzz schreef:
Doordat mijn hond als pup 8 keer gegrepen is, grijpt hij nu. Weliswaar alleen reuen die erg dominant op hem afkomen. Reuen die rustig en vriendelijk zich voorstellen gaat het prima mee, teefjes mogen alles.

Is mijn hond nu verknipt? Ja geworden...


Ik denk dat dat heel ander gedrag is; het klinkt niet alsof jouw hond het initiatief neemt om naar een andere hond toe te gaan, hem aanvalt en ernstig verwond. Of heb ik dat verkeerd?
Het klinkt alsof jouw hond uitvalt en/of bijt uit angst en in een situatie waarin hij de andere niet uit de weg kan gaan.
Honden die zo gevaarlijk zijn dat ze andere honden ernstig verwonden zouden met muilkorf om moeten worden uitgelaten en in sommige gevallen zouden ze beter worden ingeslapen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:34

Benzz schreef:
3 keer door dezelfde hond die losliep terwijl mijn pup aan het riempje tussen mijn benen zat. Andere keren waren het ook loslopende honden, die zonder reden uit het niets grepen.

Sowieso heb ik van oudsher geleerd: honden die pups pakken zijn niet fris. Mijn moeder liet ze per direct inslapen met dat gedrag. ( wij hadden een kennel en pension vroeger)


Wat versta je onder "pakken", en wat versta je onder "pup"?
Regelmatig noemen mensen hun hond pup, terwijl het beestje dan al tien maanden blijkt te zijn.
Er zijn genoeg volwassen, sociale honden, die in bepaalde situaties nerveus kunnen worden van de aanwezigheid van een pup (bijvoorbeeld een nieuwe pup in huis).
Mijn reu is heel zacht en tolerant tegen pups van 10, 12 weken, maar de hondjes van 4, 5 maanden, die tegen hem op durven te gaan staan, kan hij heel wat strenger "toespreken". Ik noem dat niet "pakken"; maar hij corrigeert wel duidelijk, en sommige mensen vinden dat raar en niet sociaal.
Ik vind juist dat hij heel duidelijk grenzen aangeeft, en je ziet ook dat zo'n hondje direct snapt dat tegen hem opspringen geen optie is.

Mijn teefje werd toen ze vier maanden oud was hardhandig door een volwassen hond belaagt. En ondanks haar angstig piepen stopte de hond niet, en riep zijn baas "hij wil alleen maar spelen"
Dát vind ik géén normaal gedrag (zowel van hond als eigenaar).

Hettieheks
Berichten: 1277
Geregistreerd: 13-03-12
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:01

journee schreef:
Hier in linkje naar een aflevering van Cesar Milan. Over een 2 jarige bulldog die inmiddels het hele gezin
heeft gebeten. De aflevering duurt misschien amper een uur, maar hierin wordt wel duidelijk het werken met hond en eigenaar voor Cesar geen quitfix is. Hoewel de hond uitbarstingen van agressief gedrag vertoont, blijft Cesar ten alle tijden rustig. Bij elke nieuwe stap die hij zet kijkt hij hoe de hond reageert. En bekijkt hij of de hond een stapje verder kan of hij juist een stapje terug moet doen. Ik ben dan wel benieuwd of iemand hier denkt, op welke manier hij/zij beter met de situatie om had kunnen gaan, dan Cesar hier met de hond en de eigenaar deed.

https://youtu.be/wyCw9KT5GKQ?si=xfKQ0ftmeKUMOVr6


Nou ik heb de aflevering even gekeken, in het begin zie je een hond die door een eigenaar wordt aangeraakt met al 4 hevige stress signalen:

Mondhoeken strak naar achteren, een echte grimas
Een hevige frons
Hijgt enorm
En heeft zijn oren strak naar achteren

3 signalen zijn al redenen genoeg om uit te kijken, dit zijn er 4. Tevens is de uitdrukking die de hond laat zien vaak een hond die pijn heeft. En ik zie hem tijdens de aflevering ook een paar keer vreemd lopen. Dus dat kan een hoop verklaren.

Heel in het begin wordt kort even genoemd dat de hond al bezitsagressie vertoont over speeltjes, we krijgen niet te zien hoe daarmee omgegaan is? Is hij daarin gecorrigeerd? Is dat hem continue afgenomen, dat zou namelijk verklaren waarom hij zich genoodzaakt voelt om dat in te zetten. Cesar noemt en daar heeft hij een punt dat een hond fight of flight inzet. Freeze, fight en flight zijn inderdaad manieren om er mee om te gaan. Cesar zegt echter dat Jax kiest voor flight.... Een andere keus wordt hem ook niet gegeven. Dus tja wat moet je dan.

