Reactieve hond, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:08

Zoiets is ontzettend frustrerend en vreet energie, dat snap ik.
Volg je Southenddogtraining op Instagram en Facebook? Hij heeft heel veel filmpjes over hoe om te gaan met reactieve honden, wie weet kan het je helpen

idylle
Berichten: 5828
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:23

Mijn hond is/was ook enorm reactief zoals ik al schreef. Bij het zien van een andere hond vanuit de verte al, draaide hij helemaal door. Als een malle blaffen en trekken naar 'het gevaar' toe. Hij heeft dit als pup van 8 weken geleerd van ons toenmalige hondje. Wij hadden met Ted erbij toen 4 honden, waarvan ze allemaal andere honden eng vonden en dit uitte zich door achter mij weg kruipen (mechelse herder) bij de 1 tot volledig uit z'n plaat gaan (dwerg pincher) bij de ander. Wij gingen dan ook alleen 3x per dag en plas/poep rondje doen van 10 minuten en weer snel naar binnen. Inmiddels zijn we 8,5 jaar verder en zijn de andere honden overleden en hebben we alleen Ted nog. Nu wil ik heel graag zijn leven leuker maken als 3 x per dag een ontlast rondje, maar hij raakt helemaal over de zeik bij het zien van een andere hond. Vorig jaar (toen onze laatste hond overleed die qe naast Ted hadden) ben ik begonnen met proefkonijn spelen voor iemand die moest afstuderen voor honden gedragstherapeut. Daar al best wel wat handvatten gekregen in de vorm van mentale uitdaging (vooral veel snuffelspellen) om zo z'n stressemmer weer leeg te laten lopen. Verder in een omgeving gaan wandelen waar zo min mogelijk andere honden waren en waar er voldoende uitwijkmogelijkheden zijn. Dot werd een braakliggend stuk bij een industrieterrein. Ik ben daar met de lange lijn gaan wandelen en moest Ted de richting laten bepalen en alleen sturen als hij b.v. de weg op wilde lopen. Door 3 keer per dag 10 minuutjes te trainen (kunstjes leren) 1 x per dag te laten snuffelen en 1 x per dag een wandeling van 30 minuten en dan 2 ontlast rondjes van 10 minuten, ging zijn stress al naar beneden. Als ik een andere hond zag, moest ik van die hond weglopen tot een voor Ted veilige afstand en hem dan laten kijken en belonen. Dit heb ik een tijdje gedaan en ik heb aansluitend wat online cursussen gekocht bij van Maanen LOCA en hiermee kan een hond in het zicht komen zonder dat hij tekeer gaat. Voorheen kon hij een hond op 50 meter nog niet zien, nu kan hij op 15 meter naar een hond kijken, zich licht opwinden, maar nog niet blaffen. Hier liepen we vast en nu heb ik privé les. Hier leer ik dat ik als we een hond tegenkomen ik moet kijken tot hoever we in de buurt kunnen komen, hoe ik hem kan blokken als hij naar de hond toe wil en vooral om hem op mij te laten letten dmv opdrachten geven als voet (links naast lopen), naast ( rechts naast lopen), wissel (achterlangs van naast naar voet en van voet naar naast), kijk (mij aankijken) en zelf goed de pas erin te houden zodat hij echt met mij bezig moet zijn en geen tijd heeft voor de hond. Hoe dit gaat weet ik nog niet, heb nu 2 lessen in huis gehad en gisteren de eerste les buiten. Maar ondanks dat hij 8,5jaar niks anders gedaan heeft als tekeer gaan, gaat het nu al een heel stuk beter!

Wat ik wel echt heel vervelend vindt is dat mensen hun hond aan de flexlijn hebben en hun hond naar die van mij laten gaan terwijl ze zien dat hij zo tekeer gaat of dat mensen hun hond in een bos met aanlijnplicht toch los laten lopen en dan ook vooral niet opletten of hun hond überhaupt onder appèl hebben grrrrrr...... Heb nu een jaarkaart voor de Hoge Veluwe gekocht, daar houden mensen zich wel aan de aanlijnplicht omdat daar elke dag gecontroleerd wordt :D

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Reactieve hond, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:47

Hier ook een reactieve mechelaar van 2,5. Kwam bij ons als pup van 12 weken, wij waren zijn (schrik niet) 3e eigenaar.. Was compleet ongesocialiceerd en daarnaast ook nog eens ziek. Inmiddels is hij los een goed sociale hond, neemt eerder afstand als dat hij de confrontatie aan gaat.

Aangelijnd is het vast de terror van de buurt, maar dat vind ik prima. We zijn inmiddels op het punt dat mensen ons gewoon wat meer ruimte geven en ik heb de controle en ontspanning op het moment dat zijn emmertje wel over loopt vrij vlot terug. Maar dit is niet in een half jaartje gedaan, hier zijn we dus al ruim 2 jaar mee bezig en perfect is het zeker nog niet.

