Rauw voer voor katten; verantwoord?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:22

GaelleS schreef:
Als iemand winkels in BE (omgeving onder Antwerpen of in de buurt van Asse) weet, of iets dat rauw voer aan huis levert in kattenformaat....
eheh, aangezien ik nog maar net die dinabarf heb had ik nog niet gegoogled :P
http://www.dinapet.be/verdelers.html


Ik bestel sinds kort de kvv voor onze katten hier: https://www.natuurvoedingvoorhonden.be
Is in Aartselaar. Niet bij mij in de buurt, maar ik bestel daar omdat ze Darf hebben (als ik pas was overgeschakeld van brok naar kvv aten onze twee katten alle merken, en nu vertikken ze het om andere merken te eten) en omdat ze hier leveren. Ze hebben een heel ruim assortiment en ze zijn correct met leveren.
Darf heeft trouwens als heel groot voordeel dat dat hamburgertjes zijn en dat je dus geen bevroren worsten moet zitten te portioneren.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 16:51

Oh dat is wel fijn, want katten eten niet zo vreselijk veel. Al eet de mijne wel redelijk wat, sinds hij rauw eet. En hij vindt het echt heel lekker *\o/* *\o/* *\o/*

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:32

Thanks! Heb nog eentje doorgestuurd gekregen via PB, die ligt onderweg waar ik veel langsrij met de auto. (Tussen Gent en Antwerpen xD). Aartselaar is wel super dichtbij ook. De worstjes zijn nu wel ok qua maat, maar lokale basic winkels weinig keuze. Leg telkens 1 worstje uit in de frigo en geef hun daarvan een aantal porties per dag. Doe 1 a 2 dagen met 1 worstje voor 1,5 kat :') eentje is echt een kleintje :P

Ik ga zeker eens kijken!

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:48

Jazeker juist katten zou ik rauw voeren! Nog liever dan honden.

Houd er wel rekening mee dat een kat maar een kleine maag heeft en je deze het beste 4x per dag eten geeft. Of dus zorgt dat je een bak brokken hebt staan (maar als hij deze niet eet schiet je daar niks mee op natuurlijk).

Verder kun je in de supermarkt kippenhartjes halen (die zijn wat steviger dan rund) of ze voor de gein eens een vleugeltje geven. Maar het liefste haal je deze bij de bioslager.
Vergeet ook niet af en toe vette vis te geven!

Veel plezier met de carnivoor :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:53

Ik was zelf erg enthousiast om mijn katten barf te geven, ik stelde het zelf samen.
In het begin vonden zij het ook geweldig, de eerste 3 jaar.
Maar toen mijn laatste kat was overgebleven, die wilde weer gewoon brokjes, die heb ik haar haar laatste levensjaar gegeven.

Ik zou zeggen, ga op barfplaats bij de kattengroep kijken, veel informatie te halen.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 19:59

Nog even een vraag aan jullie (ik zal hem ook op barfplaats stellen)
Is het erg als een kat 2x per dag eet?
Hij krijgt 's avonds een portie voor de nacht, en s' ochtends (tegen de middag eigenlijk) 'ontbijt'.

Hij is echt verzadigd, ik bied tussendoor wel wat aan en dan eet hij niet, dan heeft hij blijkbaar voldoende. Kan dit zo?

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:04

Het grootste deel van de katten wordt zo gevoerd. In theorie is het beter als ze vaker kleine beetjes eten, maar vaak kan het ook niet anders. Mensen werken enz. Als je graag wilt dat hij vaker eet dan kan je gewoon s morgens kleinere portie aanbieden en wat je normaal 's morgens geeft verspreiden over de dag heen tot aan avondportie?

Anoniem

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:06

Rauw zou ik niet de dag laten staan.
Dan beter twee keer een beetje. Of evt op de dag wat goede kwaliteit brokjes erbij?

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:12

Oh ik ging er van uit alsof ze elke portie in 1 keer op at :P

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 20:29

Die van 11 uur et hij idd ineens, maar die van 's nachts geloof ik niet. Als ik beneden kom, is het bakje leeg.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:20

Mijn katten waren ook gewend om de hele dag voer te hebben staan.
Het heeft op 1 na, nauwelijks moeite gekost ze om te zetten.

Bij degene bij wie het lukte, heb ik meteen ze omgezet.
Die ene die er moeite mee had heb ik s morgens vlees gegeven en s avonds brokjes.
Na 2/3 weken helemaal overgezet op vlees.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:23

Avalanche81 schreef:
Nog even een vraag aan jullie (ik zal hem ook op barfplaats stellen)
Is het erg als een kat 2x per dag eet?
Hij krijgt 's avonds een portie voor de nacht, en s' ochtends (tegen de middag eigenlijk) 'ontbijt'.

Hij is echt verzadigd, ik bied tussendoor wel wat aan en dan eet hij niet, dan heeft hij blijkbaar voldoende. Kan dit zo?


Dat kan prima, denk aan het wild, katten jagen daar ook niet 24/7 voor hun voedsel, vol is gewoon vol!

Mijn regel met rauw/nat voer is; als het binnen een uur op is, dan is het te weinig. Als het langer dan 3 uur staat, dan is het te veel.

Goed dat je via barfplaats ook adviezen zoekt. Ik zou het ook zoeken in de afwisselingen niet alleen KVV. Ik heb nu via andere fokkers (die uitsluitend rauw voerden) al twee keer vernomen dat een kat na 3 jaar uitsluitend KVV er kalkafzetting op de nieren waar te nemen is op de nierecho’s van de desbetreffende katten. Bij de overstap naar meer afwisseling in prooidieren en verschillende soorten barf nam de kalafzetting op de nieren weer af. Nou gaf de kalkafzetting op dat moment geen enkel probleem, het werd gevonden omdat deze fokkers regelmatig testte via echo op erfelijke hart- en nierafwijkingen.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rauw voer voor katten; verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 21:27

Ah, dank :) ik denk dat ik eruit kom zo :)