Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:48

Kabayo schreef:
Onbeperkt eten geven? Mijn pup heeft ook onbeperkt. Werkt prima. Schrokt vanzelf niet meer

Dan kan ik een zak neergooien die hij compleet leeg vreet. :')

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:50

Yabloko schreef:
Sannert schreef:

Maar was dat een volwassen hond ? Ik heb gelezen dat je een magere pup niet moet overvoeren. Omdat hij ook nog in de groei is.


Wat is overvoeren? Ik snap dat je geen overgewicht wilt, en zeker niet bij grote rassen of herders, maar zolang een dier te schraal is lijkt me niet dat je te veel kan geven? Tenzij je met een rol leverworst aan de slag gaat natuurlijk.

Hij is ook nog in de groei. Als ik teveel ga geven gaat hij ook te hard de hoogte in groeien. Niet bevorderlijk voor de botten. :)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:52

Als je hem de zak laat leegvreten, dan zou hij wel bijkomen _O-

Hier kregen de pups tot 9maanden onbeperkt, nooit last gehad met te snel groeien. Maar dat is misschien wat rasgebonden.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:53

Sannert schreef:
Kabayo schreef:
Onbeperkt eten geven? Mijn pup heeft ook onbeperkt. Werkt prima. Schrokt vanzelf niet meer

Dan kan ik een zak neergooien die hij compleet leeg vreet. :')

Dan is die uiteindelijk echt wel vol :+
Zou het kunnen dat de hond weinig eten heeft gehad bij vorige eigenaren? Dat hij nu misschien 'bang' is om zonder eten te komen en daarom schrokt. Klinkt misschien dom, maar als hij gewend is dat er altijd eten is zal hij minder snel eten en misschien ook eens iets laat staan.

Maar ik denk vast te makkelijk :')

Mijn pup van 5 maand een anderhalve (paarden) voerschep per dag. Je moet niet teveel naar de grafieken en grammen kijken op de zak, maar naar je hond kijken. Je hond is te mager, dus heeft meer eten nodig. Geef m gerust een schep meer

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:58

sommige honden schrokken meer dan andere, dat hij weinig eten gehad heeft en er waarschijnlijk nog voor heeft moeten knokken maakt het er niet beter op.
Mijn eerste idee zou dan ook zijn, voor het gewicht meer voeren en voor het volume wat gekookte groenten erbij (eventueel rijst en aardappels om extra aan te zetten).

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:11

petitparis schreef:
sommige honden schrokken meer dan andere, dat hij weinig eten gehad heeft en er waarschijnlijk nog voor heeft moeten knokken maakt het er niet beter op.
Mijn eerste idee zou dan ook zijn, voor het gewicht meer voeren en voor het volume wat gekookte groenten erbij (eventueel rijst en aardappels om extra aan te zetten).

Macaroni werkt ook goed! :)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:32

feit, alleen ik heb honden die niet tegen tarwe(gluten) kunnen, dus pasta valt af.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 23:13

De hond heeft guardia gehad, daar kan hij nog wel een tijdje last van hebben.
Ik zou hem sowieso overzetten op een goede kvv en na een korte periode dit aanvullen met Barf. Dit geeft veel meer voldoening voor een hond dan een bak brokken. Als hij moet kauwen op zijn eten (lap pens bijvoorbeeld) zal hij mogelijk ook minder schrokken.

Mijn herder at toen hij vijf/zes maanden was bijna een kilo kvv per dag. Kost even wat, maar dat wordt vanzelf weer minder. Juist met vleesvoeding groeien ze veel meer in balans.

Mocht je toch brokken willen blijven voeren, neem dan een goed merk, bijvoorbeeld Arden Grange large puppy.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:19

Nikass schreef:
Mijn herder at toen hij vijf/zes maanden was bijna een kilo kvv per dag. Kost even wat, maar dat wordt vanzelf weer minder. Juist met vleesvoeding groeien ze veel meer in balans.

Mocht je toch brokken willen blijven voeren, neem dan een goed merk, bijvoorbeeld Arden Grange large puppy.


Bijna een kilo per dag kvv is toch niet veel? Mijn reu at toen hij jonger was bijna 2 kilo per dag en was nog steeds niet op gewicht, maar meer kon ik echt niet voeren. Hij at het ook niet meer. :+ Hij heeft daarna nog tot zijn 4e op 1,5 kilo per dag gestaan en sinds een half jaar op 1 kilo per dag.
Ik ben het wel met je eens dat ik ze dan wel mooier in balans vind opgroeien. :j Maar onze jongste teef hebben we op combinatie van kvv en brok gehad, omdat die op alleen kvv of alleen brok ook te dun bleef. (En zij kan die combinatie gewoon goed hebben, dat kan ook niet elke hond)

speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:00

Kijk uit met veel voer tegelijk geven!!! Zeker bij een duitse herder, daar is namelijk qua bouw nogal wat loze ruimte in de koffer (lichaamsdeel tussen voor en achterhand waar de organen zitten voornamelijk bij de maag en en eerste deel darmen) dat geeft de maag veel speling m de schommelen en dus om om te slaan (maagtorsie). Sommige rassen hebben daar weinig ruimte dan ligt de maag redelijk in een bedje dus kan zelden kantelen.

Mensen die roepen geef maar veel veel meer want dat ging bij mijn hond goed... wees daar voorzichtig mee, dat het goed gaat bij de een is meer een kwestie van geluk.

