Verstopt konijn, hints en tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7835
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:10

BigOne schreef:
Konijnen eten toch hun keutels wel vaker op?

Konijnen moeten hun eigen keutels op eten.
Je kunt proberen om er wonderolie in te krijgen. Te koop bij de drogist. En peterselie aanbieden.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:12

BigOne schreef:
Konijnen eten toch hun keutels wel vaker op?

Ja klopt dat zijn de blindedarm keutels.

Wintu

Berichten: 3065
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 23:18

BigOne schreef:
Konijnen eten toch hun keutels wel vaker op?



Klopt, maar dat zijn de blindedarmkeutels, daar zitten extra voedingsstoffen in. Die eten ze rechtstreeks uit de anus. Maar normale keutels eten ze niet hoor, maar misschien pakt ze in deze wat ze pakken kan.

Wintu

Berichten: 3065
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Verstopt konijn, hints en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 23:19

Ik zal morgenvroeg gelijk de dac bellen, foto en ik hoop metamotyl mee te krijgen, spuiten lukt me wel.

idylle
Berichten: 5828
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:21

Jeetje wat naar zeg... geen expert hier, maar ik dacht wel meteen: ze eet vast haar keutels op. Het lijkt mij namelijk onmogelijk dat ze blijft eten als ze echt 0,0 uitpoept. Ze zal vast niet alle keutels uitpoepen, maar blijven eten en niks poepen lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Hopelijk is het snel opgelost. Sterkte!

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:24

Kan heel goed dat ze toch een tekort heeft en daarom grotendeels de keutels opeet. Misschien is kruidenmengsel nog een idee? Bv bij medpets Bunny Nature - goVet GASTROplex. En haar laten bewegen, dat moest ik doen met mijn konijn met verstopping. Laten rennen meerdere keren per dag! Heeft ze wel gezelschap van andere konijnen, anders kan het misschien ook nog steeds zijn.
Misschien kun je ook nog een grote konijnenopvamg bellen voor of zij soms advies hebben, die hebben soms meer kennis dan een gemiddeld dierenarts. Of weten goede dierenartsen voor konijnen. Bv het knaaghof in Rijswijk.

Wintu

Berichten: 3065
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 23:39

Sabri schreef:
Kan heel goed dat ze toch een tekort heeft en daarom grotendeels de keutels opeet. Misschien is kruidenmengsel nog een idee? Bv bij medpets Bunny Nature - goVet GASTROplex. En haar laten bewegen, dat moest ik doen met mijn konijn met verstopping. Laten rennen meerdere keren per dag! Heeft ze wel gezelschap van andere konijnen, anders kan het misschien ook nog steeds zijn.
Misschien kun je ook nog een grote konijnenopvamg bellen voor of zij soms advies hebben, die hebben soms meer kennis dan een gemiddeld dierenarts. Of weten goede dierenartsen voor konijnen. Bv het knaaghof in Rijswijk.


Kan hoor, maar feit blijft dat haar darm alsnog vol aanvoelt. Maar ik wil ook even laten checken of ik nu gas of darmvulling voel. Als het gas is, kan het zijn dat ze haar keuteltjes opeet en het groen misschien te weinig keutels oplevert.

Ik laat haar dagelijks rennen, doet ze dan ook en ze vreet aan alles wat op de vloer ligt. Een tekort aan voedingstoffen zou zeker kunnen, want ze krijgt geen brokjes nu. Als het wel een verstopping is, dan kan je geen brokjes geven, is het gas, dan wel. Dus ik hoop stiekem dat het gas is en ze de weinige keuteltjes dan maar op eet. De verdikking zit wel links in de lies, dus gas zou kunnen.

Ze is momenteel alleen, haar vriendje zit nog buiten. Ik laat ze altijd alleen, want anders kan ik niks controleren. Overdag wanneer ze buiten rent, mag ze even naast hem, maar het zal wel weer opnieuw koppelen worden.

Ik sta in contact met de opvang hoor, die denken mee en hun veearts ook :D Het is gewoon vreemd

pingu
Berichten: 451
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Belgisch limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 02:35

Ik weet niet of het iets toevoegt, maar volgens mij kun je het verschil tussen gas en volle darm horen door lichtjes op de buik te tikken met je vinger. Je hoort echt het verschil tussen darm waar gas in zit en darm die vol zit. Gas klinkt wat als een trommel. Wellicht heeft je dierenarts deze tip ook al gegeven.
Verder geen tips, maar ik wil je nog heel veel succes wensen en veel beterschap aan je konijn!

Wintu

Berichten: 3065
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Verstopt konijn, hints en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 11:36

Ze ging vanochtend ineens erg achteruit, we hebben haar in laten slapen.

Amber_anne

Berichten: 6943
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verstopt konijn, hints en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:39

Gecondoleerd Y;(

Tazzey
Berichten: 9520
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:45

Och wat verdrietig. Veel sterkte :(:)

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Verstopt konijn, hints en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:48

Ach wat jammer, sterkte

Lukasje
Berichten: 11327
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:09

Oh, wat erg! Sterkte !!

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:10

Ach veel sterkte!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Verstopt konijn, hints en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:26

Wat triest, gecondoleerd! :(:)

paars

Berichten: 5601
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:32

Och…en ze hield zich zo kranig.
Sterkte Y;(