Hondentuig tegen trekken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:03

Ik heb niet alles gelezen, maar naast training is wellicht de tre ponti Forza misschien een optie? Ik vind het persoonlijk hele fijne tuigen en deze is ook ontwikkeld voor honden die trekken

http://www.tre-ponti.nl/Forza_tuigen.html

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 12:19

Mooi dat ze ook maar meteen een dalmaat als voorbeeld daar hebben gepakt. :))
Ga me eens in die tuigjes inlezen.

En ik zoek nu gewoon echt een oplossing die tijdelijk is, voor 3 weken. De echte oplossing is gewoon de hond trainen. :j

Met elastiek ben ik bang dat ik niet afdoende kan corrigeren eigenlijk. Weet niet hoe dat in de praktijk is? Want fikse correcties zijn bij die flapdrol echt wel nodig.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:31

Misschien is dat tuig voor 3 weken dan wel wat prijzig ( het is maar wat je er voor over hebt natuurlijk) misschien is dan een halti voor de 3 weken een goedkopere oplossing

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:33

Die elastiekjes heb ik kort gebruikt.(geprobeerd ) Ik vond het vooral fijn dat ze geen ''klap'' kregen als ze een sprint trokken en de lijn ''op'' was. Maar mocht je een keer ''terug trekken'' vond ik het niks. Nu luisteren ze vooral op stemcommando's maar toch.

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:34

Als je het trekken alleen voor die paar weken niet wil hebben kan je ook kiezen voor elf een heupgordel om. Lat ze dan maar trekken, heb je er zelf 0 last van.
Ik heb ook een stel van die trekpaarden, maar mij maakt het niet uit. Ik ben te lui om het ze af te leren :+

Natasja71

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:40

https://shop.maxenluna.nl/anti-trek-tuig-groe-hond
http://www.gauswebshop.nl/Hond/Borsttui ... d-original

Dag Neonlight,

zelf 12 jaar een dalmatier-mix gehad en pas toen hij Opa was ging het trekken ietsjes eraf, hoeveel we ook trainden met hem:-) toen was hij 14 (kwam uit asiel) tot zijn 16e volgehouden.... bij mij minder erg als bij mijn man (die is wat minder streng)

Wij hebben veel gehad aan Gentle leader/halti, maar daar moet je idd voorzichtig mee zijn voor vooral de hals. Ze kunnen er overigens wel prima mee hijgen en drinken hoor.
Een andere oplossing is mogelijk borsttuigen zoals ik boven plaatste, die werken net als een halti, namelijk dat je de romp/kop van de hond naar je toe laat bewegen waardoor de hond op jou gaat letten, ook buiten de training....je brengt hem als het ware uit balans waardoor niet meer zo naar voren gedacht wordt door de hond.... Dalmaten zijn echt lastig, die van ons was op training ook een voorbeeldige leerling.....

De tre ponti zit denk ik wel hoog op de luchtpijp, waar mijn voorbeeld lager zit, meer op het borstbeen, ook minder kans op blessures in hals...
Veel succes!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 13:23

Halti is geen oplossing, als er een muilkorf om moet werkt dat niet (muilkorfplicht in openbare ruimtes).

Kiwiwitje, als ik jou zo hoor over die elastieken werkt het denk ik juist averechts bij onze hond, omdat het ook makkelijker wordt voor de hond om te trekken zonder een harde stop erop. Ik vrees dat die dan juist weer terugvalt in de training.

Natasje71, die tuigjes heb ik al (zie openingspost) maar met een dunne vacht krijgt ze plekken onderop de borst/oksels, zeker als we dat iedere dag moeten gaan gebruiken op vakantie. Daarom zoek ik juist iets anders. Voor thuis voldoet het wel, gebruiken we ook niet iedere dag en ze gaat meestal aan de halsband. Maar hele dagen zo, dat is voor ons gewoon niet fijn en gaat frustrerend worden.

Tieme
Berichten: 4960
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:45

Neonlight schreef:
.
Halti/gentle leader is geen optie. Ten eerste omdat die veel belasting geven op het SI gewricht. Maar ook omdat de hond niet volledig de bek open kan doen, in een warm land wil ik wel dat ze goed de warmte met hijgen kan afvoeren. Bovendien is er een muilkorfplicht daar (hoewel ik ook al heb gehoord dat ze daar niet heel strikt in zijn), en als ze een muilkorf om moet dan werkt een halti natuurlijk ook niet.


