Fokverbod bij aankoop puppy

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hhilde

Berichten: 7490
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:54

Marcella schreef:
Wil je niet dat er gefokt wordt casteren of steriliseren voor verhuizing. Krijg je geen gezeik achteraf ook.

Dus jij opteert voor het castreren van pups van (soms nog geen) 10 weken?

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 13:55

Omdat ik zelf niet bekend was met het fenomeen fokverbod was ik benieuwd naar jullie reacties. Het is nu niet het idee om uberhaupt met de hond te fokken, maar vind het lastig dat er vooraf al bepaald wordt. Het gaat me er dus niet om dat ik wil fokken met de hond, maar dat ik geen vrije keus meer heb.

Ik snap jullie reacties wat betreft het de kruising, maar dat is dus niet waar dit topic over gaat.

Ik ga rustig verder kijken. Bedankt allemaal
Laatst bijgewerkt door davinci2412 op 04-01-24 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6650
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:56

Is zoiets rechtsgeldig?

Ik vind dat als je als fokker niet wil dat er met je dier gefokt mag worden je je dier moet verkopen als die geholpen is (dus langer aanhouden). Zoals asiels. En anders is het gewoon je hond niet meer dus je beslissing niet meer, punt....
Maar naast mijn mening ben ik dus ook erg benieuwd hoe het rechtsgeldig zit.
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 04-01-24 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:57

Ik heb gelezen dat zo'n fokverbod in een contract niet rechtsgeldig is (ook niet bij katten). Op het moment dat jij eigenaar wordt van een dier dan mag je zelf alle keuzes over dat dier maken, of dat nu in een contract staat of niet. Maar je maakt er natuurlijk geen vrienden mee want je weet dat deze fokker het niet wil, dus ik zou dan toch even verder zoeken.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 04-01-24 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:57

Hoewel ik het zeker eens ben met dat er te veel zomaar wordt gefokt, vraag ik me wel af. Hoe veel stand houd dit verbod in de praktijk? Bij paarden horen we vaak dat een koopcontract met regels omrent welzijn , houden en gebruik leuk zijn maar dat eenmaal verkocht het uit handen is en alles alsnog misdaan kan worden. Geld dat dan niet ook voor dit?

Overigens vraag ik me af of een verbod op fokken met wat goede rashonden zouden moeten zijn de marktplaats thuis-voor-de-lol-nestjes niet ongezonder maken. Gezien de "goede" honden van de fokker worden uitgesloten en er steeds meer niet-ras in gefokt zal worden. Tenzij de fokker z'n twijfels heeft over de gezondheid van z'n eigen hond natuurlijk...

Niet dat rashonden per se gezonder zijn. Je hebt gezonde vuilnisbakrassen en zeer ongezonden rassen. Maar dit soort lolnestjes zijn helaas al vaak een mix van 2 hondjes die ze leuk vonden en niet zwaar doordacht, dan lijkt me 2 random gezonde goedgefokte beter dan 2 random honden van onbekende afstamming met (in mijn ervaring) vaak twijfelachtige gezondheid. En juist die goedgefokte zou je zo de poel van verkleinen, wat de kans groter maakt op de 2e. Als ik naar mijn papierloze chihuahua kijk (die ik als tiener kreeg, zou nu echt niet van zo'n marktplaatsnestje kopen) heeft hij best wat problemen die niet bij de betere raschihuahua's zitten.

Klinkt mij echt vooral iets om exclusiviteit te houden. Dat, of ze weten dat hun honden niet gezond zijn en willen die ongezonde genen weg houden. En tenzij het gaat om een ongelukkige enkeling met pech kwa gezondheid, is dat gewoon een ethisch probleem al in het fokken van hun honden aanzich.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:58

Ik vind het wel een goeie. Wij hebben dat bij onze raskatten ook gehad. We kregen pas de volledige papieren toen we konden aantonen dat ze gecastreerd waren. Ik ga daarmee akkoord omdat ik ook fel tegen het lukraak fokken ben. Je kon wel een kitten kopen uit het nest om mee te fokken, dan betaal je daar ook meer voor.

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:03

Ik ben ook tegen lukraak fokken. Dat je meer betaald als je wil fokken vind ik dan wel weer raar. Als het dier daadwerkelijker beter is dan de rest snap ik het. Maar dat hetzelfde dier opeens meer kost als jij er wat anders mee doet vind ik dus raar.

