.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:31

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:38

Tja..
Ik heb geen ervaring met oudere katten maar probeer het toch even. Missen ze hun oude plekje?

Mijn katten wil ik alleen niet op het aanrecht en verder vind ik het tijdens het eten niet fijn op tafel maar verder...
Tja, hoe kan je ze iets afleren als je er niet bent? Geen idee..
Missen ze klimmogelijkheden? Een hoge paal? Wat plankjes aan de muur? Speelgoedjes?

Bestaat er niet iets van spray waardoor ze van bepaalde meubels afblijven?

Wil je ze überhaupt wel houden? Ik vind je post zo ontzettend negatief..

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:50

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Volwassen poezen dingen af/aan leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:56

Misschien toch gewoon poezen naar buiten? Ik heb ook geen kattenluik maar mijn kat miauwt echt wel hard als hij naar binnen wil. Meestal komt hij 2 keer per dag even binnen eten en knuffelen (soms slapen) en dan gaat hij weer. Daarvoor hoeft mijn deur niet de halve dag open te zijn. Ik hoor het wel als hij eraan komt, en anders roep ik hem 's avonds even en dan komt hij meestal wel aanrennen.

Als ik hem binnen houd krabt hij ook overal aan en loopt me de hele dag in de weg. Nu nergens last van. Hij is heel vaak een hele dag of nacht thuis maar komt dan gewoon gezellig bij me liggen.

Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Volwassen poezen dingen af/aan leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:00

Je wil je katten aanleren dat ze niet mogen komen op alle tafels en dan ook nog op de momenten dat jij er niet bent???
Succes :+ :+

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:01

Ik bedoelde ook meer dat ik dus niet zoveel ervaring heb met het afleren :D
Kijk, krabben aan de bank of eettafelstoelen mag hier ook niet, daar ben ik streng in. Onze bank is vooralsnog heel..dus geloof niet dat ze het doen als ik er niet ben..

Ik doelde idd op de kattenkamer.


Ik heb een kamerhoge paal in de woonkamer. Hier klimmen beide katten heel graag in en hij neemt zeer weinig ruimte in!

Je twijfelt (ook al is het in belang van de kat) dus wel over wegdoen... dat lees ik tussen de regels door in je eerste post. En misschien kwam het door je 'mood'.. :-)

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:02

Goof schreef:
Je wil je katten aanleren dat ze niet mogen komen op alle tafels en dan ook nog op de momenten dat jij er niet bent???
Succes :+ :+

Bij de overbuuv gaan zitten en stroomband om! :+

Nou ja.. het zal vast werken :')

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:03

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:06

Ah ik snap het wel wat beter dan.

Tsja, ik weet het niet zo goed. Mijn kat mag ook niet op het aanrecht, maar na een paar keer met de plantenspuit doet hij het ook niet meer. Ook niet als ik er niet ben, want er liggen weleens losse kattenbrokjes op het aanrecht en die liggen er dan nog steeds als ik thuiskom. Misschien heb ik gewoon een buitengewoon nette kat _O-

Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:07

Joh, neem mijn reactie niet zo serieus ;)
Katten kunnen gewoon kleine huftertjes zijn en inderdaad, je kan ze prima dingen af- of aanleren, maar zodra jij de deur achter je dicht trekt zullen ze gewoon weer op je tafel springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:08

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:13

Goof schreef:
Joh, neem mijn reactie niet zo serieus ;)
Katten kunnen gewoon kleine huftertjes zijn en inderdaad, je kan ze prima dingen af- of aanleren, maar zodra jij de deur achter je dicht trekt zullen ze gewoon weer op je tafel springen.

Wie neemt jouw reactie zo serieus dan?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:17

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:25

Annet_Dottie schreef:
YellowGray schreef:
Ah ik snap het wel wat beter dan.

