Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTammyy

Berichten: 4411
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:54

Yarrah claimt biologisch te zijn, wellicht is dat een geschikt merk?
Het wordt in Nederland geproduceerd.

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:01

Wees voorzichtig met keurmerken als biologisch, ecologisch, biologisch dynamisch of Demeter.

In theorie zouden dat soort keurmerken staan voor 'beter'.
In de praktijk zijn ze dat niet altijd.

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:09

Want?

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:30

xTammyy schreef:
Yarrah claimt biologisch te zijn, wellicht is dat een geschikt merk?
Het wordt in Nederland geproduceerd.


Het is biologisch anders mag je dat niet op je verpakking zetten.

Flint09
Berichten: 409
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:33

Er staat vreemd genoeg niets over hoe de dieren gehouden worden bij alle 3 de merken die ik gebruik :o ( Terra Canis , Grandorf beide alleen natvoer , en Canagan brokken ) Blikken van Terra Canis merk je wel echt dat het vlees wel van hoge kwaliteit is , maar hoe de dieren gehouden worden voor de slacht , staat er niet.

Amber_anne

Berichten: 6952
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:02

Interessant onderwerp, ik heb geen hond maar wel 3 katten

Ik heb er nooit op gelet eigenlijk hoe de dieren gehouden worden, terwijl ik zelf geen vlees eet.

Ik vind het moeilijk om een kwalitatief goed brok te vinden die dan ook goed is voor de dieren. Het zou fijn zijn als hier een website voor zou zijn. Misschien dat iemand hier een idee heeft?

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:36

Darf is een biologisch kvv merk. In dezelfde fabriek met hetzelfde vlees wordt alroda puur gemaakt. Het verschil is dat darf meerdere diersoorten bij elkaar zijn en alroda 1 diersoort per rol. Eigenlijk is alroda ook biologisch (zelfde grondstoffen als darf)maar zij geven zelf aan dat voor het keurmerk voor biologisch de prijzen flink omhoog moeten. Een keurmerk kost geld. Dus om de prijzen van alroda lager te houden zit er geen keurmerk op.



Kangaroe wordt overigens gewoon op farms gefokt. Net als struisvogels. Maar duurder want kosten zijn hoog.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:44

Amber_anne schreef:
Interessant onderwerp, ik heb geen hond maar wel 3 katten

Ik heb er nooit op gelet eigenlijk hoe de dieren gehouden worden, terwijl ik zelf geen vlees eet.

Ik vind het moeilijk om een kwalitatief goed brok te vinden die dan ook goed is voor de dieren. Het zou fijn zijn als hier een website voor zou zijn. Misschien dat iemand hier een idee heeft?

Ja staat al op de eerste pagina, voerwijzer.com

Amber_anne

Berichten: 6952
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:54

Jessix schreef:
Amber_anne schreef:
Interessant onderwerp, ik heb geen hond maar wel 3 katten

Ik heb er nooit op gelet eigenlijk hoe de dieren gehouden worden, terwijl ik zelf geen vlees eet.

Ik vind het moeilijk om een kwalitatief goed brok te vinden die dan ook goed is voor de dieren. Het zou fijn zijn als hier een website voor zou zijn. Misschien dat iemand hier een idee heeft?

Ja staat al op de eerste pagina, voerwijzer.com


Dankjewel, ik bedoelde eigenlijk een website waar ook de diervriendelijkheid en het milieu aspect wordt besproken. Zelf gebruik ik catmoneo om te vergelijken daar geeft ze een hele uitgebreide uitleg

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 13:15

VillaNeusjes schreef:
Darf is een biologisch kvv merk. In dezelfde fabriek met hetzelfde vlees wordt alroda puur gemaakt. Het verschil is dat darf meerdere diersoorten bij elkaar zijn en alroda 1 diersoort per rol. Eigenlijk is alroda ook biologisch (zelfde grondstoffen als darf)maar zij geven zelf aan dat voor het keurmerk voor biologisch de prijzen flink omhoog moeten. Een keurmerk kost geld. Dus om de prijzen van alroda lager te houden zit er geen keurmerk op.



Kangaroe wordt overigens gewoon op farms gefokt. Net als struisvogels. Maar duurder want kosten zijn hoog.


In Nederland ook?

Ik heb begrepen dat Darf van De Groene Weg afkomstig is?
En hoe komt het dan dat Darf relatief goedkoop is, en Alroda behoorlijk duur?

Edit: ik heb Darf gemaild met een verzoek om meer informatie :)

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:29

Nee daar let ik niet op.
Zover mijn kennis rijkt wordt bij de vervaardiging van Nederlands diervoeder voor honden, reststromen gebruikt uit de vleesindustrie en worden er geen dieren speciaal gehouden en gefokt om tot dit voeder verwerkt te worden.
Correct me if I'm wrong.
En wanneer er gesproken wordt over welzijn van dieren en slachten in 1 zin dan ben ik snel uitgepraat want dat is natuurlijk je reinste onzin, evenals "humaan slachten".

