Getrainde (huis)hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:34

Hettieheks schreef:
Cesar is een vreselijke vent, zeker de correcties die de gemiddelde eigenaar niet ziet. Het lijntje hoog in de nek is pure mishandeling en een hond is inderdaad dan gewoon compleet hulpeloos, maar ach hij loopt zo braaf mee dus wat kan het schelen…

En niet alleen het niet opvoeden, maar ook een heftige gebeurtenis op een bepaald moment kan voor je hond zoveel impact hebben dat hij ergens ook heftig gaat reageren en merkt dat hij er succes mee heeft. Daardoor dat gedrag nog weer sneller inzet een volgende keer.

Dat afstraffen is ook gewoon sneu. Het kan anders, en moet wat mij betreft ook anders.

Ik heb hem alleen op de tv gezien. Maar het ging daar echt om honden waarvoor hij de laatste kans was. Die onmogelijk nog te handhaven waren zonder grote correcties. Wat wou je anders met die zwaar gedragsgestoorde honden? Daar in de U.S.A. waar dit meestal werd opgenomen zijn ze ook veel sneller dan hier met afmaken. Denk je dan dat jij deze honden met jouw methode wel op de rit zou hebben gekregen? Dan ligt er een gouden beroepstoekomst voor je!

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:54

Hettieheks schreef:
Cesar is een vreselijke vent, zeker de correcties die de gemiddelde eigenaar niet ziet. Het lijntje hoog in de nek is pure mishandeling en een hond is inderdaad dan gewoon compleet hulpeloos, maar ach hij loopt zo braaf mee dus wat kan het schelen…

En niet alleen het niet opvoeden, maar ook een heftige gebeurtenis op een bepaald moment kan voor je hond zoveel impact hebben dat hij ergens ook heftig gaat reageren en merkt dat hij er succes mee heeft. Daardoor dat gedrag nog weer sneller inzet een volgende keer.

Dat afstraffen is ook gewoon sneu. Het kan anders, en moet wat mij betreft ook anders.


Dus je hebt Cesar zelf ontmoet, dat je een zodanige conclusie kunt trekken? Volgens mij heeft hij voor veel honden veel goeds gedaan. Veel mensen met 'probleem' honden die bij hem terecht komen waarna blijkt dat niet de hond maar de baas het 'probleem' is. Vaak is het trainen van de baas nog veel intensiever dan het trainen van de hond. :')

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Getrainde (huis)hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 08:40

Nee cesar heb ik niet zelf ontmoet. Maar ik vind het afschuwelijk dat een hond op die manier met het toedienen van zoveel pijnprikkels onder controle gehouden wordt. En dat men dan ook nog zegt dat zo’n dier geholpen is. Want hij mag in leven blijven… wat voor leven is dat dan? Wanneer je elke dag wel een keer zwaar ongelukkig bent omdat alle emoties die je hebt onderdrukt worden met pijn?

En ja ik heb zelf te maken gehad met een dergelijke agressieve hond. Gedragsmatig in orde gekregen. Dat was ook nodig om hem goed te kunnen onderzoeken. Alles op zijn tempo, hij mocht naar me grommen, bijten is nooit nodig geweest omdat ik zijn grenzen respecteerde. Maar er is daar simpelweg in onze maatschappij geen ruimte voor. Eigenaren willen vaak niet aanpassen aan het tempo van de hond. We hebben een hoop wensen en een hond moet een hoop. Uiteindelijk hebben we er alsnog voor moeten kiezen om het dier op veel te jonge leeftijd in te laten slapen. Hij was zwaar allergisch voor ontzettend veel dingen. Had pijn en was daardoor onvoorspelbaar voor de rest van het gezin. Dat is vreselijk om zo’n besluit te nemen. Maar het dier had al genoeg geleden.

Vind het overigens wel bijzonder, als we kijken naar hoeveel excuses we maken om onze honden op die manieren te trainen, dat is allemaal oké. Maar als we dan kijken naar bijvoorbeeld olifanten die op vreselijke manieren getraind worden dan vinden we daar allemaal wel wat van.

En begrijp me niet verkeerd, ik heb het ook moeten leren en ook ontelbaar veel fouten gemaakt. Van die fouten heb ik gelukkig een hoop geleerd. En roomser als de paus ben ik ook niet, ik schiet ook wel eens uit mijn slof als ik m’n dag niet heb. Maar nee een hond bewust zo ontzettend veel pijn doen en dan zeggen dat je ze geholpen hebt. Dat gaat er bij mij niet in.

Nagini
Berichten: 11282
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Getrainde (huis)hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:42

Zo ontzettend veel pijn doen?
Je kan ook overdrijven zeg.