Ik betaal toch ook niet meer als ik zeg "ik ga agility doen met de hond". Dat de fokker dan zegt "oh maar dan kost hij 500 extra".

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:08

Cambionn schreef:
Ik ben ook tegen lukraak fokken. Dat je meer betaald als je wil fokken vind ik dan wel weer raar. Als het dier daadwerkelijker beter is dan de rest snap ik het. Maar dat hetzelfde dier opeens meer kost als jij er wat anders mee doet vind ik dus raar.

Ik betaal toch ook niet meer als ik zeg "ik ga agility doen met de hond". Dat de fokker dan zegt "oh maar dan kost hij 500 extra".


Nee maar er zit ook een soort drempelidee achter. Dat als je wilt fokken je bereid bent om daar meer voor te investeren. En dat het geen onbezonnen idee moet zijn. Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen haha.

xoranlover

Berichten: 6637
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Fokverbod bij aankoop puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:16

Bij mij zou je niet meer betalen maar er wordt bij ons ook wel met een uitzet constructie gewerkt. Dus de poes blijft op papier van mij maar gaat ergens anders wonen. Ik betaal gewoon alle testen en de dekking. De geboorte (waar ik dan gewoon bij aanwezig zou zijn) vind plaats bij de nieuwe eigenaren. Na het nestje zou er een kitten terug gaan naar mij en is de poes voor die mensen. Willen ze dan een kitten houden dan is dat zeker mogelijk. De verkoop van de kittens zou dan voor mij zijn.

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:21

Hhilde schreef:
Marcella schreef:
Wil je niet dat er gefokt wordt casteren of steriliseren voor verhuizing. Krijg je geen gezeik achteraf ook.

Dus jij opteert voor het castreren van pups van (soms nog geen) 10 weken?

Heb katten, maar die worden rond 13 weken gedaan.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 04-01-24 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mlies
Berichten: 14155
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:29

Marcella schreef:
Hhilde schreef:
Dus jij opteert voor het castreren van pups van (soms nog geen) 10 weken?

Heb katten, maar die worden rond 13 weken gedaan.


Ik heb geen verstand van katten maar voor honden is dat echt geen optie.

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:29

Toen wij gingen kijken voor een australian shepherd stootten wij hier ook tegen... Wij geven aan dat we wouden mee doen aan shows als de hond hier geschikt voor zou zijn en evt de keuze hebben om heel misschien een nestje te fokken als we een goed ouderdier zouden hebben. Zou onze pup geen goede showhond blijken dan werd het gewoon een fijne huishond.

Maar om deze reden kregen we dus geen pup :+

Uiteindelijk hebben we nu een super leuke shiba pup uit het asiel en hier zit inderdaad sterilisatie verplichting op.

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:30

Donja schreef:
Ik ben zelf fokker en ik heb dit absoluut niet in mijn koopcontract staan.
Mensen betalen voor hun pup en dan is het ook hun hond. Ik kan nl nooit op de leeftijd van 8 weken garanderen dat een hond wel of niet geschikt zal zijn voor show en of fok. Ik hanteer dan ook geen verschil in prijzen en al mijn pups worden verkocht als huishond. Blijken ze later geschikt voor de fokkerij en willen mensen een nestje, dan sta ik ook klaar met hulp bij het zoeken naar een geschikte combi en bij vragen.

Zo heb ik het ook altijd meegemaakt. En toen de fokker wist dat we showplannen hadden en evt. wilden fokken met onze hond heeft ze meegeholpen om de geschiktste pup uit te zoeken.

Hhilde schreef:
Marcella schreef:
Wil je niet dat er gefokt wordt casteren of steriliseren voor verhuizing. Krijg je geen gezeik achteraf ook.

Dus jij opteert voor het castreren van pups van (soms nog geen) 10 weken?

Dat vroeg ik mij ook af. Dat heeft niet mijn voorkeur.

Earth schreef:
Ik vind het wel een goeie. Wij hebben dat bij onze raskatten ook gehad. We kregen pas de volledige papieren toen we konden aantonen dat ze gecastreerd waren. Ik ga daarmee akkoord omdat ik ook fel tegen het lukraak fokken ben. Je kon wel een kitten kopen uit het nest om mee te fokken, dan betaal je daar ook meer voor.

En wat als een kitten dat verkocht is als geschikt voor de fok niet geschikt blijkt te zijn?