Wat voor mij wèl belangrijk werd/ was nadat ik mijn toenmalige hond bijna verloor door het voeren van een KVV, is dat er geen halzen en nekken in verwerkt werden ivm schildklierproblemen.
Het is bizar dat er nog steeds zo weinig mensen van de risico's daaraan verbonden, op de hoogte zijn.

Inmiddels voer ik geen KVV meer maar een betaalbare persbrok.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 11-04-21 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:30

Amber_anne schreef:
Dankjewel, ik bedoelde eigenlijk een website waar ook de diervriendelijkheid en het milieu aspect wordt besproken. Zelf gebruik ik catmoneo om te vergelijken daar geeft ze een hele uitgebreide uitleg

Oh zo. Nee dat weet ik niet. Ben al blij als ik overzichtelijk heb wat er in zit. Wat dier of milieu vriendelijk is, is voor mij daaruit wel weer op te maken. Bij twijfel even doorvragen bij een fabrikant of verder onderzoeken. Maar wie weet heeft iemand anders de gouden tip voor je.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 13:39

BarbaLala schreef:
Nee daar let ik niet op.
Zover mijn kennis rijkt wordt bij de vervaardiging van Nederlands diervoeder voor honden, reststromen gebruikt uit de vleesindustrie en worden er geen dieren speciaal gehouden en gefokt om tot dit voeder verwerkt te worden.


Ik ben ook in de veronderstelling dat dit zo is, maar koop voor mezelf ook geen dierlijke producten afkomstig van de intensieve veehouderij (behalve waarschijnlijk "verborgen vlees")
Vlees eet ik zelf sowieso niet, maar zuivel en eieren koop ik ook alleen biologisch.
Ik vind het niet fijn als ik dan door middel van mijn hondenvoer alsnog mee werk aan het dierenleed van de intensieve veehouderij.
Dat "humaan slachten" of zoiets als "diervriendelijk vlees" niet bestaat ben ik helemaal met je eens. Maar dat is dus al erg genoeg vind ik. Laat het léven van de dieren dan niet ook nog eens een hel zijn.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:46

Ik ben zelf vegan.
Zolang er geen sprake is van speciaal houden en fokken van dieren voor de vervaardiging van diervoeding, zie ik geen probleem in het gebruik van rest- en afvalstromen.
Weggooien is dan zonde en verspilling, wat een stuk onvriendelijker is qua duurzaamheid/ belasting, in mijn overtuiging.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 11-04-21 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:47

Wat een goed topic! Had hier nooit zo over nagedacht eigenlijk, terwijl we zelf bewust nauwelijks vlees meer eten. Ga me er toch eens verder in verdiepen en volgen.

sterregoud
Berichten: 1879
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:57

BarbaLala schreef:
Nee daar let ik niet op.
Zover mijn kennis rijkt wordt bij de vervaardiging van Nederlands diervoeder voor honden, reststromen gebruikt uit de vleesindustrie en worden er geen dieren speciaal gehouden en gefokt om tot dit voeder verwerkt te worden.
Correct me if I'm wrong.
En wanneer er gesproken wordt over welzijn van dieren en slachten in 1 zin dan ben ik snel uitgepraat want dat is natuurlijk je reinste onzin, evenals "humaan slachten".

Wat voor mij wèl belangrijk werd/ was nadat ik mijn toenmalige hond bijna verloor door het voeren van een KVV, is dat er geen halzen en nekken in verwerkt werden ivm schildklierproblemen.
Het is bizar dat er nog steeds zo weinig mensen van de risico's daaraan verbonden, op de hoogte zijn.

Inmiddels voer ik geen KVV meer maar een betaalbare persbrok.


Kan je dat wat meer uitleggen van die halzen en nekken ?

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:08

sterregoud schreef:
BarbaLala schreef:
Nee daar let ik niet op.
Zover mijn kennis rijkt wordt bij de vervaardiging van Nederlands diervoeder voor honden, reststromen gebruikt uit de vleesindustrie en worden er geen dieren speciaal gehouden en gefokt om tot dit voeder verwerkt te worden.
Correct me if I'm wrong.
En wanneer er gesproken wordt over welzijn van dieren en slachten in 1 zin dan ben ik snel uitgepraat want dat is natuurlijk je reinste onzin, evenals "humaan slachten".

Wat voor mij wèl belangrijk werd/ was nadat ik mijn toenmalige hond bijna verloor door het voeren van een KVV, is dat er geen halzen en nekken in verwerkt werden ivm schildklierproblemen.
Het is bizar dat er nog steeds zo weinig mensen van de risico's daaraan verbonden, op de hoogte zijn.

Inmiddels voer ik geen KVV meer maar een betaalbare persbrok.


Kan je dat wat meer uitleggen van die halzen en nekken ?

In halzen en nekken zitten schildklieren. Met schildklierhormoon. Als je dat eet krijg je dat dus binnen.

sterregoud
Berichten: 1879
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:13

Jeetje, niet eerder aan gedacht. Bedankt voor de waarschuwing !