Ineens wordt er gesproken over dat de bench het probleem is... Ja maar leg dan ook even uit dat het als straf middel wordt ingezet. Niet gek he dat het dan een probleem is? Oh en die speeltjes? Ja daar komen we niet meer op terug. Vervolgens is de hele situatie tenenkrommend en afschuwelijk om naar te kijken. De eigenaar had hem er zelf uit moeten halen in alle rust, zonder cameras en andere toeschouwers. Maar goed het is en blijft televisie he.. alles om de mens te entertainen..
Dus we knopen een lijntje direct achter de oren van Jax en je ziet dat Cesar maar twee keer kort ff een rukje hoeft te geven. Nou dat geeft al weer dat ik niet overdrijf en dat een hond zich dus maar snel overgeeft omdat dit echt gruwelijk zeer doet.

Hij zegt vervolgens dat het komt omdat Jax de angst voelt van de rest, ja dat zou kunnen... maar Jax is zelf ongerust, en angstig genoeg en heeft de emoties van een ander niet nodig. Dan maak je jezelf onnodig belangrijk.

Vervolgens wordt Jax naar Cesar gebracht en daar wordt genoemd dat hij voor het eerst naar de eigenaresse heeft uitgehaald. Ja binnen 48 uur na een dergelijk heftige situatie voor een hond is het niet gek om eredirectie agressie op deze manier in te zetten. Er mist nog een hoop context in deze, uitleg over waarom is er niet.

In de auto zie je vervolgens weer die strak achteruitslaande oren, meerdere keren hevig tongelen en als je goed kijkt ook nog eens een lage onderdrukte houding. Cesar voegt nog even zn irritante Tsjjj toe twee keer... Waarom? Jax communiceert hier zo netjes maar wordt gewoon compleet genegeerd. Cesar begint te ratelen over het leiderschap. En dient hem pijn en schrik prikkels toe. Het arme dier word mijns inziens hier gewoon echt mishandeld.

Dan het geneuzel over het geen verbinding hebben met een pack... Nee hij is er net een dag en moet je kijken wat hem allemaal aangedaan wordt. Ik zou me ook niet echt thuis voelen. Je ziet in dat stukje hem ook duidelijker even kreupel lopen. Cesar praat continue over respect, Jax laat netjes signalen zien. Waar is het respect voor de hond??? Het dier is echt heel bang.

Dan een tenenkrommend tafereel in de bench met meerdere honden en dan ook nog trots vertellen dat die hond het toelaat... Als die hond in deze situatie zou uithalen tekent hij direct zijn doodvonnis, het heeft dus niks met toelaten te maken maar het dier is aan het overleven. Echt prettig voelt hij zich niet in de situatie. En dan die papegaai bij de bench... Waarom?! Als je hem al ziet kwispelen is het niet uit blijdschap maar echt van spanning. En dan het geneuzel over castratie. Omdat je hem eenmaal ziet rijden op een andere hond... Daar is niks sexueels aan. Dat is een hond die spanning kwijt moet en zichzelf gerust probeert te stellen. Het rijden geeft hem een prettig gevoel.

Het hele tafereel met die eigenaren die er weer bij komen, je ziet Jax het paard aanvallen... Waarom zou je je andere dieren hier zo aan blootstellen? Waarom gaan we hier allemaal zomaar aan voorbij? Omdat die hond in leven kan blijven? Omdat ie gered kan worden...? We vinden het allemaal niet gek als het paard niet meer zo dol is op honden. Maar he die agressieve hond mag blijven leven dus allemaal oke... En de hond zou kalm zijn? Ik blijf signalen zien van stress.

En op het einde valt hij in het bijzijn van de familie relaxt in slaap? Nee hoor... ik zie een hond die maar opgeeft.. Zijn communiceren maakt toch niet uit en met dwang, druk en pijn hebben eigenaren "gewonnen" Vreselijk..

Wat er anders moest gebeuren? Ik mis nog steeds de oorzaak, die moet onderzocht worden en dan ga je eens starten met medisch checken. En van daaruit bouw je een casus en ga je problemen oplossen.