Tsja, ik weet het niet zo goed. Mijn kat mag ook niet op het aanrecht, maar na een paar keer met de plantenspuit doet hij het ook niet meer. Ook niet als ik er niet ben, want er liggen weleens losse kattenbrokjes op het aanrecht en die liggen er dan nog steeds als ik thuiskom. Misschien heb ik gewoon een buitengewoon nette kat _O-


Ik heb dus het idee dat de plantenspuit niet zo veel indruk meer maakt nu ze ouder/volwassen zijn, als kitten was dat dé manier om het even zo te zeggen maar heb het wel een tijdje geprobeerd alleen moet ik ook zeggen dat ik vind als je een dier straft moet je het gelijk doen en niet dat het is "Diola zit op tafel, oliebol, okee hup plantenspuit, uuh waar is ie eigenlijk? Oh in de keuken! * rent naar de keuken, komt terug en gaat dan nog sprayen *. " Ik vind dat je eigenlijk dan al te laat bent.. Vandaar dat ik kijk of er meer opties/mogelijkheden zijn..


Dat is wel zo ja. Gelukkig is de mijne ook wel onder de indruk als ik "kssssssst" roep en in mijn handen klap. Misschien dat er zoiets werkt? Of een ander hard geluid maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:29

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:31

Annet_Dottie schreef:
Voor de duidelijkheid het meeste is veranderd sinds Diola er bij is gekomen.
Daarnaast snap ik dat veel mensen zullen zeggen een kat is eigenwijs/eigenzinnig dan moet je geen kat nemen maar een hond, die zijn op te voeden en dingen aan/af te leren, maar ik ben van mening dat dit tot in bepaalde mate met katten ook echt wel mogelijk is.


Dit beantwoordt wel je eigen vraag, denk ik.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:49

Annet_Dottie schreef:
YellowGray schreef:
Ah ik snap het wel wat beter dan.

Tsja, ik weet het niet zo goed. Mijn kat mag ook niet op het aanrecht, maar na een paar keer met de plantenspuit doet hij het ook niet meer. Ook niet als ik er niet ben, want er liggen weleens losse kattenbrokjes op het aanrecht en die liggen er dan nog steeds als ik thuiskom. Misschien heb ik gewoon een buitengewoon nette kat _O-


Ik heb dus het idee dat de plantenspuit niet zo veel indruk meer maakt nu ze ouder/volwassen zijn, als kitten was dat dé manier om het even zo te zeggen maar heb het wel een tijdje geprobeerd alleen moet ik ook zeggen dat ik vind als je een dier straft moet je het gelijk doen en niet dat het is "Diola zit op tafel, oliebol, okee hup plantenspuit, uuh waar is ie eigenlijk? Oh in de keuken! * rent naar de keuken, komt terug en gaat dan nog sprayen *. " Ik vind dat je eigenlijk dan al te laat bent.. Vandaar dat ik kijk of er meer opties/mogelijkheden zijn..


Je kunt testen of de plantenspuit wel nog steeds effect heeft.

Ik heb een tijdje gehad dat één van onze katten (ook toevallig Puck genaamd :+ misschien zit het 'm in de naam) op de eerste verdieping via het raam mijn kamer binnen sprong. Nu is het zo dat ik allergisch ben en dat ze op mijn hoofdkussen ging liggen, vond ik niet zo'n strak plan. Ik heb dat verholpen door haar weer dezelfde weg - via het raam, dus - naar buiten te doen en er een glas water achteraan te donderen... :o (oké, het water uit het glas natuurlijk) Nu is ze niet zo onder de indruk van water an sich, een plantenspuit bv helpt niet, maar tjee - als het ook óp haar komt, vindt ze het niet zo leuk meer.
Ik heb het niet vaak hoeven doen. Uiteindelijk was het genoeg om voor mijn open raam een glas water neer te zetten. Dan sprong ze al niet eens meer naar binnen. (het raam moest wel open, zelfs door een kier wurmde ze zichzelf erdoorheen, echter)

Het is best cru, maar ze komt nog even graag naar me toe als voorheen, dus ik vermoed dat ze het me niet kwalijk neemt. :7

Lang verhaal kort, als jouw kat nog steeds onder de indruk is van de plantenspuit, wellicht helpt het dan deze op de tafel te zetten.