Earth schreef:
Cambionn schreef:
Ik ben ook tegen lukraak fokken. Dat je meer betaald als je wil fokken vind ik dan wel weer raar. Als het dier daadwerkelijker beter is dan de rest snap ik het. Maar dat hetzelfde dier opeens meer kost als jij er wat anders mee doet vind ik dus raar.

Ik betaal toch ook niet meer als ik zeg "ik ga agility doen met de hond". Dat de fokker dan zegt "oh maar dan kost hij 500 extra".


Nee maar er zit ook een soort drempelidee achter. Dat als je wilt fokken je bereid bent om daar meer voor te investeren. En dat het geen onbezonnen idee moet zijn. Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen haha.

En wat als blijkt dat de pup toch niet zo voldoet aan de rasstandaard? Of een mogelijk erfelijk gebrek blijkt te hebben? Krijgen mensen dan het extra betaalde bedrag terug?

xoranlover schreef:
Bij mij zou je niet meer betalen maar er wordt bij ons ook wel met een uitzet constructie gewerkt. Dus de poes blijft op papier van mij maar gaat ergens anders wonen. Ik betaal gewoon alle testen en de dekking. De geboorte (waar ik dan gewoon bij aanwezig zou zijn) vind plaats bij de nieuwe eigenaren. Na het nestje zou er een kitten terug gaan naar mij en is de poes voor die mensen. Willen ze dan een kitten houden dan is dat zeker mogelijk. De verkoop van de kittens zou dan voor mij zijn.

Fokkersvoorwaarden noemen ze dat bij honden. Nooit van mijn leven dat ik daar aan meewerk. Daar heb ik alleen maar verdriet van gezien. Zelfs bij iemand die de afspraken heel goed geregeld leek te hebben en heel goed met de fokker overweg kon.

Hhilde

Berichten: 7490
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:31

Marcella schreef:
Heb katten, maar die worden rond 13 weken gedaan.

Bij katten heb ik er niet voldoende verstand van, maar bij honden zou dat voor mij een grote, rode vlag zijn bij een fokker. Er zijn zoveel problemen bekend rondom vroegcastratie, zowel lichamelijk als mentaal. Die hormonen hebben ze (minstens) de eerste paar jaar van hun leven echt nodig. Uiteraard ieder voor zich, maar een hondenfokker die zijn pups castreert op zo’n jonge leeftijd, is wat mij betreft geen goede fokker.
Laatst bijgewerkt door Hhilde op 04-01-24 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:32

Hhilde schreef:
Marcella schreef:
Heb katten, maar die worden rond 13 weken gedaan.

Bij katten heb ik er niet voldoende verstand van, maar bij honden zou dat voor mij een grote, rode vlag zijn bij een fokker. Er zijn zoveel problemen bekend rondom vroegcastratie, zowel lichamelijk als mentaal. Die hormonen hebben ze de eerste paar jaar van hun leven echt nodig. Uiteraard ieder voor zich, maar een hondenfokker die zijn pups castreert op zo’n jonge leeftijd, is wat mij betreft geen goede fokker.

Wat mij betreft bij katten ook. Ik vind dat een dier eerst de tijd moet krijgen om uit te groeien. Die hormonen hebben op meer dingen effect dan alleen de voortplanting.

Warboel
Berichten: 14704
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:52

Marcella schreef:
Wil je niet dat er gefokt wordt casteren of steriliseren voor verhuizing. Krijg je geen gezeik achteraf ook.


Doe normaal, je gaat toch niet met 8 weken al castreren 8)7

Ik zou lekker ver weg blijven van die “fokker” ts! Niet om het fokverbod maar wel om de zilveren lab. Als je die mooi vind, neem dan gewoon een Weimaraner, ipv die onzin.

Bo_Y

Berichten: 4581
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:10

Cioccolato schreef:
Is zoiets rechtsgeldig?

Ik vind dat als je als fokker niet wil dat er met je dier gefokt mag worden je je dier moet verkopen als die geholpen is (dus langer aanhouden). Zoals asiels. En anders is het gewoon je hond niet meer dus je beslissing niet meer, punt....
Maar naast mijn mening ben ik dus ook erg benieuwd hoe het rechtsgeldig zit.


Ja.

Als je het afspreekt, is het rechtsgeldig.

Ik heb een aus met een fokuitsluiting in het contract. Ik wist dat voor ik op de wachtlijst ging en heb het contract gelezen en getekend. Dus ben akkoord gegaan met de fokuitsluiting.
Onze fokker heeft ook haar beweegredenen aangegeven en ik kan me er in vinden. Wil je dit niet, dan koop je ergens anders een pup.