Als je besluit van het huidige voer de hoeveelheid op te schroeven dus meer inhoud naar binnen te krijgen, verdeel dat dan over meer porties. Gezien bovenstaande kan je beter kiezen voor een andere brok die kwa energie veel meer waard is waarvan je minder hoeft te geven om niet te veel inhoud tegelijk in de maag te hebben.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:07

Mijn hond is van dezelfde leeftijd en ook wat schraal. Echter meer geven werkt niet. Het is net of het lichaam de grotere hoeveelheden niet lekker kan verwerken. Inmiddels is hij bijna 10 maanden en zien we dat het allemaal beter begint te worden. Het hele schrale gaat er af en de er af en de ergste groei is voorbij.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:25

MyWishMax schreef:
Nikass schreef:
Mijn herder at toen hij vijf/zes maanden was bijna een kilo kvv per dag. Kost even wat, maar dat wordt vanzelf weer minder. Juist met vleesvoeding groeien ze veel meer in balans.

Mocht je toch brokken willen blijven voeren, neem dan een goed merk, bijvoorbeeld Arden Grange large puppy.


Bijna een kilo per dag kvv is toch niet veel? Mijn reu at toen hij jonger was bijna 2 kilo per dag en was nog steeds niet op gewicht, maar meer kon ik echt niet voeren. Hij at het ook niet meer. :+ Hij heeft daarna nog tot zijn 4e op 1,5 kilo per dag gestaan en sinds een half jaar op 1 kilo per dag.
Ik ben het wel met je eens dat ik ze dan wel mooier in balans vind opgroeien. :j Maar onze jongste teef hebben we op combinatie van kvv en brok gehad, omdat die op alleen kvv of alleen brok ook te dun bleef. (En zij kan die combinatie gewoon goed hebben, dat kan ook niet elke hond)


Oh echt? Haha, ik vond het wel veel. Mijn andere hond at veel minder, bij mijn reu kwam er geen eind aan zijn honger ;)
Ik heb er destijds nog een topic over geopend, waarbij ik toch veelal de reacties kreeg dat het veel te veel was. (Ik zal eens even kijken of ik hem kan vinden)
Een Duitse herder wordt wel een stuk zwaarder uiteindelijk. Mijn hond is nu anderhalf en 26 kilo en ik verwacht niet dat daar nog erg veel bijkomt. Hij eet nu vijf tot zes ons vers voer per dag.

Ik heb een volwassen border collie reu in huis gehad die niet op gewicht te krijgen was met kvv. Die heb ik uiteindelijk met Arden Grange prestige op gewicht gekregen. Daarna heb ik hem een tijdje een combinatie van die brok en kvv gegeven en uiteindelijk weer terug op kvv. Toen bleef hij wel op gewicht.

Speurneus: ik heb het voer altijd verdeeld over meerdere maaltijden per dag. Daarnaast krijgen ze van versvoer minder snel een maagtorsie. Maar het is goed dat je ervoor waarschuwt idd!

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:52

400 gram brok? Is echt best weinig voor een hond in de groei vind ik. Ik zou beginnen met 3 volle mokken per dag te geven (ipv. 2,5 per dag). Is geen mega grote verandering, maar kan toch net dat beetje extra geven wat hij nodig heeft. Mijn witte herder voerde ik op zijn leeftijd 1,2 kg kvv (dat komt geloof ik ongeveer overeen met 8/900gr brokken). Schroef de hoeveelheid gewoon een beetje omhoog, als hij mager is moet er simpelweg meer in maar wel rustig opbouwen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:56

xSCWx schreef:
400 gram brok? Is echt best weinig voor een hond in de groei vind ik. Ik zou beginnen met 3 volle mokken per dag te geven (ipv. 2,5 per dag). Is geen mega grote verandering, maar kan toch net dat beetje extra geven wat hij nodig heeft. Mijn witte herder voerde ik op zijn leeftijd 1,2 kg kvv (dat komt geloof ik ongeveer overeen met 8/900gr brokken). Schroef de hoeveelheid gewoon een beetje omhoog, als hij mager is moet er simpelweg meer in maar wel rustig opbouwen.


1.2kg kvv komt overeen met ongeveer 600g brokken.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 16:17

Hij krijgt al een aantal dagen 3 volle mokken. :j
En vanmorgen nog eens gewogen en hij weegt nu 29.6kg. Hij begon op 23 ongeveer. Dus het gaat de goede kant op ! Ik gok dat 35kg een mooi gewicht voor hem zal zijn. Ik heb het idee dat zijn ribben al wat minder zichtbaar zijn. :)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:42

Dan vooral de komende tijd niets veranderen. Elke 2/3 weken wegen en kijken of de lijn nog steeds goed stijgend blijft, de stijgende lijn mag overigens wel rustig wat afvlakken.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Magere hond, 8mndn wat voeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:14

Fijn te horen TS!

@speurneus: ivm met dat te veel voeren en risico's op maagkanteling. Ik weet honden die nagenoeg nuchter een maagkanteling opgelopen hebben. Dus vullingsgraad alleen zegt niets over de risico's.

speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:35

petitparis schreef:
Fijn te horen TS!

@speurneus: ivm met dat te veel voeren en risico's op maagkanteling. Ik weet honden die nagenoeg nuchter een maagkanteling opgelopen hebben. Dus vullingsgraad alleen zegt niets over de risico's.


rekking in de banden door te zware maag veroorzaakt ook maag/darmkantelingen, die hangen namelijk aan soort van draden in de ruimte dus wanneer kanteling gebeurt zonder maagvulling dan zijn die banden al veels te slap geworden. En dat gebeurt weer door te veel te vullen.