Dit klopt dus niet....
Bij goed gebruik geeft het helemaal geen belasting van bepaalde gewrichten. Ook met een halti moet je eerst oefenen/trainen en als je dit goed doet dan is er niks aan de hand. Wel als je hem gebruikt zoals enkele buren hier verderop. Hangen er een halti aan, hond hangt in het tuig en baasje trekt ook nog eens terug. Of erger, geeft er een ruk aan.

Verder kunnen ze met een halti prima hun bek helemaal open doen om te kunnen hijgen. Zo strak zit hij ook weer niet.

EN je kan hem gewoon gebruiken i.c.m. een muilkorf. Zal niet met elke muilkorf kunnen maar het kan wel degelijk. Jaren zo gebruikt op advies van hondengedragscentrum

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:48

Ja hoe ze werken met trekken, weet ik niet. Die van ons trekken niet. Ja ze rennen wel eens met het idee verder te komen dan de lijn is, maar dan is het ook klaar als ze merken dat ze niet verder kunnen. Dus trekken doen ze niet.. Onze reu trekt alleen als het teefje hier dekrijp is, maar dan loopt ie aan een halsband. Gewoon een normale. Want op de een of andere reden haalt hij het hij het niet in zijn hoofd dan te trekken.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:19

Ik zou gewoon een fijn goed passend tuig halen met een ring aan de voorkant. Die van mij wil ook wel eens trekken en in de bergen op smalle weggetjes kon ik dat niet hebben voor mijn eigen veiligheid. :P Ik had een ruffwear webmaster tuig waarbij ik dan gewoon de lijn aan de voorste ring op de borst vast maakte. Dat werkt echt prima, speciale anti-trek tuigen heb je helemaal niet nodig.

Als je hond trekt met de lijn aan de voorkant zorgt hij er zelf voor dat hij zijn voorkant naar jou toe draait. Het wordt dan echt heel lastig om aan de lijn te trekken en omdat je hond automatisch met zijn voorkant naar jou toe draait als hij trekt, traint het ook makkelijker omdat je makkelijker de aandacht van je hond hebt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:29

Mijn hond heeft deze : http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... ere/516864
Heel vreemd, maar hiermee trekt ze minder dan met een halsband. Verder zowat hetzelfde verschijnsel als bij de hond van TS, hard trekken op de heenweg, redelijk mooi volgen op de terugweg en op de hondenschool liep ze helemaal prima.
En in de winter zetten we er vooraan een fietslampje op, dan ziet ze waar ze loopt :)

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:56

Na heel veel verschillende tuigjes te hebben geprobeerd ben ik bij het merk Niggeloh terecht gekomen. Voor mijn hond heb ik de Follow Light.
http://www.hondenhobby.nl/webshop/tuigen
Tuig zit echt super. Hele goede kwaliteit, is te verstellen, hoeft niet over het hoofd (op 3 punten los te klikken), zacht en loopt niet direct achter de oksels langs.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:01

Ik heb niet heel het topic gelezen, maar ik dacht ook altijd dat ze van tuigjes juist meer gaan trekken. Gewoon een simpele leiband werkt hier het beste.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:18

Als het toch tijdelijk is..
Een halti.. Of hoe heet dat.

Je hebt het over hijgen ivm warmte.
Mssr er is wel muilkorf plicht, dsn kunnen ze ook niet volledig hijgen, dus geen verschil.

3 weken zal geen blijvende schade aan het gewricht geven als je het normaal gebruikt, enkel wanneer nodig.. Losse lijn met halsband eraan.

. Is evt een tuig voor jou een optie?
Dat de riem aan jou vastgaat, aan je buik zegmaar. Een rugband om dus.

Dan heb je iig heen zere handen, je hond trekt je voort en je kunt je gewicht in de strijd gooien :D

Keell94

Berichten: 4056
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:32

ik heb ook een hond die trekt (rottweiler) alles al geprobeerd en ik kan je vertellen niks van die dingen werken.
Ja voor een korte periode tot ze het niet meer vervelend vinden dan trekken ze er weer doorheen.
enige wat helpt is trainen, consequent zijn.

als de mijne trekt ga ik stilstaan net zo lang tot hij de spanning zelf van de lijn haalt en dan loop ik verder (zonder iets te zeggen, loopt hij even netjes mee uiteraard belonen), ik sta dus ong zo'n 50x stil vanaf huis naar het grasveld (500 m) heel irritant maar het werpt zijn vruchten wel af, soms kan ik dat stukje namelijk wel gewoon ontspannen lopen zonder dus 50x stil te moeten staan.