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:50

Hettieheks schreef:
Nee cesar heb ik niet zelf ontmoet. Maar ik vind het afschuwelijk dat een hond op die manier met het toedienen van zoveel pijnprikkels onder controle gehouden wordt. En dat men dan ook nog zegt dat zo’n dier geholpen is. Want hij mag in leven blijven… wat voor leven is dat dan? Wanneer je elke dag wel een keer zwaar ongelukkig bent omdat alle emoties die je hebt onderdrukt worden met pijn?

En ja ik heb zelf te maken gehad met een dergelijke agressieve hond. Gedragsmatig in orde gekregen. Dat was ook nodig om hem goed te kunnen onderzoeken. Alles op zijn tempo, hij mocht naar me grommen, bijten is nooit nodig geweest omdat ik zijn grenzen respecteerde. Maar er is daar simpelweg in onze maatschappij geen ruimte voor. Eigenaren willen vaak niet aanpassen aan het tempo van de hond. We hebben een hoop wensen en een hond moet een hoop. Uiteindelijk hebben we er alsnog voor moeten kiezen om het dier op veel te jonge leeftijd in te laten slapen. Hij was zwaar allergisch voor ontzettend veel dingen. Had pijn en was daardoor onvoorspelbaar voor de rest van het gezin. Dat is vreselijk om zo’n besluit te nemen. Maar het dier had al genoeg geleden.

Vind het overigens wel bijzonder, als we kijken naar hoeveel excuses we maken om onze honden op die manieren te trainen, dat is allemaal oké. Maar als we dan kijken naar bijvoorbeeld olifanten die op vreselijke manieren getraind worden dan vinden we daar allemaal wel wat van.

En begrijp me niet verkeerd, ik heb het ook moeten leren en ook ontelbaar veel fouten gemaakt. Van die fouten heb ik gelukkig een hoop geleerd. En roomser als de paus ben ik ook niet, ik schiet ook wel eens uit mijn slof als ik m’n dag niet heb. Maar nee een hond bewust zo ontzettend veel pijn doen en dan zeggen dat je ze geholpen hebt. Dat gaat er bij mij niet in.


dat is alleen maar in de periode om hem weer in het gareel te krijgen, niet zijn verdere leven lang het foute aangeleerde moet omgezet worden en daarna weer opnieuw opgevoed op de juiste manier, zo heb je altijd een terug stapje, lees basis, om op terug te vallen wanneer het foute gedrag weer op gaat spelen, is die periode weer voorbij is het weer niet meer nodig, mijn ervaring is dat die periode terug komen, maar steeds in mindere mate en steeds minder snel achter elkaar. Mensen krijgen hierdoor een ook een training hoe daar mee om te gaan en hoe dat zelf weer op te lossen zonder dat het weer zo erg escaleert als eerst. Soms laten de ook achteraf filmpjes zien en je ziet dan een normale huishond terug die niet meer zo zwaar gecorrigeerd hoeft te worden. Dus dat ze elke dag zwaar ongelukkig zijn omdat emoties onderdrukt worden... das mensenlijke gedachtes en duidelijk niet waar.

Kabayo

Berichten: 14063
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:08

Pup langer bij de fokker laten klinkt leuk. Maar ik zou dat nooit willen om meerdere redenen

Je hond wordt opgevoed op de manier zoals de fokker dat doet. Dit kan wellicht helemaal niet jou manier zijn. Ik vind schooi honden bijvoorbeeld vreselijk. Een ander vind dit weer schattig en moedigt het juist aan. De een wil bijvoorbeeld niet dat de hond beslist nooit in de tuin de behoefte doet, de ander heeft dit juist heel graag. De een wil de hond liever altijd gezellig bij zich op de bank. En weer een ander vind dat de hond in een mand hoort. Dus dan krijg je je "getrainde" hond maar kan je hem thuis je eigen regels nog leren. Wat in mijn ogen alleen maar verwarring zal opleveren bij het dier

Daarnaast is bij een fokker vaak meerdere honden aanwezig. Helemaal als alle pups langer blijven te "opvoeden". Hoe wil de fokker de aandacht verdelen over 6 tot 10 pups, moeder hond en zeer waarschijnlijk nog meer andere honden die in huis leven? Dat kan toch nooit? Het lijkt mij niet dat een fokker al deze honden genoeg één op één aandacht kan geven om er een fatsoenlijke opvoeding aan te geven.

Als er zoveel honden aanwezig zijn in huis krijgen de honden ook best snel last van voernijd/schrokken. Mijn hond komt uit een huis van 6 honden, zij was nog de enige pup. De andere 6 (volgens mij) waren al verhuisd. Ze hadden allemaal hun eigen plekje te eten. In een afgesloten bench. Er was geen strijd. En toch voelden ze de "bedreiging" dat hun eten werd opgegeten. Binnen 1 seconde alle bakjes leeg. Nou kan je ze wel om en om in een andere kamer gaan zetten. Mee eens. Maar in alle eerlijkheid. Wie doet dat nou?