Albert

Berichten: 5735
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:52

Hier 3 mechelse herders met hele hoge buitdrift dus die krijgen gewoon een Kong/bal in hun bek tijdens het uitlaten.
Daar zijn ze echt op gefixeerd en ze zullen hem ook nooit loslaten.
Komt er een andere hond langs draaien hun kop weg en lopen ze stug door want je zult je Kong/bal maar kwijtraken
Weet niet of dit voor jouw hond werkt maar het is het uitzoeken waard.
Probeer daarbij verschillende dingen, foam-bal, tennisbal, rubber-bal,Kong, bijtrol, enz...
Gewoon iets wat hij absoluut wil vasthouden en dus ook niet mee gaan gooien maar gewoon vast is vast en pas thuis weer ruilen voor lekkers.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:31

Albert schreef:
Hier 3 mechelse herders met hele hoge buitdrift dus die krijgen gewoon een Kong/bal in hun bek tijdens het uitlaten.
Daar zijn ze echt op gefixeerd en ze zullen hem ook nooit loslaten.
Komt er een andere hond langs draaien hun kop weg en lopen ze stug door want je zult je Kong/bal maar kwijtraken
Weet niet of dit voor jouw hond werkt maar het is het uitzoeken waard.
Probeer daarbij verschillende dingen, foam-bal, tennisbal, rubber-bal,Kong, bijtrol, enz...
Gewoon iets wat hij absoluut wil vasthouden en dus ook niet mee gaan gooien maar gewoon vast is vast en pas thuis weer ruilen voor lekkers.


Fijn dat dit voor jullie werkt! Ik heb dit ook geprobeerd maar werkte bij ons net averechts, doordat Cas zo bezitterig is over zijn bal en zo hoog in drift gaat de moment dat er een bal tevoorschrijn komt viel hij net harder en meer uit.
Wij werken nu met kaas als snoep en werken echt op de rust bewaren.
Gaat over het algemeen heel goed, ik vraag hem in zit voor met rug naar de hond, hij mag kijken en de moment dat hij terug naar mij kijkt beloon ik (engage/disengage spelletje). Het is bij ons ook puzzelen geweest wat er werkte en het is soms nog heel frustrerend.
Zelf de rust bewaren is bij ons ook heel belangrijk en heb ik ook echt op moeten oefenen.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:15

Deemiii schreef:
Dagahra schreef:
Ik zou eens contact opnemen met Rob van Opstal.

Weet je ook welke lijnen je mechelaar komt?

Bij onzeker en schichtig, gingen bij mij de alarmbellen al rinkelen. Deze mechelaars zijn vaak reactief.

Hier zelf ook een reactieve mechelaar opgevangen, 2 jaar terug. Wist dit van te voren. Nu na 2 jaar veel trainen, valt ze af en toe nog uit naar honden. Uitvallen naar wandelaars, fietsers en paarden is er zo goed als uit. Maar 100% vertrouwen doe ik dr nooit.


Ik train al bij Rob, super fijne man en heeft ons echt goed op weg geholpen tot nu toe.

Ja, achteraf had ik dit gewoon kunnen weten. Maar op dat moment was ik zo verliefd op haar dat je letterlijk door een roze bril kijkt. Ze is verder ook gewoon echt super lief, als ze vreemde mensen eenmaal kent is ze ook niet meer weg te slaan bij ze.
En ik wilde haar gewoon een beter leven geven als dat ze daar had. Ze zag er verschrikkelijk slecht uit, had een hele levenloze blik. En heel naïef misschien, maar ik dacht dat ik dit wel kon. Alleen nu achteraf is het soms gewoon ontzettend pittig


De rest van de berichten reageer ik vanmiddag even op!

Inderdaad wat je schrijft, ik denk dat ze gewoon nooit te vertrouwen is.

Ah top! Lees veel goede dingen over hem!

Die van mij heb ik ook overgenomen, omdat de vorige eigenaren op punt stonden om haar te laten inslapen vanwege haar gedrag. Ze is hier zoveel meer opgebloeid en opgeknapt. En ik heb gelukkig de ruimte er voor. En is ze overprikkeld dan doen we rondje wandelen op eigen land.

Inmiddels gaat het met haar zo goed, dat ik dr zelfs durf uit te laten met mijn andere stabiele hond. Maar dan loop ik wel op rustige tijden en overzichtelijke plekken.

Afbeelding

Ze zit stukken beter in haar vacht,10 kilo eraf en ze straalt veel meer rust uit. Bij haar hielp veel om dr neus te laten gebruiken bij passeren van andere honden, op tijd brokjes gooien en maar laten snuffelen. In geval van nood pak ik de piepbal, waardoor ze enorm getriggerd wordt. En daardoor geen aandacht heeft naar de andere hond.

Vinden vaak andere eigenaren niet leuk, maar zoals ooit een trainer tegen mij zei: Dat is hun probleem, moeten ze hun hond daarop maar trainen.

Afbeelding

Ninx schreef:
In hoeverre heb je niet te maken met een 'ras-probleem' in plaats van een individueel probleem? Dat het niet zozeer aan deze specifieke hond ligt en haar achtergrond, maar meer aan het ras?