BrankaZ

Berichten: 4008
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Getrainde (huis)hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:07

Ik heb de aflevering in de link (nog) niet bekeken, maar herken wel het verhaal dat je beschrijft hoe afleveringen verliepen van CM. De term 'submisive' kwam daar ook altijd veel in voor. Onderdanigheid op alle vlakken, zelfs als het tegen de natuur van de hond in is.

speurneusc

Berichten: 5579
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:14

en dan nog This is tv! niet een real live situatie, hij laat een thema zien en wie weet hoeveel daar buiten de camera nog aan gewerkt is en hoeveel film dat er nog gemaakt is waar dit uit is geknipt.

en tuurlijk @hettie zou jij het anders doen en zie jij het anders.... maar feit is, hij heeft een aardig meer zakcentje verdiend dan jij en aardig wat meer ervaring dan jij.
dus waarom begin je zelf niet zoiets, je kan en weet het immers veel beter dus dat moet peanuts zijn toch... gat in de markt

Hettieheks
Berichten: 1277
Geregistreerd: 13-03-12
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:16

En dan nog is het pure mishandeling op televisie.

Mogelijk is dat gebeurt, wat dan nog erger is? Dat je dit uitzend en mensen het idee geeft dat het oké is om je hond zo te behandelen.

Maar goed als het erom aankomt is het vooral ons probleem wat opgelost moet worden. Dan zijn onze dieren altijd ondergeschikt.. ik vind daar wat van!

Weet jij wat ik voor werk doe? Wat voor ervaring ik heb? Nee dat weet je niet. Iets dergelijks wel en daar kan ik prima van rondkomen.

Omdat ie er stinkend rijk van geworden is, is het oké? Is dat wat je zegt want dat is natuurlijk helemaal krom

BrankaZ

Berichten: 4008
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:20

Het is inderdaad tv en daar wordt flink in geknipt en vooraf geselecteerd. Dat zie jij, dat zie ik en ik denk heel wat mensen in dit topic. Maar helaas kijken er genoeg mensen die denken dat zoals CM traint wel dé oplossing is en kopiëren dat.
Maar wát ze laten zien vind ik erg onprettig en stressvol voor een hond. Zelfs een probleemloze hond ervaart stress als hij uit zijn vertrouwde omgeving zonder pardon in een vreemd roedel wordt gezet.
Persoonlijk zou ik eerder verrast zijn als honden dat fluitent en zonder enige vorm van stress zouden doen.

DuoPenotti

Berichten: 33221
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:21

speurneusc schreef:
en dan nog This is tv! niet een real live situatie, hij laat een thema zien en wie weet hoeveel daar buiten de camera nog aan gewerkt is en hoeveel film dat er nog gemaakt is waar dit uit is geknipt.

en tuurlijk @hettie zou jij het anders doen en zie jij het anders.... maar feit is, hij heeft een aardig meer zakcentje verdiend dan jij en aardig wat meer ervaring dan jij.
dus waarom begin je zelf niet zoiets, je kan en weet het immers veel beter dus dat moet peanuts zijn toch... gat in de markt

+:)+

Diverse mensen op bokt die zo geweldig honden op kunnen voeden.
Maar toch hoor je nooit van ze...
En als ze zo goed zijn als ze zeggen, dan zijn ze net zo rijk en bekend als CM

Maar zo ken ik wel een semi bekende hondentrainer, alles met zachte hand....jaaaa, nou dan is ze wel enorm veranderd de laatste jaren als dat waar is....
Ze hoeft hier niet in de buurt te komen om het zomaar te zeggen.
Theorie en werkelijkheid.... zo vaak anders.

anjali
Berichten: 15897
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:23

BrankaZ schreef:
Ik heb de aflevering in de link (nog) niet bekeken, maar herken wel het verhaal dat je beschrijft hoe afleveringen verliepen van CM. De term 'submisive' kwam daar ook altijd veel in voor. Onderdanigheid op alle vlakken, zelfs als het tegen de natuur van de hond in is.

Ik moet het ook nog rustig gaan bekijken. vaak denk ik wel dat het,als men het gaat hebben over onderdanigheid versus dominantie, dat er dan misschien een mismatch is tussen hond en eigenaar want als het heel erg klikt met je hond dan is die tegenstelling niet nodig maar werkt de hond goed met je mee vanuit vriendschap en liefde. Maar dat soort goede relaties tussen mens en hond behoeven geen strenge correcties van bijv. Cesar Milan en komen dus ook niet op de tv.

BrankaZ

Berichten: 4008
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:24

DuoPenotti schreef:
+:)+

Diverse mensen op bokt die zo geweldig honden op kunnen voeden.
Maar toch hoor je nooit van ze...
En als ze zo goed zijn als ze zeggen, dan zijn ze net zo rijk en bekend als CM

Maar zo ken ik wel een semi bekende hondentrainer, alles met zachte hand....jaaaa, nou dan is ze wel enorm veranderd de laatste jaren als dat waar is....
Ze hoeft hier niet in de buurt te komen om het zomaar te zeggen.
Theorie en werkelijkheid.... zo vaak anders.