Ik zie er teveel nadelen aan de hond langer bij een fokker te laten dan lekker thuis te halen en naar cursus te gaan, daar waar je hulp nodig moet hebben
En er zullen vast fokkers zijn die het wél kunnen. Maar ik zou het oprecht knap vinden :j
Opzich dezelfde mening over trainers die dit zouden aanbieden. Je kan beter een persoonlijke trainer over de vloer laten komen dan

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:18

De honden die door Cesar Millan 'rechtgezet' (het gedrag onderdrukt) worden zijn vaak ook tikkende tijdbommen. Dat zie je overigens ook in de shows soms al gebeuren. De honden leven op zijn locatie ook het grootste gedeelte van de dag in individuele kennels, enkel met een veel toezicht mogen ze bij elkaar. Hun hond-agressie is namelijk niet verholpen, maar onderdrukt, en zelfs met permanent strak toestemming liep het regelmatig uit op knokpartijen.

Ook zijn veel honden op zijn shows helemaal niet zo agressief als dat ze ogen. Correctiegebaseerde trainers (dog daddy is weer een uitvergroting van cm) zetten de hond op om te falen. Dat geeft namelijk de meest spectaculaire beelden. Geef een net zo agressieve hond aan een beloningsgebaseerde trainer en de kans is groot dat je überhaupt niet ziet dat de hond agressief is. De training ziet er saai uit, en regelmatig niet eens als training.

Cesar Millan werkt op basis van de dominantietheorie. Het probleem is dat hij zich baseert op die ene studie van meer dan 50 jaar terug door ondertussen ook door de auteur teruggetrokken is doordat hij een verkeerde inschatting had gemaakt toen. Namelijk dat een groep volwassenen wolven die geen eerdere relatie hadden bij elkaar gezet zijn op een veldje van zo'n 200m2. Een roedel is een volwassen ouderpaar met halfwas jongen van vorig jaar en welpen van dit jaar. Daar wordt in principe niet in gevochten, er wordt niet met harde hand geregeert.

Daarnaast is een hond geen wolf. Een hond is geen roedeldier. Bij zwerfhonden kan je dit goed zien. Honden vormen overdag gelegenheidsroedels om s avonds weer uit elkaar te vallen in groepjes van 1, 2 of 3. Pups blijven over het algemeen tot een maand of 3 bij de teef, daarna moeten ze zichzelf redden. Dat is nogal wat anders dan de 2 jaar van een wolf. En de teef wordt ook niet gevoed als ze een nest heeft, die moet zelf op zoek naar eten. Ik vond dat heel bijzonder om te zien bij mijn eigen teef, met dag 3 ging ze al echt 20 minuten per keer weg, en met een week hield ze al rustig 1,5 uur afstand. Buiten is ze veel schooieriger (ondanks onbeperkt brokken en 7.5% lichaamsgewicht aan kvv en vergelijkbaar). En zijn de pups opdringerig en heeft ze daar geen zin in? Dan loopt ze weg. Dat filmpje waarbij een golden Retriever al haar pups naar de grond snauwt is onnatuurlijk gedrag en komt omdat ze geen keuze heeft om weg te gaan bij de pups (ze wordt er juist verplicht naartoe gestuurd). Dit betekent soort gedrag levert ook minder stabiele pups op dan een teef die het oplost door te vertrekken.

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:37

Nagini schreef:
Zo ontzettend veel pijn doen?
Je kan ook overdrijven zeg.


Heb je wel eens zenuw pijn gehad? Die lijnen daar hoog in de nek is echt vreselijk voor de hond. Ik overdrijf daarmee niet.

speurneusc schreef:
Hettieheks schreef:
Nee cesar heb ik niet zelf ontmoet. Maar ik vind het afschuwelijk dat een hond op die manier met het toedienen van zoveel pijnprikkels onder controle gehouden wordt. En dat men dan ook nog zegt dat zo’n dier geholpen is. Want hij mag in leven blijven… wat voor leven is dat dan? Wanneer je elke dag wel een keer zwaar ongelukkig bent omdat alle emoties die je hebt onderdrukt worden met pijn?

En ja ik heb zelf te maken gehad met een dergelijke agressieve hond. Gedragsmatig in orde gekregen. Dat was ook nodig om hem goed te kunnen onderzoeken. Alles op zijn tempo, hij mocht naar me grommen, bijten is nooit nodig geweest omdat ik zijn grenzen respecteerde. Maar er is daar simpelweg in onze maatschappij geen ruimte voor. Eigenaren willen vaak niet aanpassen aan het tempo van de hond. We hebben een hoop wensen en een hond moet een hoop. Uiteindelijk hebben we er alsnog voor moeten kiezen om het dier op veel te jonge leeftijd in te laten slapen. Hij was zwaar allergisch voor ontzettend veel dingen. Had pijn en was daardoor onvoorspelbaar voor de rest van het gezin. Dat is vreselijk om zo’n besluit te nemen. Maar het dier had al genoeg geleden.