Alhoewel er uitzonderingen zijn, zie je toch dat bijna al deze honden 'aan' gaan zodra ze andere mensen/ dieren zien. Richten zich direct op, oren en staart strak, de spanning schiet er gelijk in. Mensen zijn continue bezig met corrigeren.
In de directe omgeving hebben veel mensen deze honden, en inmiddels zijn er al 2 naar de eeuwige jachtvelden omdat ze andere honden en schapen hebben doodgebeten. Het gaat tijden goed... nou ja, redelijk goed... tot het echt mis gaat.

Er zitten hier tegenover vele tientallen van het leger. Die dieren zijn volledig de draad kwijt, maar daar maken ze dus gebruik van het karakter van deze honden om ze in te zetten op een niet echt gezellige manier.
De manier van trainen is ook niet heel gezellig.
Maar ergens lijkt het dus bijna nodig zo idioot strikt te zijn, want anders gaat het dus snel mis.

Waarom typ ik dit, want wat heb je eraan qua oplossing? Mijn idee is dat het wellicht een werkhond is, maar geen sociale/ sportieve hond die je overal mee naartoe kunt nemen. En aangezien zo vreselijk veel Mechelaars maar ook andere herder-rassen zo zijn, is het misschien ook beter dit te accepteren en keuzes te maken.
Accepteren dat je de meeste dingen 1 op 1 met haar zult doen qua activiteiten, dat het geen 'gezellig in de buurt wandelhond is' en als grootste werkpunt maken dat ze veilig is rond mensen in je huis. Je verwachtingen realistisch bijstellen kan misschien ook wat druk van de ketel halen.

M.a.w.: als ik een sportieve hond zou willen waarmee ik alles kon doen en met andere honden en mensen moeiteloos interactie zou kunnen hebben, zou dit ras niet mijn eerste keus zijn... ergens ligt dit wat mij betreft dus in de lijn der verwachting. De asiels zitten er helaas niet voor niets vol mee.
En dat is toch echt triest voor de dieren zelf.
Sommige dieren zijn gefokt met een bepaald doel, en geselecteerd op bepaalde eigenschappen. En die eigenschappen passen gewoon vaak niet goed in een overvol land met overal 'Fikkies' aan de lijn. Dan moet je dus, helaas, je verwachtingen bijstellen.
Het siert je dat je er zoveel liefde aan besteed.

Hier heb je een heel goed punt. Zeg altijd: Het zijn geweldige sporthonden, maar je hoeft niet te verwachten dat het gezellige sociale huishonden zijn. En tegenwoordig vind ik ze ook te scherp gefokt.

Voor mij ook de reden om over te stappen naar een andere ras, omdat bij mijn huidige leefomstandigheden een mechelaar niet fijn past.

En ik ben gek op mijn 2 dames, heb nog een mechelaar teef. Die duldt ook geen vreemde honden in haar buurt. Had haar net een paar dagen en ze wou al op 2 rottweilers afvliegen. Pittige dame dus, maar super sporthondje.

Duhelo

Berichten: 28570
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:44

Hier ervaring met een reactieve wolfhond.

Vreemde mensen en honden zijn een trigger, ook altijd erg onvoorspelbaar. Honden achter een omheining zijn lastiger dan wandelende honden. Maar ze kan er 9 goed passeren en de 10 de proberen op te vreten.

Na een eind wen je er aan :')

Hier is de truc geweest om minder aandacht te besteden aan het gedrag zelf. Echter heb ik wel voorzorgsmaatregelen. Hond is ALTIJD aangelijnd (maar dat is vooral omdat ze niet terugkomt en soms in de stress zou weglopen) en op drukkere plaatsen heeft ze een muilkorf om. De muilkorf heeft haar rust gegeven, mensen denken dat ze gevaarlijk is en geven ze plots ruimte (ipv te proberen aaien.)
Ik heb veel beloond als ze mensen negeert, en daar het commando "loop door" aangekoppeld. Als ik mensen of honden passeer en ik zie wat onrust bij haar, kan ik 9 op de 10 keer ze met dat commando ze laten negeren. Heel soms valt ze nog uit, maar dat is een kwestie van goed vasthouden en gewoon doorgaan.

Muilkorftraining is dan sowieso een goed idee. Train ook op de reflexen voor het terugkomen. Zeker als ze goed onder appèl staat kan je er wel een negeerknop en een terugkomknop op zetten.
Wandelingen is dan keuzes maken, vermijd te drukke plaatsen, hou ze aangelijnd of met de muilkorf. Als de terugkomknop even niet werkt, kan ze niet gaan bijten. Hou afstand, als je onrust ziet nr andere honden, draai om en ga een andere richting op, positioneer jezelf tussen de andere hond en haarzelf, probeer ze af te leiden.

Maar vooral voorzorgen nemen, zorgen dat ze niet kán bijten en zorgen dat ze zo weinig mogelijk bedreigd wordt door andere honden.

Voor bij je vader, neem een bench mee, en laat een van de twee honden in de bench, laat de ander ook niet gaan uitdagen of uitlokken en maak er zo een gewoonte van.

Wpaard

Berichten: 478
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:03

Hier hetzelfde..

