Fokverbod bij aankoop puppy

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bo_Y

Berichten: 4581
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:09

Cayenne schreef:
Labmaraner, wat een naam ook weer :')

Kennis van ons heeft een labradoodle en die was toen 2250 euro + een fokverbod.
Ik vind het echt bizar :=


Wij 2000 euro voor onze aus, met fokverbod.
En met 7 pups leverde het de fokker net niets op. De kosten voor shows, testen van de teef, dekreu, dierenartsen ect zijn gewoon hoog. Dus goedkoper pups verkopen kan vaak niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:11

7 x 2000 euro = 14.000 euro.
Ja, de kosten zijn hoog, maar het lijkt me sterk dat ze er niets aan over houden.

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:11

Esther schreef:
girlyggirl schreef:
Heel goed van de fokker, juist om dit te voorkomen... "leuk een x een nestje fokken" moet je niet willen en aan serieuze mensen overlaten die weten hoeveel werk en geld dit kost als je het goed wilt doen. Wil je het wel doen dan geef je dit aan en gaat een fokker opzoek naar en pup die hier geschikt voor zou zijn, keuringen, testen en kom je uiteraard in een hele andere prijsklasse.

En niemand bepaald voor jou, als je het er niet mee eens bent... dan niet.

Hoezo kom je in een andere prijsklasse?
De shows, fokgeschiktheidskeuringen, werktesten en gezondheidsonderzoeken kunnen niet gedaan worden bij een pup. Die doe je dus zelf met je hond, heeft de fokker niets mee te doen.


Dat zeg ik toch? Je moet testen enz, extra kosten, en je komt in een hele andere prijsklasse als je er geld mee wilt gaan proberen te verdienen.

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:13

Ik vind het bizar dat jullie het bizar vinden... als iemand een topic opent over dat ,e " leuk een nestje wilt fokken" word ze afgebrand maarals een fokker dit probeert te voorkomen dat iedereen maar wat aan gaat klooien is het schandalig... schiet mij maar lek.

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:16

Flux schreef:
Mizora schreef:
Vanwege dit topic bedenk ik wel dat ik een fokbeperking in mijn pupcontract ga zetten. Er mag alleen mee gefokt worden indien er bepaalde testen zijn uitgevoerd en deze bepaalde uitslagen hebben.
Hier zou ik als pupkoper dan weer geen problemen mee hebben mits "bepaalde uitslagen" realistisch zijn en niet idealistisch.
Ja dit vind ik ook niet erg. Men kan alsnog kiezen om te fokken. Maar zorgt voor iig enigsinds gezonde honden (je kan nogsteeds rare rascombinaties maken, maar iig kijk je uit voor bepaalde aandoeningen) en door de kosten van de tests moet je toch ff nadenken en voorkom je impulsieve pretnestjes. En als men eenmaal nadenkt zal de rest ook iets minder snel fout gaan hoop ik.

Schuur_

Berichten: 4906
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:18

Als je een echte rashond koopt via een vereniging staat er vaak wel iets in het contract dat als je wilt fokken je hiervoor een soort toestemming moet vragen aan de fokker. Dan heeft deze de kans om je te begeleiden en is er wat meer controle op. Een verbod zit er echt niet in bij een echte rashond.

Echter valt je keuze op een zilveren labrador oftwel Labmaraner zeg je. Dat is dus zo een hippe kruising waarmee je niet weet wat je krijgt. Is het meer lab of is het meer weim? Het zijn wel 2 heel uiteenlopende rassen met eigen kenmerken.
Vergeet ook niet dat in beide rassen flink veel aandoeningen rondgaan en dat je dus best wel ff kan checken hoe het zit met bv SLO, epilepsie, allergieen, ECVO etc bij de ouderdieren. Wat is je motivatie om voor deze kruising te kiezen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:23

girlyggirl schreef:
Ik vind het bizar dat jullie het bizar vinden... als iemand een topic opent over dat ,e " leuk een nestje wilt fokken" word ze afgebrand maarals een fokker dit probeert te voorkomen dat iedereen maar wat aan gaat klooien is het schandalig... schiet mij maar lek.