Vind het overigens wel bijzonder, als we kijken naar hoeveel excuses we maken om onze honden op die manieren te trainen, dat is allemaal oké. Maar als we dan kijken naar bijvoorbeeld olifanten die op vreselijke manieren getraind worden dan vinden we daar allemaal wel wat van.

En begrijp me niet verkeerd, ik heb het ook moeten leren en ook ontelbaar veel fouten gemaakt. Van die fouten heb ik gelukkig een hoop geleerd. En roomser als de paus ben ik ook niet, ik schiet ook wel eens uit mijn slof als ik m’n dag niet heb. Maar nee een hond bewust zo ontzettend veel pijn doen en dan zeggen dat je ze geholpen hebt. Dat gaat er bij mij niet in.


dat is alleen maar in de periode om hem weer in het gareel te krijgen, niet zijn verdere leven lang het foute aangeleerde moet omgezet worden en daarna weer opnieuw opgevoed op de juiste manier, zo heb je altijd een terug stapje, lees basis, om op terug te vallen wanneer het foute gedrag weer op gaat spelen, is die periode weer voorbij is het weer niet meer nodig, mijn ervaring is dat die periode terug komen, maar steeds in mindere mate en steeds minder snel achter elkaar. Mensen krijgen hierdoor een ook een training hoe daar mee om te gaan en hoe dat zelf weer op te lossen zonder dat het weer zo erg escaleert als eerst. Soms laten de ook achteraf filmpjes zien en je ziet dan een normale huishond terug die niet meer zo zwaar gecorrigeerd hoeft te worden. Dus dat ze elke dag zwaar ongelukkig zijn omdat emoties onderdrukt worden... das mensenlijke gedachtes en duidelijk niet waar.


Als ik je goed begrijp zeg je dat er in mijn reactie sprake is van antropomorfisme? En dat dat dus niet klopt.
Die emoties zijn er zeker wel en daar is en wordt momenteel nog steeds heel veel onderzoek naar gedaan.

Wat je verder beschrijft klopt, en deze manier van trainen/gedrag ombuigen werkt. Sterker nog het werkt snel, is ontzettend effectief! Voor de mens….

Bij de hond is sprake van aangeleerde hulpeloosheid. Het is maar net wat men acceptabel vindt…

Ik vind het ethisch gezien gewoon echt niet kunnen.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Getrainde (huis)hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:39

Nou ja, een agressieve ongehoorzame hond kan gevaarlijk zijn voor mensen en voor andere dieren. Daar moet dan echt wat aan gedaan worden. Ik kan dat absoluut niet ,ik word bang als een hond begint te dreigen of zelfs bijten. Daarom keek ik graag naar Cesar Milan die er wel wat aan deed. Ik vond dat helemaal niet zielig, hij pakte ze aan maar mishandelde ze niet. Vreselijke pijn? nou nee, honden onderling die elkaar grijpen, dat kan tot vreselijke verwondingen leiden ,dat moet je juist zien te voorkomen. Honden zijn trouwens geen "watjes". Althans niet de types waar Cesar Milan mee werkte.

Jessix

Berichten: 16466
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:43

Weilanden schreef:
Dennis schreef:
Ik had precies deze vraag.
Ik had graag een paar weken later onze pup opgehaald als er dan al wat basis ingezeten had (zindelijk, redelijk mee lopen, komen).

Pony's na verzorgpony's ingerold met begeleiding van de eigenaars. Waardoor ik nu niets mooiers vind dan jonge pony's opleiden.

Maar nu met onze eerste hond, de puppy periode vond ik precies 2 dagen leuk en sinds dien hebben we gehoopt dat ze snel volwassen werd :') .
In mei word ze 2, en het is een heerlijke tornado, maar heb regelmatig met m'n handen in m'n haar gezeten.



Ik kan mij dat goed voorstellen! Het lijkt mij best een opgave. Ik heb zelf voornamelijk ervaring met 'makkelijke' en volwassen honden, maar ik zie om mij heen wel geregeld wat lastigere honden(pups) voorbij komen en dan ben ik blij dat ik daar niet elke dag aan vast zit.


Maar nú heb jij ervaring. Dus kan iedereen die een pup wil, deze bij jou in training zetten? :D :P

Ik vind het juist geweldig die hele puppy periode. Heerlijk om de wereld opnieuw samen te ontdekken. Ja het kost veel tijd en geduld maar ik geniet er erg van. Mijn pup is nu 5 maanden en ik had al die tijd met haar niet willen missen.