Wandelen is echt niet leuk met mijn hond. Is erg onzeker en bang. Naar andere honden valt ze uit en als ze gepoept heeft, wil ze direct naar huis. Ook diverse trainingen gehad maar dit blijft erg lastig..

Ze ligt het liefst de hele dag op de bank te slapen. Spelen met een speeltje doet ze niet.

Duhelo

Berichten: 28570
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Reactieve hond, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:03

Waarom dan je hond "pesten" met dingen dat ze niet leuk vindt?
Als het om beweging gaat: kijk of je ze op een loopband krijgt.
Als het om hersenwerk gaat: kijk om ze detectie aan te leren, dat kan prima thuis.
Als ze wél goed wandelen in een rustig natuurgebied, zet ze een paar keer in de week in de auto en ga naar het bos.
Je moet niets willen maken van je hond wat die niet is of aankan.

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:34

Hier ervaring met een enorm reactieve bouvier. Heb hem al sinds pup en ook nog van een dacht ik goede fokker, maar ik merkte vanaf 10/11 weken al dat er iets aan het misgaan was. Vanaf dat moment dus ook al bezig geweest met gedragstherapeuten etc. Met training is veel van zijn uitvalgedrag verleden tijd, wij werkten met name middels veel laten snuffelen/neus gebruiken, belonen voor een stille blik en de BAT-methode (weet even niet meer precies wat nu waaronder viel). Bij hem is trigger stacking het sleutelbegrip. Ook ging bijv hardlopen beter dan gewoon wandelen, of naar een mega afgelegen veld (waar echt niks was) waar ik gewoon ging zitten en hij aan een lange lijn kon snuffelen.

Maar eerlijk is eerlijk, het gaat het beste met hem sinds we niet meer met hem wandelen. Zijn stress-emmertje is ontiegelijk snel vol. Wij wonen gelukkig buitenaf en hebben een grote tuin, dus hij gaat op gezette tijden de tuin in. Niet te lang, want ook in de tuin stroomt zijn emmertje vrij snel over. Soms speur ik met hem in de tuin, maar dat houdt hij ook niet zo lang vol (hij draait gewoon door). Hij woont ook niet meer bij ons in huis, want ook de tv kon hij bijv niet verdragen. Hij woont nu in onze dierenartsenpraktijk en heeft een heel gestructureerd prikkelarm
leven (iedere dag verloopt exact hetzelfde) en lijkt daarbij redelijk happy en haast normaal. Ik zie deze hond echt als een fokfout, het is voor hem bijna onmogelijk om gelukkig te zijn eigenlijk... laat staan hoe het voor ons is. Als ik dit had geweten dan was ik er nooit aan begonnen. Ik zou je dan ook willen meegeven: hoe verdrietig ook, zorg dat je niet 10? jaar van je leven opoffert. Voor jou is het leven uiteindelijk ook maar kort.

Lukasje
Berichten: 11327
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:57

Ninx schreef:
In hoeverre heb je niet te maken met een 'ras-probleem' in plaats van een individueel probleem? Dat het niet zozeer aan deze specifieke hond ligt en haar achtergrond, maar meer aan het ras?

Alhoewel er uitzonderingen zijn, zie je toch dat bijna al deze honden 'aan' gaan zodra ze andere mensen/ dieren zien. Richten zich direct op, oren en staart strak, de spanning schiet er gelijk in. Mensen zijn continue bezig met corrigeren.
In de directe omgeving hebben veel mensen deze honden, en inmiddels zijn er al 2 naar de eeuwige jachtvelden omdat ze andere honden en schapen hebben doodgebeten. Het gaat tijden goed... nou ja, redelijk goed... tot het echt mis gaat.

Er zitten hier tegenover vele tientallen van het leger. Die dieren zijn volledig de draad kwijt, maar daar maken ze dus gebruik van het karakter van deze honden om ze in te zetten op een niet echt gezellige manier.
De manier van trainen is ook niet heel gezellig.
Maar ergens lijkt het dus bijna nodig zo idioot strikt te zijn, want anders gaat het dus snel mis.

Waarom typ ik dit, want wat heb je eraan qua oplossing? Mijn idee is dat het wellicht een werkhond is, maar geen sociale/ sportieve hond die je overal mee naartoe kunt nemen. En aangezien zo vreselijk veel Mechelaars maar ook andere herder-rassen zo zijn, is het misschien ook beter dit te accepteren en keuzes te maken.
Accepteren dat je de meeste dingen 1 op 1 met haar zult doen qua activiteiten, dat het geen 'gezellig in de buurt wandelhond is' en als grootste werkpunt maken dat ze veilig is rond mensen in je huis. Je verwachtingen realistisch bijstellen kan misschien ook wat druk van de ketel halen.