Als dit over mijn reactie gaat.
De fokster van de Labradoodle had een fokverbod in het contract staan om haar pups "exclusief" te houden.
Ze wilde dus de markt zo klein mogelijk houden om er zelf meer aan te kunnen verdienen. En ja, dat waren haar eigen woorden.
Dus ja, dat vind ik bizar :)

Schuur_

Berichten: 4906
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:28

Omdat iemand die silver labs en 'labmaraners' fokt zelf niet zuiver is. Dan is een heus fokverbod enkel om ongezonde genen te verdoezelen of om prijzen te laten stijgen

Er is geen enkele rasvereniging die het toejuicht dat een fokker een verbod oplegt maat wel dat als er gefokt wordt dit op een verantwoorde manier gebeurt dmv shows, gezondheid en evt werktesten

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:29

Cayenne schreef:
7 x 2000 euro = 14.000 euro.
Ja, de kosten zijn hoog, maar het lijkt me sterk dat ze er niets aan over houden.
Eens, ik vind dit ook wel heel hoog/duur.

Maar goed, ik ken ook een nest van 10, poedel x weimaraner, pups gingen weg voor 3000 per stuk. Uiteraard mét fokverbod en de geweldige fokster kwam nét uit qua kosten. Yeah right.

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:32

girlyggirl schreef:
Ik vind het bizar dat jullie het bizar vinden... als iemand een topic opent over dat ,e " leuk een nestje wilt fokken" word ze afgebrand maarals een fokker dit probeert te voorkomen dat iedereen maar wat aan gaat klooien is het schandalig... schiet mij maar lek.


Het lijkt me allemaal vooral afhangen van de intentie, of het nou om rashonden, kruisingen of katten gaat. Bij katten vind ik persoonlijk pretnestjes met htk katten not done, asiels zitten bomvol. Als ik hier lees over fokverboden bij katten komt dat vooral over als gezondheids dingetje om inteelt te voorkomen, stel de koper wilt later toch met de poes fokken en zoekt het daarbij ook professioneel uit dan lijkt me dat toch bespreekbaar met de fokker?

Bij honden: logische kruisings pretnestjes met geteste ouder dieren voor een normale prijs (waarbij je er dus niks aan wilt verdienen), helemaal prima. Zo heeft mijn moeder nu een leuke dwerg snauzer x (cairn terriër x border terriër), was door de fokker echt specifiek zo uitgekozen voor eenmalig.

Bij rashonden die shows lopen ect snap ik dat de prijs hoger ligt, maar ik vind het raar als het idee erachter is dat je eraan wilt verdienen. Fokverbod in het contract als het om bepaalde genetische problemen gaat vind ik logisch, anders niet.

Bij rare designer kruisingen heb ik vaak het idee dat het puur gaat om het verdienen (inclusief de contracten), en dat vind ik erg fout.

Ik ga nu wel opzoeken wat een labmaraner kost, lijkt me een heftige kruising.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:35

Ailill schreef:
Cayenne schreef:
7 x 2000 euro = 14.000 euro.
Ja, de kosten zijn hoog, maar het lijkt me sterk dat ze er niets aan over houden.
Eens, ik vind dit ook wel heel hoog/duur.

Maar goed, ik ken ook een nest van 10, poedel x weimaraner, pups gingen weg voor 3000 per stuk. Uiteraard mét fokverbod en de geweldige fokster kwam nét uit qua kosten. Yeah right.