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:54

anjali schreef:
Nou ja, een agressieve ongehoorzame hond kan gevaarlijk zijn voor mensen en voor andere dieren. Daar moet dan echt wat aan gedaan worden. Ik kan dat absoluut niet ,ik word bang als een hond begint te dreigen of zelfs bijten. Daarom keek ik graag naar Cesar Milan die er wel wat aan deed. Ik vond dat helemaal niet zielig, hij pakte ze aan maar mishandelde ze niet. Vreselijke pijn? nou nee, honden onderling die elkaar grijpen, dat kan tot vreselijke verwondingen leiden ,dat moet je juist zien te voorkomen. Honden zijn trouwens geen "watjes". Althans niet de types waar Cesar Milan mee werkte.


Ik zeg toch ook niet dat er niets aan gedaan moet worden? Omdat we niet zien dat dieren geslagen of anderzijds zichtbaar worden gemartel is het niet zielig?
En waarom is die hond agressief, dat word in zijn plaatje niet meegenomen. De onderliggende oorzaak dient aangepakt te worden.

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:20

Hettieheks schreef:
Ik zeg toch ook niet dat er niets aan gedaan moet worden? Omdat we niet zien dat dieren geslagen of anderzijds zichtbaar worden gemartel is het niet zielig?
En waarom is die hond agressief, dat word in zijn plaatje niet meegenomen. De onderliggende oorzaak dient aangepakt te worden.


door het foute gedrag te negeren (niet herkennen) en dat waarschijnlijk beloond hebben waardoor het uit de hand is gaan lopen, je merkt ook aan de eigenaren dat de meeste het niet eens door hadden dat ze het zelf stimuleerden/toestonden. Negeren is toestaan zeg ik altijd ook foute dingen sta je dan toe en geef ze dan nog een snoepje, aai of braaf dan is het helemaal feest.

dus de onderliggende oorzaak (fout handelen van de eigenaren) wordt dus zeker aangepakt

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Getrainde (huis)hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:34

Nu praten we compleet langs elkaar heen. Want negeren is mijn inziens ook helemaal de oplossing niet.

Laat ik een voorbeeld schetsen. Als ik een uitvallende hond heb, die is geschrokken of gegrepen is door een andere hond. En nu dus agressie inzet om een andere hond weg te jagen. Dan vind jij dus dat ik dat gedrag moet corrigeren en afstraffen? Want ik ben de baas en wat hij doet is niet nodig? Klopt?

Nou als dat zo is, nee dan snap ik dat mijn hond zich zorgen maakt, neem ik afstand waar dat mogelijk is. Waar dat niet mogelijk is doe ik een focus oefening die ik eerst in een vertrouwde omgeving heb aangeleerd en vervolgens pas na gewenning aan steeds meer prikkels kan toepassen. Om zo te voorkomen dat hij reageert, en uiteindelijk ga ik aan de slag met het opdoen van positieve ervaringen. En ja dat kost tijd. En ja dat gaat met vallen en opstaan. Maar ik onderdruk geen gedrag en leer mijn hond dus op een welzijnsgerichte manier dat het oké is.

En dat is ingewikkeld omdat je met veel invloeden van buitenaf te maken hebt. En ook met mensen die het dus wel oké vinden om hun hond op andere manieren “aan te pakken” zo’n hond zal nog steeds wel communiceren, alleen ja zo’n eigenaar ziet dat niet, die zijn probleem is opgelost dus who cares…

Het hele negeren lost ook niks op. En je bent ook geen ongewenst gedrag aan het belonen.. het is ingewikkelder als dat. En daarmee ook niet snel op te lossen

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:27

anjali schreef:
Nou ja, een agressieve ongehoorzame hond kan gevaarlijk zijn voor mensen en voor andere dieren. Daar moet dan echt wat aan gedaan worden. Ik kan dat absoluut niet ,ik word bang als een hond begint te dreigen of zelfs bijten. Daarom keek ik graag naar Cesar Milan die er wel wat aan deed. Ik vond dat helemaal niet zielig, hij pakte ze aan maar mishandelde ze niet. Vreselijke pijn? nou nee, honden onderling die elkaar grijpen, dat kan tot vreselijke verwondingen leiden ,dat moet je juist zien te voorkomen. Honden zijn trouwens geen "watjes". Althans niet de types waar Cesar Milan mee werkte.

Het gros van de honden grijpt elkaar niet, dus die pijn is een kulargument, hondentaal werkt met hele subtiele signalen.
Een hond die iedere hond wil grijpen is niet normaal en zit waarschijnlijk zelf hoog in de stress/agressie, als je daar nog meer agressie (fikse correcties) aan toe dan wordt de hond niet rustiger in zijn hoofd. Dat is wachten tot hij explodeert.
Door een hond ander gedrag aan te leren en vertrouwen op te bouwen met de baas kun je zo'n hond langdurig weer op de rit krijgen. Met uitzondering van de idiote verknipte exemplaren, maar die horen imo niet in de samenleving thuis.