M.a.w.: als ik een sportieve hond zou willen waarmee ik alles kon doen en met andere honden en mensen moeiteloos interactie zou kunnen hebben, zou dit ras niet mijn eerste keus zijn... ergens ligt dit wat mij betreft dus in de lijn der verwachting. De asiels zitten er helaas niet voor niets vol mee.
En dat is toch echt triest voor de dieren zelf.
Sommige dieren zijn gefokt met een bepaald doel, en geselecteerd op bepaalde eigenschappen. En die eigenschappen passen gewoon vaak niet goed in een overvol land met overal 'Fikkies' aan de lijn. Dan moet je dus, helaas, je verwachtingen bijstellen.
Het siert je dat je er zoveel liefde aan besteed.


Naar mijn gevoel sla jij exact de spijker op de kop!

En TS, respect voor alles wat je met je hond al gedaan hebt.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: Reactieve hond, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 16:45

Allereerst bedankt iedereen voor de tips en lieve berichtjes! Ik hoop dat ik iedereen heb beantwoord.

Flux: ik probeer nu inderdaad in/om het huis te werken met haar. Dus detectie, dogdance vind ze geweldig om te doen, ze is ook echt super slim en leert onwijs snel. En inderdaad, wat dat betreft een typische herder; eerst reageren en dan pas nadenken. Het vervelende is juist dat ze buiten wandelen echt ontzettend leuk vind, ze is relaxed, snuffelt lekker, struint wat rond, wilt ook altijd mee als ik wegga. Mensen passeren op straat is ook geen probleem meer en inmiddels kan ik zelfs met (vreemde) mensen praten. Dat kon voorheen écht niet, dan had ik een hele boze herder. Nu gaat ze zitten en wachten tot we verder gaan. Maar het probleem ligt echt puur bij andere honden, dan gaat ze helemaal uit haar stekker.

Macs: ja dat is ook weer zo. Misschien verwacht ik dingen te snel en is dit gewoon een kwestie van de langste adem hebben… Ze heeft natuurlijk heel lang met dit gedrag door kunnen gaan. Ook bij mij, want volgens GT was het angst en moest alles positief opgelost worden. Bij de trainer waar ik nu train mag ik ook weleens een correctie geven en dat is gewoon echt een wereld van verschil, nu al.

Tieneke: ja misschien moet ik die verwachting gewoon volledig los laten.. Dat vind ik wel echt heel moeilijk want ik wilde een tweede hond erbij om ook lekker mee te wandelen. Ik ben zelf vrij actief en kan echt genieten van het canicrossen samen (wat ze echt super goed doet) maar misschien is dat haar wel al te veel?

Florenc: ja dat van vreemde omgevingen herken ik wel. Dat vind ze lastig. Sinds een aantal weken geef ik nu inderdaad meer rustdagen en let ik er op dat we eigenlijk maar 1 activiteit per dag doen, dus als we bijvoorbeeld naar het privé veld gaan (1 uur, veel geuren, geluiden en training) is ze helemaal kapot en doen we de rest van de dag niet zoveel meer. Maar helaas merk ik qua reactiviteit geen verschil, het lijkt zelfs wat te verergeren laatste tijd.

Gaabje: trigger stacking heb ik even opgezocht en zou inderdaad goed mogelijk zijn! Ze heeft hier buiten heel veel prikkels (veel verkeer, héél veel honden in de buurt)

Chantal: wandelen met andere honden samen probeer ik inderdaad weleens, maar de mensen uit mijn omgeving zijn er niet happig op helaas… De enige die ook helemaal gek van haar is is mijn moeder dus die loopt graag mee samen met haar hondje, maar de rest is allemaal bang voor haar. Lijkt me zeker leuk om misschien een keer samen te lopen met iemand die ook weet wat een herder in houd!

Cupcakes: dat scannen herken ik heel erg. Ik sta constant ‘aan’, soms zie ik dingen nog sneller aankomen als de honden zelf, omdat ik alles in de gaten houd. Voor, achter en opzij. En dat begint me nu echt een beetje op te breken. Wat jammer dat jullie een terugval hebben…

Luca03: ergens zitten en de omgeving bekijken doen we inderdaad weleens! Maar zodra er dan iemand met een hond aankomt word ik zenuwachtig. En terwijl ik dit typ besef ik me ook weer dat ik degene ben die dit gedrag eigenlijk in stand houd. Zucht.. het is zo ingewikkeld soms.

Doubtless: dankjewel. Ja dat is wat mijn omgeving ook zegt, maar dat vind ik zo moeilijk. Ik bedoel; waar ga je zo’n hond laten? Ze is niet te vertrouwen, als ik dit had geweten van te voren had ik het ook niet gedaan. Ik ben bang dat ze straks in verkeerde handen terecht komt…

Ninx: ja je slaat de spijker op zijn kop. Dat is ook wat de trainer in Brabant zei, dit gedrag is eigenlijk typisch Mechelaar. En inderdaad, constant corrigeren, streng zijn, geen ruimte voor ‘vrijheid’ want dan gaat het mis, maar dat vind ik heel moeilijk. Ik ben misschien te soft voor haar, ik weet het niet. Het probleem ligt ook deels bij mij, ik doe mijn best om eraan te werken en het is ook al een stuk verbeterd. Maar m’n emoties uitschakelen is lastig..