Dat mensen weten hoe ze een hond op moeten voeden, betekent nog niet dat ze meteen de problemen die een ander heeft gecreëerd willen oplossen. Wel dat ze zien waar het fout gaat.
Ik vind dit echt een opmerking in het rijtje: als je geen GP rijdt mag je geen kritiek hebben op de rijstijl.
Op die manier gaat er inderdaad niets veranderen. De manier van trainen van CM is ouderwets en wordt in Nederland niet meer gebruikt op hondenscholen. Ook niet meer op die van Martin Gaus. Al jaren niet meer.

anjali schreef:
BrankaZ schreef:
Ik heb de aflevering in de link (nog) niet bekeken, maar herken wel het verhaal dat je beschrijft hoe afleveringen verliepen van CM. De term 'submisive' kwam daar ook altijd veel in voor. Onderdanigheid op alle vlakken, zelfs als het tegen de natuur van de hond in is.

Ik moet het ook nog rustig gaan bekijken. vaak denk ik wel dat het,als men het gaat hebben over onderdanigheid versus dominantie, dat er dan misschien een mismatch is tussen hond en eigenaar want als het heel erg klikt met je hond dan is die tegenstelling niet nodig maar werkt de hond goed met je mee vanuit vriendschap en liefde. Maar dat soort goede relaties tussen mens en hond behoeven geen strenge correcties van bijv. Cesar Milan en komen dus ook niet op de tv.

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Als er een klik is, dan 'lees' je het gedrag van jouw hond een stuk makkelijker en ben je minder snel onder de indruk als die eens wat weerstand toont.

BeFunny

Berichten: 11746
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:33

Het probleem met puppycursus is dat het eigenlijk niet zoveel voorstelt.

O jee nu zeg ik vast iets geks.

Wij zijn met onze hondjes wel geweest en dan vooral omdat dat een uurtje ergens anders trainen was en waar meer hondjes waren. Met Dex zijn we uiteindelijk gaan Hooperen. Met Saartje hebben we vroegtijdig moeten stoppen omdat er veel stress van kreeg en later wel ZZ gaan doen.

Opvoeden dat bereik je niet met dat ene uurtje puppy cursus dat doe je vooral thuis en tijdens het uitlaten en dagelijkse activiteiten. Tijdens de puppycursus kunnen hooguit handvaten uitgereikt worden. Dan maar hopen dat je bij een cursus zit waar ze de juiste handvaten weten.

DuoPenotti

Berichten: 33221
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:34

@Branka

Ik zeg niet dat CM het goed doet. En ik heb geen moeite dat er commentaar op hem is.
Ik heb die man zelf nooit gevolgd, dus kan verder weinig zeggen over zijn manier.

Ik zeg wel dat er op bokt mensen zitten die het heel goed kunnen..... toch zijn ze niet bekend.
En zouden ze zo enorm goed zijn zouden ze er heel rijk aan kunnen worden.....

Hettieheks
Berichten: 1277
Geregistreerd: 13-03-12
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:37

DuoPenotti schreef:
@Branka

Ik zeg wel dat er op bokt mensen zitten die het heel goed kunnen..... toch zijn ze niet bekend.
En zouden ze zo enorm goed zijn zouden ze er heel rijk aan kunnen worden.....


Maar ergens goed in zijn, iets goed kunnen hoeft toch niet gelijk te staan aan enorm rijk zijn? Ik denk dat ik mijn werk leuk doe, heb fijne recensies en hele mooie dingen gedaan. Ik leer ook nog iedere dag, zit nog in opleiding en ook van de fouten die ik heb gemaakt enorm veel geleerd. En ik zal er nog wel meer maken. Toch ben ik niet commercieel ingesteld, dat ligt me niet en ik heb er geen tijd voor/geen zin in om dat wel te worden. Ik kan prima rondkomen zo en houd ook tijd over voor mijn gezin en eigen honden. Dat is veel belangrijker

BeFunny

Berichten: 11746
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:40

En CM is vooral goed in het concept en in het maken van zijn programma. Daar is hij dus ook rijk mee geworden.

Een goede hondentrainer is niet per definitie een beroemdheid. Laat staan rijk. Een goede kapper daar hoor je toch ook doorgaans niks over. Tenzij het er eentje is met een insta of TikTok pagina en miljoenen volgers en een real life soap. Wat dan weer zegt over de kwaliteit van het knippen.