Lukasje
Berichten: 11344
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:15

Ik weet dat je deze vraag niet stelt en ik veroordeel je niet maar waarom de keuze voor een zilveren labrador? Een labrador en weimaraner liggen toch wat anders van karakter. Uit een F1 kruising (is dit neem ik aan?) bestaat de kans dat het karakter van de hond minder stabiel is. Waarom kies je niet voor de weimaraner als die je ligt, of andersom, de labrador? Veel meer kans dat je weet wat je krijgt. Bovendien worden zulke “modekruisingen” vaak gedaan door broodfokkers, toch evenmin iets wat je wil steunen?

Om dan op de vraag terug te komen. Zo’n fokverbod is volgens mij niet rechtsgeldig. Ik ben benieuwd wat de fokker nog te vertellen heeft over jouw hond na aankoop. Ik zou er persoonlijk geen aandacht aan schenken aan zulke clausule.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:18

BrankaZ schreef:
Mijn ervaring bij rashonden is dat dit zelden in een contract stond, maar dat fokkers het wel op prijs stellen als je aangeeft dat je evt. wil gaan fokken.
Dit soort fokverboden zie ik vooral bij hippe 'nieuwe' rassen/kruisingen. Ook bij de vele Doodles zie je het.
Blijkbaar willen ze de kruising exclusief houden of zijn ze erg bang dat ermee fokken niet altijd een goede gezonde hond geeft.


Dit inderdaad.
Dit soort designer kruisingen zijn vaak verre van gezond en worden enkel geproduceerd door broodfokkers, imo. :=
Snap ook niet dat er nog steeds mensen zijn die er voor gaan eerlijk gezegd...
Àls je dan zo graag zo'n (doorgefokt) dier wil, ga dan voor een herplaatser ipv bij te dragen aan het vergroten van de populatie, denk ik dan :o

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:22

Marcella schreef:
Wil je niet dat er gefokt wordt casteren of steriliseren voor verhuizing. Krijg je geen gezeik achteraf ook.


Behalve dat het voor honden dus bewezen niet gezond is. Krijg je geen gezeik over het fokken, maar wel over gezondheid en mag je daarvoor gaan betalen.

Ik vind het hypocriet dat mensen met mode kruisingen een fokverbod op gaan leggen. Die denken alleen aan hun eigen portemonnee. Bij de rashonden(en serieuze werkhonden, wat ook kruisingen konden zijn maar verantwoord gefokt) heb ik nog nooit wen fokverbod gezien. Niemand die dat erg vindt, ze willen je zelfa allemaal helpen met advies. Soms wel een pup die verkocht wordt als huishond oid, als ze iets hebben waardoor fokken niet verstandig is.
Bij mijn ras weet je ook pas na 2 jaar oid of ze überhaupt geschikt zijn om mee te fokken qua gezondheid, maar ook alle andere verplichtingen waar je aan moet voldoen zoals diploma's. Als je via rasvereniging wil dan.

Ik zou verder kijken, ts. En vooral nadenken waarom je deze kruisingen wil. Is dat vooral de kleur? Want het is geen labrador en het karakter kan dus ook heel anders zijn. Door de benaming heb ik het idee dat ze er wel flink wat voor vragen zoals bij meer mode kruisingen of kleuren.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 04-01-24 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Y

Berichten: 4581
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:25

Lukasje schreef:
Ik weet dat je deze vraag niet stelt en ik veroordeel je niet maar waarom de keuze voor een zilveren labrador? Een labrador en weimaraner liggen toch wat anders van karakter. Uit een F1 kruising (is dit neem ik aan?) bestaat de kans dat het karakter van de hond minder stabiel is. Waarom kies je niet voor de weimaraner als die je ligt, of andersom, de labrador? Veel meer kans dat je weet wat je krijgt. Bovendien worden zulke “modekruisingen” vaak gedaan door broodfokkers, toch evenmin iets wat je wil steunen?

Om dan op de vraag terug te komen. Zo’n fokverbod is volgens mij niet rechtsgeldig. Ik ben benieuwd wat de fokker nog te vertellen heeft over jouw hond na aankoop. Ik zou er persoonlijk geen aandacht aan schenken aan zulke clausule.



In theorie zijn alle afspraken die je maakt in een contract rechtsgeldig. Tenzij de afspraak tegen de wet is. En dat is het niet.
Als je een contract tekent met een fokuitsluiting ga je akkoord. Dus kan de fokker als je dit breekt je voor de rechter dagen en de boete die er vaak ook in staat opeisen. Ik vermoed dat dat ook zal worden beslist en je gewoon moet betalen.