Hij moet in gaan zien dat als hij trekt ik dus stil ga staan of zelfs soms een paar passen terug doe en het dus alleen maar langer duurt.
Gaat nu erg goed, echter als we naar het strand gaan ofzo blijft het een dingetje want dan is hij gwn heel enthausiast. Verder loop ik met een lederen stevig tuig, als hij trekt kan ik hem ook makkelijker houden door hem bv even terug te trekken, zijn hele lijf raakt even uit balans, met een gewone halsband kan ik niet lopen, hij wordt er alleen maar sterker door en zelfs al een paar keer gehad dat hij zo hard trekt hij geen lucht krijgt en door zijn poten zakt, halsband is hier geen optie.

Keell94

Berichten: 4056
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:35

luuntje schreef:
Onze pup heeft een K9 tuig maar kan er flink mee trekken.
Zou ik dus niet aanraden om te kopen tegen het trekken.

Onze golden retriever is een afgekeurde blindegeleidehond.
Hij was gewend voorop te lopen met de riem strak.
Gentle leader heeft hem in 6 maanden van het trekken afgeholpen.


gentle leader heeft hier kale schuurplekken veroorzaakt op de neus, zou het niet aanraden. de onze probeerde er altijd uit te ontsnappen dus de hele situatie werd er alleen maar erger door, snel de kliko in gegooid

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 17:44

Een heupband voor mij klinkt op zich ook wel goed, maar ook dan kan ik niet corrigeren. Daar wordt gegarandeerd misbruik van gemaakt, zo gehaaid is ze wel. Bedoeling is wel dat ze ook dan constant onder "training" staat en ze normaal moet meelopen zover het kan. Dus ongewenst gedrag moet wel ten alle tijde gecorrigeerd blijve worden, anders zijn we terug bij af met trainen.
Heb wel nu een paar opties waarin ik me ga verdiepen, ring voor bijvoorbeeld is wel iets om op te letten. En eventueel zelf bescherming maken om het huidige tuigje. Ben ook blij om te horen dat we niet de enige zijn met een hond die alles goed doet op de cursus maar thuis er een potje van maakt. :))

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:47

Hoezo kan je niet corrigeren?
Je neemt toch een lijn erbij in de hand, daar kan je mee corrigeren waneer nodig, de rest vang je simpelweg op met je lijf.

tiwi1969

Berichten: 7650
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:58

Ik heb een Matzer tuig gebruikt tegen het trekken, werkt ook met een ring op de borst. Heeft daarbij ook een ring bovenop zodat je met een dubbele riem kan lopen. Eerst een normale inwerking en pas in tweede instantie de prikkel op de zenuw waar dit antittrek systeem op gebaseerd is. Matzer tuig is mi van iets zachter materiaal dan het tuig uit de OP.
Paar weken later overgestapt op een Perfect Fit tuig, nog wel met een borstring, maar uiteindelijk nooit gebruikt.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hondentuig tegen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:59

Hier ook idd heupgordel met elastiek tussen de gordel en lijnen. Vask de hele roedel er aan en idd trekken kunnen ze dan zonder dat ik er last van heb. Werkt ideaal. Nadeel bij 30 graden zo'n band om je lijf dat zweet maar voordeel je handen vrij ze kunnen niet makkelijk los schieten en trekken is bij goede heupgordel alleen maar fijn. Zeker in heuvelachtig gebied haha.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 22:39

Ik ga binnenkort eens kijken naar die Forza tuigen. Onze favoriete dierenwinkel staat in de dealer lijst, dus kan ik mooi daar met hond daar naar toe om te passen.

verstijnen
Berichten: 518
Geregistreerd: 17-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:56

_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb het meeste opgelost gekregen door als hond bleef trekken gewoon terug naar huis te gaan.
Ze moeten zich gewoon normaal gedragen.
En heb altijd balletje bij ter beloning.

3 van de 4 lopen altijd los maar kennen het dicht en aan de lijn lopen wel goed.
Ik gebruik trouwens verschillende commando's op het plein en in het bos/op straat.


Goede tip! Werkt hier ook goed.
Ik lees echt met verbazing naar 'tips' van anderen. Hoeveel hulpmiddelen zijn er nu al voorbij gekomen?