DuoPenotti

Berichten: 33221
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Getrainde (huis)hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:44

Kappers zijn er voldoende. Een echt goede honden trainer niet.
Zowel hoef je niet aan marketing te doen kletst dat snel genoeg door.

BeFunny

Berichten: 11746
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:45

Kappers zijn er voldoende. Hondentrainers ook. Echt goede daar zijn er veel minder van.

Maar een echt goede hondentrainer houd zich over het algemeen meer bezig met het trainen van honden dan met het beroemd zijn.

BrankaZ

Berichten: 4008
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:46

BeFunny schreef:
Het probleem met puppycursus is dat het eigenlijk niet zoveel voorstelt.

O jee nu zeg ik vast iets geks.

Wij zijn met onze hondjes wel geweest en dan vooral omdat dat een uurtje ergens anders trainen was en waar meer hondjes waren. Met Dex zijn we uiteindelijk gaan Hooperen. Met Saartje hebben we vroegtijdig moeten stoppen omdat er veel stress van kreeg en later wel ZZ gaan doen.

Opvoeden dat bereik je niet met dat ene uurtje puppy cursus dat doe je vooral thuis en tijdens het uitlaten en dagelijkse activiteiten. Tijdens de puppycursus kunnen hooguit handvaten uitgereikt worden. Dan maar hopen dat je bij een cursus zit waar ze de juiste handvaten weten.

Bij veel hondenscholen kan dat een stuk beter. De kynlogenclub waar wij met onze eerste honden trainden vond ik wat dat betreft vrij goed. Ze gaven ook een stuk theorie met uitleg over o.a. hondengedrag op een avond waar de pup niet mee hoefde. En ze hadden ook gedragstherapeuten als er wel problemen ontstonden.
Na de verhuizing kwam mijn moeder bij een andere hondenschool en daar nam ze deel aan de cursus voor wat extra socialisatie. Dat was voor ons gevoel van een andere orde.


DuoPenotti schreef:
@Branka

Ik zeg niet dat CM het goed doet. En ik heb geen moeite dat er commentaar op hem is.
Ik heb die man zelf nooit gevolgd, dus kan verder weinig zeggen over zijn manier.

Ik zeg wel dat er op bokt mensen zitten die het heel goed kunnen..... toch zijn ze niet bekend.
En zouden ze zo enorm goed zijn zouden ze er heel rijk aan kunnen worden.....

Dat is precies waar ik op reageer: dat iemand weet hoe een hond op te voeden betekent niet dat ze dat voor anderen willen doen of een slechte opvoeding willen gaan corrigeren.
Als een hond vanaf het begin duidelijkheid krijgt is ontsporen m.i. vaak niet eens nodig. Net zoals fysieke correcties.
En ja, persoonlijk gruw ik van de manier van trainen van CM omdat dit niet nodig is. Ik zeg niet dat je alles maar moet accepteren, negeren of belonen met snoepjes. Maar een dergelijke training met forse fysieke correcties en mentale druk is ook niet nodig.

BeFunny

Berichten: 11746
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Getrainde (huis)hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:53

Dat was bij ons ook hoor.
Ook een info avond met film over gedrag enzo bij honden. Die hondenschool is verhuisd dus gingen we naar een ander waar wel degelijk kennis was. Maar op een avond werden er op het veld 6 verschillende disciplines getraind tegelijkertijd. Wel verspreid over het veld. Als pup eigenaar is er geen persoonlijke aandacht zeg maar en tijd om iets te vragen is er ook niet. Voor ons met Dex geen probleem maar het is verder niet dat die puppy cursus iets heeft toegevoegd en wij daar echt wat mee opschieten. Behalve dat Dex altijd een heel leergierig hondje was en de pup en vervolg trainingen nodig waren om verder te gaan naar een sport.

Mizora

Berichten: 18269
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:59

DuoPenotti schreef:
@Branka

Ik zeg niet dat CM het goed doet. En ik heb geen moeite dat er commentaar op hem is.
Ik heb die man zelf nooit gevolgd, dus kan verder weinig zeggen over zijn manier.

Ik zeg wel dat er op bokt mensen zitten die het heel goed kunnen..... toch zijn ze niet bekend.
En zouden ze zo enorm goed zijn zouden ze er heel rijk aan kunnen worden.....


Spektakel op tv maakt rijk en beroemd, goed trainen waarbij de hond er ook toe doet niet. Mensen willen angstaanjagend gedrag zien en naderhand een vloerkleedje, niet een hond die de hele route onder threshold getraind wordt die daarna een ontspannen vriendelijke geïnteresseerde! Houding heeft.