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:27

Bij een goede onderbouwing van de fokker zou ik me er in kunnen vinden, zeker gezien ik zelf nul fokambities heb, maar ik zou zeker kritisch zijn en doorvragen. Bij designer rassen vind ik het bij voorbaat hypocriet overkomen. Het is namelijk niet dat ze zelf goed bezig zijn.

Designerrassen en vage (kleur) kruisingen sowieso van weg blijven. Een goed doordachte kruising is natuurlijk een ander verhaal.

Die verplichte vroege castratie bij bijvoorbeeld doodles vind ik schandalig. Castratie bij pups in het best is gewoonweg misdadig. Maar ook dat gebeurt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:28

MyWishMax schreef:
Marcella schreef:
Wil je niet dat er gefokt wordt casteren of steriliseren voor verhuizing. Krijg je geen gezeik achteraf ook.


Behalve dat het voor honden dus bewezen niet gezond is. Krijg je geen gezeik over het fokken, maar wel over gezondheid en mag je daarvoor gaan betalen.

Ik vind het hypocriet dat mensen met mode kruisingen een fokverbod op gaan leggen. Die denken alleen aan hun eigen portemonnee. Bij de rashonden(en serieuze werkhonden, wat ook kruisingen konden zijn maar verantwoord gefokt) heb ik nog nooit wen fokverbod gezien. Niemand die dat erg vindt, ze willen je zelfa allemaal helpen met advies. Soms wel een pup die verkocht wordt als huishond oid, als ze iets hebben waardoor fokken niet verstandig is.
Bij mijn ras weet je ook pas na 2 jaar oid of ze überhaupt geschikt zijn om mee te fokken qua gezondheid, maar ook alle andere verplichtingen waar je aan moet voldoen zoals diploma's. Als je via rasvereniging wil dan.

Ik zou verder kijken, ts. En vooral nadenken waarom je deze kruisingen wil. Is dat vooral de kleur? Want het is geen labrador en het karakter kan dus ook heel anders zijn. Door de benaming heb ik het idee dat ze er wel flink wat voor vragen zoals bij meer mode kruisingen of kleuren.


Helemaal mee eens.
Dat fokverbod is er vooral zodat de (brood)fokker zijn eigen portemonnee kan blijven vullen.

Bo_Y

Berichten: 4581
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:33

Leo schreef:
Bij een goede onderbouwing van de fokker zou ik me er in kunnen vinden, zeker gezien ik zelf nul fokambities heb, maar ik zou zeker kritisch zijn en doorvragen. Bij designer rassen vind ik het bij voorbaat hypocriet overkomen. Het is namelijk niet dat ze zelf goed bezig zijn.

Designerrassen en vage (kleur) kruisingen sowieso van weg blijven. Een goed doordachte kruising is natuurlijk een ander verhaal.

Die verplichte vroege castratie bij bijvoorbeeld doodles vind ik schandalig. Castratie bij pups in het best is gewoonweg misdadig. Maar ook dat gebeurt.


Precies.
Onze aus heeft een aangeboren oogaandoening waarmee je van de club mee mag fokken. Maar zij vindt dat niet verantwoord, dus een fokuitsluiting in het contract.

dioni

Berichten: 843
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:34

Steriliseren/castreren op 8 weken leeftijd is voor mij als dierenarts niet acceptabel en en dat doe ik dus ook niet (zonder medische indicatie).
Een fokverbod of castratie gebod zie ik vooral bij de kruisingen en niet bij de stamboomhonden. Ik heb geen bezwaar tegen steriliseren/castreren maar een verplichting daartoe dient dan vooral de portemonnee van de fokker m.i.
Iemand zei al dat je van een pup van 7-8 weken niet kan voorspellen of het een geschikte hond voor de fok wordt en daar ben ik het mee eens. Wil je een ras zoals bv de labradoodle op poten zetten, dan moet je niet een deel van je fokpotentie op 8 weken al bij voorbaat uitschakelen. Zeker niet als het type vacht van belang is.

Voor wat betreft de rechtsgeldigheid, een poosje terug is er een uitspraak gedaan naar aanleiding van een geschil tussen fokker die de hond gecastreerd wilde hebben en eigenaar, die daarvoor een contract getekend had, maar daarop terug wilde komen. De fokker is in het gelijk gesteld.