Momenteel heb ik een jonge hond van 12 maand. Op cursus doet hij ook alles perfect en loopt in een groep van volwassen honden omdat hij het zo goed doet.

Betekend niet dat thuis alles vlekkeloos gaat, het trekken aan de riem kom ik onder andere ook tegen. Je moet gewoon consequent zijn, wat je hond op cursus moet, moet hij thuis ook.

Wees geduldig, blijf consequent en wordt niet boos dan komt het vanzelf.

Ik snap dat je voor je vakantie graag een oplossing wil, maar allerlei tuigjes en dingen zou ik juist zoveel mogelijk uit de weg gaan.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 23:18

Dat geduldig blijven wordt nog een hele uitdaging. :o Nu lukt het wel, hoewel, als ik naar stal ga met hond is het het ergste, is maar de weg over steken maar die 100 meter zijn wel de meest frustrerende, ze galoppeerd gewoon voor me uit terwijl ik juist heel langzaam loop, dus is het een galop op de plaats. Maar als ze meer dan een uur zo bezig is ben ik het wel zat hoor. Gelukkig is manlief er ook nog, die is nog iets harder met corrigeren en daardoor iets effectiever.
Trektuigje wat we nu hebben wordt dus niet altijd gebruikt, ten eerste omdat ze er kale plekken van krijgt, tot echt geïrriteerde plekken, maar ook omdat ze uiteindelijk ook aan de halsband zich normaal moet gedragen. Op de cursus gebruik ik ook niet altijd het tuigje, eigenlijk alleen bij volgen. Voor de meeste oefeningen mag het niet eens aan het tuigje. En het komt ook wel eens voor dat het tuigje vergeten wordt om te doen naar de cursus.
Zoals ik al zeg, het is puur om onze vakantie aangenaam te maken, en de rest blijft gewoon training, maar ook tijdens de vakantie met die oplossing willen we het ook ten alle tijde als training zien. Voor iets goeds willen we best wel wat geld neerleggen, de vakantie is toch al een dure, maar heb dus geen zin om een heleboel verschillende dingen te kopen waar uiteindelijk niets mee gedaan wordt.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 23:32

Ik zou hem aan de voorring doen van een y-tuig als je geen gentle leader wil. Dat kan niet bij alle y-tuigen, dus daar moet je op letten. Ik heb nu van rogz-for-dogz een Y-tuig met voorring, maar ook de perfect fit tuigen hebben het, en de ruffwear front range harness.


Afbeelding
Het perfect fit tuig met voor en boven een lijn.



Afbeelding
Het rogz for dogz tuig waar hij ook vooraan kan. Het gaat dus om het ringetje dat op deze foto linksonder zit.



Afbeelding
En het ruffwear front range harness.

Ik zou zelf een gentle leader gebruiken, daarmee kunnen ze gewoon hijgen als hij hoog genoeg is afgesteld en kan ook gebruikt worden met muilkorf. Halti's helpen een stuk minder tegen het trekken en zitten minder mooi, daarnaast krijgen honden hem vaak vrij gemakkelijk van de neus af.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:27

Ik ga hier waarschijnlijk half bokt over me krijgen, maar een prikbandje is in jouw geval wel een optie.

Hier hetzelfde. Jonge Mechelaar (1j), op training super volgen, zelfs perfect los, thuis wandel ik ondertussen enkel nog met zijn gewoon tuigje. Geen enkel probleem daar. Maar zodra ik met hem in een 'nieuwe' omgeving kom, bouwt de spanning bij hem op en heb ik één bommetje energie bij. Stoppen en wachten is dan werk van uren (met het nodige gepiep en geblaf erbij), voor een paar meter bij wijze van spreken. Goed voor training, doen we ook. Maar nu op vakantie, gaat er het eerste half uurtje een prikbandje om. Daarna is het ergste eraf, en kunnen we verder. Zeker bv om even naar een markt of stadje te gaan.
En nee, het is geen marteltuig. Je moet niet gaan sleuren of zwaar corrigeren op een prikband. Je moet gewoon je lijn vasthouden. Zodra je hond op dat uiterst punt komt, zal hij vanzelf gewoon even gas terug geven.

Voor onze hond is het dat en mee op vakantie met uuuuuren wandelen, of niet mee op vakantie. Dertig kilo van dat soort enthousiasme is voor mij te veel om aan te sleuren.