3000 euro? :wow: Ik vond 2250 euro al idioot duur!
30.000 euro en dan maar net uit de kosten. Sure :=

Antonius

Berichten: 2321
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:41

Bijna 2 jaar geleden kocht ik een teckel pup reu, met stamboom en ouders die zelf ook met goede resultaten geshowd hebben en getest waren.
Vorig jaar wou ik dan een teckel pup teefje erbij kopen om op termijn mee te fokken. Ik heb bij verschillende goed aangeschreven fokkers geïnformeerd naar een pup, van zodra ze hoorden dat ik wou fokken, zochten ze plots diverse excuses om mij geen pup te kunnen verkopen. Dat is dus ook een manier om hun eigen handel veilig te stellen :+ .
Ik ben dan in Nederland beland bij een goede, zeer ervaren fokker, die wegens haar hogere leeftijd wou afbouwen en mij een teefje van bijna 2 jaar wou verkopen die reeds getest en geshowd was en dus klaar om mee te fokken als ze dan loops werd.
Intussen heeft dat teefje haar nestje bij mij gekregen, ik heb een teefje gehouden, ik hou de fokker op de hoogte van showresultaten, toon regelmatig foto’s, en ik kan voor elke vraag op elk moment terecht bij haar en ze geniet mee met mij van elke stap die we zetten.

Ik had een nestje van 5, eentje gehouden en dus 4 verkocht. Ik zou niet weten waarom ik een fokverbod zou opleggen. Integendeel, ik zou de kopers met veel plezier helpen met de kennis die ik heb.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:43

Cayenne schreef:
Ailill schreef:
Eens, ik vind dit ook wel heel hoog/duur.

Maar goed, ik ken ook een nest van 10, poedel x weimaraner, pups gingen weg voor 3000 per stuk. Uiteraard mét fokverbod en de geweldige fokster kwam nét uit qua kosten. Yeah right.


3000 euro? :wow: Ik vond 2250 euro al idioot duur!
30.000 euro en dan maar net uit de kosten. Sure :=
Ja echt waar. Mevrouw had 3 teven lopen en ze speciaal uitgezocht op het produceren van grote nesten (voor zover dat kan).

Da's bekant een ton per jaar :wow:

#RoepingGemist

Bo_Y

Berichten: 4581
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:53

Ailill schreef:
Cayenne schreef:
7 x 2000 euro = 14.000 euro.
Ja, de kosten zijn hoog, maar het lijkt me sterk dat ze er niets aan over houden.
Eens, ik vind dit ook wel heel hoog/duur.

Maar goed, ik ken ook een nest van 10, poedel x weimaraner, pups gingen weg voor 3000 per stuk. Uiteraard mét fokverbod en de geweldige fokster kwam nét uit qua kosten. Yeah right.


Ik geloof dat de kosten chippen en stamboom al 1,5 pup was, alle pups hebben een oogtest gehad op 7 weken. En als je kosten van alle test en shows van de teef meetelt geloof ik het wel.

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:57

Ik show mn honden ook, maar geen haar op mn hoofd dat ik dat terug moet verdienen in de pups. Showen staat als een leuk visitekaartje en ik vind t leuk. Ik heb een dekreu gebruikt die duurder was dan gemiddeld o.a. Ivm vele titels en zn afstamming. Maar dat heb ik echt niet doorberekend aan mn pups. T is namelijk nooit een garantie op net zulke geweldige pups.. (qua prestaties)

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:07

Zijn die testen en shows dan serieus 10.000+?

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:15

Shows kunnen dat zijn. Er zijn er die echt stad en (buiten)land afreizen. Dat loopt wel op.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:27

Ik zou uit principe geen pup kopen met zulke dwaze eisen. Met de paarden zeggen we ‘verkocht is verkocht’ maar met honden moet de fokker vanalles kunnen bepalen na verkoop? :?

Lietjuh_
Berichten: 561
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:31

Wat als je er wel mee fokt? ;-) Wat is dan de consequentie? Ik vind het zelf raar zo’n contract.

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:32

Een paar shows om de teef te laten beoordelen dat kan ik nog voorstellen om dat mee te tellen in de kosten van een pup, daarna is het niet nodig en puur hobby of ter eer en glorie van de eigenaar.