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:33

Hettieheks schreef:
anjali schreef:
Nou ja, een agressieve ongehoorzame hond kan gevaarlijk zijn voor mensen en voor andere dieren. Daar moet dan echt wat aan gedaan worden. Ik kan dat absoluut niet ,ik word bang als een hond begint te dreigen of zelfs bijten. Daarom keek ik graag naar Cesar Milan die er wel wat aan deed. Ik vond dat helemaal niet zielig, hij pakte ze aan maar mishandelde ze niet. Vreselijke pijn? nou nee, honden onderling die elkaar grijpen, dat kan tot vreselijke verwondingen leiden ,dat moet je juist zien te voorkomen. Honden zijn trouwens geen "watjes". Althans niet de types waar Cesar Milan mee werkte.


Ik zeg toch ook niet dat er niets aan gedaan moet worden? Omdat we niet zien dat dieren geslagen of anderzijds zichtbaar worden gemartel is het niet zielig?
En waarom is die hond agressief, dat word in zijn plaatje niet meegenomen. De onderliggende oorzaak dient aangepakt te worden.


Ik vind het bijzonder dat jij op afstand kan concluderen dat Cesar Milan het hele plaatje niet ziet?
Wat ik juist zie is iemand die snel de oorzaak van problemen herkent, puur en alleen door mens en dier, (vaak op afstand!) te observeren. En 9 van de 10 keer blijkt het gedrag van de eigenaar de oorzaak voor het ongewenste gedrag. Hij is er ook heel goed in om mensen op vriendelijke, maar ook confronterende wijze bewust te maken van hun eigen tekortkomingen in hun gedrag naar de hond toe. Ook om mensen te begeleiden om hun eigen gedrag te veranderen. Waarschijnlijk zal hij soms meer werken als hondeneigenarentrainer dan als trainer van honden. En in mijn ogen is corrigeren (soms nodig) iets heel anders dan afstraffen. (dat moet je inderdaad niet willen) Bovendien kunt je niet weten hoeveel tijd hij bij programma's (dus ervoor en erna) achter de schermen met de hond en de eigenaar door brengt. Concluderen dat hij gedrag onderdrukt inplaats van ombuigt of verandert kun je naar mijn mening alleen doen als je daadwerkelijk met hem gewerkt hebt.

BrankaZ

Berichten: 3895
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:16

anjali schreef:
Hettieheks schreef:
Cesar is een vreselijke vent, zeker de correcties die de gemiddelde eigenaar niet ziet. Het lijntje hoog in de nek is pure mishandeling en een hond is inderdaad dan gewoon compleet hulpeloos, maar ach hij loopt zo braaf mee dus wat kan het schelen…

En niet alleen het niet opvoeden, maar ook een heftige gebeurtenis op een bepaald moment kan voor je hond zoveel impact hebben dat hij ergens ook heftig gaat reageren en merkt dat hij er succes mee heeft. Daardoor dat gedrag nog weer sneller inzet een volgende keer.

Dat afstraffen is ook gewoon sneu. Het kan anders, en moet wat mij betreft ook anders.

Ik heb hem alleen op de tv gezien. Maar het ging daar echt om honden waarvoor hij de laatste kans was. Die onmogelijk nog te handhaven waren zonder grote correcties. Wat wou je anders met die zwaar gedragsgestoorde honden? Daar in de U.S.A. waar dit meestal werd opgenomen zijn ze ook veel sneller dan hier met afmaken. Denk je dan dat jij deze honden met jouw methode wel op de rit zou hebben gekregen? Dan ligt er een gouden beroepstoekomst voor je!

Moeten alle honden altijd maar gered worden? Voor dat soort honden zal er ook wel een hond in de asiels zitten met minder problemen en een makkelijker karakter.

Nagini schreef:
Zo ontzettend veel pijn doen?
Je kan ook overdrijven zeg.