Majabeestje: ja zeg dat :}. Het lastige is ook gewoon dat het qua hond echt de hond is die ik zocht, sportief, slim, trouw. In huis is het zo’n softy, echt mijn schaduw. Maar de agressie richting andere honden vind ik echt naar. Ze bijt ook echt daadwerkelijk als ze de kans krijgt.

Princesj: wat fijn! Ergens hoop ik dat dit bij Ziva misschien ook zo gaat zijn, dat dit puur lijn-gerelateerd is. Daarom wil ik haar de muilkorf ook aanleren zodat ik kan kijken hoe het los gaat. Ze liep bij haar vorige baasjes ook altijd los, maar dat zie ik hier niet zitten op straat. Op strand etc is het een ander verhaal, maar daar houd ik haar nu nog aangelijnd omdat ik haar niet vertrouw.

Duhelo: Goede tip! Zo’n commando, misschien moet ik die ook eens gaan aanleren bij haar. Ze weet nu immers niet echt wat er van haar verwacht word misschien? Als ik haar ‘aan het werk’ zet op dat moment met een commando loop oid.. hmm goede, ga ik mee aan de slag om te proberen!

Vogeltje: jeetje wat heftig zeg. Lijkt me heel moeilijk, niet alleen voor de hond maar ook voor jou/jullie.

Wat soms ook lastig is, is dat mijn andere hond haar gedrag gaat kopiëren. Hij was/is super sociaal, maar als ze nu tekeer gaat gaat hij ook in het rond staan blaffen, wat haar dan weer triggert om nog heftiger te reageren. Ze kan ook niet helemaal alleen thuis zijn, dus ik ben nu aan het oefenen met apart uitlaten tijdens poep/plas rondjes, dat ze dan eventjes alleen zit.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: Reactieve hond, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 17:13

Na afgelopen tijd veel erover gepraat te hebben met familie/vrienden en ook met mijn vriend heb ik afgelopen weekend besloten dat het toch beter is om voor haar een ander huisje te gaan zoeken.

Ik ben afgelopen weekend nog naar een open dag geweest van een sporthondencentrum, en hier nog informatie opgevraagd, maar de eigenaar vertelde me heel eerlijk, dat ik er rekening mee moet houden dat dit gewoon niet veranderd. Dit was voor mij eigenlijk wel een beetje het duwtje in de rug wat ik nodig had. Ookal wist ik het eigenlijk wel, omdat ik al zoveel heb geprobeerd, zoveel verschillende methodes, uitgangspunten van trainers gevolgd, over gelezen en getraind.

Misschien is de klik hond - baas gewoon niet goed. Ben ik niet de type persoon voor zo’n hond. Ondanks dat ik echt mega veel van haar houd en al dagen bijna niet meer slaap omdat ik me zo rot voel, ik ben er echt verdrietig om.

Maar dan, hoe zoek ik een goed nieuw huisje voor haar? Veel mensen zitten niet op zo’n hond te wachten denk ik. Ze mag met al haar spullen weg (en dat is veellll, allerlei tuigen, voer, etc etc.) en ik hoef ook geen geld voor haar, alleen de juiste plek… Maar er is niemand die interesse in haar heeft.

Nu ik de knoop heb doorgehakt wil ik niet zeggen dat ze a la minute weg moet, helemaal niet, maar ik ken mezelf, hoe langer dit gaat duren hoe slechter ik me ga voelen.

CupCakes_

Berichten: 3357
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:26

Ik vind het enorm dapper dat je voor een
nieuw huisje kiest. Die keus is echt niet makkelijk, maar soms is het de betere keuze. Hoe moeilijk ook. En hoe graag je ook wil dat het bij jullie goed komt.

Ik denk dat je misschien hierbij de hulp van een gedragstherapeut/kundige kan inroepen om onder begeleiding van diegene waar jij je goed bij voelt een nieuw huisje te zoeken. Zeker gezien de gedragsproblematiek. Dit is niet iets voor een herplaats stichting of iets dergelijks. Dit moet echt onder goede begeleiding zodat het gedrag niet gaat verergeren.

TS, ik heb ook voor deze keuze gestaan. Alleen heb ik niet doorgezet toendertijd. Dus ik weet hoe jij je nu voelt. En weet dat je nooit een verkeerde keus maakt. Je doet dit in het belang van de hond. :knuffel:

Edit: uit welke omgeving kom je?

Anoniem

Re: Reactieve hond, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:01

Ik vind het enorm erg om te lezen TS. Voor zowel jezelf als voor de hond. Heb een tijd in het asiel gewerkt en er zitten zoveel Mechelaars... je wil het niet weten.

Ik weet dat je alles hebt geprobeerd maar ik geloof dat haar kansen bij jou het grootst zijn..