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:35

Nikass schreef:
BarbaLala schreef:
Nee daar let ik niet op.
Zover mijn kennis rijkt wordt bij de vervaardiging van Nederlands diervoeder voor honden, reststromen gebruikt uit de vleesindustrie en worden er geen dieren speciaal gehouden en gefokt om tot dit voeder verwerkt te worden.


Ik ben ook in de veronderstelling dat dit zo is, maar koop voor mezelf ook geen dierlijke producten afkomstig van de intensieve veehouderij (behalve waarschijnlijk "verborgen vlees")
Vlees eet ik zelf sowieso niet, maar zuivel en eieren koop ik ook alleen biologisch.
Ik vind het niet fijn als ik dan door middel van mijn hondenvoer alsnog mee werk aan het dierenleed van de intensieve veehouderij.
Dat "humaan slachten" of zoiets als "diervriendelijk vlees" niet bestaat ben ik helemaal met je eens. Maar dat is dus al erg genoeg vind ik. Laat het léven van de dieren dan niet ook nog eens een hel zijn.

Mooi verwoord en ik deel je mening. Voor mezelf kan ik ook prima de keuze maken. Geen vlees, bijna geen dierlijke producten. Maar voor mijn carnivoor huisdieren zie ik dat toch niet zo zitten. Dan altijd gaan voor de best mogelijk optie. Beter heel veel kleine beetjes voor een betere wereld dan helemaal niet. :)

Heb je wel eens naar Edgar & Cooper gekeken? Heb ik als laatste gevoerd aan mijn hond. Ik vond dat wel een mooi merk.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:47

Voor mijn huidige hond is niets mogelijk. Maar mijn volgende hond gaat o.a. vanwege het dierenwelzijn zelf samengesteld voer krijgen.

Ik ben tegen die tijd hopelijk zelfvoorzienend in eigen vlees (vrouwelijke dieren verkopen goed, mannelijke dieren verkopen nauwelijks tot niet), dus daarmee weet ik zeker hoe het welzijn van mijn vlees is geweest, van geboorte t/m slacht. Overigens in de meeste gevallen wel aangevuld met een koolhydraatbron, want in principe is 25-30g eiwit per 10kg hond (honden tot 10kg hebben meer nodig) zat en ik zie geen reden om meer dan dat te voeren (anders dan het anders weg moeten gooien uiteraard).

Ook met kvv voeren is het in de meeste gevallen best mogelijk om er een koolhydraatbron aan toe te voegen als de hond maar minimaal 25-30g eiwit/10kg lichaamsgewicht binnen krijgt.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:55


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 19:24

Jessix Edgar & Cooper ken ik niet. Ik ga er eens naar op zoek!

Jis_

Berichten: 11671
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:39

Nikass schreef:
VillaNeusjes schreef:
Darf is een biologisch kvv merk. In dezelfde fabriek met hetzelfde vlees wordt alroda puur gemaakt. Het verschil is dat darf meerdere diersoorten bij elkaar zijn en alroda 1 diersoort per rol. Eigenlijk is alroda ook biologisch (zelfde grondstoffen als darf)maar zij geven zelf aan dat voor het keurmerk voor biologisch de prijzen flink omhoog moeten. Een keurmerk kost geld. Dus om de prijzen van alroda lager te houden zit er geen keurmerk op.



Kangaroe wordt overigens gewoon op farms gefokt. Net als struisvogels. Maar duurder want kosten zijn hoog.


In Nederland ook?

Ik heb begrepen dat Darf van De Groene Weg afkomstig is?
En hoe komt het dan dat Darf relatief goedkoop is, en Alroda behoorlijk duur?

Edit: ik heb Darf gemaild met een verzoek om meer informatie :)


Klopt, Darf komt van de De Groene Weg op de Leusderweg in Amersfoort. Vind het goed voer en geeft het mijn honden al bijna vanaf de start. Ze begonnen van restafval hondenvoeding te maken toen 1 van hun Herders problemen kreeg met voeding.
Weet eigenlijk niet hoe ze te werk gaan nu want het lijkt er op dat ze nu meer diervoeding verkopen dan dat ze verkopen in de slagerij.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 19:39

Edgar en Cooper is een Belgisch merk, nog niet zo oud. Zij communiceren op hun website alleszins over het gebruikt vlees dacht ik.

Ts: waarom geen konijn? Parkkonijn is juist in opkomst omdat het in vergelijking met andere diersoorten vrij ‘diervriendelijk’ gehouden wordt ( voor mij is het alsnog niet goed genoeg maar de beelden geven vaak wel een rustig plaatje).

Ik kan me niet inbeelden dat dierenvoer enkel van afval en resten wordt gemaakt. Daarvoor is de business te groot denk ik?

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:05

poes schreef:
Edgar en Cooper is een Belgisch merk, nog niet zo oud. Zij communiceren op hun website alleszins over het gebruikt vlees dacht ik.

Nou ze hebben scharrel/vrije uitloop of biologisch. Verder proberen ze hun best te doen door het in een papieren zak te verpakken ipv plastic.