Je kan mij niet vertellen dat een ruk met (in Nederland verboden) prikband geen pijn doet.

journee schreef:
Ik vind het bijzonder dat jij op afstand kan concluderen dat Cesar Milan het hele plaatje niet ziet?
Wat ik juist zie is iemand die snel de oorzaak van problemen herkent, puur en alleen door mens en dier, (vaak op afstand!) te observeren. En 9 van de 10 keer blijkt het gedrag van de eigenaar de oorzaak voor het ongewenste gedrag. Hij is er ook heel goed in om mensen op vriendelijke, maar ook confronterende wijze bewust te maken van hun eigen tekortkomingen in hun gedrag naar de hond toe. Ook om mensen te begeleiden om hun eigen gedrag te veranderen. Waarschijnlijk zal hij soms meer werken als hondeneigenarentrainer dan als trainer van honden. En in mijn ogen is corrigeren (soms nodig) iets heel anders dan afstraffen. (dat moet je inderdaad niet willen) Bovendien kunt je niet weten hoeveel tijd hij bij programma's (dus ervoor en erna) achter de schermen met de hond en de eigenaar door brengt. Concluderen dat hij gedrag onderdrukt inplaats van ombuigt of verandert kun je naar mijn mening alleen doen als je daadwerkelijk met hem gewerkt hebt.

Dan vind ik het weer bijzonder dat iemand denkt dat de honden en hun eigenaren in dat programma niet vooraf geselecteerd zijn. CM hoeft helemaal niets snel in te schatten, dat is allang door zijn redactie gedaan. Honden die geen spectaculair gedrag en/of resultaat geven worden echt niet geselecteerd. Om dat te weten hoef ik echt niet CM persoonlijk te kennen. Zo werkt het op tv, daar hoeven we niet naïef in te zijn.
Persoonlijk vond ik het deel waarin CM de eigenaren probeerde op te voeden erg interessant. Maar bij het onderdeel waarbij een hond regelmatig hard fysiek gecorrigeerd werd of in zijn roedel werd gegooid (in gevallen zelfs aan een hond werd vastgemaakt) kreeg ik de kriebels. Dat is een hond breken, daarhou ik persoonlijk niet van. Ik zeg echt niet dat je zonder correcties kan, maar het mag wel met enig respect voor het dier dat je aan de riem hebt lopen. Dat mis ik bij CM.

Maar het klopt dat 9 van de 10 keer het ontspoorde gedrag van een hond de baas de oorzaak is. En als je dan Pitbull achtigen hebt wordt het probleem al snel groot probleem. Groter dan bij b.v. een Chihuahua fie fysiek weinig in heeft te brengen als die in zijn riem gaat hangen. In tegenstelling tot een flinke hond, daar ga je als naas achteraan skiën als die gaat.

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:40

Je kan mij niet vertellen dat een ruk met (in Nederland verboden) prikband geen pijn doet.

daar zeg je zoiets, is geen regulier tuig wat gebruikelijk is in trainingen en zeker niet bij trainers die met probleemhonden werken, zoals marting gaus en cesar..

degene die dit veel gebruikten waren meer gefrustreerde sporters die snel aan de top wilden komen

BrankaZ

Berichten: 3895
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Getrainde (huis)hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:47

Met haastwerk bij het trainen van dieren haal je toch nooit een langdurig en goed resultaat? Je bent bezig met het vormen van gedrag. Dat kost veel herhalingen en dus tijd.
Ook daarom heb ik moeite met de quick-fix zoals CM dat doet.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:06

Esther schreef:
anjali schreef:
Nou ja, een agressieve ongehoorzame hond kan gevaarlijk zijn voor mensen en voor andere dieren. Daar moet dan echt wat aan gedaan worden. Ik kan dat absoluut niet ,ik word bang als een hond begint te dreigen of zelfs bijten. Daarom keek ik graag naar Cesar Milan die er wel wat aan deed. Ik vond dat helemaal niet zielig, hij pakte ze aan maar mishandelde ze niet. Vreselijke pijn? nou nee, honden onderling die elkaar grijpen, dat kan tot vreselijke verwondingen leiden ,dat moet je juist zien te voorkomen. Honden zijn trouwens geen "watjes". Althans niet de types waar Cesar Milan mee werkte.

Het gros van de honden grijpt elkaar niet, dus die pijn is een kulargument, hondentaal werkt met hele subtiele signalen.
Een hond die iedere hond wil grijpen is niet normaal en zit waarschijnlijk zelf hoog in de stress/agressie, als je daar nog meer agressie (fikse correcties) aan toe dan wordt de hond niet rustiger in zijn hoofd. Dat is wachten tot hij explodeert.
Door een hond ander gedrag aan te leren en vertrouwen op te bouwen met de baas kun je zo'n hond langdurig weer op de rit krijgen. Met uitzondering van de idiote verknipte exemplaren, maar die horen imo niet in de samenleving thuis.

Er zijn anders heel wat honden die door andere honden wel degelijk gegrepen zijn en zwaar verwond en helaas zelfs doodgebeten. Dat is nou juist een van de problemen waardoor honden afgestaan of in beslag genomen worden. Behalve het aanvallen van mensen waardoor ze vaak geen nieuwe kans meer krijgen, dat wordt nog zwaarder aangerekend.