Doubtless

Berichten: 8506
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Reactieve hond, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:35

Ik denk dat je trots mag zijn op alles wat je gedaan hebt en hoeveel je bereikt hebt :) super dat je positief bij hebt gedragen daar waar jij kon. Geen tips voor succesvol herplaatsen..

sasja0705
Berichten: 2047
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Reactieve hond, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:51

Als je de knoop doorgehakt hebt en het gevoel hebt dat het gewoon niet gaat lukken, dan is het wel beter om een nieuw huis te zoeken. Misschien kan die man bij wie je lest hierin een hulp zijn.
Echter nog een zijstraat: - heb nog eens jouw posts gelezen en je hebt dus al heel veel met haar bereikt
Behalve dus het uitvallen is zij op zich wel jouw droomhond, want je kan alle sporten die wilt met haar beoefenen en zij is nu pas anderhalf / 18 maanden...

Ik had een BC van pup af aan... met 12 weken is een hoorde kids op hem afgestormd, hij was doodsbenauwd en dat heb ik zijn hele leven niet meer uit kunnen krijgen... maar wat alles verergerde was dat ik dus constant "aan" stond vooral als ik ergens kids (bepaalde) leeftijd in de verte zag... dat heeft hij dus meteen meegekregen en boem daar gingen wij weer.
Hij had ze waarschijnlijk vanuit zichzelf (grote afstand) genegeerd maar door mijn (bewust of onbewuste)stress heeft hij gereageerd.
Wat uiteindelijk hielp was een halti ( dus geen muilkorf) en eerlijk gezegt was die DE hulp voor mij, voor de rust in MIJN koppie en daardoor rust bij hem.
Zoals gezegd de angst voor kids kon ik nooit helemaal bij hem eruit krijgen , het uitvallen wel...
Ik vind super wat jij allemaal tot nu toe bereikt hebt en wens je heel veel sterkte met jouw beslissing... maar wie weet, misschien valt door het knoop doorhakken een hele hoop stress van je af en voelt zij dit ook

Damon26

Berichten: 139
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Reactieve hond, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:08

Wat een moeilijke beslissing moet dat zijn.

Ik zou zeker contact opnemen met SamenWelzijn Hondenschool & Gedragscoaching. Zij bieden hulp bij herplaatsing en hebben heel veel ervaring met (reactieve) herders.

Ik heb zelf een reactieve herder van nu twee jaar waarbij het met behulp van de juiste begeleiding, veel training en management wel is goedgekomen. Wij hebben o.a. hulp gehad van de hondenschool hierboven. Ik herken veel van de dingen die je schrijft. En er zijn bij mij ook zeker momenten geweest waarbij ik voor deze keuze heb gestaan. Het hebben van een reactieve hond vraagt veel aanpassingsvermogen en management van jou als eigenaar en daarbij moet je de verwachtingen die je misschien stiekem toch hebt van een hond helemaal kunnen bijstellen. Dat is niet niks en ik zal nooit iemand veroordelen die dat niet meer wil of kan.

Ik wens je veel sterkte met je beslissing, uiteindelijk kan alleen jij zelf de beslissing maken.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: Reactieve hond, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 13:55

Even een update hier.
Inmiddels staat ze al een tijdje op internet en heb ik 2 reacties gehad. 1 niet-serieuze en 1 potentieel nieuw baasje.

Een man uit België. Hij was super enthousiast en de dingen die hij stuurde kwamen over alsof hij ook echt verstand van zaken had. Maar ik was best sceptisch, want ja, volgens mij zitten de Belgische asielen nog voller als in Nederland? Dus waarom dan hier een hond vandaan halen? Maar mijn vriend die was wel enthousiast.

Afgelopen zondag zou hij komen. Na een tijdje app contact gehad te hebben wat allemaal positief klonk zag ik het uiteindelijk ook wel zitten. Komt die hele man niet opdagen. ;( Echt zo super balen… Ik had de hele week al last van buikpijn omdat het allemaal erg emotioneel is.. En dan halen mensen zo’n streek uit.

Maar ik ben wel heel blij dat ze iig niet met die man mee is, beter dat hij nu er achter komt dat het niets voor hem is als dat ze daar al woont…

Gisteren ook een intake gehad bij HHIN en die gaan mij nu ook helpen. Ze was positief over het herplaatsen en gaf haar wel een goede kans. Maar het kon wel een tijd gaan duren, of dat erg was. Ze was erg verbaasd dat ik antwoordde dat ze hier zolang mag blijven tot een geschikt baasje zich meld omdat ik tot het eind mijn verantwoordelijkheid wil nemen. Ze zullen daar vast vaak wel andere dingen horen denk ik…

Dus de zoektocht naar een leuk baasje gaat verder.

Ondertussen ook gestart met CBD olie bij haar en dat haalt wel wat scherpe randjes eraf heb ik het idee. We doen nu ook minder op een dag. 1 ‘grote’ activiteit (dus strandwandeling van 1,5 uur als het slecht weer is, of privé hondenveldje afhuren, etc) en de rest doen we poep en plasrondjes en beetje in huis trainen.

idylle
Berichten: 5828
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:14

Vanavond heb ik weer privé training gehad met Ted. De juf had een cursist met hond mee om te oefenen en uiteindelijk konden we op 5 meter passeren zonder dat Ted tekeer ging *\o/* helemaal trots op m'n oude man <3 hier helpt het om Ted opdrachten te geven zodat z'n aandacht bij mij is, af te wenden wanneer het te moeilijk wordt en doorlopen ipv Stilstaan.

sasja0705
Berichten: 2047
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:39

Deemiii schreef:
Even een update hier.
Inmiddels staat ze al een tijdje op internet en heb ik 2 reacties gehad. 1 niet-serieuze en 1 potentieel nieuw baasje.