Daarnaast... doorzettingsvermogen is natuurlijk belangrijk met katten, dus gewoon stug volhouden met corrigeren, zelfs al is je enige methode op dit moment ze van de tafel af duwen o.i.d.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:10

Tja, een kat leeft nou eenmaal in een 3D wereld, waar wij (en honden) in een 2D wereld leven. Het springen op objecten en op hoogte over objecten lopen en er op liggen zit in de natuur van de kat. Jouw kat(ten) begrijpen niet dat ze nu niet op die tafel mogen komen omdat jij er spulletjes hebt liggen.
Een kat kan zeker, ook op oudere leeftijd, nog wel wat leren. Zie onderstaande voorbeelden van mijn katten.

Mijn vorige kat was 3 jaar oud toen ik haar kreeg. Ze was daarvoor boerderijkat. Ik heb haar kunnen leren dat ze niet op de keukentafel mocht liggen :j. Dus als ik thuis kwam van het werk en de sleutel in het slot stak sprong ze eraf +:)+ .

Ik heb nu 2 katten. Ik ze beide vanaf kitten van 4-6 mnd oud. De poes is heel gemakkelijk, de kater is een dikke boef. Ik heb de kater kunnen leren dat hij in de rechter spoelbak mag zitten als ik bij het aanrecht bezig ben :j .
Eigenlijk mag hij helemaal niet op het aanrecht, maar dat heb ik opgegeven :') . Hij is heel gezellig en graag bij mij.


Ik raad je wel aan voorzichtig te zijn met straffen van je katten. Ze zijn kennelijk al tamelijk afstandelijk naar je. Katten zijn van oorsprong solitaire dieren, en hebben een ingewikkelde sociale (lees: geen) hiërarchie. Het idee van straffen snappen ze niet goed, en zal ze eerder nog afstandelijker maken omdat ze je onbetrouwbaar vinden. Als je de plantenspuit gebruikt, doe het dan zo dat ze het niet met jou associëren.

Wil je werkelijk je kat iets leren, verdiep je dan eens in clickertraining. Hou er wel rekening mee dat het trainen van een kat veel tijd en geduld vraagt en 100% consequent moet gebeuren.
Zoals iemand ooit tegen mij zei: honden krijgen we afgericht ondanks onze fouten, katten krijgen we niet afgericht dankzij onze fouten.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:02

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Volwassen poezen dingen af/aan leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:18

Mijn mening is eigenlijk dat je sommige dingen juist niet in de hand moet willen hebben. Je kiest voor dieren,voedt ze op en dan accepteer je ook de 'irritante' dingen. Net als met kinderen en relaties eigenlijk.
Wat betreft naar buiten gaan,als ze dat nodig blijkt te hebben is het aan jou om te zorgen dat daar een mogelijkheid voor is. Mijn kat wil in de winter ook naar binnen en naar buiten, die gaat vanaf het dak mijn slaapkamer in en dan springt ze beneden tegen de deur van de woonkamer in als ze binnen wil.
En sowieso,ik heb voor ze gekozen dus neem ik de eigenaardigheden voor lief,ook als dat is dat ik er soms/vaak voor omhoog moet oid.

Karaat_the_newforest op Instagram

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:36

Wij hebben een tijd lang een buurkat gehad die in onze carport poepte. Elke ochtend weer deed ik de poort open en ging ik bijna over mijn nek van de lucht (blijft lekker hangen). Omdat ik niet wist welke kat het was en het altijd 's nachts gebeurde was gericht reageren niet mogelijk. Ik heb daarop een tijdje deze neergezet: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... pray/27378

Top ding! Nooit meer poepjes in de carport gehad. Voor binnen natuurlijk ook heel goed te gebruiken. En het fijne is, je kat associeert de reactie niet met jou.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:13

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:20

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Volwassen poezen dingen af/aan leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:10

Is ze niet graag samen met de andere kat denk je? Zal ze daarom het binnen zijn nu toch wat vervelend vinden? Andere kat op haar territorium?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler en 38 bezoekers