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:18

anjali schreef:
Esther schreef:
Het gros van de honden grijpt elkaar niet, dus die pijn is een kulargument, hondentaal werkt met hele subtiele signalen.
Een hond die iedere hond wil grijpen is niet normaal en zit waarschijnlijk zelf hoog in de stress/agressie, als je daar nog meer agressie (fikse correcties) aan toe dan wordt de hond niet rustiger in zijn hoofd. Dat is wachten tot hij explodeert.
Door een hond ander gedrag aan te leren en vertrouwen op te bouwen met de baas kun je zo'n hond langdurig weer op de rit krijgen. Met uitzondering van de idiote verknipte exemplaren, maar die horen imo niet in de samenleving thuis.

Er zijn anders heel wat honden die door andere honden wel degelijk gegrepen zijn en zwaar verwond en helaas zelfs doodgebeten. Dat is nou juist een van de problemen waardoor honden afgestaan of in beslag genomen worden. Behalve het aanvallen van mensen waardoor ze vaak geen nieuwe kans meer krijgen, dat wordt nog zwaarder aangerekend.

Daar weet ik helaas alles van, maar het is geen normaal hondengedrag. Er zijn nog veel meer honden die een andere hond niet zomaar aanvallen. De idiote verknipte exemplaren mogen ze van mij veel strenger tegen optreden.

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Getrainde (huis)hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:24

Doordat mijn hond als pup 8 keer gegrepen is, grijpt hij nu. Weliswaar alleen reuen die erg dominant op hem afkomen. Reuen die rustig en vriendelijk zich voorstellen gaat het prima mee, teefjes mogen alles.

Is mijn hond nu verknipt? Ja geworden...

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 21:42

Hier in linkje naar een aflevering van Cesar Milan. Over een 2 jarige bulldog die inmiddels het hele gezin
heeft gebeten. De aflevering duurt misschien amper een uur, maar hierin wordt wel duidelijk het werken met hond en eigenaar voor Cesar geen quitfix is. Hoewel de hond uitbarstingen van agressief gedrag vertoont, blijft Cesar ten alle tijden rustig. Bij elke nieuwe stap die hij zet kijkt hij hoe de hond reageert. En bekijkt hij of de hond een stapje verder kan of hij juist een stapje terug moet doen. Ik ben dan wel benieuwd of iemand hier denkt, op welke manier hij/zij beter met de situatie om had kunnen gaan, dan Cesar hier met de hond en de eigenaar deed.

https://youtu.be/wyCw9KT5GKQ?si=xfKQ0ftmeKUMOVr6

Benzz
Berichten: 2912
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:00

journee schreef:
Hier in linkje naar een aflevering van Cesar Milan. Over een 2 jarige bulldog die inmiddels het hele gezin
heeft gebeten. De aflevering duurt misschien amper een uur, maar hierin wordt wel duidelijk het werken met hond en eigenaar voor Cesar geen quitfix is. Hoewel de hond uitbarstingen van agressief gedrag vertoont, blijft Cesar ten alle tijden rustig. Bij elke nieuwe stap die hij zet kijkt hij hoe de hond reageert. En bekijkt hij of de hond een stapje verder kan of hij juist een stapje terug moet doen. Ik ben dan wel benieuwd of iemand hier denkt, op welke manier hij/zij beter met de situatie om had kunnen gaan, dan Cesar hier met de hond en de eigenaar deed.

https://youtu.be/wyCw9KT5GKQ?si=xfKQ0ftmeKUMOVr6


Knap staaltje hondenkennis!!

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:01

Benzz schreef:
Doordat mijn hond als pup 8 keer gegrepen is, grijpt hij nu. Weliswaar alleen reuen die erg dominant op hem afkomen. Reuen die rustig en vriendelijk zich voorstellen gaat het prima mee, teefjes mogen alles.

Is mijn hond nu verknipt? Ja geworden...


heb je niet goed opgelet meerdere keren dat je je pup laat grijpen

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:18

speurneusc schreef:
Benzz schreef:
Doordat mijn hond als pup 8 keer gegrepen is, grijpt hij nu. Weliswaar alleen reuen die erg dominant op hem afkomen. Reuen die rustig en vriendelijk zich voorstellen gaat het prima mee, teefjes mogen alles.

Is mijn hond nu verknipt? Ja geworden...


heb je niet goed opgelet meerdere keren dat je je pup laat grijpen


Dat vind ik een beetje kort door de bocht. Acht keer is inderdaad wel veel, maar soms kun je het niet voorkomen.
Zelf ook gehad dat ik fijn met de pup aan de lijn buiten liep, maar 1 van de buren vond dat zijn 2 jachthonden best zichzelf zonder toezicht uit konden laten. _-:(

Gelukkig kwam de pup er fysiek zonder kleerscheuren van af, maar ze had er wel een trauma naar vreemde honden aan overgehouden.