Eigenlijk zou een fokker blij moeten zijn als een pupkoper gaat showen en bij gebleken geschiktheid ook fokken. Een goed nest van een nakomeling straalt toch ook weer op de fokker van de moederhond/dekreu af.

Bij mijn hond Border Collie met stamboom stond eerst ook een fokverbod in het koopcontract, dat heb ik door de fokker laten doorhalen. Reden dat het erin stond was dat ze haar lijntje exclusief wilde houden. Doordat ze ging stoppen met fokken, was het doorhalen geen probleem.
Mijn teef is compleet door de molen gegaan om te fokken en voldoet aan alle eisen. Toch heeft ze nooit een nestje gehad, eerste keer wilde ze zich niet laten dekken, daarna was mijn privé situatie zo veranderd dat ik niet in staat was om het nest zo te begeleiden als ik dat zou willen. Nu is ze te oud.

Ik kan me alleen voorstellen dat een fokker bij een pupprijs van €2000 net uit de kosten is als ze voor het nest een deel inkomsten uit werk mist en dat meerekent.

Voor een eventuele volgende hond zou ik ook geen fokverbod accepteren. Mijn hond dus ik bepaal.

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:49

Lietjuh_ schreef:
Wat als je er wel mee fokt? ;-) Wat is dan de consequentie? Ik vind het zelf raar zo’n contract.

Dat is afhankelijk van de consequentie die er in t contract is opgenomen.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:50

kiwiwitje schreef:
Shows kunnen dat zijn. Er zijn er die echt stad en (buiten)land afreizen. Dat loopt wel op.
Ja okay, dat geloof ik wel. Maar doen al die verkopers dat denk je?

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:01

Een fokverbod is in mijn ogen alleen maar een smoes van de fokker om hun eigen inkomen veilig te stellen.

En ja het is rechtsgeldig en zijn al meerdere rechtszaken geweest hier over, het merendeel heeft een boete clausule in het contract staan.

Bij zulke fokkers zou ik absoluut geen pup kopen.

Ook als doodle fokker is het heel moeilijk om een reu te vinden die niet werkt met een dek contract waar dit in is opgenomen.
Dan moet je als fokker je pups verkopen met een castratie of fokverbod te verkopen en als fokker mag je dan bv 2 teefjes aanhouden voor je zelf en geen reu.
Sorry maar deze reuen laat ik echt links liggen en zoek ik wel verder.

En pups op jonge leeftijd castreren is al veel onderzoek naar gedaan en dit is heel vaak niet ten goede van de hond.

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:10

ZEJA schreef:
Een fokverbod is in mijn ogen alleen maar een smoes van de fokker om hun eigen inkomen veilig te stellen.

En ja het is rechtsgeldig en zijn al meerdere rechtszaken geweest hier over, het merendeel heeft een boete clausule in het contract staan.

Bij zulke fokkers zou ik absoluut geen pup kopen.

Ook als doodle fokker is het heel moeilijk om een reu te vinden die niet werkt met een dek contract waar dit in is opgenomen.
Dan moet je als fokker je pups verkopen met een castratie of fokverbod te verkopen en als fokker mag je dan bv 2 teefjes aanhouden voor je zelf en geen reu.
Sorry maar deze reuen laat ik echt links liggen en zoek ik wel verder.

En pups op jonge leeftijd castreren is al veel onderzoek naar gedaan en dit is heel vaak niet ten goede van de hond.



Dus je koopt een labradoodle teefje voor belachelijk veel geld zodat je er een nestje mee mag fokken, en dan is het werkelijk zo dat als je een bepaalde reu kiest dat je dan zelf geen reu uit je eigen nestje mag aanhouden? Dat gaat ver.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:13

kiwiwitje schreef:
Lietjuh_ schreef:
Wat als je er wel mee fokt? ;-) Wat is dan de consequentie? Ik vind het zelf raar zo’n contract.

Dat is afhankelijk van de consequentie die er in t contract is opgenomen.


Maar hoe komen ze daar dan achter als je gewoon voor jezelf fokt?