Een man uit België. Hij was super enthousiast en de dingen die hij stuurde kwamen over alsof hij ook echt verstand van zaken had. Maar ik was best sceptisch, want ja, volgens mij zitten de Belgische asielen nog voller als in Nederland? Dus waarom dan hier een hond vandaan halen? Maar mijn vriend die was wel enthousiast.

Afgelopen zondag zou hij komen. Na een tijdje app contact gehad te hebben wat allemaal positief klonk zag ik het uiteindelijk ook wel zitten. Komt die hele man niet opdagen. ;( Echt zo super balen… Ik had de hele week al last van buikpijn omdat het allemaal erg emotioneel is.. En dan halen mensen zo’n streek uit.

Maar ik ben wel heel blij dat ze iig niet met die man mee is, beter dat hij nu er achter komt dat het niets voor hem is als dat ze daar al woont…

Gisteren ook een intake gehad bij HHIN en die gaan mij nu ook helpen. Ze was positief over het herplaatsen en gaf haar wel een goede kans. Maar het kon wel een tijd gaan duren, of dat erg was. Ze was erg verbaasd dat ik antwoordde dat ze hier zolang mag blijven tot een geschikt baasje zich meld omdat ik tot het eind mijn verantwoordelijkheid wil nemen. Ze zullen daar vast vaak wel andere dingen horen denk ik…

Dus de zoektocht naar een leuk baasje gaat verder.

Ondertussen ook gestart met CBD olie bij haar en dat haalt wel wat scherpe randjes eraf heb ik het idee. We doen nu ook minder op een dag. 1 ‘grote’ activiteit (dus strandwandeling van 1,5 uur als het slecht weer is, of privé hondenveldje afhuren, etc) en de rest doen we poep en plasrondjes en beetje in huis trainen.


Hoe gaat het nu? Is er al een geschikt baasje in zicht?
Of heeft zich het gedrag verbetert ?

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Re: Reactieve hond, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:36

Goed dat je de keuze voor jezelf maakt, hoe moeilijk het ook is.
Heb 7 jaar van mijn leven opgegeven voor zo’n hond ( wat ook mijn eerste hond was). Ik zou de keuze niet terug willen draaien omdat ik er zoveel van geleerd heb. Maar ik zou het stiekem ook nooit meer weer willen doen. Wat heb ik lang mezelf weggecijferd.

dierenfan
Berichten: 9652
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:29

BonteLisa schreef:
Goed dat je de keuze voor jezelf maakt, hoe moeilijk het ook is.
Heb 7 jaar van mijn leven opgegeven voor zo’n hond ( wat ook mijn eerste hond was). Ik zou de keuze niet terug willen draaien omdat ik er zoveel van geleerd heb. Maar ik zou het stiekem ook nooit meer weer willen doen. Wat heb ik lang mezelf weggecijferd.


Dat heb ik jaren geleden ook gezegd en toch weer een hond met erg lastig karakter en heel veel beperkingen maar ook heel veel mogelijkheden. Echter zijn mens en dier gerichte agressie maakt dat herplaatsing doodeng is dus in mijn ogen onmogelijk. Ik kan deze verantwoordelijkheid niet over geven aan een vreemde. Hij blijft hier met al zijn mogelijkheden en beperkingen. Ik breng hem niet in bepaalde situaties en dat betekent soms dat hij alleen achter blijft terwijl hij normaal gesproken mee zou kunnen. Ik heb de afspraak als ons iets ernstigs overkomt dat 1 vriendin hem neemt of in laat slapen. Staat zelfs beschreven bij de notaris en de dierenarts. Zij is ook de enige naast ons die 100% zeker alles met hem kan doen en hem door en door kent.
Tuurlijk niet altijd makkelijk zo'n hond te hebben maar heeft ook het voordeel dat ik mijn 4 werkdagen per week gewoon om 05.30 uur de polder in kan zomer en winter. Niemand die iets waagt. Daarnaast komen we dan zelden iemand tegen en ook overdag zoeken we rustige gebieden op voor de kilometers maken. Nooit zoveel van de natuur kunnen genieten als deze jaren haha. Hoewel hij met bijna 7 jaar gewoon normaal over straat kan lopen. Iedereen moet buiten zijn bereik blijven maar dan is hij relaxt ook.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 00:38

Hoe gaat het inmiddels TS?

Rubs

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Reactieve hond, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:42

Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik zeg: muilkorf

Mijn hond is dol op wild en gevogelte en snapt soms naar andere honden, vooral naar drukke blaffende reuen, dan gooit hij er nog eens een schepje bovenop en lijkt ze te willen vermoorden.
Met een muilkorf kan er niets gebeuren, kan hij lekker los en racen. Hij kan evengoed drinken, hijgen en snoepjes aannemen.